roaldbj Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 På en måte er det bra at Seiljåtten gir så konkret beskrivelse av hendelsen - det gir grunnlag for at noen av oss kan puste lettet ut og tenke at "dette var heldigvis ikke meg". På den annen side beskriver Seiljåtten et forhold jeg tror man må være forberedt på når man ferdes i Bohuslen om sommeren. Jeg har seilt i dette farvannet i mange år og området har alltid vært preget av mye fart i sommermånedene. Jeg skal ikke fordele skyld, men ett inntrykk jeg har er at lokale ferierende som kjenner farvannet godt er de som seiler med størst hastighet. Jeg skal være forsiktig med å gi råd om hvordan man skal unngå hekkbølgene i Bohuslen-området. En mulighet er å seile utaskjæres. Når man vurderer de hekkbølgene som skapes i Bohuslen er de imidlertd betydelig mindre enn de som skapes av ferja Bohuslen som anløper Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Skal man krysse Sekken, så kommer det alltid e Sandefjordferje (Bohus eller Color Viking), eller Langesundferja i vegen. Man holder bare unna; ingen grunn til å kline seg opp i dem; da kan de ikke se deg. Det er god plass, og de går ikke med vilje fem meter fra deg. Dessuten svarer de på anrop. Men den hvite sigaren som innhentet oss sørfra skulle pine seg mellom oss og den røde staken i sørenden av Herfølrenna i går i 35 knop, og som både skulle ha veket, og dessuten gått aktenom i stedet for foran, kunne ha gått der det var bedre plass. Joda, jeg fikk svingt opp mot sjøene uten fare for å gå i grunna bakom den røde staken. (Om sigaren holdt seg til 5 knopgrensa i Herfølrenna kunne jeg ikke observere) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
duppern fra dram Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 I dag fikk jeg mitt ønske oppfylt .De kom en stor viksund ved santangen i drammensfjorden kanske nærme meg jeg prøvde og gi teng til at han skulle dempe farten men han la seg på innsiden av meg mot land og der var de grunt så først lagde han store bølger til meg .man fikk betale med og gå på grund 50 meterlenger ned. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 (redigert) Så fint at du fikk ønsket ditt oppfylt. Ingenting er som andres ulykke når man ikke har annet å glede seg over Redigert 31.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 I dag fikk jeg mitt ønske oppfylt .De kom en stor viksund ved santangen i drammensfjorden kanske nærme meg jeg prøvde og gi teng til at han skulle dempe farten men han la seg på innsiden av meg mot land og der var de grunt så først lagde han store bølger til meg .man fikk betale med og gå på grund 50 meterlenger ned. Mener jeg hørte på VHFen at en taubåt hadde dratt en av grunn i nærheten av Svelvik i ettermiddag. Skippern på ferja hadde sett endel rar kjøring fra denne tidligere i dag. De lærer vel... mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
chagall Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Regner med at du ga han assistanse.? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 :lol: Vet ikke om jeg hadde turt å le høyt, men jeg hadde nok flirt litt for meg selv hadde det sjedd. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Astor Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Regner med at du ga han assistanse.? Jeg befant meg på Storsand, 2 timers gange rundt Hurum. Litt for langt å gå. Men i landmil var jeg kun 1 mil unna i luftlinje. Jeg hjelper alltid til så sant jeg er i nærheten av en som roper på VHFen. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
duppern fra dram Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Mener jeg hørte på VHFen at en taubåt hadde dratt en av grunn i nærheten av Svelvik i ettermiddag. Skippern på ferja hadde sett endel rar kjøring fra denne tidligere i dag. De lærer vel... mvh Astor den lå påutsiden av svelvik Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Jeg hjelper alltid til så sant jeg er i nærheten av en som roper på VHFen.mvh Astor Hei Astor, tviler ikke på din hjelpsomhet , men min kommentar var til `dupern`. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Skadefryd er jo som bekjent den beste fryd! Egen success er bra, andres misære er heller ikke å forakte! Ja, ja, bare tida går! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
duppern fra dram Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 til bitteliten jeg har mangr andre gleder men jeg synte ikke de er noe morro vær gang de detter noe i dørken Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 jeg hjalp ikke til jeg følte med i kikkerten at alt gikk bra . Men en sandvik 25 greier ikke og dra en rund 40 fot iksund Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 jeg hjalp ikke til jeg følte med i kikkerten at alt gikk bra . Men en sandvik 25 greier ikke og dra en rund 40 fot iksund Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Bohus lager i hvertfall godt med sjø. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 knegg , knegg .. hadde kommet fra meg hvis jeg så noe slikt i kikkerten. Så lenge det er snakk om en lærepenge, og ikke går ut over helsa. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 2 stk på grund i Drammensfjorden i dag : 50 foter på grundrvann før batteriøya( sto langt inn på gruntvann) + Viksun til Duppern på sandtanngen. Kansje de lærer at de ikke skal bruke saktegående båter som runningsbøyer. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Mener jeg hørte på VHFen at en taubåt hadde dratt en av grunn i nærheten av Svelvik i ettermiddag Fisher 2? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Kodvaag Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 I dag fikk jeg mitt ønske oppfylt . først lagde han store bølger til meg .man fikk betale med og gå på grund 50 meterlenger ned. Da jeg var "liten gutt" og lånta pappas Joda 24 med 36hk BMC, ble jeg forbikjørt, rettere sagt forsøkt forbikjørt på styrbord side på vei fra Tømmerstø brygge ut mot det smale sundet "på skrå" mot Dvergsnestangen. Jeg tenkte "å nei..." og hørte smellet... Var en Tresfjord 29 som sikkert gikk 3-4 knop fortere på toppfart enn jeg gjorde. Etter den stjernesmellen lå han i mitt kjølevann helt til vi var i havn på Korsvik. Det er IKKE gøy å se at en matriell skade, kanskje personskade kommer til å oppstå noen sekunder etter, og ikke ha en sjans til å avverge det. - - I sånne situasjoner føler man seg veldig veldig maktesløs. - - Tips til dupern: Man skal aldri ønske at hekksjøgeneraler går på grunn! Det kan være dyrt, farlig, skremmende og svært ubehagelig. Det man kan gi hekksjøgeneraler er en liten smak av deres egen medisin, bølger... "Få deg snekke som en halvplaner ei kan knekke" Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
VO`n Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Tips til dupern: Man skal aldri ønske at hekksjøgeneraler går på grunn! Det kan være dyrt, farlig, skremmende og svært ubehagelig. Det man kan gi hekksjøgeneraler er en liten smak av deres egen medisin, bølger... "Få deg snekke som en halvplaner ei kan knekke" Håper det var ironi Sitér dette innlegget Link to post
Teisten-Øyna Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Jeg er helt enig jeg var ute en dag i snekka sola skinte og sjøen låg stille bare helt stille med fin dunk dunk lyd frasabben plutselig kommer det en sånn båt og velter alt brus chips cola det verste var att det var 5 knop sånne folk skulle man mesten heve stein etter eller inn noe båtvett og folkeskikk sånn oppførsel som det er vil jeg rett og slett av Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Vet du hva slags båt det var? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Mot hekksjø båter gjelder hekksjøregel nr 1: Vist de ligger nærmere en jeg klarer å kaste en tom ølflaske , ligger de fornærme. Skadene tomflaska gjør er om trent den samme som det bølgene gjør med innventaret i min båt. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Fisher 2? Riktig det Hilmar. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Alt jeg vet Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.