Jump to content

Grinete hytteeiere

Ribtjenester

Recommended Posts

Tja, kanskje det? Skjønt hva er markedspris i et slikt tilfelle hvor det bare er en kjøper?

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte særlig mye av ditt innlegg, sikkert min feil. Jeg trodde vi snakket om at problemet var alle disse hyttene som ligger ved vannet m.a.o. nær sjøen og slik sett gjorde at båtfolket ikke kunne legge til med henvisning til grunneiers rettigheter ref. allemannsretten. En ekspropriasjon betyr vel at eiendommen skjøtes over til kjøper, her fellesskapet, som kan gjøre hva det vil med den ervervede eiendom inklusive bygningsmassen? Eller tenker du at det offentlige skal ekspropriere bare en liten bit av eiendommene og da all tomt mellom bebyggelse og vannet, kaste en pose fuglefrø eller to til eier og la ham beholde hytta, men retten til sjøkanten blir i konkurranse med alle andre? Hva med brygga som hytteeier er avhengig for å komme til sin øy som er uten fastlandsforbindelse?

Og bare for å kaste inn en brannfakkel; tidligere var ikke dette noe stort problem da det var relativt sett få båter, seil eller motor, men i dag har "alle" en båt, men det har ikke blitt flere hytter som er til fortrengning for båtene! Jeg hevder fortsatt dette da jeg ved minst tre/fire anledninger over siste året har utfordret deg og alle andre medlemmer på forumet til å komme opp med et eneste eksempel på en helt ny hytte (definert som et sted det tidligere ikke var noen bebyggelse) som har hindret noen i å legge til på en attraktiv plass der man tidligere la seg til for natten med båt!

Jeg gjør oppmerksom på at jeg spesielt har skjærgården i Kragerø konkret i tankene (ikke uten grunn) når jeg gir min "virekelighetsbeskrivelse"!

Forøvrig er jeg for at man bruker av fellesskapets midler og kjøper opp eiendommer som bør legges ut som friområde, noen eksempler på dette her;

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...mp;WT.svl=Bilde

Hva synes du; kan man kjøpe tilgjengelige eiendommer eller "må" man ekspropriere, eventuelt hvorfor når det er eiendommer tilgjengelig i markedet? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som eneste fastboende i strankanten ,med ca 30 -40 hytter som naboer så må jeg nok ver enig i att hytteeiere normalt er noen rare skapninger og verst er di som kommer fra storbyene der alt,till og med klæsvasken må låses fast om den ikke skal bli stjælt.

Hytteeiere som kommer fra slike strøk tror vi andre også er slik så det er helt naturlig for disse å sette opp 2-3 m høge pigptrågjerder med kamera overvåkning og alarmer på sine eiendomer.

Tror problemet er det samme for hytteeierne som for dyrene , de som er oppvokst i bur /fangenskap bør ikke slippes løs ut i natturen da tillpasningene i frihet blir for vanskelige for dem og derfor blir de og sure og grinete og prøver da også å gjøre livet surt for andre om de kommer for nært , det kan jo hvære en hytte eier som seg selv. :discuss:

Her hadde vi jo faktisk en med kompetanse på området, alle andre forsvarer enten sin rett til å være frekk båteier eller sur hytteeier. Noe her er så glefsete at de vel stiller i begge klassene. Så da lar vi han her bestemme, som har langtidserfaring med 30-40 hytter som datagrunnlag. Den type datagrunnlag holder fint til f.eks, en doktorgrad, så hvorfor ikke en til en konklusjon her?

Hytteeiere er SURE. Båtfolk er BLIDE.

Mange politikere vil tilegne seg den eneste private eiendommen med strandlinje på Krsand strandpromenade øst.

Synes at denne eiendommen bør eksproprieres og verdien settes på basis av jordtakst! Det blir vel noe sånt som 715 kroner og tjuefem øre, en riktig pris etter mitt sosialdemokratiske syn!

En sur hytteier! :cool:

Det er ikke fnugg av tvil hos meg om at hytteeierne bryter lovene hyppigst, og er minst høflige av disse to gruppene og dermed fortjener lite respekt.

Hytteeiere er SURE. Båtfolk er BLIDE.

Nå er det forhåpentligvis ikke bare alvor lagt i disse kommentarene.

Det er stigmatiseringen av en hel gruppe mennesker som sure og grinete lovbrytere jeg for min del reagerer på. Jeg synes de som lader kanonene sine med slik skyts på en måte er er "like ille" selv når de inkluderer en hel del hytteeiere som utvilsomt er hyggelige og fornuftige mennesker i denne svartmalingen. Det finnes mange hytteeiere som ikke har gjort annet enn å holde eiendommen i orden etter de arvet den, kjøpte den osv. De har ikke satt opp et eneste gjerde, de har ikke bygget en eneste brygge, de har ikke utvidet eller bygget noen nye bygninger etc etc. Om de også er hyggelige og tolmodige med andre mennesker (det være seg turgåere eller båtfolk) som kommer dem nære så er det svært dårlig gjort (og unødvendig) å trekke dem med i samme åndedrag som de hytteierne som selv beviser at de er håpløse.

Redigert av Helge (see edit history)

Helge, her nytter et ikke å argumentere fornuftig for enkelte her har bestemt seg for at alle hytteeiere er sure og sånn er det bare!

På samme måte som det argumenteres med denne nedbyggingen av strandsonen og alle de nye hyttene som har kommer til fortrengsel for oss "båtfolk", men spørsmålet om hvor alle disse stedene/httene er forblir like ubesvart.

Blir nesten litt fristende å si at problemet er alle disse båtene som selv almuen har fått råd til å kjøpe (selv om jeg også leser her at jo mere penger folk har jo fattigere blir de!) og er til stor sjenanse og irritasjon for oss ekte adelsfolk, strandbaronene!

Men sånt sier man ikke! :lol:

ser at du i siste innlegg endelig kommer ut av skapet. ekte adelsfolk ? pøh-

Unge mann, det var ironisk ment i motsetning til de som påpeker at de er "båtfolk" og ikke "folk i båt"! :wink:

Men du skal ikke glemme at hyttene (VI!) var der først, alle disse forbanna bråkete båtene med disse bråkete og forsøplende plebeierne har kommet i ettertid. Skulle vært skuddpremie på dem, hele hurven! :yesnod:

Eller for sitere den folkekjære dikteren Harald Sverdrup:

"frimerkeslikkere, silkefine lanker, feite jobber, gjør

ingenting, går på restaurant, spiser røkelaks med

eggerøre og ryper i saus, tyller i seg rødvin og

whisky, forbannade Oslo-sniker, pyser, bader hver

dag, finprater med jentene, lurer i dem portvin,

trikser med dem, setter unger på dem, stikker av,

fy f**n,

kutt hue av dem,

sleng dem i søppelsjakta, hele bunten!"

. Det finnes mange hytteeiere som ikke har gjort annet enn å holde eiendommen i orden etter de arvet den, kjøpte den osv. De har ikke satt opp et eneste gjerde, de har ikke bygget en eneste brygge, de har ikke utvidet eller bygget noen nye bygninger etc etc.

Må si meg helt enig i dine synspunkter `Helge`. Noen av oss har som du sier, arvet et familiested eller kjøpt seg sitt drømmested i skjærgården. Litt trist blir det jo da at enkelte karakteriserer alle hytteeiere som lovbrytere, minst høflige, rare skapninger og etc, etc. Får håpe det ikke ligger for mye alvor i disse uttalelser. :yesnod:

Har lest denne strengen MED SKREKK OG GRU.

Mange har en holdning til andres eiendom som er skremmende.

Noen tar seg til rette uten å spørre (og blir forbannet om man blir påtalt, som trådstarter).

Andre ønsker å la politikerne 'do the dirty work' og ekspropriere, så får man tilgang til herlighetene som andre møysommelig har kjøpt og vedlikeholdt gjennom mange år.

Dette er holdninger som har vært i tusenvis av år. Allerede på Moses tid var dette utbredt, og det tiende budet omhandler nettopp dette (Du skal ikke begjære din nestes eiendom...)

Jeg er såpass gammel at jeg ble oppdratt til å respektere andres ting og tang. Og det er jeg sannelig, sannelig glad for.

hyttene var der først Mouche. Virkelig. Og det før befolkningen i Oslofjordregionen som jeg kjenner best, begynte å bruke stranda til rekreasjon, bading og fiske? Husk at for store deler av befolkningen som sokner til Oslofjorden, i dag omlag 2,5 mill mennesker, eller omlag halvparten av Norges befolkning, er store deler av strandsonen utilgjengelig pga. lovlig og ulovlig hyttebygging.

For båtfolket, sammenligningsvis ett beskjedent antall, finnes det vel enn så lenge fortsatt enkelte fredelige og usjenerte plasser - hvis en går sør i fjorden. Sjøl går vi alltid sørover fra vårt utgangspunkt i Asker og gjerne da til Svenskekysten. En, kun en gang har jeg gått nordover og overnattet i båt i min hjemkommune. Årsaken trenger jeg vel ikke å nevne.

Utlendinger, som er vant til at strendene er frie og tilgjengelig for alle, tror knappest det de ser når de kommer til Norge. At vi har klart å stelle oss til slik er en synd og en skam, og er kun primitive stater og bananrepublikker verdig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Mange har en holdning til andres eiendom som er skremmende.

:yesnod:

Selv om jeg aldri har hatt noen strandeiendom, unner jeg alle som har det. Det er dette som er med på å gjøre kysten vår levende og unik. Ingen europeiske land har tilsvarende strandlinje som Norge har. Nå tenker jeg på lengde og beskaffenhet.

Men jeg blir mer og mer klar over hvor bortskjemte vi er her i sør. Vi har et eldorado like utenfor stuedøra. Kysten Lillesand- Farsund har mange hytter/ hus, i tillegg er det masse muligheter for allmenheten og båtfolket. Muligheter som knapt har endret seg de siste årene, utbygging har skjedd ved allerede eksisterende bebyggelse. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste sted som er utbygd som tidligere var benyttet mye av båtfolket. Men nå har jeg bare noen tiårs levetid og erfaring med nærområdet.

Heldigvis er det en meget høy grense for at det offentlige skal ekspropriere noe som helst. Jeg kan ikke tenke meg at denne "grensen" endres fremover. Heldigvis står eiendomsretten sterkt i Norge.

Dette er holdninger som har vært i tusenvis av år. Allerede på Moses tid var dette utbredt, og det tiende budet omhandler nettopp dette (Du skal ikke begjære din nestes eiendom...)

Dette budet kan da umulig kemmner og skattekontoret hvite om ? De etterlever det i hvertfall ikke og da kommer de ikke til himmelen og glad er jeg for det for da slipper jeg å møte dem der også når den tid kommer. :smiley:

.... er store deler av strandsonen utilgjengelig pga. lovlig og ulovlig hyttebygging.

For båtfolket, sammenligningsvis ett beskjedent antall....

Utlendinger, som er vant til at strendene er frie og tilgjengelig for alle, tror knappest det de ser når de kommer til Norge. At vi har klart å stelle oss til slik er en synd og en skam, og er kun primitive stater og bananrepublikker verdig.

Som det er nevnt tidligere i diskusjonen, forstår jeg ikke helt argumentene med "ulovlig" hyttebygging.

Dette er et fåtall saker som havner på forsidene i avisene, blir påtalt og reageres med straff etter vanlige rettspraksis.

Kanskje er det like lett å stigmatisere (oss) båteiere også,

hvis man ønsker å belyse denne siden av båtfolket, f.eks.:

Triksing og miksing med CE-godkjennelser...

Smugler motorer/ motordeler...

Importerer båter/ deler/ elektronikk uten avgifter...

Kimsing med drivstoff (russisk? - spør VP...)

Bruk av båter som etter regelverk ikke er sjødyktig...

Sikkerhetsutstyr om bord..

Bruk av VHF uten nødvendig sertifisering...

Gassanlegg som ikke er ettersett av fagpersonell...

Bruk av motorer som ikke holder dagens miljøkrav..

Listen kan nok bli mye lengre,

og for en kreativ journalist antar jeg det er mye "mat" også å hente her.

Ønsker vi denne fokusen på båtlivet, som tross alt tilhører et fåtall luringer?

Ingen er uenig i at ulovlige tilstander er like lite ønsket på land som til sjøs.

Men det er vel heller ikke dette som opprinnelig var tema?

"For båtfolket, sammenligningsvis ett beskjedent antall...."

Hva mener du med dette?

Ifølge SSB er det ca. 700.000 fritidsbåter i Norge (upålitelige registreringer).

NSSR har ca. 250.000 i sitt register og de regner dette som under halvparten av de som burde være registeringspliktige.

Av hytter var det i følge SSB 374.470 pr. 1. januar 2005, hvor Buskerud og Oppland lå på topp med ca. 40.000 hver.

Og dette er ikke kystfylker i følge mine geografikunnskaper.

Den siste uttalelsen din vedrørende hva utlendinger må mene om vår kyst, tror jeg du kan revurdere.

Jeg har mange ganger gjennom flere år hatt gleden av å ha med meg utenlandske gjester og kolleger fra mange nasjoner på båttur rundt om på Vestfoldkysten, og er det noe de er imponerte over, så er det nettopp vår flotte kystomgivelser og mange friarealer!

Dette er man (med få unntak) ikke vant til andre steder!

Som du forstår er jeg både en frekk båteier og sur pamp og mener derfor å stille med betydelig

innsikt og kompetanse i begge leire i denne diskusjonen :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Er hytteeiere grinete? Ja, veldig mange er grinete. Jo nærmere sjøen hytta ligger jo mer grinete :cool:

Personlige meninger og udokumenterte påstander... både at veldig mange er grinete og at det blir værre jo nærmere strandsonen man kommer. Man skal man være varsom med å generalisere og stigmatisere en hel gruppe som "heslige" mennesker når mange i denne gruppen garantert er hyggelige og tolmodige mennesker!!!!!!

Redigert av Helge (see edit history)

For å være litt konkret: Hankøhavna (naturhavnen sør på Hankø ikke havnen ved seilforeningen).

Denne havna står beskrevet i Havneguiden, der set står at det er bøyer man kan fortøye til. Inne i "lagunen" er det 5-10 bøyer som virker som om tilhører hytteeiere i området. Jeg har brukt disse noen ganger uten at noen har reagert, men hva er egentlig riktig?

Er det her noen offentlige bøyer og noen private bøyer?

"For båtfolket, sammenligningsvis ett beskjedent antall...."

Hva mener du med dette?

Jo, med dette mener jeg at sammenlignet med den store befolkningen som sokner til Oslofjorden, utgjør båtfolket tross alt en bare en liten brøkdel.

Det er altså ikke båtfolket i første omgang som må lide under at hyttebaronene konfiskerer de beste og mest atraktive strandområdene. Det er befolkningen som bor langs fjorden og benytter den som rekreasjon og adspredning det første omgang går utover.

Hadde de enda nøyet seg med å avvise folk når de selv var på hytta, hadde kanskje problemene vært å leve med. Men neida, det skal settes opp gjerder og alverdens stengsler for å sperre folk unna også de 358 dagene i året de ikke er på hytta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

hyttebaronene konfiskerer de beste og mest atraktive strandområdene.

Nå får du roe ned agiteringen din noe :crazy:

Hytte-eiendommer i Norge omsettes i ett fritt marked. Har du råd kan du kjøpe deg det du vil så lenge selger er villig til å la deg få det. Ingen har mulighet til å konfiskere noe som helst..

Noen i min kones slekt kjøpte i starten av 20-åra ett uproduktivt område av grunneier, som ikke var interresert i området da det var så karrig at det ikke kunne benyttes til saue-beite engang. Dette var "langt" ute i skjærgården hvor det aldri var mye folk dengang hvor bare noen få hadde båt som lystfartøy. Det var stort sett fiskere som hadde motor i båtene, og de var vel ikke interresert i å være på land.

Slekta kjøpte området slik at man kunne sette opp telt og etterhvert en hytte, så man fikk overnattet når mannfolka rodde ut på fisketur i helga for å bedrive matauk. Dette var vel før friluftsloven ga den enkelte lov til å slå opp telt på annen manns grunn... :wink:

Var de "baroner" som kjøpte opp områder som investering og spekulasjonsobjekt... Nei, det var vanlige arbeidere som jobbet i tømmeret. Men de brukte sparepengene på noe de ønsket seg. Man fikk ikke lån til hytte den gangen.

Nå 90 år senere har "alle" båt som tar dem ut der vi har hytte på 10-15 minutter.

Men det er vel ikke vår "skyld"? Jeg tenker ikke stå med lua i handa og unnskylde at vi har hytte i ett attraktivt område, men jeg oppfører meg ikke som en dust mot de som kommer i båt heller. De "hyttebaronene" du snakker om tror jeg befinner seg på avgrensede steder både i skjærgården og på fjellet. De fleste hyttene på fjeller har fortsatt ikke svømmebasseng og oppvarmet garasje, selv om pressen kan gi inntrykk av noe annet. De fleste med hytte i skjærgården er normale folk.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...