MrAnders Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Jeg har vært borte fra tråden en stund nå, og jeg kan se at båteierne har vunnet 3-1 over hytteierne. Mye bedre argumenter, loven på sin side etc. Hytteierne biter seg bare fast i en evig gjentagelse "det er mitt mitt bare mitt". Som er helt rett inne på land i en villa, men ikke riktig i vannkanten. Så kjære båteiere, lån bøyer så lenge du ikke skader dem, men forlat aldri båten mens du ligger der. Alternativt kan du ankre opp akkurat så tett innpå brygger, strender og fluktstoler som du bare vil. Saken på Lauer er vel selve beviset, hvor en gjeng hytteiere tar over en en offentlig molo. Det er jo brudd på eiendomsretten. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Jeg trodde ikke hensikten med strandloven var å skape vinnere og tapere, men hvis du føler du har vunnet MrAnders så får jeg bare gratulere. Men hvis du noen gang skulle føle for å ha litt rekreasjon for deg selv og dine så kan jeg anbefale deg å google litt på dregg og anker. Ikke stol på min fortøyning i alle fall, denne begynner å bli dårlig og må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Saken på Lauer er vel selve beviset, hvor en gjeng hytteiere tar over en en offentlig molo. Det er jo brudd på eiendomsretten. Hva er det du egentlig mener her? Tatt over uten at den som eieren moloen, det offentlige, vet om dette eller hva? Kjenner overhodet ikke til stedet, vet ikke engang hvor det er, men din forståelse av saken virker noe "underlig"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Salt Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Saken på Lauer er vel selve beviset, hvor en gjeng hytteiere tar over en en offentlig molo. Det er jo brudd på eiendomsretten. Det er mange måter å lese på, men akkurat denne forståelsen kan man vel ikke få av det som er sagt om dette emnet. Men, Mr Anders, du må nok ta kontakt med havneforvaltningen i Hvaler kommune. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
TideRace Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 (redigert) Hytteierne biter seg bare fast i en evig gjentagelse "det er mitt mitt bare mitt". "Båteierne biter seg fast i en evig gjentagelse "det er nesten mitt, nesten mitt, nesten bare mitt". Ps..... ber ydmykt om tilgivelse ... dette var ikke myntet på flertallet av dere Redigert 28.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 (redigert) "Båteierne biter seg fast i en evig gjentagelse "det er nesten mitt, nesten mitt, nesten bare mitt". Jeg tror du ikke er helt klarsynt nå Phoebe. Bytt ut mitt , mitt bare mitt med vårt , vårt bare vårt. Tenk om det en vakker dag står en bom på veien til hytta. Veiene er leid bort til noen som synes trafikken ble vel stor . 10 båteiere hadde kjøpt rettighetene til veien fordi det var parkeringsproblemer i enden på veien. Redigert 28.September.2008 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Slettes! Redigert 29.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Tenk om det en vakker dag står en bom på veien til hytta. Mange hytteeiere har ikke noen "vei" til hytta. Eneste fremkommelige veien til hytta er "sjøveien". Har faktisk opplevd at "brygga mi" lovlig oppsatt av min farfar (før 1940) var opptatt, ved at noen hadde slått seg ned der med campingbord og vice versa når jeg tilfeldigvis ankom var ikke noen overraskelse. Frekkheten og respekten for eiendomsretten her i landet er det som forundrer meg mest. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Eneste fremkommelige veien til hytta er "sjøveien". Har faktisk opplevd at "brygga mi" lovlig oppsatt av min farfar (før 1940) var opptatt, ved at noen hadde slått seg ned der med campingbord og vice versa når jeg tilfeldigvis ankom var ikke noen overraskelse. Frekkheten og respekten for eiendomsretten her i landet er det som forundrer meg mest. Og hvordan kommer man seg til båten da om veien er leid bort ? Båtfolk har generelt stor respekt for privat eiendom . Hvis det er slik at noen har lånt brygga en gang i løpet av 68 år og du har fått den tilbake, vil jeg påstå at du overreagerer. Så kan man spørre ..hva skal den vanlige mann gjøre ? Den offentlige brygga er leid bort til hytteeierene og bryggene til hytteeierene er private hehe. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jeg synes det er flott at våre friluftområder reguleres slik at de er åpne for fri ferdsel. Jeg tror allikevel du misforstår noe Havgaaaapet, for man kan ikke uten videre ta fra folk sine rettigheter. Jeg er enig med deg i at båtfolk generelt viser respekt for andres eiendom, og det burde vi også gjøre tatt i betraktning at vi båtfolk får usedvanlig mye av fellesskapet. Ta båtplasser som et eksempel. Det finnes en rekke båtforeninger i Norge som leier grunnen av kommunen til en svært lav pris som ikke er i nærheten av å være styrt av markedskreftene. Hvis du mener ingen skal ha rettigheter så bør det vel være likt for alle. Da foreslår jeg at Stavanger kommune forlanger kommersiell drift av alle båtplasser i Stavanger når leieavtalene skal revurderes i 2009. Jeg vil oppfordre alle andre kystkommuner til å gjøre det samme, for her er det virkelig muligheter for å skaffe penger i kommunekassen. Det er vel høyst urettferdig at noen får en sosialhjelp til båtplass mens andre ikke får. For å svare deg på ditt siste spørsmål ” Så kan man spørre ..hva skal den vanlige mann gjøre ? Den offentlige brygga er leid bort til hytteeierene og bryggene til hytteeierene er private hehe.” Jo (-- reference to evil site removed --), da skal du følge intensjonen med strandsoneloven. Kaste anker og fortøy andre enden av båten i guds frie og uberørte natur. Når du er ferdig med ditt forlater du området i den stand og stilling du fant det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Mange hytteeiere har ikke noen "vei" til hytta. Eneste fremkommelige veien til hytta er "sjøveien". Har faktisk opplevd at "brygga mi" lovlig oppsatt av min farfar (før 1940) var opptatt, ved at noen hadde slått seg ned der med campingbord og vice versa når jeg tilfeldigvis ankom var ikke noen overraskelse. Frekkheten og respekten for eiendomsretten her i landet er det som forundrer meg mest. Så folk skal ikke kunne bruke hyttebrygga di når du ikke er der Kan forsåvidt skjønne din irritasjon over å måtte vente på at de skulle dra, men selve bruken må da være greit så lenge folk ikke setter spor etter seg? Rart dette her. På småviljakt ved kysten, dvs Stavern, pleier vi å sette oss på verandaer i solveggen på tomme hytter og spise matpakke. Må jeg begynne å bli redd for at sure hytteiere skal dukke opp nå? Og her jeg bor pleier de fastboende å bruke hyttetomter som de vil, det står jo tomt mesteparten av året, det er jo tullete om folk skulle gå omveier rundt tomme hytter, eller ikke bruke stranda til hytta, eller brygga. Hyttene ligger jo ofte fint til og har tatt de beste plassene. Kan hende at noen fastboende tilogmed er en smule irritert over at hyttefolk, som stort sett aldri er på hytta, har tatt de beste rekreasjonsområdene til mennesker som bor fast i området? Men det går tross alt greit så lenge man er litt overbærende med hverandre. Men skulle hytteeiere begynne å kreve at folk skulle holde seg unna hytte, brygge, strand osv når hytta står tom, da tror jeg velviljen fort vil kunne forsvinne. Her vi bor hender det faktisk at både voksne og barn går på hverandres tomter. Elg og rådyr er jo helt løsslupne og tramper hvor de vil, selv når vi er hjemme. Og her bruker hyttefolk og fastboende "vår" tinglyste badeplass, ja tilogmed mennesker jeg ikke vet hvem er. Ikke fordi de er slemme men fordi det er en god badeplass. Badeplassen er liten, en liten fjellknatt/svaberg ut i vannet og blir fort opptatt hvis det er et par stykker der. Kjekt å kunne slå av en prat med folk når man skal ned for å ta seg ett bad en varm sommerdag. Og når hele familien vil bade tar vi båten ut, finner oss en strand. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jo (-- reference to evil site removed --), da skal du følge intensjonen med strandsoneloven. Kaste anker og fortøy andre enden av båten i guds frie og uberørte natur. Når du er ferdig med ditt forlater du området i den stand og stilling du fant det. Jeg er ikke særlig glad for å måtte dra fra en offentlig brygge/molo hvor jeg har fortøyd båten i flere tiår, til fordel for en eller annen hyttebaron. Men hva ville hytteeierene gjøre om veien , parkeringsplassen kjøpes opp og reserveres / stenges ? Eller at moloen på Lauer fikk et skilt Forbudt for hytteeiere? ( hehe nå er det en tenkt situasjon fordi det nesten alltid er hytteierene som stenger veier med bommer ,stengsler osv.) Jeg tror jeg vet hva de ville gjøre, Ole Petter. Da ville det kommet en armada av advokater for å ordne opp. Hytteeierene består ofte av ressurssterke folk. Det står ikke om penger for å trosse fram sine personlige ønsker. Når kommunene driver ,,sosialhjelp,, til båteiere så synes jeg det er flott. Det betyr at alle kan delta , uansett hvor på stigen man står. Mottoet ,,sjøen for alle,, står vel ikke for fall ? Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jeg forstår hytteeierenes harme da den ulovlige anlagte veien ble stengt av grunneier. Grunneier hadde andre planer for veien. Synet på at eier må få bestemme over sin egen vei, sin egen brygge, sin egen strand, sin egen bøye , sin egen krakk osv må gjelde i denne saken? Kan en hytteeier forlange å kjøre bil helt til trappa ? (Som båteier må jeg finne meg i å parkere på anvist parkeringsplass ett stykke unna båten) Eller bør man følge hytteierenes egen praksis når det gjelder eiendomsrett til veier, tomter , brygger, bøyer osv. Les hva retten bestemte. http://www.ta.no/nyheter/article3550430.ece Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Nå er det vel slik Havgaaaapet at de fleste av oss erverver oss ting med en viss innsikt i hva vi kjøper. Når det gjelder vei så finnes det offentlige veier og private veier. De som har hytter burde lese salgsoppgaven og finne ut hvilke bruksrettigheter de har til denne eventuelle kjøreveien osv. Det er ingen ting i veien for å kjøpe seg en vei og sette opp en bom for å spare den private veien for slitasje som følge av offentlig bruk. I det tilfellet du henviser til er det vel anlagt vei over annen manns eiendom uten formell tillatelse. Slike forhold burde vel vært avklart på forhånd. Men heldigvis går dette svært greit for tross alt er folk mest fornuftige. Mange av oss skjønner gjennom egne eierinteresser å respektere andres eierinteresser. Dessuten tror jeg de fleste hyttefolk og båtfolk er nettopp dette fordi de vil være litt for seg selv med sitt og sine. Som Pingvin nevner så benytter de gjerne en tom hytteterrasse når de skal spise matpakken på jakta. Dette tror jeg er helt uproblematisk selv om jeg selv aldri har gjort det. Men så finnes det forskjell på hytter og hyttetomter også, for i noen tilfeller er grunnen til hytten leid av grunneieren med formål om å sikre fri ferdsel for folk og dyr. Men så har vi selveiertomter hvor det er tillatt å sette opp gjerder. På vår hytte er det gjerde rundt tomta av praktiske grunner. En av grunnene til at vi har beholdt gjerdet etter forrige eier er at hunden går fritt på tomten. Så har vi en fullt møblert terrasse med grill. Jeg må jo si jeg hadde blitt overgitt hvis jeg kom på hytta og noen hadde innrettet seg på vår terrasse og brukte vår grill, ja faktisk like overgitt som jeg hadde blitt om en familie hadde rigget seg til i møblene på akterdekket og benyttet en fastmontert grill der. Dette skjønner de aller fleste tror jeg??????? I dag arbeider jeg litt privat med en leilighet jeg skal leie ut. Denne leiligheten får en terrasse i andre etasje slik at de som leier der i fremtiden skal få litt plass til sine private utemøbler. Stigen henger på veggen til de som ikke har skjønt hvordan dette med ditt og mitt virker best for alle. Jeg antar det Havgaaapet, at selv om det ikke står noe om dette spesifikt i brukerhåndboken til båten din, så regner du med at båten din er ditt private område. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Så folk skal ikke kunne bruke hyttebrygga di når du ikke er der Hei, nå regner jeg meg ikke blandt de mest "grinete hytteiere" , men når noen har tatt brygga mi i bruk og jeg ankommer forventer jeg at vedkommende forstår at tiden er inne til å finne seg en annen ledig brygge. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å slå meg til på en hytteeiendom m/brygge uten at jeg hadde en viss tilhørighet til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Anbefaler folk å ha hagemøblene ute i vinter. Man bør tænke om disse stakkerene som rekker ikke bussen og bør stå på offentlig busshåldeplass. Meget koseligre med fine hagemøbler i en pent hold bakgård Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Hei, nå regner jeg meg ikke blandt de mest "grinete hytteiere" , men når noen har tatt brygga mi i bruk og jeg ankommer forventer jeg at vedkommende forstår at tiden er inne til å finne seg en annen ledig brygge. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å slå meg til på en hytteeiendom m/brygge uten at jeg hadde en viss tilhørighet til denne. Man må sef. skygge banen straks man aner uråd, og som sagt, ingen spor etter seg. Jeg tenker mer på å kunne ta noen kast med fiskestanga, evt. sette seg ned og ta seg en kopp kaffe/røyk hvis man er på tur. Og da kaster man sef. ikke fra seg sneiper osv, alt taes med. Man sløyer ikke fisk på brygga osv. I det hele tatt, man tar seg ikke til rette, man oppfører seg ordentlig og ydmykt i den forstand at man "låner", og da må ting/området behandles bedre enn om man eier det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Rent prinspielt så ser jeg ingen forskjell på bryggen til en privathytte, terrassen til en privathytte og hagen/terrassen på et privathus så jeg regner da med at mange her også synes det er helt greit å finne fremmede på sin husterrasse når de kommer hjem fra en tur på fjorden? Og selvfølgelig må disse "gjestene" få lov til å spise ferdig før de utpå kveldingen finner det for godt å trekke seg hjemover til sitt eget "domene"? Personlig har det aldri falt meg inn å benytte annen manns terrasse eller hage, men vi er tydeligvis noe forskjellige på dette området og har forskjellig syn på "mitt" versus "ditt". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vanntrivsel Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 (redigert) Så har vi en fullt møblert terrasse med grill. Jeg må jo si jeg hadde blitt overgitt hvis jeg kom på hytta og noen hadde innrettet seg på vår terrasse og brukte vår grill, ja faktisk like overgitt som jeg hadde blitt om en familie hadde rigget seg til i møblene på akterdekket og benyttet en fastmontert grill der. eg antar det Havgaaapet, at selv om det ikke står noe om dette spesifikt i brukerhåndboken til båten din, så regner du med at båten din er ditt private område. Lånet av en bøye har nå est opp til at båteiere tar seg inn i hyttene eller benytter terrasser, griller ol. Dette er tull fra ende til annen og det vet alle. Klart jeg blir like oppgitt når noen hytteeiere har leid en offentlig molo for å løse båtplassproblemene sine . Jeg oppfatter moloen som felleseie Nei båten min er overhodet ikke privat område. I gjestehavnene blir den brukt av andre båteiere som skal over til sin båt og det trampes på dekk. Det er en selvsagt ting i båtverdenen. Ja man kan også tillate seg å hekte en tamp i båtsiden uten å spørre. Hytteeiere og båtfolk er jammen forskjellige. Redigert 29.September.2008 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Lånet av en bøye har nå est opp til at båteiere tar seg inn i hyttene eller benytter terrasser, griller ol. Dette er tull fra ende til annen og det vet alle.Klart jeg blir like oppgitt når noen hytteeiere har leid en offentlig molo for å løse båtplassproblemene sine . Jeg oppfatter moloen som felleseie Nå, er det slik. Bestemmelsene om ringer og bolter i friluftslovens § 7 skal ikke gjelde dersom eieren er stat eller kommune? Men, som sagt, fakta om den konkrete molosaken får du av havnemyndigheten i Hvaler kommune. Det er bare å henvende seg dit. (hvor holder du til, forresten? Hjemmehavn, altså?) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Rent prinspielt så ser jeg ingen forskjell på bryggen til en privathytte, terrassen til en privathytte og hagen/terrassen på et privathus så jeg regner da med at mange her også synes det er helt greit å finne fremmede på sin husterrasse når de kommer hjem fra en tur på fjorden? Og selvfølgelig må disse "gjestene" få lov til å spise ferdig før de utpå kveldingen finner det for godt å trekke seg hjemover til sitt eget "domene"? Personlig har det aldri falt meg inn å benytte annen manns terrasse eller hage, men vi er tydeligvis noe forskjellige på dette området og har forskjellig syn på "mitt" versus "ditt". Det store skillet mellom hus og hytte er jo at hytta, som oftest, ligger ubrukt mesteparten av året. Hva jeg beskriver er en situasjon der møtet mellom eier og turgåer aldri skjer. Man bruker jo utmarka til hyttene når man tar for gitt at man ikke møter på de som bruker hytta. Å sette seg på terrassen og spise matpakka på ei vinterstengt hytte i skogen, helt uproblematisk. Dette handler ikke om skillet mellom ditt og mitt, men hva som er normal oppførsel. Det må da bortimot grense til tvangshandlinger hvis man ikke klarer å gå over ei hyttetomt som tilhører andre. I det hele tatt, hvordan kan man ferdes utenom asfaltert dekke da? Vi har tilgang til ei hytte på Finnskogen. All skog i stor omkrets er privateid. Den store skogseieren har hengt opp skilt rundt om kring i skogen hvor det står "all jakt forbudt osv". Han har revet ned bruker over bekker, satt opp gjerder og gjort hva han kan for å hindre at folk skal bevege seg i området. Men når man eier noen tusen mål så er det ikke så enkelt. Ville du brydd deg om denne skogeiers ønske og holdt deg unna all anna skog enn egen hyttetomt? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Jeg er redd du taler til døve ører Pinkvin. For enkelte debatanter i denne tråden er eiendomsretten så hellig og ukrenkelig at bare tanken på at noen kan tillate seg å træde over den hellige grense på en av de 358 dagene i året man sjøl ikke er på hytta, får en til å blekne. Hadde ingen holdt enkelte av disse hytteeierne i ørene ville vi sett både hundegårder med glefsende sjæfere og varsler om utlagte selvskudd. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Man bruker jo utmarka til hyttene når man tar for gitt at man ikke møter på de som bruker hytta. Utmarka til hytta kan du da trygt og med loven i hånd benytte uavhengig om eier er på hytta eller ikke. Det svarer vel også greit på ditt spørsmål vil jeg tro? Nei, jeg er like lite interessert i å ha deg eller hvem som helst rekende på min terrasse enten denne terrassen henger utenpå min hytte eller min bolig og at du ikke ser den prinsipielle likheten her får så være, men du har faktisk ingen rettigheter hva angår bruk av min terrasse på hytta enten du liker det eller ei! Så så rem, ikke ta helt av nå da! At man har uskrevne regler i båthavner om at man går over andres dekk for å komme til sin egen båt, legger seg utenpå hverandre osv osv er jeg fullstendig klar over og både bruker og respekterer disse uskrevne reglene, men dette er også noe av grunnen til at jeg primært bruker hytta som feriested og foretrekker å legge meg i uthavner enten alene eller sammen med venner og bekjente. Andre liker å gjøre ting på andre måter og det er da helt greit for meg i allefall, men som sagt ikke min foretrukne ferieform! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vanntrivsel Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Eller fallgraver , strømgjerder ,videokameraer og jeg vet ikke hva. Det som forundrer meg er at de samme folkene kan tillate seg å fortøye båten utpå min og trampe på dekket mitt med møkkete sko uten å spørre om tillatelse. . Båten min blir brukt som brygge av hytteeierene på handletur i byen. Kan Mouche ,Ole Petter eller Honduras forklare den ulike praksisen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hvis man lurer på enkeltes oppførsel og disse er i ens umiddelbare nærhet så kanskje man skulle spørre dem om årsaken til deres oppførsel heller enn å utspørre noen tifeldige medpassasjerer på et internettforum og på den måten gjøre disse (medpassasjerene) til medskyldige eller representanter for den ene eller andre guppen av mennesker, etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.