SiA Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 (redigert) Bruk det du har! Har ratt med ring, kald om vinteren, om sommeren glovarm hvis jeg har holdt samme kurs lenge så ringen har vært i sola! Kan vel ikke skifte kurs hele tiden pga. dette.... Hilsen Sindre. Redigert 14.April.2009 av SiA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Bruk det du har! Har ratt med ring, kald om vinteren, om sommeren glovarm hvis jeg har holdt samme kurs lenge så ringen har vært i sola! Kan vel ikke skifte kurs hele tiden pga. dette....Hilsen Sindre. Man kan surre inn ringen i flaggline, da er men kvitt problemet med varme og kulde på rattet Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
ÅtteGlass Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Eller du kan gjøre som seilbåter med ratt: kle det inn med elgskinn. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
M/S Bastard Svart 14.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2009 Blir penere også med ett eller annet surret rundt. Første prioritet det er og få ordnet med toilettet, skal se om den elektriske kverna passer på skåla. Hvis ikke blir det og handle repsett Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 I dag har den lokale glasspusheren vært nede og tatt ut det sprukne glasset. Han teipet en plast over det som nå er åpent, men bør vel ta en tur ned og sjekke. Om en ukes tid eller så kommer nytt glass, handlet herdet da dette bare ble rundt en hundrings dyrere i forhold til vanlig glass. Med arbeid, nytt glass og paking kommer det på 1500 pluss/minus, er vel ikke så gæli det trur jeg Har også løst targabøyle problemet. Kom over at SeaSea har en del rørforbindelser i aluminium bla. Kjøper rør hos den lokale stålforhandleren. Skrur alt sammen, og en helt enkel bøyle kommer da på rundt 1000 lappen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Jammen godt jeg har fulgt med i tråden til mister Haaby, før jeg skulle bytte olje. For da slapp jeg og prøve den jallapumpa, som jeg handlet tidligere i år. Handlet meg vakumpumpe i dag, og det var godt og slippe søl ved oljeskift ja Filter var det værre og få tak i, men det løste seg tilslutt det også. Blir dårlig med tur på fjorden i helga antaglig, men det kommer flere dager Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Da fikk jeg omsider filter, og ny olje ble fylt på i dag. Sikkert dumt spørsmål, men er det vanlig at ny olje holder fargen etter en halvtimes gange på motor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 I nye fine motorer holder den ofte fargen i mange måneder, men i sånne gamle slitere som vi befatter oss med er den gjerne svart etter første prøveturen. Det kan være mye gammel sot i en velbrukt motor, selv etter å ha tappet oljen av.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Slagskibet Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Er det ikke meningen og sitte når man fører denne skuta? Rattet midt i båten Rormannen skal stå så han ikke sovner ! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Ja, da er det bare og følge med på peilpinnen utover sommeren. Må få meg sete snart, er slitsomt og stå time etter time Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Ble ikke særlig effektivt i dag, men fikk nå på plass påfylling slangen. Lufteslangen blir montert snart. Ikke lett og montere den ivendige svingeren heller, er betong overalt. Hadde tenkt og montere den under dørken i kabin, men neida... Skal sjekke under dørken i toilettrommet, tror ikke betongen går hel ut dit Noen som vet om det finnes overgang til giverkabel fra gammel svinger til ny skjerm? Det sitter nemlig en gjennomgående svinger, til ett eldre Humminbird lodd. Giveren der er antaglig ikke kompatibel med den nye skjermen min Humminbrid 717 (727?) Den gamle skjermen het 3d wide eller noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 (redigert) Noen som vet om det finnes overgang til giverkabel fra gammel svinger til ny skjerm?Det sitter nemlig en gjennomgående svinger, til ett eldre Humminbird lodd. Giveren der er antaglig ikke kompatibel med den nye skjermen min Humminbrid 717 (727?) Den gamle skjermen het 3d wide eller noe slikt Om begge loddene har samme Khz skulle da det gå, man bytter da bare pluggen. I kabelen er det gjerne 2 ledere + skjerm, koble lederne sammen og passe på at skjøten blir skjermet med skjermen + folie. Redigert 1.Mai.2009 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Spinnaker Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Blir penere også med ett eller annet surret rundt. Hva med dette? Om begge loddene har samme Khz skulle da det gå, man bytter da bare pluggen. I kabelen er det gjerne 2 ledere + skjerm, koble lederne sammen og passe på at skjøten blir skjermet med skjermen + folie. Hvordan har det gått med loddet/giver? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
index Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Jeg monterte min svinger under toalettdørken da jeg hadde Sagen 730, den hadde betong under salongdørken men ikke under toalettet. Om du har ny giver, ville jeg ikke brydd meg om den gamle... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Har ikke kommet videre med giveren enda. Skal ned i båten i ettermiddag og titte litt. Fordelen med den gamle er at den er gjennomgående bronsegiver. Den nye er for innvendig montering, men er det plass under toalettdørken monterer jeg den der. Da er det kort kabelstrekk også Det rattet så bra ut forresten, blir noe slikt antaglig Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Noen som vet om dette setet skal festes med tommeskruer? Vanlig 6 mm bolt syns jeg liksom ikke ville helt Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 (redigert) Fælt og tia flyr når man holder på, jeg startet kl.09.00 i dag på Bilextra. Handlet radioantenne og 25 meter med høyttalerkabel. Samtidig som jeg skulle begynne og montere antenna kom jammen H-glass og skulle sette inn ruta mi. Den passet ikke optimalt, men ble satt inn provisorisk. Dette er da snakk om herdet glass, så de har nok klippet ut malen på feil side av streken. Dem bytter den ut med laminert glass, som er mye bedre sa´n. Jeg ble overbevist, og da skal jeg etterhvert bytte alle til laminerte glass. Den som blir byttet ut med laminert nå, er selvsagt kostnadsfritt Kjekt med glass igjen, og for de med godt syn ser antenna mi til høyre for pipa. Var kjekt og få montert antenne, får nå endelig inn alle kanaler Tok tid og montere høyytalere, må demontere alle platene under benken for og få ut den jeg skulla skjære høl i. Også skulle det jo strekkes kabel, de ligger skjult bak polstring. Og selvfølgelig så var det jo rustne skruer så de bet ikke i glassfiberen igjen. Så panelene må få noen ny skruer. Irriterer meg grønn over at tidligere ikke har brukt syrefaste skruer i båten, og ikke minst lakkert over skruehoder på listverk Vel, det ble nå lyd til slutt. Og sitte gruppen ute her skal shines opp til vinteren igjen Fikk montert skipperstolen også her om dagen Det var veldig kjekt og få på plass 10 liters oljekanne passet perfekt som fothviler Da er bare en hel haug igjen og gjøre, men det kommer etterhvert Redigert 15.Mai.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 ...Fikk montert skipperstolen også her om dagen... Hmmmm... Det første jeg tenker når jeg ser den stolen, er at det bør ikke bli mye sidesjø når du sitter der. Du har ikke noe særlig å holde deg fast i - annet enn rattet - hvis båten girer? Misunner deg all den plassen du har i Sagen 30! Dette blir en flott skute, Per Christian! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Ja, den er utolig romslig. Det er utrolig kjekt Lurte på det samme selv, med den stolen. Jeg kan feste ett handtak i hardtoppen kanskje, også kunne jeg vel tenkt meg armelener på stolen der. Blir det for mye sjø, så kan jeg til nød stå og føre skuta Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Beundrer din stå-på vilje...Blir helt knall dette her, romslig og pent!! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Takk for det, blir mere og mere fornøyd med båten. Gjenstår fortsatt en hel haug med ting og gjøre, men har ikke dårlig tid og tar det som det kommer Var en tur nede i båten nå, og det kan se ut som kalesjen trenger en impregnering. Bør vel ta en runde med grønnsåpe vann først, greit og få av møkka etter vinteren. Oppdaget også noe steinsprut i gelcoaten på hardtoppen, antaglig etter veibrøyting i vinter Redigert 18.Mai.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Nå har jeg kommet videre med giveren til loddet. Skjærte meg ett hull i dørken på toalettet, men det var jammen betong der og Så da måtte jeg alikevel plassere giveren lenger bak i båten, hvor det sitter noen andre givere fra før av. Bla en gammel innvendig svinger, og en fartslogg? Langt der nede er den limt fast i hvit epoxy. Jeg har jo også etterlyst luftfilter i en annen tråd, ser ut til at jeg kan glemme ett luftfilter foreløbig. Det er visst ikke plass til det alikevel, da må jeg i såfall fóre på dørkbjelkene med ett par cm, og det blir ihvertfall ikke på denne siden av sommeren. Kan heller tre over en flunetting som stripses fast, som en midlertidig løsning Så får jeg heller håpe på at det blir gjort mere i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Kan heller tre over en flunetting som stripses fast Jeg ville spandert en slangeklemme. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Ja, vet ikke helt hvorfor jeg tenkte på strips egentlig Syrefast slangeklemme skal det selvfølgelig bli Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Da har jeg fått prøvemontert kverna til toilettet også, gjenstår og legge opp strøm og slanger skikkelig. Bråker fælt den kverna, nesten som en pysevisp Skal bytte septiktank, som skal legges under køya i kabin. Må ha litt mere armslag på toilettet. Også lurer jeg på om det kan monteres trimflaps på båten. Må stå paralelt med kjølen, eller kan peke ut litt til hver side? Båten graver en del, derfor tanken om trimflaps Kan være at jeg ikke har riktig propell også selvfølgelig, at det er derfor den graver en del. Båten gjør (etter gps) 7 knop, det er kanskje ikke mere og hente? Motoren er på 81 hk, gearet har utveksling på 2,94:1 (mener jeg det var). Propellen vet jeg ikke noe om som sagt Blir det noe greie på og montere flaps på denne hekken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.