Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Silikonfjerner får du alle steder som selger billakk. Obligatorisk før sliping og lakking, hvis det finnes silikonrester risikerer man kratere i lakken som ser lite pent ut... Veldig drøy i bruk, en liter holder i flere år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg laget nye takplater på min. En helt forferdelig pirkete jobb. Ingen polstring i taket mer nå iallefall.

 

dscf0805.jpg

 

2 store uhåndterlige polstrete plater ble til 8 lakkede plater som kan taes ned nesten hver for seg. Sparklet og malte 4 mm kryssfiner, en lang historie jeg får fortelle om en gang.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, de platen som henger oppunder hardtoppen er vel det første som skal gjøres noe med.

 

Har begynt på en ny konsoll over vinduene i hardtoppen nå.

Var litt grøssent til og begynne med i dag..

 

Har det vært kaldt i natt tru

 

tempraturibaaten1.jpg

 

Fikk ikke gjort så mye som jeg ønsket i dag, pusheren hadde ikke vinkler nok på lager.

Får prøve en annen pusher i morgen

 

Er ihvertfall i gang med ny konsoll over vinduene

Skrudde vinkeljern i plasten her, som jeg kan feste underdelen av konsollen i

 

konsollhardtopp3.jpg

 

Ikke voldsomt lett og merke, finnes det vinkelblyanter w00t.gif

 

konsollhardtopp2.jpg

 

Ble ikke så værst til slutt, mangler flere vinkler da, så jeg håper jeg finner det i morgen.

Blir jo rimelig god plass til kabel i denne konsollen

 

konsollhardtopp5.jpg

 

Tror jeg maler denne finéren hvit, når jeg skal male resten av hardtoppen.

Også blir det teakfront. Må vel bli flotte greier skulle jeg tru

 

Ble ikke noe el-arbeid i dag da.

Tok også en runde utpå for og lense litt, oppdaget når jeg kom inn igjen at jeg har fått plastpose i propellen angry.gif

SÅ jeg får teipe en kniv til kosteskaftet og få kuttet det vekk.

Båten er forøvrig nesten ikke grodd, mest rur på propellen.

Har enda ikke merket noe på hastigheten i forhold til turtall på grunn av både groing og plastpose

Link to post
Share on other sites

Malearbeid er noe dritt, da får man ikke gjort noe særlig annet og vente på at malingen tørker, og jeg ville ha 2 strøk i dag.

Så jeg fyra opp kabinen til rundt 30 grader, da ble det fart i tørkinga :thumbup:

 

hardtopptakplater1.jpg

 

De har nå fått samme gråfarge som finnes på sete. Brukte 2 strøk med Quick lakk.

Ble ikke så værst syns jeg, ble rimeligere enn og trekke om platene.

 

hardtopptakplater2.jpg

 

Også er det konsollen da, jeg har sparklet og malt undersiden med ett strøk hvitt.

Også vet jeg ikke om jeg blir fornøyd med og male frontene, det skal dog listes etter alle kunstens regler for og skjule åpninger mot innertak.

Selv i en plastbåt er jo ikke alt plant.

 

konsollhardtopp9.jpg

 

konsollhardtopp10.jpg

 

Kan bli ok med list oppe og nede

 

konsollhardtopp11.jpg

 

konsollhardtopp12.jpg

 

Ellers så har jeg muligheten for og lime den tynne merantien jeg har brukt på innredning, på disse frontene.

 

 

Har prøvd meg litt i paint, men det er ikke helt enkelt.

Ser ihvertfall hva jeg prøver og si

 

konsollhardtopppaint1.jpg

 

konsollhardtopppaint2.jpg

 

konsollhardtopppaint3.jpg

 

Fikk fjernet plastposen i dag også, eller det var en søplesekk.

Båten er ikke så mye grodd, til og ha ligget ute ett års tid

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1598/propell1.jpg

 

Litt forskjell , før og etter

 

hardtopp1.jpg

 

hardtopptakplater2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte noen rester med meranti jeg limte på i stedet, og jeg tror ikke det blir så galt, vil jo se en del bedre ut når listene kommer på plass en gang.

Rakk bare ett strøk med lakk, skal ha to strøk til.

 

Beklager for dårlige mobilbilder

 

konsollhardtopp13.jpg

 

konsollhardtopp14.jpg

 

konsollhardtopp15.jpg

 

Begynner og bli litt foskjell fra det gamle nå

 

hardtopp1.jpg

Link to post
Share on other sites

Her kommer bilder, ikke så mye nytt da men...

 

I dag kom den nest siste teakdøra mi, den ble montert.

 

skott16.jpg

 

Konsollen ferdig lakkert, og så ble det og lage hull for ledninger til duppeditter og lamper.

Så er det valgets kval om hvilke lamper som passer best, jeg vet hvilken Amorøsa stemmer på :biggrin:

 

lamperhardtopp1.jpg

 

lamperhardtopp2.jpg

 

lamperhardtopp3.jpg

 

Fikk ryddet dashen også, så ryddig har det ikke vært på over ett år

Ser litt nakent ut, men det hjleper etterhvert når jeg få lagd nytt instrument panel i meranti tenker jeg.

Også skal jo dashen males.

 

dashbord02.jpg

 

Hva syns dere om denne hvitmalingen som så vidt synes rundt vinduet her, er den for hvit?

Den er ikke kritthvit vet jeg, da det står ett fargenummer på boksen, så jeg har brekt den av i en eller annen tone.

 

 

lamperhardtopp2.jpg

 

Dette bilde ble litt dårlig pga sola

 

malingvindskjermdash1.jpg

 

Fortsatt en hel masse igjen og gjøre.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det ble så effektivt i dag heller at det gjorde noe, men litt har jeg da fått til.

Fikk hengt opp listene igjen, og den spm har montert dette har ikke vært noen listesnekker :sarcastique:

Jeg lager den ene lista ny, slik at det blir seendes ut

 

Ikke lett og jukse med noe her :rolleyes:

 

listverk9.jpg

 

Spriker i begge ender som man kan se. Den lista nederst i bildet

 

listverk10.jpg

 

Også måtte jo dette gjøres da, måtte ta ned BP vimpelen fra vhf antenna, tør ikke ha den der i høststormene. Blåste godt i dag.

 

gapvimpel2.jpg

 

Ble lys i lampene i dag også gitt

 

lamperhardtopp4.jpg

 

Malt ett strøk rundt alle vinduer, og dash, det blir lekkert når jeg er ferdig.

Tror det da vil gjøre seg med nytt instrumentpanel i teak (meranti)

 

Ser vel litt forskjell, men det ble lyst og trivelig.

Har tatt hjem de tre listene som skal monteres i overgangen mellom dash og vindskjerm, for pussing og oljing.

 

dashbord03.jpg

 

dashbord04.jpg

 

Også var det pentry igjen da, her har jeg lyst til og lage til noe greier under vinduet og ned til benken.

Kommer til og lage noe som dekker det meste av plasten, da jeg fant ut at lakken som er søla med nesten ikke lar seg fjerne.

 

Forslag til noe praktisk og ha jeg kunne snekret sammen her?

 

pentry028.jpg

 

Skipet her har ikke fått burkaen på seg enda heller, men det drøyer nok ikke så lenge til

 

 

vikingskipetholmestrand.jpg

 

Var surt i dag

Glad jeg ikke har båtplass på bølgedemperen lenger.

 

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg rota det til for meg sjøl, så alt jeg fikk gjort var og amle andre strøk på vindskjerm/dash og oljet finish strøket på listene til dashen med Benar.

Tabben var at ejg også oljet teakplanken jeg skulle montere, men tørketiden var jo så lang at jeg ikke fikk det til. Orket ikke begynne med tilpassing av de når de var klissete.

 

Også har jeg rota med refleksen i dag, fant ut at jeg tok med meg regulatroen hjem for rengøring.

Blir spennende og se på dysa om den er for diesel eller parafin

 

Skulle hatt piperenser, men det var ikke lett og få tak i.

Trengs en shining denne ja

 

refleks1.jpg

 

Og dette begynner og ligne noe, men en masse listing igjen, huff og gru

 

dashbord05.jpg

 

dashbord06.jpg

Link to post
Share on other sites

Her kommer ett par bilder og litt annet.

Begynner med annet, siden jeg hadde den regulatoren hjemme for vask.

Det hjalp det gitt :ashamed003:

I dag brant refleksen hele dagen, men ikke helt skikkelig, mangler den fjæra som skal stå nedi potta.

Skal prøve trikset til skøytegutta først, nemlig en liten neve med metallspon.

Skulle sikkert åpnet ovnen for en skikkelig rengjøring, får se om jeg gidder i løpet av vinteren.

 

Jeg mener denne flammen ikke ser riktig ut

 

refleks2.jpg

 

SÅ fikk jeg skrudd opp de teaklistene jeg lagde nye, men de må ferdigoljes når det blir varmere i været igjen.

Eller så må jeg skru det ned og ta med hjem for og gjøres ferdig, vi får se.

Skrudde på teakrekke også, det kan være smart og ha når man får besøk av den eldre garden :tongue::biggrin:

Syns det gjorde seg litt

 

listverk14.jpg

 

listverk15.jpg

 

Etterhvert skal det også listes på frontene noe ala dette

 

listverk15paint1.jpg

 

Fikk støvsugd skikkelig i dag også, rene raceren denne saken her jeg fikk uberbillig på Netthandelen

 

nystoevsuger1.jpg

 

Jeg har driti meg litt ut på de konsollfrontene ved lampene, jeg skulle jo ikke ha hull til ledningene gjennom fronten, for det skaper en hel del bry når jeg må fjerne fronten for ledningstrekk osv.

Oppdaget det i dag da jeg måtte kappe litt av lengden på frontene grunnet teaklistene.

Men jeg løsnet de og bente litt ut, så fikk jeg kappet med stikksaga, heldigvis gikk det bra med fingre og takplatene :thumbup:

Dett var dett for i dag, trur eg :cheers::drinks:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ble ikke ryddet i kabinen i dag som planlagt, ble heller ikke lagt noen planer om dassrommet.

Neida, fikk det for meg at jeg skulle teste autopiloten, var jo en plan med det siden jeg skal bygge meg ett fotbrett på skottet der.

I og med at jeg må montere motoren "gale" veien, så måtte jeg åpne elekronikken og skru potmeteret moturs.

Ellers hadde jo båten snudd så for jeg hadde satt på auto :crazy:

 

 

 

Her styres den med fjernkontrollen :smoking-030:

 

 

Også har jeg fått rota meg til og montere ny topplanterne, og strekt nye ledninger til denne

Bare akterlanterne igjen som skal byttes

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du ikke montert acterlanterne enda,så må du jo ikke .Båter under 11 meter holder med rød/grønn og topp lanterne,men ok med alle 4 da + ankerlanterne.Men tenkte bare å nevne det ,sparer jobb strøm og arbeid ;))))

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kom ingen og kikket på trebåten i dag, men pytt pytt.

 

Hadde ikke med kamera i dag, så da blir ikke noe bilder.

 

Det som er litt merkelig er at jeg aldri gjør det jeg har planlagt og gjøre, så da ble lite med rydding i dag.

Jeg rydda i ett par minutter, og da dukket hovedbryter og hovedsikringer opp, så da gikk dagen til og montere det.

Dvs jeg fikk bare montert hovedbryteren, denne kutter minus som går på motorblokka.

Videre må jeg koble om littegrann, skal bytte en leder som står på forbruk i dag, denne skal på startbatteri da jeg vil ha motorsintrumenter på startbatterri.

 

Og vips har jeg da 2 kretser, en 1 polet for motor og en 2 polet forbruk.

Må jo være kjekt nå jeg ligger med landstrøm til laderen og ikke ha kontak med motor, eller?? :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...