Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

når jeg ser nærmere på bildene får du jo skjult rørene. Joda, jeg ser fordelen med et trekkerør, på min var det lagt et trekkerør bak til akterlanternen. Det var jo veldig greit å trekke ny kabel etter den gamle da. (fra `78 :wink: )

 

I kabinen har jeg ikke trekkerør, det har blitt så mye ledninger og har prøvd å samle dem i bunter. Alt er byttet, unntatt ledningene til sidelanternene. Det er fortsatt de originale fra viksund som ligger limt under isolasjonen.

Link to post
Share on other sites

Ja, her blir alt skjult heldigvis. Og da er jo trekkerør helt ypperlig. :yesnod:

Jeg har fjernet nesten alt det gamle, det er bare noen få meter igjen under dørken akter.

Begynner på det når ny kabel til akterlanterne skal strekkes.

 

Greit og få lanterner til og fungere nå, nå som det er høst og all ting.

 

Jeg er på langt nær ferdig med det elekteriske, masse som står igjen der.

Link to post
Share on other sites

jeg er ikke heelt ferdig heller, selv om alt er oppe og går. Fikk en sånn kladeis på hovedbryterne

 

dscf0136.jpg

 

Vanskelig å finne skikkelige koblingspunkter hos dem som selger stort. Men jeg blir å skaffe meg ett par slike heavy duty skinner fra BEP. Disse kan kjøpes av www.haraldnilsen.com

 

19.jpg

Link to post
Share on other sites

Hehe..blir litt kabel ja.

 

Jeg skal montere 2 slike hovedsikringer fra Bep, har de liggende.

De heavyduty skinnene så bra ut, spørs om jeg ikke må ha en slik eller to.

 

Var på BT og handlet meg presstang, så slipper og løpe frem og tilbake til pusheren når det skal krimpes på sko

Om denne er noe tess gjenstår og se

 

presstang_for_kabelsko.jpg

Link to post
Share on other sites

Dæsken, ble 4 timer i båten i kveld gitt.

 

Etter 4 harde timer så lyser 2 lanterner.

Hadde med meg nevøen som kobla, mens jeg strakk trikkerrør.

 

Dette er helt utrolig, skal bare bytte 2 ledninger til akterlanterna, og da blir det seende slik ut.

Her er trikkerør klamret opp, skjult anlegg såklart :yesnod:

 

Obs. dårlige mobilbilder

 

lanterner4.jpg

 

 

Jammen ble det ikke lys i brytern også

 

lanterner5.jpg

 

Og lys i lanternene, da er det bare og få koblet de tre siste da.

 

lanterner6.jpg

 

Nå er det bare og lade batteriene før jeg skal ned igjen til Fredag og fortsette

Link to post
Share on other sites

I dag ble det lys i alle lanterner :smiley: bortsett fra ankerlanterne, den skal handles inn en dag jeg har fått ordnet med en stang til den.

La opp egen fordeling for lanterner

 

Minusfordeleren under er nå full, og jeg som ikke har begynt på bryterpanelet engang :tongue:

 

lanterner8.jpg

 

Skal bytte topplanterna først, da jeg har en Hella liggende. Samme serie som styrbord/babord lanterne jeg monterte.

Akterlanterna er nok erstattet senere, det er en Alfa det også men det var plastglass i den, og det er jo selvfølgelig helt matt.

Så den skal byttes den også etterhvert.

 

Ellers var det lite og finne på i dag, været ødelagte en del.

Regner med at jeg får gavekort på bursdagen, da blir det nye vinuspussermotorer

De som er montert er ikke noe tess, de orker ikke dra pusserne. Og pussere trenger man nå om dagen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da dro jeg ned og monterte luka fant jeg ut , men hadde jeg visst om drittjobben hadde jg ikke gjort det.

 

Vel, først måtte det skjæres ut litt til i dekk, oppsamler under hølet ville vært smart. :rolleyes:

Blir en opprydning her da

 

kabinluke04.jpg

 

Her er luka montert og justert, og boret hullene.

Aner egentlig ikke hvorfor jeg brukte gjennomgående bolter med mutter, men syns det virket smart

 

kabinluke05.jpg

 

Også begynte drittjobben, da guffa (marintech eller hva den het) var litt hard så det var jekla tungt og pumpe den ut gjennom spissen på patrona. Løsningen var og ta av spissen, da kommer det selvsagt masse mengder ut :rolleyes:

Shit la gå, jeg fuget og skrudde fast karmen, tror det er enklere og fjerne det overskytende når den er herdet.

Jeg modifisere alle hengsledelene, slik at de når er med gjennomgående bolter.

Måtte det uansett, da jeg dro av to skruer til

 

Slik ble det til slutt da

 

kabinluke06.jpg

 

kabinluke07.jpg

 

Litt penere det, enn denne gamle

 

kabinglass2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå lurer jeg på om jeg skal male hardtoppen og dashen, men kan jeg bruke Quicklakken her tru?

Dashen har jo selvsagt struktur, så den blir jo vanskelig og matte ned. Vil lakken henge eller må det grunnes først?

 

Samtidig har jeg spørsmål om det og lakke hardtoppen utvending, hva anbefales i såfall der?

Link to post
Share on other sites

Stålull er kanskje ikke så dumt nei! Men så lenge du får rengjort skikkelig på forhånd burde det sitte uansett om du ikke får pusset skikkelig nederst i antisklimønsteret også. Men silikonfjerneren er viktig, særlig før du begynner å slipe! Venter du til etter sliping, har du allerede slipt silikonrestene ned i gelcoaten og du klarer ikke å vaske den vekk. Så vask over først, slip så godt du klarer, og vask igjen. Deretter er det bare å male i vei. Bruk Jordans mest korthårete rulle (den hvite) og en god pensel. Ikke bruk Biltema eller Europris ruller, disse løser seg opp av tynneren i Hardtop'en (joda, jeg har prøvd). Men Jordan vet hvordan, så de fungerer fint! Vask rullen først med litt tynner for å fjerne løse tråder, og la den tørke sånn noenlunde før bruk.

Link to post
Share on other sites

Aceton skal handles inn, samt stålull. (den uten såpe regner jeg med)

 

Ble ikke noe særlig jobbing med båt i dag, men Biltema tur har jo noe med båten og gjøre.

Samt at jeg har begynt og pusse ned listverk.

 

Rigga meg til litt provisorisk, mangler utstyr til og feste denne maskina på hue, men det får gamlingen fikse da den ikke er min.

 

 

Teak og lakk hører ikke så godt i sammen tror jeg, eller hvordan er det egentlig?

Jeg vurderer sterkt og kun olje.

 

listverk1.jpg

 

Hjelper med en puss ja

 

listverk2.jpg

 

Noen som vet om teak er i flere nyanser?

Eller har jeg tre sorter i listverket?

 

listverk3.jpg

 

Ble lei på slutten når jeg pusset listene, og med hastverk går det galt. Kanten på sandpapiret er skarpt :sweat:

 

listverk4.jpg

 

Og ett bilde fra biltema turen

 

div.verktoey1.jpg

 

Da får jeg ta en kald en tenker jeg, og kjøle ned fingeren med :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...