Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Ja, den flapsen så litt spinkel ut. Får se om jeg tar flapsstøping til sommeren igjen, da jeg heller antaglig kommer til og lakke opp igjen skroget.

 

Når det ikke er mere igjen og gjøre så blir det muligens større båt i stål :yesnod:

Det er i hvertfall drømmen om en stålbåt på 35-38 fot, hytte på sjøen.

Jeg syns det er vanskelig og ikke måtte gjøre noe i båten, men den kan fint brukes slik den er nå. Selv om det er litt tungvindt uten ferdig pentry og større plass på dorommet. Det er planen og gjøre noe med dette i vinter.

Jeg bør og sjekke motorbrakkettene mine, de er jeg ikke fornøyd med så de skal skrues av snart.

 

 

Går også i tanker om huskjøp om dagen, og da blir det og beholde båten noen år. Større båt vil ikke ha prioritet om det blir hus på meg.

Hvis det ikke skulle dukket opp ett kupp da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk i gang refleksen igen, men det er tydelig at den er innstilt for parafin.

Får se om jeg sender regulatoren til Shelby for omjustering, eller handler en ny en.

 

Fikk også strekt noe skjøteledning for varmeovner, men lurer på om jeg skal få meg ett slikt varmerør til og ha i motorrommet.

Føles tryggere det enn åpen frostvakt

 

Stolpekjørte en times tid med belastning på motor også, den gikk da en stund på driftstempratur.

 

Ellers ble det mest filosofering over hva som skal gjøres utover.

 

I dag var det godt og ha Havgap lua gitt

Var jo litt surt og måke av båten i dag, så den fikk gjort nytta si.

 

Har nå fått tak i en kar som kan bygge nye eller modifisere motorbrakketene.

Så da blir det nok og ta tak i dette neste fredag muligens

Link to post
Share on other sites

Smart løsning, spørs om jeg ikke kopierer den.

Har noen lekter jeg kan bruke til dette formålet

 

Forrige vinter lå den på ballasten ved siden av motor, men det er egentlig for nære motorkassa som er av finér. Gikk bra forrige vinter, men vet ikke om jeg tarsjansen i år. Ovnen ligger bare 5 cm fra finéren, ikke helt forskirftmessig.

Link to post
Share on other sites

Har slike ovner ombord ,men kjøpte en på 400 w her om dagen på Jula til samme prisen .Tenkte at 200w kan bli litt lite i det store motorrommet,selv om jeg tetter luftinntaka .

Mener at dem slår seg på ved +5 grader ,om du setter den på 1.Mener å ha lest det en gang ,men dem gir ikke 200w .Har målt flere stykker , å dem ligger på ca 160-170 watt bare.Men har vært nok i dem andre båtane jeg har hatt ,men satser på en på 400w nu.Skal måle den å se hva den gir av watt styrke.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har samme frostvakta i EIR, håper den holder lunken i vinter.

Syne jeg dro kjensel på Autopiloten, kan det stemme, Per Chr.?

Den så ut til å virke bra på videoen?

Eller så følger jeg tråden din nøye, artig å se hva du får til,

dette blir da rene stasbåten!

 

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har samme frostvakta i EIR, håper den holder lunken i vinter.

Syne jeg dro kjensel på Autopiloten, kan det stemme, Per Chr.?

 

 

mvh

JanS/EIR

 

Det stemmer bra :yesnod:

 

Fant ut forrige vinter at jeg måtte ha litt varme i motorrommet.

Da ble det litt slush i kjølevannslangene, men da hadde det jo vært minusgrader ett par uker.

Link to post
Share on other sites

Var visst minusgrader i kabin, den frostvakte som henger på doen klarer ikke holde både dorommet og kabin over null.

Med 11 minus ute, var det 2,5 minus i kabin, men i motorrommet var det fine 7-8 varmegrader :smiley:

 

Investerte i en ekstra ovn i kabin, som ble hengt opp slik midlertidig

 

frostvakt2.jpg

 

Ble ikke gjort noe mere i dag, måtte jo hjem til håndball og hopprenn :yesnod:

Satser på litt jobbing i romjula :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har vært i båten i hele dag, så nå har jeg grublet og tenkt mye.

Arbeidslysten har såvidt begynt og sige på igjen, nå som tempraturene begynner og bli behagelig.

 

Første prioritet er og få ordnet med motorbrakettene, det må jeg ikke glemme, selv om jeg har lyst til og gå på noe annet.

 

Har tittet på kabinen i dag og denne har jeg lyst til og ommøblere en del.

Først dette rommet i baugen, dette er ca 1 meter dypt, og 2 meter bredt.

Dette kunne jeg tenkt meg og krympe i dybden med 60 cm.

 

salongkabin1.jpg

 

Også er løsningen i dag dårlig utnyttet, planen er og lage en sofa langsetter fra refleksovnen.

Da blir det også 2 hjørner i denne sofaen.

Senga kan da flyttes en del fremover, slik at toalettet blir mye romsligere.

Hvis det går kan jeg tenke meg og prøve og rette inn sofa og seng slik at det ikke blir så veldig trekant preget som i dag, noe som betyr litt mere plass på dørken.

 

 

Skal prøve og få tegnet dette da jeg tok en del mål i dag.

 

Har også lyst til og rette opp dørken oppe, her går man i motbakke, og siden pentry står på dørken så renner selvsagt alt i stekepanna akterut :giggle:

Pentry er enkelt og rette opp samtidig med dørken, da det bare må løsnes noen skruer.

Her er en dørkplate rettet opp for fotografering, det er mye som må rettes opp, her er glipen på 48 mm.

 

opprettingdoerk1.jpg

 

Denne skjevheten er nesten likedan nede i kabin, samt alle skott.

Benkene ute er så og si i vater, samt det store rommet forut i kabin og dashen

 

 

Trodde kanskje at jeg ikke har nok ballast forut, men er usikker på om jeg kan få tynget ned baugen 5 cm, er det mulig tror dere?

Det ville jo vært enklere og fylt vanntanken helt forut med ballast, spørsmålet er hvor mange kg som trenges, hva tipper dere?

 

Også skal jeg flytte rattet noe til siden, men kan jeg løsne denne firkanta delen uten problemer, eller vil det sprette ut noe om denne fjernes?

 

flytteratt1.jpg

Link to post
Share on other sites

Trodde kanskje at jeg ikke har nok ballast forut, men er usikker på om jeg kan få tynget ned baugen 5 cm, er det mulig tror dere?

 

Da jeg hadde Sagen (riktignok bare 24 fot) holdt det å fylle opp vanntanken i baugen for å senke båten 5-6cm. Hvis du også har tanken helt fremme kan dette kanskje ha en viss effekt? Bæringen helt fremme er jo ikke så all verden i en slik båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er jo ikke rare tanken, tipper rundt 80-100 liter.

 

Min var vel rundt 50-60 liter, men likevel utgjorde full tank 5-6cm på vannlinjen helt i baugen. Så vent et par måneder til det er varmt nok til å fylle vanntanken, før du fyller opp med bly der fremme. Det er ikke så mye som skal til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...