Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Rakk bare 3 strøk i dag, 1 på baksiden og 2 på fremsidene.

I morgen pusses det lett over og så blir det siste strøket lagt.

 

Nå har jeg dog fått ett problem, og det er at alt inne i skapet blir hvitt, det kan ikke bli pent vel?

Så jeg lurer på om jeg skal beise hylle 2 med teakbeis, og lakke 2 strk til slutt (har dette stående fra før, dessuten tørker det mye kjappere). Da brekker jeg opp litt i skapet.

Alt. er og lage frontlist i teak/eik eller noe for og brekke av hvis jeg maler den hvit.

 

Nesten 30 grader i kabin for tørking

 

pentry057.jpg

 

Ellers rakk jeg også en tur til Kommer´s, rettere sagt Grisebukta for og sjekke forholdene.

Litt is måtte dyttes på for og komme inntil brygga

 

grisebukta8.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg dog fått ett problem, og det er at alt inne i skapet blir hvitt, det kan ikke bli pent vel?

 

Eller du kan legge inn anti-skli duk eller matte i farget materiale. Maritim bl.a. har dette i blått.

 

Blir pent det du gjør! :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for det.

 

Jo, jeg kunne jo brukt farget antiskliduk, den koster vel ikke all verden vil jeg tro.

Så er det dét da, at jeg har 2-3 kvadrat med antiskliduk liggende, dog i hvitt :crazy:

 

Jaja, jeg tar en kjapp avgjørelse i morgen på dette, får jo inn ting og tang i skapene etterhvert så da syns det vel ikke så godt.

En slingrelist i forkant på hylla, er kanskje ikke så dumt, da kan jeg jo bruke en teaklist der kanskje.

 

Må bare bli ferdig med dette, etterpå blir det og lage konsoll på den ene dørkplata, slik at jeg for plass til støyisolasjon under dørkplatene

Link to post
Share on other sites

Usikker på det, ledningene ligger jo sammen i dag, og jeg kan ikke se at det har blitt noe dårligere motak nå enn tidligere.

Tidligere hadde jeg kun høytalere i kabin, og da gikk bare antennekabelen "alene"

 

Bavaria.Morten;

 

Flisene er limt med pl400, og fugene er av silikon ja :yesnod:

Ingen fliser har ramla av enda

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er det dét da, at jeg har 2-3 kvadrat med antiskliduk liggende, dog i hvitt :crazy:

Du får beise antiskliduken. Eller hjøre den på kokvask sammen med noe rødt! :lol:

 

Spøk tilside. Det er lettere å finne frem i et skap med lys innredning enn mørk.

Og det blir ikke bedre med årene! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sant det Jens_P, det blir hvitt :yesnod:

 

I dag har dagen vært lang og kjedelig, og se på maling som tørker er ikke så givende.

 

Fikk ihvertfall malt siste strøket inne i skapene i dag, jeg satt dem inn også da jeg ikke klarte og vente.

Blir ikke så værst med hvitt som jeg fryktet.

Det ble ikke tørt nok til at jeg turte og rote med mere snekring inni der, så øvre hylle kommer på plass til uka en gang.

 

pentry058.jpg

 

Før jeg satt inn platene over, så tenkte jeg at skapene på styrbord side trengte maling også.

Var ikke spesielt vakkert her

skott17.jpg

 

Etter 2 strøk, må nok ha 1 strøk til.

 

skott18.jpg

 

Mangler fortsatt en dør der da, men den kommer på plass etterhvert.

 

Mellom de 2 strøkene i skapene over, så ble det kjedelig og titte på at malinga tørka.

Så da kom jeg på den ideen at jeg skulle rydde i kabin, der har det ikke vært plass til og sitte i vinter.

 

rotikabin3.jpg

 

Etter noe rydding er det igjen plass til og sitte, i begge setene til og med!

Jeg fant også igjen Gps´n, og lurer på om denne er noe og montere opp?

Den virker fint fortsatt, men den er kanskje noe utdatert eller?

 

gps320.jpg

 

Siden jeg måtte på byggsjappa og handle en liter til med maling (quicklakk), så så jeg denne Nilfisken.

Blir spennende og se om den er noe tess, men likte den mest på grunn av størrelsen, den gpr akkurat inn i skapet på styrbord side.

699 penger for denne

 

nilfisk1.jpg

 

Skal bli spennende og få vasket dekkene på båten som har antiskli overalt, der har jeg ikke fått det skikkelig rent før.

Link to post
Share on other sites

Har ikke blitt gjort så mye fornuftig i dag, men har ett par spørsmål.

Skal i gang med justering/sjekk av ventilklaring, må jeg ha ny paking til ventildekslet før jeg går på dette?

Også lurer jeg på ekspansjontanken min, den blir bestandig tom, det er nok vann på varmeveksleren, så jeg stusser litt på dette.

Er ekspansjonstanken riktig plassert høydemessig her?

ekspansjonstank1.jpg

 

Noen som er gode på og tegne da?

Skal heve ett parti av dørkplata, for og få isolert dørken over innsuget på motor.

Sjøl klarer jeg ikke tegne så det ser bra ut, men i denne kassa jeg har tegnet trenger jeg noen snnspill på hva som vil se bra ut.

Kassa skal være maks 10 cm høy utvendig.

 

doerker5.jpg

 

Også leter jeg etter fothviler som passer på 73mm søyle, hvor kan det skaffes?

 

Kassa på bilde over behvøer ikke være i dørkplatas fulle bredde, men kan avsluttes hvor jeg har satt en rød strek

 

doerker6.jpg

 

Obs. i dag er det ca 25mm mellom innsug og dørkplate

Link to post
Share on other sites

Håper du slipper å bygge opp dørkplata.

 

25mm isolasjon er bedre enn ingen.

 

Forslag 1:

En blikkenslager kan lage en innsugskasse (bred og lav) som gjør at du kan flytte innsugsfilteret til siden av motoren / bak motoren.

Kanskje en slange/rør også kan gjøre jobben.

 

Forslag 2:

Bytte luftfilter til ett som er lavere, evt med større dia.

 

Forslag 3:

Bytte dørkplata til en tynnere, evt med stivere.

 

I tillegg kombinasjoner av 1, 2 & 3.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hva med og bytte luftfilter til et som er mye flatere, men større diameter. Så slipper du kanskje og heve dørken. Slange fra inntaket og til et filter på siden kan jo også gå bra.

GPS en er jo helt grei den. For det første kan du lese av posisjonen selv om pc svikter og for det andre har den oppladbart batteri som klarer seg lenge uten tilkobling, og så kan den brukes andre steder enn i båten siden den ikke er fastmontert. Alt dette er det nok mange langt dyrere plottere må melde pass for.

Ekspansjonstanker er jeg ikke helt fortrolig med, så det får noen andre svare for. Men ser jo at den sikkert er støpt eller limt sammen av to deler. Det hender at slike sprekker i skjøten som er den flatklemte falsen som går rundt hele tanken. Ei sprekk i bunnen her er ikke lett og se, men lekkasjen bør jo sette spor etter seg. Du kan jo ta en titt for sikkerhets skyld. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for forslag, men her ser jeg at det kanskje er en misforståelse.

Avstand mellom innsug og dørkplate er 25mm uten filter montert.

 

Jeg pleier og sette på filteret når jeg har dørkplata oppe, i tilfelle det skulle dette noe nedi der.

 

Ett alternativ jeg har tenkt på er og lage ett skap som jeg kan ha seter på, da blir innsugs kassen skjult i dette.

Dette er jo litt upraktisk muligens, da skapet må fjernes hvis jeg må ned i motorrommet

 

Er enn litt vanskelig nøtt dette her, mulig jeg blåser i hele greia nå og tar dette til vinteren igjen, da får jeg litt avsatand fra problemet en stund selv om jeg har tenkt på dette ett år nå :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om ideen er helt sprø, men hva med bare å tre en strømpebukse over innsuget? Da slipper du ihvertfall at store partikler kommer inn. Men vet ikke om det vil stoppe for mye luft? Men det er jo ikke like mye støv o.l i en båt som biler feks blir utsatt for? I tillegg for du en god grunn til å holde motoromet rent ;-)

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg kan gjøre det på den måten.

Problemet er at jeg fortsatt ikke får plass til isolasjon, og det vil jeg gjerne ha på plass.

Blir litt ør i hodet av den motorduren over tid :crazy:

 

Finnes det forresten noe isolasjon som bygger lite, som samtidig isolerer lyd bra?

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvet ett par løsninger på problemet med høyde nok til isolasjon over innsuget.

Som det sees her, er det drøyt 20 mm klaring bare

 

doerker7.jpg

 

Her har jeg fóret opp med 50mm, fordi jeg hadde det liggende, jeg trenger ikke og fóre opp mere enn 30mm vil jeg tro.

 

doerker8.jpg

 

Går jeg for dette må jeg heve drøken i hele båten

Blir ikke bra og heve kun denne dørkplata

 

doerker9.jpg

 

Eller så blir dette alternativet, omtrentlig

 

doerker10.jpg

 

Ellers fikk jeg montert giveren til rorindikatoren i dag, og det hele virket også :smiley:

Må si det er uvant med skapet og hyller gitt, leita rundt hele båten for og finne tørkerullene som jeg var sikker på at jeg hadde kjøpt.

Joda, de lå i pentryskapet :giggle:

 

Hva syns om løsninger på dørkplata da?

Link to post
Share on other sites

Blir nok den løsningen tror jeg.

Alt vil jo se bedre ut når nye dørker kommer på plass etterhvert.

Da forsinner det hvite som de er trekt med, og blir kledd med teak og nater.

 

Kommer jo etterhvert en stol til også så da vil det se bedre ut totalt sett

Link to post
Share on other sites

Jeg vill gått for det nederste bildet. Og så ville jeg laget kanten ned til orginal dørk skrå (lagt på trekantlist), ikke 90 graders avslutning som på forslagene dine. Dette kan bli noe å sparke i. Herlig barbent en varm sommerdag! :eek::cryin::discuss:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, hadde tenkt og skre kantene, samt kutte de to hjørnene.

Vil helst ikke ha noen spisse hjørner som kan tuppes borti.

 

Skal se om jeg gidder og begynne på dette i morgen.

De gamle båtbukkene til trebåten blir resirkulert til matrialer for dette.

Er en del av de gamle bukkene i pentry allerede :smash:

Link to post
Share on other sites

Har du sett på innsuget om det er mulig og snu det slik at rørstussen peker ned og ikke opp som nå. Vet det er gjort på flere motorer, men mulig de har bytta til en annen innsugmanefoil. Isåfall blir det som er bak på manefoil nå, frem hvis den snus, men det er slett ikke sikkert dette går. Likte ikke at du må heve dørken skjønner du :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...