Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

I dag var det ikke særlig effektivt, så jeg bare røra i dag.

Vet ihvertfall hva jeg skal bruke gavkortene på, det blir nytt batteri.

Forbruksbatteriet mitt har en defekt celle, og batteriet gir bare 10,5 volt :thumbsdown:

 

Dagen begynte uheldig, jeg rev i stykker kalesjen da den var frøset fast i knappene.

Hvordan kan jeg reparere dette da, sette på en teipbit ut/innvendig?

Skal bytte 2 glidelåser til og bytte vindu, så det blir ikke gjort noe med før til våren.

 

kalesje3.jpg

 

Ble litt titting i 2010 katalogen til Watski, siden jeg hadde vært og hørt på nytt batteri.

Ikke så mye nytt for i år.

 

Jeg skal i gang med og isolere motor rommet nå snart.

Som man ser her er det ikke plass til isolasjon

 

doerker2.jpg

 

Tror jeg må lage til noe som dette, da får jeg plass til luftfilteret og isolasjon.

Litt kjedelig, men har ikke noe valg tror jeg, hvis det ikke foreslås noen gode ideer.

 

Her får jeg da også fotbrett, skal jo bli deilig og slippe 10 liters kanna som fotbrett :rolleyes:

 

doerker3.jpg

 

doerker4.jpg

 

Videre har jeg sett litt på pentry igjen, og lurer på om jeg ikke skal utvide benkplata som på bildet.

Da får jeg plass til 2 kansje 3 skuffer.

Det jeg lurer litt på, er om det gjør noe at benkplata vil stikke ut forbi?

Hva syns dere om det?

 

Hvilken løsning ser best ut

 

pentry029.jpg

 

pentry030.jpg

Link to post
Share on other sites

Estetisk sett vil jeg si at benkeplaten bør være innenfor kanten, men praktisk sett kunne den godt vært utenfor.

Sett innenifra er en ting, men jeg tror det vil se rart ut fra utsiden.. både benkeplate og baksiden av skapet vil jo stikke utenfor.

Meeen.. er jo bedre plass. :lipseal:

 

Forresten, når jeg ser på bildene en gang til så tror jeg ikke det gjør noenting om det stikker utenfor om du får bakveggen på skapet til å

se fornuftig ut! :smiley:

Redigert av Bjartn (see edit history)

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Husker du Walter_S og Malaika, han bygde dass til kona utenfor overbygget på Tromøyen hans og det ble ikke gærn't i det hele tatt. Se tråden hans, omtrent på side 10 tror jeg hvis du vil ha et greitt eksempel. Det er rart med båtsnekring, en tenker mye form der, og ikke bare funksjon, det skal liksom være både pent og praktisk...

Du har jo gjort stødig arbeid til nå på båten din, så dette finner du ut av.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger

 

Jo, jeg vurderer at jeg vil la den gå utenfor, det er også det enkleste.

Skal den innenfor må jeg lage en skrå skapside, tror ikke det blir så pent heller.

 

I værste fall, kan det jo gjøres om hvis jeg ikke blir fornøyd.

Jeg får nok tenke praktisk i første omgang, slik at jeg får benkeplass og ett par skuffer.

Er jo på tide og få pentry ferdig, er jo ett år siden jeg begynte :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvordan limte du da?

La du på en lapp på baksiden

 

Takk for tips forresten

Det var bare å holde de to kantene sammen, legge på en limstreng i skjøten og så sørge for at delene holdes sammen et par minutter til limet størknet. Det blir en slags "limsveis", elastisk og tydeligvis holdbar. Limet er "fargeløst".

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i gang med og isolere motor rommet nå snart.

Som man ser her er det ikke plass til isolasjon

 

doerker2.jpg

 

Tror jeg må lage til noe som dette, da får jeg plass til luftfilteret og isolasjon.

Litt kjedelig, men har ikke noe valg tror jeg, hvis det ikke foreslås noen gode ideer.

Hva syns dere om det?

Kutt ut luftfilteret, er ikke mye veistøv på fjorden. Reimstøvet sluker motoren lett.

Jeg kjørde min Perkins i 7-800 timer (går sikkert endå) kun med eit gitter som

kun stoppet mutterer, skruer og småfugler. Ingen problem.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Ja, ser det gitt.

Får se om ikke sydama kan sette på en lapp og sy over.

 

Båten har rettet seg bra etter at fendertauene ble kuttet, så jeg får vente til det er tinet mere før jeg plukker dem opp

 

havnavinter9.jpg

 

Kjørte propell en times tid i dag også, er har jeg vel kjørt en halv time tenker jeg

 

 

Etter en times tid så det slik ut, så nå er det snart klart for tur på fjorden :rolleyes:

 

havnavinter10.jpg

 

Var og byttet gavekortene mot ett nytt batteri i dag, Sønnak etter eller annet marine på 115 ah.

Det gamle batteriet mitt var på 140 ah, men når jeg kikket på det var det startbatteri for tyngre kjøretøy og ikke fritidsbatteri som jeg trodde

 

Nå må jeg snart i gang med organisering i batterirommet også.

Jeg skal ha fordelings punkter her, kan jeg bruke de fra Bep?

 

batterirom9.jpg

 

Også har jeg kikket mere på pentry, jeg tror det må bli noe slikt som dette.

Desverre hadde jeg ikke skuffene liggende i båten, så fikk ikke sjekket om jeg har plass til to skuffer.

Blir det ikke plass blir det en skuff, og en skjærefjøl som kan trekkes ut

Kjøleskapet må flyttes til venstre for at det skal harmonere, så då må jeg være litt kreativ med listverk for og dekke noe av hullet til kjøleskapet.

 

pentry031.jpg

 

pentry032.jpg

 

Får man benkeplater i 18 mm tykkelse?

Link to post
Share on other sites

jeg kom til å tenke på noe når jeg ser den benken din. Det hadde kanskje vært noe med ett "klappsete" på flaten ved siden av vasken. Kanske du kan mekke et selv?

 

Jeg planlegger noe lignende hos meg, bare at jeg har mye lavere benk. Tenkte jeg skulle lage et sete som passer over vasken. Fordi er det fler ombord sitter det gjerne en i vasken uansett, og det blir som oftest meg. :rolleyes:

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en slik stor og bred båt som du har synes jeg du bør ha en dobbeltseter på styrbord side ved rattet og et enkeltsete over pentry. Da kan i alle fall 3 personer sitte å følge med på det som skjer i fartsretningen. Dessuten er det jo ikke særlig artig å sitte alene på en "barkrakk" å styre i mye sjø!

Er spent på resultatet av dine fundering rundt dette!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er bortskjemt med plassen, jeg føler det er et luksusproblem til tider :yesnod:

Slik det er i dag, er det plass til 3 seter fra styrbord og bort til kabindøra.

 

Får se om jeg kan tenke ut noen fiffige løsninger etterhvert.

Jeg har jo batterirom under dørken ved styrbord, så blir det stoler der må/bør de stå på søyler.

Har tenkt tanken om og lage til ett skap/benk med plass til sofa (tre sitteplasser) men da blir det mye ommøblering for og komme til motor rommet og batteri rommet når det trengs.

 

Jeg har nok og ta tak i før jeg kommer til flere sitteplasser i fartsretningen.

Pentry må gjøres ferdig, også skal toalettrommet gjøres om bla

 

Blir ikke ferdig i år for og si det sånn :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt fargeforksjell på plata jeg måtte lappe inn, men tror det er mest fordi lakken er våt her, håper det ihvertfall.

Tre finérbiter er satt sammen der, så det tok litt tid med høvling og pussekloss for og få tette nok skjøter.

 

Skal ta ut hull for skjærefjøl over skuffen der, samt flytte kjøleskapet litt til venstre så det flukter med skuffen.

 

Fronten til skjærefjøla lager ejg ut av den ene skuffefronten jeg har, hvis dette går som jeg tror blir det en skuff over hver dør der også

 

pentry033.jpg

 

Her ser man også at pentry stikker litt utfor hardtopp stolpen, men jeg går for det praktiske og ikke det estetiske her.

Jeg skal selvsagt kle inn på baksiden, mulig det er smart og male/lakke den biten bak der hvit?

Slik at det ikke blir veldig synlig, men det er ikke så viktig og tenke på akkurat nå

 

pentry034.jpg

 

Det blir også flislagt benkeplater har jeg bestemt meg for

Link to post
Share on other sites

Da har jeg handlet fliser (gulvflis) 10 x 10, var ikke så lett og finne noe rest som ikke var blank. Og blanke lyse fliser ville jeg ikke ha.

Fordelen med gulvflisene er at de tåler mye mere, her kan man slenge kjelene rett på benken uten problem.

 

Ville egentlig ha noe som var litt lysere, men er jo greit med ett mørkere parti på pentry, siden jeg har shinet opp med lyse farger ellers.

Jeg legger flisene slik som dette, mye kutting men det går nok bra

 

Jeg ga 300 for en kvadrat inkludert en pose med flisekryss, grei pris det vil jeg tro?

 

pentry035.jpg

Link to post
Share on other sites

Flisene er flotte de, men er glad for at det ikke blir en kvadrat en gang som skal legges :wink:

Jeg limer flisene med sika eller pl lim. Og fuger med silikon/sika, så får vi se.

 

Har nettopp modifisert skuffefronten som skal bli til skjærefjøl front.

 

Begynte med denne

 

pentry036.jpg

 

Vet ikke om jeg skal bruke delen med handtaket i, er ikke pent når det ikke blir midt på.

Hadde jeg skulle hatt det mitt på, blir det ikke plass til ramma i konsollen.

 

Freset like gjerne begge to i tilfelle jeg ville bruke den med handtak

Hadde ikke fres som var 100% lik radien som er fra før, men trikset litt så ble det greit nok.

 

pentry037.jpg

 

Også måtte jeg skjære til fals, dette gjorde jeg raskere på saga enn på fresen.

Her fant jeg ut at jeg ikke kan bruke den med handtaket i, hvis jeg lager fals i denne skjærer jeg inn i handtaket og det blir hull.

Så da forkastes den inntil videre, så da må jeg handle en knott/handtak til den jeg skla bruke

 

pentry039.jpg

 

Her er også ramma tilpasset.

Blir sikkert en grei front til skjærefjøla vil jeg tro

 

pentry040.jpg

 

Da er dette klart for montering i morgen, regner med at jeg kan begynne med flis i morgen også :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke arbeidslyst idag, men er glad for at jeg tok i ett tak alikvel.

Nå manger det bare bittelitt før jeg er ferdig med skjærefjøla, jeg manger og lage spor som fjøla skal gli på.

Da burde jeg få lagt en del flis i morgen

 

Beklager dårlige mobilbilder i dag

 

 

Måtte prøve med flis for og se hvordan det kan bli, tror jeg vil bli fornøyd

 

pentry041.jpg

 

Ble litt utydlig dette bilde, men her er rammene ferdig montert, det må stå i spenn til i morgen

 

pentry042.jpg

 

Zølvtøyet er ihvertfall på plass :cool:

pentry043.jpg

Link to post
Share on other sites

Hyggelig det! :smiley:

 

Joda, det går seg til etterhvert, har mange planer, men det vil ta lang tid.

Så jeg tar litt om gangen, og tenker meg om slik at jeg kan bruke båten til enhver tid.

 

Denne vinteren har det gått litt tregt, men det værste var gjort forrige vinter.

Har ikke gjort noe utvendig enda, med tanke på polering f.eks, men det kommer det også etterhvert.

 

Jeg må få det funksjonelt godt nok, før jeg går på skrog/overbygg utvendig.

Der er det en hel del polering/rubbing som må til, samt lakkering av skroget, men jeg er heldig da skroget er fri for riper/skrammer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...