Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Prosjekt oppretting av motor er i gang, og det beste er at dette blir billig. (hvis da ikke akslingen skulle være skeiv, la oss håpe at det ikke er tilfelle :sweat: )

 

Gikk fort og snekre sammen traversen, og det var bare og begynne og skru.

Dette gikk overaskende lett, selv om det er litt kronglete i ett romslig motorrom også.

 

motorlabb4.jpg

 

Pinneskruene fulgte med ut bortsett fra en, regner med at jeg bare kan skru de til igjen uten noen bekymring??

Jeg måtte også av med labben for og få ut braketten, men da fikk jeg inspisert den også

 

motorlabb5.jpg

 

Rimelig skeiv ja, men nå er den levert til en kar som skal rette den og sveise på en trekant av 10mm stål

 

motorlabb3.jpg

 

Mulig jeg får montert denne igjen på Søndag, men det kommer litt an på om Roger får tatt det innimellom.

Jeg tar en labb av gangen, kan jo ikke slite meg helt ut heller

 

Videre så har jeg lyst til og flytte oljefilteret, blir mye søl når filter skal skiftes, særs når det er så kronglete og komme til.

Jeg kunne tenkt meg og lage/kjøpe ett adapter og flytte filterholderen høyere og montert på motorkassa over skralla der.

 

Trangt her

 

oljefilerplassering1.jpg

 

Burde være noe ferdig og få kjøpt her kanksje, som kan skrues rett på?

 

oljefilerplassering2.jpg

 

Også lurer jeg på hva som er inn og ut på disse kranene, i tilfelle jeg skal montere defroster og /eller varmtvannbereder

 

kjoelevanndefroster1.jpg

Link to post
Share on other sites

Angående kranene: Jeg går ut fra at den øverste er varmt vann ut, siden denne er tatt fra like ved termostaten(der vannet er varmest). Den andre går da mot returen på ferskvannspumpen, så da kjører du returen inn her. Synes motorrommet ditt var riktig så romslig jeg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:tongue:

 

Jeg er ihvertfall glad for at det ikke er enda trangere, slik det er nå kan jeg ligge ved siden av motor :yesnod:

Var bare ille nå, da jeg måtte under braketten for og skru, så det var litt vanskelig og få makt på skralla, men det gikk det og.

 

Skal bli deilig og bli ferdig med brakettene, etter skal motor rettes inn etter akslingen

 

Etter det blir det en svipptur på land for bytte av anoder, og sjekke pakkboksen

Link to post
Share on other sites

Svarte, gubben var ikke der når jeg skulle hente braketten, men dro bort i båten for og ta en røyk eller to.

Da grublet jeg på om jeg ikke skulle løsne på den andre labben, for og se om motoren hang i talja, det gjorde den så da var det bare og skru av den andre braketten også.

 

Det ble en hel del turning for og få av den, blir jo ett lite helvete og få montert igjen selvsagt, men det ordner seg.

Noe jeg lurer på, hvorfor i all verden kapper ikke folk boltene om de er for lange, veldig irriterende og skru nylock mutter på en lang bolt, særs når man ikker ser mutteren og må bruke venstrehanda (er høyrehendt). Så da måtte jeg finne en løsning for motholdet også, som stadig glapp. :headbang:

 

Fikk den av til slutt, og denne var ikke like skeiv. På denne siden satt alle pinneboltene igjen i blokka, heldigvis

 

motorlabb6.jpg

 

Da kunne jeg hente begge i morgen tidlig, og da tar jeg de med på jobben for og male på ett par strøk med grunning for metall

Skal ha en boks av det i garasjen, hvis den ikke er frysi

Link to post
Share on other sites

Tipset med brødposer var kjekt, det skal jeg benytte meg av neste gang.

Vil nok uansett flytte filteret etterhvert, da det ikke er så lett og inspisere oppunder for pakingen osv

 

Dro ned til Roger før jobben i dag, men brakettene var ikke ferdig.

Så han satte i gang mens jeg ventet, og siden jeg har ventet så mye skulle han ha 100 kroner for jobben.

Vel, jeg hadde bare en 200 lapp, det går bra sier han, da har vi til brus også :lol:

 

Fikk også en omvisning av prosjekt båtene hans, tror det var en 4-5 båter jeg.

Jeg kom en time for sent på jobb riktig nok, men det går bra

 

Da skal disse males i kveld, med arcanol

 

motorlabb7.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel, på styrbord side er det ikke plasse til det, varmeveksler og dynamo er i veien der.

Ellers er det jo veldig romslig.

 

Blir nok en hel del med turning når jeg skal rette opp motoren, skulle helst vært to mann da, men blir nok alene om det.

Hvor mye er akseptabelt avvik på flensene?

Link to post
Share on other sites

Ble en lang dag dette gitt, men nå er i allefall brakettene på plass og oppretting "ferdig".

 

Er ikke lett og holde på alene når man må frem og tilbake etter verktøy og greier.

Rene hinderløypa

 

motorlabb9.jpg

 

Braketter på på plass

 

motorlabb10.jpg

 

motorlabb11.jpg

 

Her er grunnen til at jeg gjerne vil flytte filteret, er ille trangt her når dette skal byttes

 

motorlabb12.jpg

 

Opprettinga ble en vanskelig affere, siden jeg ikke klarte og få trekt akslingen bakover noe særlig.

Jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde, først skrudde jeg ut alle boltene på flensen, de er dog byttet til nye da de gamle hadde gal diameter.

Nå kunne jeg dreie aklsingen rundt og gearflensen sto rolig.

Jeg ville tro at jeg ville fått en del glippe hvis dette var veldig skjevt, men aviket mener jeg var 007.

Fikk såvidt flensene fra hverandre men aklsingen datt bare rett ned, og ikke til siden, noe den antaglig ville gjort om den sto i spenn.

 

Rettet opp litt på motor og kom ned i avvik på 003, det er sikkert ok.

Skrudde sammen flensene igjen, men her er det mulig jeg kan justere en mm eller halvannen, merket dette etterhvert som jeg satt i boltene.

Litt rart egentlig da det er styreflens på flensen.

 

Her er en video og som man kan se er det litt bevegelse i pakkboksen, men det kan jo muligens komme av at noe er slitt urundt der eller cutless lageret?

Jeg tror i såfall det kan komme av at motoren hev litt mere på seg før, nå går den hardere pga stivere braketter, merket også stor forskjell når jeg startet og stoppet motor. Den hev liksom ikke på seg lenger.

 

Merker også nå at det er mere vibrasjon i båten, regner med at det kommer av stivere braketter.

Motor har ikke mye vibrasjon så det forplanter seg nok.

 

Beklager dårlig video, men hadde bare hodelykt

 

Link to post
Share on other sites

Har fundert litt mere på dette med at akslingen ikke går helt bein, så jeg tittet på noen bilder.

 

De "gamle" brakettene stod like høyt i utgangspunktet hvis man ser bort fra at de var bøyd. Aklsingen gikk ikke beint før heller, mest sansynlig pga de var bøyde.

 

Jeg tenkte heller ikke på at jeg løftet motoren skjevt når jeg skrudde mutterne opptil de "nye" brakettene, som man ser av bildene må jeg måle til dette slik at de står likt.

 

Før/etter retting av braketter

 

motorlabb1.jpg

 

motorlabb10.jpg

 

motorlabb2.jpg

 

motorlabb11.jpg

 

Kanskje det ikke skal mere til enn og rette på dette så blir det ok?

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten i hele da, nydelig må jeg si, med fyr på refleksen og greier

Så litt mere på dette med høyden brakettene sitter på labbene, men det var ikke noe og gjøre med.

Er ikke det litt merkelig, er jo en 11 mm høydeforskjell, kan det være selve båten som er støpt litt høyere på den ene siden?

 

Jeg justerte litt uansett, og fikk litt mindre vibrasjon i båten.

Den ujevne bevegelsen i akslingen er lik som den var får før jeg forsterket brakettene.

Jeg noterte meg kast opp og ned på 05-1 mm, likedan sideveis.

 

Er det gåent cutless lager tro? Eller kanskje motorlabbene er dårlige?

 

Klarer ikke hel og fri meg fra tanken om og rette opp dørker.

Som man ser her, så ligger dragere løst på denne profilen i skroget.

 

doerker1.jpg

 

Enkel sak og heve dørken da den kan fóres opp, hvis det ikke hjelper med ballast forut

Alternativt kan jeg jo fjerne noe betong som er bakenfor motor, men da blir jeg usikker på om båten vil bli som en kork i sjøen

Link to post
Share on other sites

Det hadde nok ikke vært dumt med nye labber, de du har der er knallharde i gummien og demper ikke mye vibrasjoner. Men det vil jo ikke hjelpe på kastet i akslingen da, for å få det helt 100% må akslingen rettes eller byttes. Men prøv nå først ut hvoran det føles, hvis virbasjonene ikke er plagsomme i marsjfart er det jo ikke noe stort problem.

 

For å sjekke høyden på de to sidene: Løs toppmutteren på begge labbene, og jekk opp motoren litt. Når du slipper den ned skal den treffe likt og samtidig på begge sider, er det høydeavvik når motoren henger i talja er den ene feil justert! Juster til belastningen er helt lik, og sjekk opprettingen igjen. Juster så sideveis og opp/ned paralelt på begge labber inntil opprettingen stemmer. Da har du i alle fall fått det så bra som labber og aksling tillater...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Prøvde på det du skisserer her Index.

Er vel ikke særlig lurt og skru (tvinge) motoren ned på labben heller.?

Jeg heiset motoren i talja, og skrudde muttere oppunder braketten, med håndmakt bare

Mulig jeg heiser den skjevt når løfteøye er på venstre side av motoren, men da skulle i såfall motoren ha tippet mot høyre, der den nå står høyest på labben?

 

Brakettene bak ser ut til og stå likt

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hele dagen er gått til og fortsette oppretting av motor, siden jeg ikke var fornøyd.

Og i dag fant jeg ut av problemet, endelig! :thumbup:

 

Det viste seg at anleggspunktet på de bakre brakettene ikke er like høyt.

Grunnen til at jeg ikke har lagt merke til dette er at det er 2 ulike braketter, den ene er buet rundt svinhjulshuset og den andre er bare 90 grader vinklet.

 

Høydeforskjellen på anleggspunktet var 9 mm, omtrent det som var forskjellen på anleggpunktene foran.

 

Jeg kan nok justere bittelitt til hvis jeg aboslutt må, men det ser veldig greit ut nå.

Akslingen har nå så liten bevegelse sideveis at det ikke er noe og bry seg om, opp og ned er det ingen bevegelse.

 

Ser godt forskjellen før og nå på bevegelsen til akslingen

 

før

 

 

 

 

Mye mindre vibrasjon på tomgang er det også blitt.

Har litt vibrasjon mellom tomgang (ca 750) og 1000 omdreinger, så det er nok greit.

 

 

Motoren kaster heller ikke på seg under start og stopp

 

 

Det neste nå blir og pakke om pakkboksen, evt bare legge en ny ring eller to.

Skal dog bare prøve og stramme litt på pakkboksen først, nå som akslingen går som normalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...