KenBjork Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Morn morn Det er ett å gjøre det, skaff til veie en 21p ballistic å prøve det. For du får ikke ro i sjela likevel du mr_o Men husk å teste med samme peron i båten, som gjør at farta dropper ett par knop også da.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Tintin Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Ja morn ja *skåler med kaffekoppen*. Test med 21". Grundig. Skaff deg erfaringen og fortell oss hva du fant ut. Likte din post #530 veldig bra, fordi den handlet om hva du hadde testet og opplevd. Det er atskillig bedre enn allverdens diskusjoner basert på info man har lest og hørt. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Mouche Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Skulle ønske du kunne lese det jeg skriver før du buser ut... Nok en gang, så sier jeg...Les det jeg skriver... Og nok en gang så sier jeg; har du lest siteringsreglene på dette forumet? Forøvrig en litt artig tråd dette og en god del å lære her sågar! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 En 21" senker jo turtallet 2-300rpm En tommelfingerregel sier ca 2-300rpm endring pr tomme , så opp 2" så kan du fort gå ned 4-600rpm. Men det kommer også an på utveksling og effektkurven til motoren. Beste er jo å prøve. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjerknez Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Hva med en fire bladers propell da? En kammerat av meg har det og sier motoren blir mye "sterkere" og man kan derfor holde samme fart med flere i båten.... Men skjønner jo at det er flere faktorer som spiller inn... men dog. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Har ikke prøvd med 4blader selv, men har hørt at det gir bedre aks + grep i vannet. Og oftest litt lavere toppfart. Godt mulig at den vil gi mer fart med last i båten ved f.eks 5000rpm enn en 3blader. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 `Ivar` har mye rett i det han nevner. Hvis du ikke har lest hva Mercury sier om 3 vs 4 blad , kan du se nederst på denne linken: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 (redigert) flere blad=bedre aks, holder farta bedre, ofte samme eller litt lavere maks-fart *red* æsj leste litt fort, ser ivar og chagall har svar på det.. jaja pyttsann Redigert 25.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bjerknez Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Kanskje jeg skulle prøvd en 4-bladers ja... Noen bre 4-bladers som passer meg? Noen forslag? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
roesok Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 (redigert) Når jeg leser denne til dels morsomme tråden med (så langt) 560 innlegg så kom det for meg et dikt av Jan-Magnus Bruheim; "Den annsamme". Mener ikke at 'Bjerknez' skal ta alt i diktet til seg bokstavelig, det er heller ikke et ønske om å være bedrevitende og moraliserende, men det er en del tanker som vi alle som "jager fort gjennom livet" kan ha godt av å bli mint på. Diktet er slik: Han har ikkje stund til å stogge og ikkje tid til å sjå. Menneske som han møter dei ansar han aldri på. Mangt har han å rekkje over. Det gjeld um å fara fort. Mykje var det å gjera. Det auka dess meir han fekk gjort. Så lid det til endes med dagen. Han står der, studd over stav og spør: Kva har livet gjeve og kvar har det vorte av? Slik jaga han gjennom livet utan å få det fatt. Ei glede sprang etter på vegen men nådde han aldri att. Jan-Magnus Bruheim Redigert 25.Juni.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bjerknez Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg kjenner meg selv for godt til å la meg berøre av dette diktet roesok Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
roesok Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg kjenner meg selv for godt til å la meg berøre av dette diktet roesok OK, da er alt håp ute. Du får teste videre... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
rago63 Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 - Nevnte jeg 6-8 propeller tidligere i tråden.......? - Du er på vei dit nå........... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Tintin Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg mener helt oppriktig at du bør bytte ut optimaxen med en Evinrude e-tec 130 med 115Hk-deksel. Og så lurer jeg på hvor mange knop du har klart å kjøre med Touranen. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
chagall Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Nei `roesok`, `Bjerknez` er nok ikke så opptatt av diktet til Jan-Magnus Bruheim, men mer fokusert på hvordan han kan få et optimalt propellervalg på sin Optimax. Som `rago63`er inne på kan nok denne interessante tråden trekke ut en god stund til når `Bjerknez`vil finne den korrekte 4- blad propeller til sin motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Funny guys! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Da går ferden snart til Forhandler, som da skal prøve en 21" Ballistic. Det eeenste jeg er bekymret over når det gjelder 21" Ballistic kontra 19" er aksellerasjonen. Så i bunn og grunn så skal 21" være ganske mye bedre enn den jeg har nå før jeg bytter. Han sa han skulle ta med seg flere propeller hvis dem hadde som jeg kunne prøve, men dette kunne han ikke love. Uansett så er det ikke så farlig, men jeg kommer i løpet av dagen tilbake hit for å fortelle om testingen og hva det til slutt falt på. Ønsker meg selv en god tur til forhandler med båten og en fortsatt fin sommerferie som nettopp har startet og varer i fire uker. Glemte jeg å nevne at været er strååålende her i Fredrikstad..... Dette blir en fantastisk dag! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Mange som sikkert er spente på resultatet `Bjerknez`. Ellers er jeg imponert over denne forhandlere din som stiller opp (kostnadsfritt ?) med diverse propellere for testing. Dette kaller jeg bra service. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Da har jeg nettopp kommet hjem fra forhandler, hvor vi har prøvd 21" ballistic. Turtallet sank med nesten 400rpm og jeg kunne tilte ganske mye mer enn det jeg kunne med 19". Aksellerasjonen var heller ikke nevneverdig dårligere. MEN!.... Toppfarten sank med 1-2knop. Jeg tiltet og tiltet, men den ville ikke bevege seg over 37,5knop (GPS) Derfor så ble 19" ballistic montert tilbake igjen og slår meg til ro med det foreløpig. På sikt så kommer jeg kanskje til å prøve 4-5 bladers propeller, men dette blir nok ikke i sommer. På veien hjem fra forhandler i dag fikk jeg dog båten opp i 40,7 knop. (GPS) men da måtte jeg nok litt over den "lovlige" rpm-grensen. Uansett, så har jeg vertfall fåt ro i sjelen og funnet ut at en 21" ikke passer meg og mitt bruk. Er man mye alene i båten, samt at man er hysterisk opptatt av bensinforbruket, så er nok en 21" ett godt valg, men toppfarten vil synke noe. Under kan dere se noen generelle bilder jeg tok på turen. Bildene har dog ikke noe å gjøre med selve propellbytte. Jeg tok også en liten "Kenbjork" og filmet en liten uformell aksellerasjontest av båten. Videoen kan sees på min hjemmeside: Redigert 29.Juni.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kjetil1 Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Synes jeg lest at du skulle gi deg... Du er jammen ivrigere enn Duracell-kaninen. Goes on and on and on and on and.... Du vet vel at jo saltere vannet er, jo mer løft gir det, som betyr mindre skrog i kontakt med vannet og dermed mindre friksjon og 0,0021 knop mer fart ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bjerknez Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Hehe... var en her som overtalte meg.... :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Hehe... det er jo av egne prøvelser man lærer. Ellers er jeg imponert over denne forhandlere din som stiller opp (kostnadsfritt ?) med diverse propellere for testing. Dette kaller jeg bra service. Helt kostnadsfritt ja. Har sagt det før og jeg sier det igjen.... BåtHolm AS i Halden er konge på service! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Tok forresten også dette bilde i dag. En stakkars tresnekke på brygga i Halden som har sunket til bunns.... Hvordan er det egentlig mulig....? Redigert 29.Juni.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 (redigert) Da har jeg endelig fått prøvd båten med fem godt voksne mennesker. Fikk den opp i 36,8 knop (GPS). Synes ikke dette var så ille, siden vi alle veide rundt eller litt under 100kg. Den var litt tyngre og få i plan, men det gikk fint. Alle personene satt bak vindskjermen og ingen forran. Synes faktisk ikke det var så ille.... Men jeg hadde nok slitt litt med en 21" propell vil jeg tro, for full gass trengtes og det tok litt tid med nåværende propell. Når alle gikk ut av båten og jeg testet alene satt jeg ny "rekord" med 41,1 knop Mulig jeg hadde litt hjelp fra værgudene... men det snakker vi ikke om... hehe. Den analoge måleren viser dog lenger aldri mer enn 36-37 knop. Men dette er tatt opp i denne tråden. Redigert 14.Juli.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
opas Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 (redigert) Ikke værst Bjerknez Det med variasjonen mellom GPS og analog knopmåler ser jeg på min 525 Excel m/ 90hk Optimax. Nå har jeg nettopp fått båten slik at alt den forskningen på propeller og riktig trim har jeg ikke kommet til ennå På GPS måling så viser den 38 knop når jeg er alene , men viser kun ca 33 knop på analog måler , litt irriterende egentlig og jeg kunne godt tenke meg å få like verdier som på GPS målingen. Kanskje denne tråden åpner for erfaringer igjen. Redigert 14.Juli.2009 av opas (see edit history) Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.