Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Ja leste dette med :eek: jeg ja...

 

Ikke slik prøvetur jeg fikk sammen med Bakken-motor ihvertfall...

Kjørte pent og pyntelig og gjorde det han skulle, han testa om i få sekunder at WOT nådde nær topp-turtall.

 

Merksnodig av en test-person fra forhandler presser en ny motor langt over fabrikantens maks turtall....

Link to post
Share on other sites

Angående innkjøring av Optimax er det også viktig å ikke tilte motoren utover vertikal stilling av motoren.

Se link: FREMGANGSMÅTE VED INNKJØRING

1. Før den første driftstimen, skal du la motoren varmes opp i 30-60 sekunder.

a. La motoren gå ved ulike gassinnstillinger, hovedsaklig mellom 3000 og 4500 o/min, eller om lag tre

firedeler av full gass.

b. Endre motorturtallet om lag annethvert minutt, og unngå å la motoren gå kontinuerlig ved

tomgangshastighet i mer enn ti minutter. Det er i orden å ruse motoren en kort stund på full gass i

perioder på opp til ti sekunder.

c. Unngå å trimme påhengsmotoren ut (opp) og forbi en vertikal trimposisjon under drift.

 

Kan se ut som noen av disse punkter har blitt uteglemt av forhandler/mekaniker. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Nuvel... nå skal ikke alt jeg sier angående dette tas helt bokstavlig, da jeg nok kan ha blingset litt angående turtall, men jeg mener det var slik ja...

 

Båten er nå sjøsatt hos forhandler med ny motor/blokk og skal hentes i morgen, så får vi se om den holder denne gangen :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Du skader ikke motoren ved å trimme ut. At turtallet øker er jo noe av hensikten, fordi du løfter skroget mer ut av vannet, og du får mindre våt flate som bremser.

 

Så lenge den ikke står og stanger i turtallssperra skal ikke motoren ta skade av dette.

 

Motoren din må ha hatt en svakhet.

 

HAr hatt 3 Yamarin siden 2002, og kjørt de som det står i instruksjonsboken. For å få maks hastighet trimmer du ut til propellen begynner å kavitere, så trimmer du litt inn igjen. En av båtene stanget i turtallssperra, og jeg måtte bytte propell. Men motoren tok ikke skade selv om den jobbet på høyt turtall.

 

At du selv skal ha forårsaket dette ved feil bruk tror jeg ikke noe på. Motorene tåler mye!

Link to post
Share on other sites

Du skader ikke motoren ved å trimme ut. At turtallet øker er jo noe av hensikten, fordi du løfter skroget mer ut av vannet, og du får mindre våt flate som bremser.

 

Du har selvfølgelig rett i hva du sier `Los Endos`, men når man er i INNKJØRINGSMODUS sier Optimax manualen at " unngå å trimme motoren ut (opp) og forbi en vertikal trimposisjon under drift." Når forhandler/mekaniker provoserer r.p.m. opp mot 6000 i løpet av første driftstime,mener jeg det er skadelig for motoren. Første betingelse for å få en vellykket motor er at forhandler/mekaniker gjør dette korrekt fra første stund. Når det er sagt skal det sies at alle motorprodusenter har sine "sorte får" og `Bjerknez`har muligens fått en av disse.

Link to post
Share on other sites

Trodde alle Mercury var sorte jeg :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har tre kompiser som alle har kjøpt Optimax, og alle har hatt diverse trøbbel...to av de har levert motorene tilbake og kjøpt noe annet

Interesant....

Åssen trøbbel er det snakk om?

 

Er jo virkelig alarmerende hvis dette stemmer....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Bjerknezen: Nå er det viktig å få båten tilbake, gå på tur, behandle utstyret pent, bli kjent med det etc. Ikke tenk så mye, dra heller på tur. Om noen strakser blir du å få bekreftet at optimaxen er alt du hadde håpet på. Bare slutt å fokusere ensidig på de tre siste knutene i øvre fartsområde.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Tror ikke der er mere feil på Optimax motorene enn andre. Hadde selv Optimax et par sesonger, og var godt fornøyd med denne uten driftsproblemer i det hele tatt. Mye av "problemene" i dagens nye motorer, om det gjelder bil eller båt, er jo såkalte elektronikkfeil. Det er jo faktisk bare å "nullstille" disse, så er jo problemet løst.(mange ganger). Naturligvis finnes der mandagsmotorer som har større feil, men som regel dekkes jo dette av garantien. Mercury har vel fem år`s garanti på sine motorer i dag. (avh. av årlig service hos merkeforhandler). Nå må det jo også legges til at der er solgt enormt mange Optimax motorer de siste årene. Askeladden, Uttern, Skibsplast, m.fl. har jo hatt disse hengende bakpå, så med såpass store salgstall må man jo regne med noen driftsproblemer hos enkelte?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hentet båten og motoren fungerer som bare det :)

 

Men jeg lurer på en ting folkens:

Hva er egentlig en "blokk"?

 

Får man i praksis en ny motor ved å byte blokk.... eller er en "blokk" bare en del av motoren?

 

Her er forøvrig ett par bilder fra i går:

 

bot2.jpg

 

bot1.jpg

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Siden det var en mekanisk lyd i motoren, så tipper jeg da at stempler og slikt også ble byttet?

 

Uansett... motoren fungerer fint nå, helt uten ulyder ...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Nei, de byttet nok bare blokka, medmindre de også oppdaget skade på stempelringer el.a.

 

Det er primært blokka som må kjøres inn riktig, dvs. de små rillene på sylinderveggene som må forme seg skikkelig for at oljesmøringen skal kunne skje riktig.

 

Du får ta det pent nå da, så du ikke kjører den nye blokka i filler. Følg instruksjonsboka til punkt og prikke.....

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okay.

 

Var vertfall på en hesatur i går også, og motor har gått 12 timer fra blokk ble byttet. Har ikke kjørt med høye turtall (ikke engang testet) i denne perioden og turtallet har også vært variert.

Da er mitt neste spørsmål:

 

Kan jeg nå uten og få dårlig samvittighet gi på litt og kjøre på full gass over lengre strekninger uten å måtte bekymre meg om at jeg kan ødelegge motoren? (jeg snakker da om maks turtall som er 5750omdr.)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal den tåle. Men kanskje ikke time etter time.

 

Jeg har alltid kjørt mine motoren etter boka i innkjøringsperioden, og deretter brukt maks hastighet hvis "vær og føreforhold" tillater det.

 

NB. Jeg er mer forsiktig med innenbordsmotorer. Av en eller annen grunn er det mange flere hensyn å ta med de. Jeg savner påhengsmotor kjenner jeg.

Link to post
Share on other sites

Okay... er vel ytterst sjeldent man kjører i topphastighet over flere timer. Blir vel aldri noensinne kjørt med toppfart fra min side i mer enn maks 20-30 min. Ofte blir det vel bare noen minutter for å teste.

Stort sett så liker jeg meg best rundt 25 knop.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Se her folkens:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...1e?OpenDocument

 

Sitat:

Planingsterskelen er knapt merkbar når vi øker gasspådraget og Mariner Optimax-motoren på 90 hk får mat. Skroget smyger seg elegant opp i plan. På det viset beholder man sikten i hele fartsregisteret. Med motoren riktig trimmet målte vi en toppfart på 37 knop, men da slår turtallssperren inn på 6.000 omdreininger. Et sted rundt 35 knop er derfor rimelig å forvente som toppfart med denne motoren. For normal bruk mener vi at 90-hesteren gir mer enn tilstrekkelig kraft til denne båten, også med litt last. Vi merket oss at båten er meget velbalansert, og lar seg kaste inn og ut av krappe svinger uten å ta over styringen selv.

 

Denne er jo identisk med min men da med 90HK'er.

Båten gjør altså 37 knop, men da slår turtallsperra inn.... Det skrives at 35,2 knop er det man kan forvente ved maks "lovlig" turtall.

 

Vil ikke det si at motoren gir mer, men for høyt turtall stopper den?

 

Kjenner meg vel litt igjen i denne situasjonen og har derfor spurt forhandler om dem kan bytte til en 21" Ballistic for og få ned turtallet. Dette kunne dem sef. gjøre mot ett lite pristillegg hvis dem fikk min propell i bytte. Er jo ikke 100% sikkert at denne kombinasjonen blir bedre, men jeg mener at det bør prøves... utfra hva som står i sitatet over...

 

Hva mener dere?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...