KenBjork Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Ja leste dette med jeg ja... Ikke slik prøvetur jeg fikk sammen med Bakken-motor ihvertfall... Kjørte pent og pyntelig og gjorde det han skulle, han testa om i få sekunder at WOT nådde nær topp-turtall. Merksnodig av en test-person fra forhandler presser en ny motor langt over fabrikantens maks turtall.... Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Angående innkjøring av Optimax er det også viktig å ikke tilte motoren utover vertikal stilling av motoren. Se link: FREMGANGSMÅTE VED INNKJØRING 1. Før den første driftstimen, skal du la motoren varmes opp i 30-60 sekunder. a. La motoren gå ved ulike gassinnstillinger, hovedsaklig mellom 3000 og 4500 o/min, eller om lag tre firedeler av full gass. b. Endre motorturtallet om lag annethvert minutt, og unngå å la motoren gå kontinuerlig ved tomgangshastighet i mer enn ti minutter. Det er i orden å ruse motoren en kort stund på full gass i perioder på opp til ti sekunder. c. Unngå å trimme påhengsmotoren ut (opp) og forbi en vertikal trimposisjon under drift. Kan se ut som noen av disse punkter har blitt uteglemt av forhandler/mekaniker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Nuvel... nå skal ikke alt jeg sier angående dette tas helt bokstavlig, da jeg nok kan ha blingset litt angående turtall, men jeg mener det var slik ja... Båten er nå sjøsatt hos forhandler med ny motor/blokk og skal hentes i morgen, så får vi se om den holder denne gangen :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Håper det blir bra nå da Vi venter på updates Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksundaren Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Lykke til denne gangen, håper alt går fint for deg og ha en meget god sommer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Du skader ikke motoren ved å trimme ut. At turtallet øker er jo noe av hensikten, fordi du løfter skroget mer ut av vannet, og du får mindre våt flate som bremser. Så lenge den ikke står og stanger i turtallssperra skal ikke motoren ta skade av dette. Motoren din må ha hatt en svakhet. HAr hatt 3 Yamarin siden 2002, og kjørt de som det står i instruksjonsboken. For å få maks hastighet trimmer du ut til propellen begynner å kavitere, så trimmer du litt inn igjen. En av båtene stanget i turtallssperra, og jeg måtte bytte propell. Men motoren tok ikke skade selv om den jobbet på høyt turtall. At du selv skal ha forårsaket dette ved feil bruk tror jeg ikke noe på. Motorene tåler mye! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Du skader ikke motoren ved å trimme ut. At turtallet øker er jo noe av hensikten, fordi du løfter skroget mer ut av vannet, og du får mindre våt flate som bremser. Du har selvfølgelig rett i hva du sier `Los Endos`, men når man er i INNKJØRINGSMODUS sier Optimax manualen at " unngå å trimme motoren ut (opp) og forbi en vertikal trimposisjon under drift." Når forhandler/mekaniker provoserer r.p.m. opp mot 6000 i løpet av første driftstime,mener jeg det er skadelig for motoren. Første betingelse for å få en vellykket motor er at forhandler/mekaniker gjør dette korrekt fra første stund. Når det er sagt skal det sies at alle motorprodusenter har sine "sorte får" og `Bjerknez`har muligens fått en av disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Trodde alle Mercury var sorte jeg Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Hei `Daffy`, "BLACK IS BEAUTIFUL". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Har tre kompiser som alle har kjøpt Optimax, og alle har hatt diverse trøbbel...to av de har levert motorene tilbake og kjøpt noe annet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Hei `Daffy`, "BLACK IS BEAUTIFUL". Hva med Suzuki da . . . sort de oxo Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Tror faktisk de var rosa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Har tre kompiser som alle har kjøpt Optimax, og alle har hatt diverse trøbbel...to av de har levert motorene tilbake og kjøpt noe annet Interesant.... Åssen trøbbel er det snakk om? Er jo virkelig alarmerende hvis dette stemmer.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
arnstein156 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Jeg har tre kompiser som har optimax, samt meg selv. Ingen av oss har hatt trøbbel. Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 (redigert) Har tre kompiser som alle har kjøpt Optimax, og alle har hatt diverse trøbbel Vi får håpe at det ikke er "svineinfluensa" som har slått til på Optimax i Østfold. Redigert 13.Juni.2009 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Bjerknezen: Nå er det viktig å få båten tilbake, gå på tur, behandle utstyret pent, bli kjent med det etc. Ikke tenk så mye, dra heller på tur. Om noen strakser blir du å få bekreftet at optimaxen er alt du hadde håpet på. Bare slutt å fokusere ensidig på de tre siste knutene i øvre fartsområde. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Tror ikke der er mere feil på Optimax motorene enn andre. Hadde selv Optimax et par sesonger, og var godt fornøyd med denne uten driftsproblemer i det hele tatt. Mye av "problemene" i dagens nye motorer, om det gjelder bil eller båt, er jo såkalte elektronikkfeil. Det er jo faktisk bare å "nullstille" disse, så er jo problemet løst.(mange ganger). Naturligvis finnes der mandagsmotorer som har større feil, men som regel dekkes jo dette av garantien. Mercury har vel fem år`s garanti på sine motorer i dag. (avh. av årlig service hos merkeforhandler). Nå må det jo også legges til at der er solgt enormt mange Optimax motorer de siste årene. Askeladden, Uttern, Skibsplast, m.fl. har jo hatt disse hengende bakpå, så med såpass store salgstall må man jo regne med noen driftsproblemer hos enkelte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Da har jeg hentet båten og motoren fungerer som bare det :) Men jeg lurer på en ting folkens: Hva er egentlig en "blokk"? Får man i praksis en ny motor ved å byte blokk.... eller er en "blokk" bare en del av motoren? Her er forøvrig ett par bilder fra i går: Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lakecaptain Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Blokk er den store metalldelen som stempler, veivaksel, olje og kjølvann (m.m.) jobber inni, og som det meste av andre motordeler er skrudd fast utenpå. Bytter de bare blokka, er nok alle andre deler tatt med fra den gamle, som stempler og sånn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Siden det var en mekanisk lyd i motoren, så tipper jeg da at stempler og slikt også ble byttet? Uansett... motoren fungerer fint nå, helt uten ulyder ... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Nei, de byttet nok bare blokka, medmindre de også oppdaget skade på stempelringer el.a. Det er primært blokka som må kjøres inn riktig, dvs. de små rillene på sylinderveggene som må forme seg skikkelig for at oljesmøringen skal kunne skje riktig. Du får ta det pent nå da, så du ikke kjører den nye blokka i filler. Følg instruksjonsboka til punkt og prikke..... Redigert 14.Juni.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Okay. Var vertfall på en hesatur i går også, og motor har gått 12 timer fra blokk ble byttet. Har ikke kjørt med høye turtall (ikke engang testet) i denne perioden og turtallet har også vært variert. Da er mitt neste spørsmål: Kan jeg nå uten og få dårlig samvittighet gi på litt og kjøre på full gass over lengre strekninger uten å måtte bekymre meg om at jeg kan ødelegge motoren? (jeg snakker da om maks turtall som er 5750omdr.) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Ja, det skal den tåle. Men kanskje ikke time etter time. Jeg har alltid kjørt mine motoren etter boka i innkjøringsperioden, og deretter brukt maks hastighet hvis "vær og føreforhold" tillater det. NB. Jeg er mer forsiktig med innenbordsmotorer. Av en eller annen grunn er det mange flere hensyn å ta med de. Jeg savner påhengsmotor kjenner jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Okay... er vel ytterst sjeldent man kjører i topphastighet over flere timer. Blir vel aldri noensinne kjørt med toppfart fra min side i mer enn maks 20-30 min. Ofte blir det vel bare noen minutter for å teste. Stort sett så liker jeg meg best rundt 25 knop. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Se her folkens: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...1e?OpenDocument Sitat: Planingsterskelen er knapt merkbar når vi øker gasspådraget og Mariner Optimax-motoren på 90 hk får mat. Skroget smyger seg elegant opp i plan. På det viset beholder man sikten i hele fartsregisteret. Med motoren riktig trimmet målte vi en toppfart på 37 knop, men da slår turtallssperren inn på 6.000 omdreininger. Et sted rundt 35 knop er derfor rimelig å forvente som toppfart med denne motoren. For normal bruk mener vi at 90-hesteren gir mer enn tilstrekkelig kraft til denne båten, også med litt last. Vi merket oss at båten er meget velbalansert, og lar seg kaste inn og ut av krappe svinger uten å ta over styringen selv. Denne er jo identisk med min men da med 90HK'er. Båten gjør altså 37 knop, men da slår turtallsperra inn.... Det skrives at 35,2 knop er det man kan forvente ved maks "lovlig" turtall. Vil ikke det si at motoren gir mer, men for høyt turtall stopper den? Kjenner meg vel litt igjen i denne situasjonen og har derfor spurt forhandler om dem kan bytte til en 21" Ballistic for og få ned turtallet. Dette kunne dem sef. gjøre mot ett lite pristillegg hvis dem fikk min propell i bytte. Er jo ikke 100% sikkert at denne kombinasjonen blir bedre, men jeg mener at det bør prøves... utfra hva som står i sitatet over... Hva mener dere? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.