Bjerknez Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Takk skal du ha sap_200! :) Når alt ser så bra ut som det gjør nå, så skal man ikke klage nei! Kaffe skal medbringes samt sef. flytevester og båtsport kart. Propellen din ble rimelig bra blank nå ja! hehe. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Denne skal sef. kjøres inn helt etter boka :) Lurer på hvordan kartplotteren virker altså.... (navmann 6500) Har faktisk aldri brukt en kartplotter før.... Den er dritlett å bruke. Tok vel 5 minutter før jeg hadde kontoll på basisfunksjonene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Tviler ikke på at den er lett å bruke... Men alt skal læres :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Se på Bjerknez....siste inlegg kl 01.33....ikke mye søvn å få der i natt nei Lykke til i dag og kos dere med solen og båten ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommelise Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Tenker det blir en fin dag idag for deg Bjerknez. Du får kose deg ihjel, det er ivertfall en kjempefin båt du har kjøpt deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Hva skjer? Er han utpå enda? Fikk jo iallefall knallvær i dag da Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Kanskje han har bestemt seg for å overnatte... Bjekneeez! Hvor er du?? Vi trenger rapport og bilder Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Hei folkens! Bilder har det desverre ikke blitt ennå. Vi var ute på sjøen fra kl. 10:00 til sent på kveld og apparatet glemte jeg sef. hjemme.... Uansett... båten virker som den skal, men det er en ting som forundret meg litt, som jeg håpet noen her kunne hjelpe meg med: 1. Forhandler sier at motoren ikke gir full effekt under innkjøringsperioden. Greit nok. Men når jeg skulle teste toppfarten ett lite øyeblikk, så fikk jeg 5.800omdr. på toppfart og da var farten kun 36 GPS knop med to i båten og full tank. (ikke vann) Denne båten skal gjøre vertfall 37 knop med to i båten ifg. askeladden. Men jeg har jo i tillegg stålvisp og heiset motor.... Får 5.800omdr. er vel full effekt...? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Hva er max omdreininger for motoren? Et raskt søk indikterer at det ligger på 5750/5800. I såfall høres det ut som propellen har for lav stigning. Da jeg kjøpte stålpropell til min yamaha endte jeg opp med 34 knop v/6000rpm. Kjempegod aks, men ikke toppfart og motoren stoppet i turtallsperra. Fikk byttet propellen - problemet løst. Gratulerer så mye med båten på vannet! Du har vært tolmodig! Redigert 16.Mai.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Hvis du oppnår 5800rpm på full gass, og det er max rprm, er det vel omtrent denne farten du kan regne med. kanskje en knop mere når motoren "løsner" som du mister igjen når båten får flere lag med bunnsmørning.... Er vel ikke uvanlig at "brosjyreknopene" er litt optimistiske, gjerne utført med ny båt glattpolert uten bunnsmørning..... I følge brosjyredata skulle båten min gjøre 36 knop m/90hk. Relle tall er ca. tilsvarende fart med 140hk... Redigert 16.Mai.2009 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Grattis, Bjerknez Har ikke noe tro på at motoren ikke gir full effekt under innkjøring. Tror ikke motoren har mulighet/ er programert så smart... At de kan "løsne" noe etterhvert er mulig, men dette er også helt minimalt og utgjør ingen stor forskjell... Det som er viktig er hvilket maks turtall motoren skal ha. Motoren bør greie tett optil dette ved normal last. 2 pers og full tank er i mine øyne minimum av normal last. Man har en tendens til å dra meg seg mye ting (vekt) i båten etterhvert, så båten din blir nok aldri igjen så lett som den er i dag (ikke medregnet fuel). Ser maks. turtall på motoren din er oppgit til 5750 rpm. Hvis den lå og "hakket" på turtallssperren vil du få mer fart ved å bytte til et hakk høyere stigning, men den vil også jobbe tyngre og være treger opp i plan etc. Var jeg deg ville jeg prøvd et hakk mer stigning siden du i dag ligger bittelit over maks rpm. Men om maks turtall faller til under 5500 under samme forhold som i går ville jeg byttet tilbake. Motorer, og spessielt i båt har utvilsom best av å gå så lett og ledig som mulig forutsatt at de ikke blir overvarvet av brukeren... Personlig ville jeg heller godtatt 36 knop @ 5800 enn si 38-39 knop @ 5400 som er det jeg tipper du ville fått med et hakk (2") større stigning. Problemet dat blir at når du har med et par personer med tilhørende bagasje ekstra, vil den da jobbe meget tungt, bli treg i plan og kanskje ikke greie mer enn 5000 som er alt for lite... Husk at for å få ut den siste lille dråpen av toppfart må det som regel trimmes endel ut (opp). Ofte opp til 50-70% hvis trimmet hel inn er 0%. Jeg fikk også sjøsatt jeep'en i går og prøvet Ballistic'en. Med Yamaha orig 13-3/4 x 21" stålprop fikk jeg ca 45,5 knop @ 5600 Med Ballistic 14,5 x 19" stålprop fikk jeg i går ca 46,5 knop @ 5800 Begge målinger med 2 pers og full tank (150 liter) Selv om det ikke ble mer enn 1 knop ekstra er jeg forøyd fordi turtallet ble nærmere maks WOT som er 6000. Hadde jeg gått op til 21" Ballistic, ville den blitt for tung, så 19" virker passe. Grepet virket bedre, og den kaviterte også mindre. Motoren står relativt høyt med kav. platen ca 2 cm over skrogbunn. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Bilder har det desverre ikke blitt ennå. Vi var ute på sjøen fra kl. 10:00 til sent på kveld og apparatet glemte jeg sef. hjemme.... Dårlig unnskyldning... Har du ikke et av disse nymotens mobilkameraene...?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Bilder kommer... jeg lover. Joda.. har sef. kamera på mobilen, men det har liksom vært veldig mye som har skjedd det siste døgnet, så bildeknipsing har det ikke blitt tid til ennå. Men jeg lover og drukne dere i bilder... bare vent :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jimpec Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Siden du bare var innom maks turtall en snartur fikk du sikkert ikke justert trimen skikkelig. Den må du føle deg litt frem på. Skroget er vel ikke veldig forskjellig fra min 525 Excel, og min er veldig var på trimmingen i forskjellig sjø og turtall på maskinen. Jeg ville ikke gjort så mye med dette før du har fått testet litt grundigere og blitt litt mer kjent med båten. Jeg synes marsjfarten er det aller viktigste og hvordan den er i forbruk da. Det er dyrt å gi full pinne... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Jo... vi justerte trimmen for best resultat. (hadde med en kammerat som er kjent med den type båt) Kenbjork her inne har jo en Bella 530 Excel med nøyaktig samme motor som meg, som også er heiset og med stålvisp. (samme propell) Hans båt gjør vist 40 knop uten problemer og han har vist så vidt jeg husker hat den i litt over 42 knop alene i båten med nesten tom tank. Derfor så er det rart at min båt "kun" gjør 36 knop... Jeg hadde tatt det helt med ro hvis turtallet ikke hadde nådd 5.750omdr. For da hadde det jo sikkert vært en "spærre" ett eller annet sted... Noe jeg sef. kunne levd med i innkjøringsperioden. Men når turtallet har nådd nesten 5.800omdr. som jo er optimalt, så mener jeg at farten burde vært vesentlig høyere enn 36 knop. Kenbjork vet jeg har litt snøring på dette, så hadde vært fint om han kunne komme med noen inspill her, som jo har samme motor med samme propell (?) og heis av motor. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Hvis du får 36kn i 5800 omdr (som er maks?) og Kenbjork får mye mer (41,7 kn ved 5620rpm), høres det usannsynlig ut at dere har identisk motor/propell(stigning). Eneste som i såfall kan forklare dette, er at din har vesentlig høyere slipp. Det tviler jeg på. Slipp-kalkulatoren ligger her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22298 En tråd der har diskutert dette er https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44953&st=40 . Hvilken stigning har propellen din? Redigert 16.Mai.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Hvis du får 36kn i 5800 omdr (som er maks?) og Kenbjork får mye mer (41,7 kn ved 5620rpm), høres det usannsynlig ut at dere har identisk motor/propell(stigning). Eneste som i såfall kan forklare dette, er at din har vesentlig høyere slipp. Det tviler jeg på. Slipp-kalkulatoren ligger her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22298 En tråd der har diskutert dette er https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44953&st=40 . Hvilken stigning har propellen din? Nå er jeg litt fersk i gamet... men kan du forklare meg hva "stigning" er? Er dette hvor mye bladene er "vridd" på propellen? I arkene som fulgte med så står det dog: "75-115 19" ballistic" Redigert 16.Mai.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) 19" betyr at propellen skrur seg nitten tommer framover i vannet på en omdreining. Optimalt) Ved å sjekke manualen til motoren bør du finne at den har gearutveksling 2,07:1 (det vil si at propellen går ca. 0,483 omdreininger når motoren går 1.) Ved å putte dette inn i kalkulatoren finner du ut at du må ha 17% slipp for å klare å gå i 36kn med 5800 omdreininger. Det høres etter min mening veldig rart ut. Min ballistic-propell ligger rundt 2%. Hvordan målte du hastigheten (gjennom vann)? Brukte du GPS-måling uten å ta hensyn til evt. motstrøm? Redigert 16.Mai.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Nå beveger vi oss i en retning jeg muligens liker... Ja, utvekslingen er riktig (2.07:1) for min motor. Derfor så skulle jeg hatt en høyere toppfart rent teoretisk....? Vi målte med GPS ja. 34knop den ene veien og 36,2 knop hjemmover (altså ikke hele veien, men kun 1 minutt ca.) med riktig tilt. Det eneste jeg vet er at jeg har en 19" ballistic (noe Kenbjork også har....?) Hvis han har en større propell, så har vi jo egentlig svaret på hvorfor hans går såpass bra som den gjør i forhold til min. Spørsmålet blir da: Hvor mye tregere blir den opp i plan? Snakker vi noen hundredeler her, eller er det vesentlige forskjeller tro..? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) *snip*gearutveksling 2,07:1 17% slipp for å klare å gå i 36kn med 5800 omdreininger. Det høres etter min mening veldig rart ut. Min ballistic-propell ligger rundt 2%. Samme gear som jeg Er noe som ikke stemmer ved så mye slipp. 34kn og 36kn er for lite. Noe stemmer ikke. Jeg får 2.5 - 3,5 slipp % mener jeg å huske. Du får 5800 rpm wot, Enten kaviterer propellen opp turtallet pga for høy montering Hvor er kav-plata i forhold til skrogbunn? Eller rett og slett at du trenger 21toms stigning, ca reduskjon med 150-200 rpm å endre til 21". 5800minus 200 = 5600 fortsatt ok WOT. Evt om med 21", og ca 5600Wot og kav-plate i flukt med skrogbunn (0mm) hev ett hakk til (+20mm) og vinn ca 100-150 rpm = 5700-5750 BULLSEYE Vet ikke hvor mye propell valg har å si fra skrogvinkel til annen skrogvinkel. For tror du har ett par grader slakkere vinkel, dvs i mine ører at det er logisk at du kan ha 21" Mvh Kenneth Redigert 16.Mai.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jimpec Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Det skal vel godt gjøres å få 17% slipp på en Ballistic. For å synse litt videre KAN det være at den er heiset litt mye og tar inn litt for mye luft når den får litt tilt. Min har en tendens til å gjøre det. Da jager turtallet opp selv om man ikke får den helt store farten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 For normale hurtiggående fritidsbåter med standardpropell i aluminium, kan en slipp opp til 20 prosent tolereres, men bytter man til en effektiv stålpropell, bør man komme ned i en slipp på under 10 prosent. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Hvordan finner man ut hvilken slipp man får på sin egen båt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Her Mouche https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22298 Redigert 16.Mai.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Samme gear som jegEr noe som ikke stemmer ved så mye slipp. 34kn og 36kn er for lite. Noe stemmer ikke. Jeg får 2.5 - 3,5 slipp % mener jeg å huske. Du får 5800 rpm wot, Enten kaviterer propellen opp turtallet pga for høy montering Hvor er kav-plata i forhold til skrogbunn? Eller rett og slett at du trenger 21toms stigning, ca reduskjon med 150-200 rpm å endre til 21". 5800minus 200 = 5600 fortsatt ok WOT. Evt om med 21", og ca 5600Wot og kav-plate i flukt med skrogbunn (0mm) hev ett hakk til (+20mm) og vinn ca 100-150 rpm = 5700-5750 BULLSEYE Vet ikke hvor mye propell valg har å si fra skrogvinkel til annen skrogvinkel. For tror du har ett par grader slakkere vinkel, dvs i mine ører at det er logisk at du kan ha 21" Mvh Kenneth Så du mener bestemt at noe er feil altså? På kontrakten står det følgende: "motor skal monteres ett hull høyere enn standard" Hvor kavplata er i forhold til skrogbunn vet jeg ikke... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Tror forhandleren din bør være interessert i å hjelpe til med å få dette fikset. Du har tross alt handlet for noen hundre tusen :) Det kan testes å øke stigning, eller å senke motoren. Det første er enklest og bør kanskje testes først (selv om det ikke nødvendigvis er mest sannsynlig at "feilen" ligger der). Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.