Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Ja noe stemmer ikke!

 

Da tipper jeg at kav-plata er i flukt med kjølen, for de fleste setter de lavest for å "Være sikker" (-20 til -25 mm)

Motoren min ytte bedre etter noen timer, men ikke mye men merkbart.

Spørr forhandler om hvor er "ett hull høyere enn vanlig" (tipper flukt ved kjøl, dvs 0mm)

Om så, bytt til 21" stigning og prøv, la meg/oss da høre RPM WOT og FART målt gps 2 retninger samme strekning.

 

Mvh Kenneth

 

Vil også legge til at du ikke skal ta dette som ett nederlag MR O. men se på det som veien mot optimalisering. Mye pga at du stiller spm-tegn om dette er jo blant anna at du har fått mye info fra meg om heving fart rpm forbruk mm

Seff også fra andre om disse tingene.

 

Hadde du ikke vist bedre fra før av så hadde du kanskje stilt spm-tegn til forhandler/oss den dagen om noen timer da du trolig ville oppnådd alarm på WOT

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener dere med "WOT"?

 

Men hvorfor kan det hende at min båt går best med 21" propell når de fleste andre bruker 19"?

 

Han kommer og prøvekjører båten min til tirsdagen for å se på dette, så får vi se hva det blir til.

 

Jeg er vertfall ganske lettet over at det er feil noe sted..... For så lenge det kan rettes, er jeg fornøyd :)

 

Jeg husker vi måtte kjøre ca. 1 min. med bånn gass for å tyne den til 36,2 knop (GPS) Og da hadde vi altså som sagt rundt 5750 omdr.

Derfor så er det kanskje greit å prøve med 21" propell?

 

For å heise motoren så må vel båten opp på land hos forhandler ikke sant?

Er vel en litt mer omstendelig jobb dette....

 

Bare håper dem ikke tar seg betalt for dette....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

WOT = Wide Open Trottle. Altså full gass

 

Men hvorfor kan det hende at min båt går best med 21" propell når de fleste andre bruker 19"?

Jeg husker vi måtte kjøre ca. 1 min. med bånn gass for å tyne den til 36,2 knop (GPS) Og da hadde vi altså som sagt rundt 5750 omdr.

Derfor så er det kanskje greit å prøve med 21" propell?

Mener at din skrogvinekel er flatere enn hos min. Flatere, mere lett drevet, ergo tro i min skalle derfor 21" kan være bedre (Dog ref dine WOT 5800rpm)

 

Jeg er vertfall ganske lettet over at det er feil noe sted..... For så lenge det kan rettes, er jeg fornøyd :)

Den er for treg. Prøv 21" stigning. Ref # 201 linje 4

 

For å heise motoren så må vel båten opp på land hos forhandler ikke sant?

Ja, men vent med det. Prøv 21" slik den er først.

 

Bare håper dem ikke tar seg betalt for dette....

næsh, god snakke. Er jo lang unna 40kn som nevnt så dette bør gå i boks.

 

Noen som kan bekrefte skrogvinkel på denne båten?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg husker vi måtte kjøre ca. 1 min. med bånn gass for å tyne den til 36,2 knop (GPS) Og da hadde vi altså som sagt rundt 5750 omdr.

 

Dersom du må kjøre i 1 min for å oppnå max rpm er i alle fall ikke propellen for liten! Jeg bruker ikke mange sekundene på å oppnå max rpm på min, og det er til og med en 4-takter:)

Link to post
Share on other sites

Kan hende jeg blingset litt angående ett minutt.... mye som skjedde den dagen...

 

Skrogvinkelen mener jeg skal være 16 eller 16,5 grader (uten at jeg er heeeelt sikker.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har etter avtale med forhandler fått litt for liten propell. Akselerasjonen er derfor ganske voldsom, men jeg har store problemer med de siste knopene. Jeg taper også 3 knop på den toppfarten boka sier jeg skal ha.

 

Fordelen er jo at jeg kan ha mye last og enda komme lett i plan. Marsjfarten tror jeg blir omtrent den samme uansett.

Link to post
Share on other sites

Det skal vel godt gjøres å få 17% slipp på en Ballistic.

 

Ja. 17% tror jeg ikke er mulig. Til sammenligning fikk jeg minus 1,5% slipp på min Ballistic. ( 46kn/ 5800/ 2,00:1/ 19" )

 

Her er det opplagt noe som ikke stemmer. Jeg tror på en av følgene muligheter:

 

-Bjerknez har 17" Ballistic på motoren. Mekanikker kan ha valgt eller tenkt feil når han plukket frem propellen. I så fall synker slippen ned til 8% som fortsatt er høyt for en Ballistic.

-Propellen suger luft. Enten pga for høy montering eller alt for mye ut-trim. Det er lett og høre og merke om en propell suger luft, så det tror Bjerknezen ville oppdaget.

-Bjerknez har blingset totalt på avlesing av knop, turtall eller begge deler og trenger nye briller omgående :wink::lol: Evt. tatt feil av GPS-knop og knop målt på paddelhjulgiveren som også sitter montert på Askeladdenbåter med Merc.

 

Uansett er det noe som ikke stemmer siden Kenbjork har 200 rpm mindre turtall på 4 knop høyere hastighet med samme motor, samme utveksling og propell.... Det er teoretisk umulig :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for oppsummeringen sap_2000!

 

Jeg er riktignok fersk i gamet, men og lese av knop har jeg nok klart.. hehe.

 

For høy montering er vel kanskje også utelukket.... hvis min motor har blitt montert (kun?) ett hull høyere enn standard. Jeg synes heller ikke at propellen trakk luft.

 

Hvis kenbjork har 4 knop høyere hastighet med 200 rpm mindre enn meg, så kan det jo nesten være opplagt at propellen enten er en feilmontert 17" eller at jeg evt. trenger en 21" kontra en 19" på min motor?

 

Men hadde ikke kenbjort båten sin i nesten 42 knop da.....?

 

Hvor kavplata er i forhold til skroget er jeg usikker på dog...

 

Ett spørsmål helt til slutt:

Hvordan finner jeg ut hvor stor propell jeg har? Står det noe sted... eller må jeg frem med målebåndet?

 

EDIT:

Jeg skal en tur opp i båten etter hvert nå... så da kan jeg vertfall finne ut hvor mye motoren stikker opp over monteringsfstene bak. For til vanlig så ligger vel motoren helt nedpå kanten?

Kan evt. ta ett bilde. år det gjelder propellen, så har jeg ingen aning på hvordan jeg kan finne ut hvor stor den er...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål helt til slutt:

Hvordan finner jeg ut hvor stor propell jeg har? Står det noe sted... eller må jeg frem med målebåndet?

 

Det står på propellen, men da må du ta den av først for å se målene.

 

Hva er propell slipp?

F. eks en propell med 19" stigning skulle ideelt sett gjort at båten også bevegde seg 19" på 1 omdreining. Siden vann er et bevegelig medium, vil noe av vannet presses ut til siden av propellen. Det er vanlig å ha slipp på ca 20 %, men det å velge riktig propell kan minske slippen helt ned til 10-15 %. Det er viktig å huske at mindre slipp på propellen vil gi høyere påkjenning på motoren og dermed lavere turtall. Det er derfor vanligvis nødvendig å gå ned på propellstigningen for å oppnå samme turtallet.

 

kilde: http://www.wbm.no/marineshop/article/propell.asp

 

Hvis du går inn på importøren av Ballistic sin hjemmeside vil du finne mye informasjon; http://www.progressing.no/propell/miubintro.pdf

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takker for oppsummeringen sap_2000!

 

*snip*

 

Men hadde ikke kenbjort båten sin i nesten 42 knop da.....?

 

Ett spørsmål helt til slutt:

Hvordan finner jeg ut hvor stor propell jeg har? Står det noe sted... eller må jeg frem med målebåndet?

Jeg får faktisk 44 på svarte kalde vinterstid :flag:

Sommer 42

 

 

Husker ikke om det står 2 tall ett sted Eks: 15P / 17P /19P / 21P osv.

Men se i navet på propellen, der står det ett nr. Post dette. Skal stå noe sånn som 2 bokstaver+seks tall (Eks: AB12345)

Mulig den må av slik Mouche sier, for å se dette.

 

Sry istad Mr O, var ute og nede hos båten.

Blir borte nå igjen resten av dagen

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt i orden Kenbjork. :)

 

Hvor mye har du heiset motoren din da?

For det mest optimale er at kavplata er i vater med skroget ikke sant?

 

Kanskje jeg er den enste som må ha en 21" propell, hvis det er 19" jeg har nå. Jeg tviler faktisk litt på at det er montert en 17" propell.

Det står 19" i kontrakten og guttene hos båtholm ser ut til at dem har kunskap om dette.... Men alle kan jo ta feil...

 

Hvis min konklusjon over stemmer, så ser det da ut til at en økning til 21" samt muligens finjustering av motoren for og få kavplata i flukt med skroget.

Siden motoren faktisk gir maks turtall, så kan detvel egentlig ikke være så veldig mye annet som kan være feil....?

 

Siden min båt også er i følge Kenbjork mer lettdrevet, burde jeg vel også teoretisk fått høyere fart enn Kenbjork....?

 

Uansett... Bare jeg får den til 40 knop eller mer er jeg fornøyd.

Har ikke noen mål om å få større toppfart en Kenbjork... jeg bare sammenligner litt forde vi jo har omtrent ett identsik oppsett....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Helt i orden Kenbjork. :)

 

Hvor mye har du heiset motoren din da?

For det mest optimale er at kavplata er i vater med skroget ikke sant?

 

Det mest optimale er at kavitasjonsplaten gjør jobben sin uten at for mye vann strømmer over den. Hvor høyt den bør være, vil avhenge av vannstrømmen forbi motoren (ved full fart og optimal trim). Det at kavitasjonsplata flukter med båtbunnen, eller er noen cm over (når motoren er helt ned-trimmet), er kun en tommelfingerregel.

 

Ifølge en artikkel jeg leste en gang, skal motoren være så høyt at man ved full gass og optimal trim kan se platen. Men det skal strømme litt vann over den. Dessværre har jeg kastet bort linken, som jeg forøvrig fant her på baatplassen. Noen?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Helt i orden Kenbjork. :)

 

Hvor mye har du heiset motoren din da?

For det mest optimale er at kavplata er i vater med skroget ikke sant?

*snip*

Jeg løfta til +20mm

Neste linje,= som tje sier en tommelfinger-regel. Samt også så kommer det da inn hvilken propell og ellers oppsett man har.

Tror de høyeste overflate-visper tåler oppi +76.2mm (3tommer)

Men er mange variabler som spiller inn.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tok en liten test tur i sted for å prøve igjen.

 

Jeg fikk rundt 5.500 omdr. når jeg tiltet motor (riktig?) og fikk høyest fart.

Fikk neeesten 33 knop.

 

Da tiltet jeg motoren neeesten helt til den streken før det blir rødt på den analoge måleren på smartcraft instrumentet. Tiltet jeg motoren nedover igjen, så sank turtallet. og dermed også farten.

 

Fint om dere kunne komme med en konklusjon angående denne infoen om hva det kan være som er "galt" siden ikke toppfarten blir mer...

 

EDIT:

Kenbjork:

Vet du om motoren er programert under innkjøringsperioden til å ikke yte fullt ut?

Forhandleren min sier dette hele tiden: "husk at motoren fortsatt er under innkjøring og at den vil bli en del kvikkere etter hvert"

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ble fortalt så ja. Merket en noe forskjell etter at den starta å bruke normalt med olje.

Husker ikke om det ble noe særlig økning på fart.

 

Har du kjørt mange timer nå?

Hvorfor 5500 nå og 5800 før.....

33kn er sørgelig rævva

Etter 10 timer så tviler jeg sterkt på at den hopper opp fra 33 til 40kn hvertfall.

 

Du hører godt når propellen kavitere hvertfall.. vet ikke hvordan forklare lyden.

Link to post
Share on other sites

Forhandleren min sier dette hele tiden: "husk at motoren fortsatt er under innkjøring og at den vil bli en del kvikkere etter hvert"

 

Forhandleren har mye rett i det han sier. Motoren blir tilført mer olje under innkjøringsperioden (ca: 10 -15 første timer).

Likevel er det noe som ikke stemmer. Med en riktig Ballistic propell , heist 1 hull fra laveste posisjon burde du oppnå minst 40 knop etter innkjøringsperioden. Lykke til. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Noe er definitivt feil Bjerknez. Jeg hadde 90hk Mariner to-takt(forgasser) på 525 Exell og opnådde 38kn(GPS). Dette med en Balistic jeg ikke husker dimensjonene på.

 

Hvor vidt du har for høy eller for lav montering av mototor finner du ut ved tilting. Du skal kunne løfte båten godt ut av vannet uten at propell suger luft. Du hører forskjell på turtallstigning som skyldes luft og tuertallstigning som skyldes art båten løftes ut av vannet og får mindre motstand. Suger den luft uten at den er ute av vannet må motor monteres lavere. På god tilt og max pådrag skal denne båten ha 60-70cm våt flate bak, ikke mer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kjørt litt over 8 timer. Eller motoren har gått over 8 timer nå.

 

Her om dagen når vi klarte litt mer fart (da var vi også en til i båten)(36knop) var det en annen som kjørte, og tiltet motoren helt til den nesten sugde luft. Det hørte jeg tydelig. Da fikk vi altså så vidt 36 knop, men kun den ene veien. Den andre veien klarte vi kun 33 knop. Turtallet var da oppe i rundt 5750 begge gangene...

 

Uansett så skal han prøvekjøre båten min til tirsdagen, så får jeg se hva han sier.

Jeg håper bare ikke han sier:

"Jeg klarte og få den opp i litt over 36 knop noe som nesten er det båten skal klare ifg. "papirene" derfor så må du koste evt. endringer selv"

 

Jeg tror ikke dem er sån... men jeg synes jeg må jobbe veldig for og oppnå 33-36 knop.

Den er meget rask opp i plan da.... spretter opp med en gang... så det kaaaaan jo kanskje hende det sitter en 17" propell på den... men dette tviler jeg litt på... for dem gutta der tror jeg har såpass snøring..

 

Ærlig talt... jeg vet ikke...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg må få legge til her er at å montere motor på en Bow-Rider høyere enn anbefalt neppe er noe sjakktrekk. Her får man fra tid til annen mye vekt i baugen og må ha mulighet til å løfte den ut av vannet med trimming. Står motoren for høyt montert vil propellen suge luft.

Skroget til Askeladden 535 er det samme som 525 og dette har veldig mye bæring akter, noen båt journalister har bemerket at det faktisk blir litt i meste laget for modell 535. Askeladden laget det slik i utgangspunktet pga at båten skulle takle til dels tunge 4-taktere på hekken. Skroget er for øvrig et nedskalert 565 Wasper skrog.

 

Redigert: Propellen din er kanskje for lett når jeg ser siste innlegg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Uansett, så vet jeg altså ikke årsaken...

 

Kanskje en kombinasjon av for liten propell og det at motoren ikke yter 100% ennå...

Det mangler jo uansett vertfall 4 knop opp til 40knop fra beste resultat...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

For å bygge opp under Vann Tro's innlegg angående høy montering av motor. Jeg har som sagt tidligere 525 med V6 som veier ca 190 kg. Denne er montert høyere enn normalt. Ved marsjfart 30-34 knop og et par mennesker foran cockpit blir båten en helt annen enn hva den er når jeg er alene eller to, og det oppstår lett ventilering i sving som kan være veldig irriterende. For meg går det greit som stort sett er 1-3 personer i båten (alle sitter bak), men det er et veldig godt poeng ifht bowrideren.

 

Det har utviklet seg til å bli en lang tråd dette. Det er i alle fall ikke noe i veien med hjelpsomheten.

Redigert av Jimpec (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje en kombinasjon av for liten propell og det at motoren ikke yter 100% ennå...

 

Så lenge du når maks-turtall kan du se bort fra antagelsen om at motoren ikke yter 100% ennå som årsak til hastighetsbegrensningen. Propellen vil aldri komme til å gå fortere enn nå :)

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...