Jump to content

Dystre tider i båtbransjen

Jan Rune

Recommended Posts

Vi kjøpte en Windy 27 i 88 da markedet var på bunnen. Den var 4 år gammel. Einar Aaby som den gang levde, hadde den gang en strålende oppfølging frem til vi solgte den

i 93. De forhandlere som ønsker å påvirke markdedet, de jobber aktivt med kundene.

De forhandlere som har drevet pølsebuvirksomhet, og glemt det aktive salget, de kan få store utfordringer. Dette tror jeg blir utslagsgivende fremover. Kundene vil i større grad

kjøpe trygghet. Og også legge større vekt på oppgraderinger av merket/merkene de selger.

Penger finnes i markedet, tror att grunnverdiene er større nå enn i midten i 80 årene. But "time will show".

Vi sees!

Litt OT: Kanskje de forespeilte "nedgangstider" vil føre til muligheter for de som er i stand til å ivareta båter på egen hånd. Jeg har eksempelvis registrert at enkelte i havna vår setter bort absolutt all oppfølging av båten sin både når det gjelder opptak, konservering, polering, vedlikehold og utsetting. Her har jeg forstått at utgifrtene kan beløpe seg til et 6-sifret tall, og noe som har bidratt til sterk prisøkning de siste 4 - 5 årene. Disse båteierne vil kanskje føle "nedgangstiden" på en annen måte i forthold til de som gjør det meste selv. For å si det litt kynisk: Jeg tror at perioden vi går inn i fører til at de stadige økningene av opplagspriser, opptak- og utsettingspriser ikke vil øke i samme trakt som i de siste årene. For de som i hovedsak har betalt båten sin vil det kanskje ikke bli samme prisstigning på "tilleggsutgiftene" som de siste årene? Jeg regner også med at det ikke blir vesentlig prisstigning på dieselen det nærmeste året?

Jeg har eksempelvis registrert at enkelte i havna vår setter bort absolutt all oppfølging av båten sin både når det gjelder opptak, konservering, polering, vedlikehold og utsetting.

Tror du har et poeng her. For mange, dvs. folk med båt, vil nok redusere utgiftene sine der det er lettest og da da står båt og båthold utsatt til for nedskjæringer.

Et annet poeng kan være at de bedriftene som tar seg av oppfølging og opplag er tydeligvis ikke levedyktige. Vi har sett det i Son og nå i Stavanger ved Yachsenteret. Sistnevnte er rett nok ikke konkurs, men de får ikke butikken til å gå - heller ikke da det var fett.

Et tredje poeng kan være at mange båter vil bli dårlig vedlikeholdt fremover og at markedet kanskje vil strømme over av dårlig vedlikeholdte båter. Det vil i tilfelle være synd.

Nå snakkes det om bankrenter opp i 12%. Det sier seg selv at det vil merkes om det skulle vedvare mange måneder.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Nå snakkes det om bankrenter opp i 12%.

Men det er vel få om noen, som tror på det? For de som er redde for fremtiden og rentenivået så er det fortsatt mulig å sikre seg en fastrente på rundt 6,5% for 3,5,10,15 eller sågar 20 år(!) og dette innenfor 80% av lånetakst.

http://www.fokus.no/nb-no/Privat/Laan/boli...laan.aspx?tab=1

Samtidig så kan man få 8% rente på sparepengene ved å binde disse i 3 måneder, effektive rente p.a. blir da rundt 8,2%.

https://www.glitnir.no/wps/portal/9235/pers...trenteinnskudd/

Glitnir eies 75% av den islandske stat og den norske stat garanterer for innskuddet med renter opp til 2 mill.

Så her er det bare å låne inn langsiktig og ut kortsiktig? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enten så hører og leser jeg feil eller så er jeg forledet. Hørte senest i går på nyhetene i NRK at bankene låner inn penger til tett på 10%. De samme pengene lånes ut til mellom 7 og 8% rente. Stemmer dette, er saken krystallklar for meg uansett om Fokus har tilbud på fastrente til 6,5% p.a. Kanskje kredittilsynet kommer på besøk hos dem snart?

Om styringsrenten til Norges Bank settes ned 0,25% ved neste rentemøte i slutten av oktober, betyr det veldig lite da Norges Bank ikke har penger til denne prisen til din og min bank alene. Bankene må ut å låne i markedet hos andre banker, som allerede er på vei ned på knærne.

Her i Stavangerområdet og sikkert andre plasser også, har flere banker sluttet å låne ut penger. Dette vil selvsagt ikke vedvare i det uendelige. Faktum er at man får ikke penger til forbruk lenger. Det er rett og slett en realitet. Det betyr de som har mye gjeld, dvs. etter mine referansaser + 1 mill., blir nødt til å betale gjeld i stedet for og kjøpe mer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Enten så hører og leser jeg feil eller så er jeg forledet. Hørte senest i går på nyhetene i NRK at bankene låner inn penger til tett på 10%.

Du har nok ikke hørt feil, men journalistene gir oss bare deler av sannheten som jeg forstår det. Hvis ikke Norges Bank tilfører nok likviditet så må bankene låne inn kortsiktige penger i et illikvid marked og betale si 9% på penger de låner fra Hegnar, Spetalen og andre med mye penger. Dette er penger bankene låner for en dag eller to eller en uke. Det meste av de pengene som bankene låner ut er innskudd du og jeg har gjort til en rente på alt fra 0,25 til 6% og det har ikke endret seg overnatten. De som sliter mest er nok sparebankene som så vidt jeg forstår ikke får låne penger i Norges Bank, men må låne i markedet til en høy pris. Siden en del banker da må låne inn (svært kortsiktig) til en rente som er høyere enn utlånsrenten så sier de nei til å yte nye lån og hever renten på eksisterende lån så fort de kan/har lov til. Dette betyr at f.eks DnB har en kjempefordel i forhold til alle sparebankene i landet noe som bør endres, etter mitt syn. Når Glitnir låner inn penger til 8% så kan det være utifra reelle behov, men også for å kunne låne ut disse videre til 9/10%. Hvis du går inn på deres hjemmesider så vil du se at deres utlånsrente til bolig er nærmere 9%.

Alt i alt er det mye, svært mye, som tyder på at rentene på litt sikt (uker/måneder) skal ned, ikke opp, og dette bekreftes vel at jo lenger man vil binde renten ved lån eller innskudd, jo lavere er renten. Kortsiktig så kan man da faktisk låne til lavere rente enn man kan oppnå ved privat utlån, men jeg vil ikke ta sjansen på at det vedvarer! :nonod:

Om det er risikablet å bruke Glitnir som bank? Tja, de eies med 75% av den islandske stat som også garanterer for dine eventuelle innskudd opp til 175.000 og for beløp over det, opp til 2. mill, så garnterer den norske stat for dine innskudd. I mine øyne gjør det faktisk Glitnir til en av de sikreste bankene man kan låne sine penger til. Ser at også bladet Dine Penger anbefaler å bruke dem av samme grunn.

Alle norske banker er medlem av Bankgarantifondet. Det gjelder også noen utenlanske banker med filial i Norge. Det betyr at innskudd er garantert opp til NOK 2 mill pr kunde. Dersom du har mer enn 2 mill på bok, bør du fordele det på flere banker, ikke flere konti i samme bank.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du har nok ikke hørt feil, men journalistene gir oss bare deler av sannheten som jeg forstår det.

Hva med sjefen i Sparebank1 SR-Bank da? Se hva han sier Krisen fører til hyppige renteøkninger. Denne banken har lånt ut 93 milliarder kroner til berdrifter og folk flest i Rogaland og omegn.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Synes det er litt forvirrende når han uttaler følgende;

Den lyse siden av nedturen Vareberg venter i norsk økonomi, er at den vil presse rentene nedover.

I går falt den norske pengemarkedsrenten til 7,64 prosent. Det er 0,3 prosent lavere enn for et par dager siden. Denne rentesatsen er likevel ikke lav nok til å presse rentene på norske boliglån nedover.

– Det normale er at rentene i pengemarkedet ligger 0, 25 til 0,50 prosent over Norges Banks styringsrente, som nå ligger på 5,75 prosent. Nå ligger pengemarkedsrenten 2 prosent over styringsrenten. Den forskjellen kan ikke vare ved. Jeg vil ikke være overrasket om vi ikke ser en nedgang i styringsrentene snart.

og samtidig gjør følgende;

Torsdag tok SR-Bank opp et femårig obligasjonslån på 1,3 milliarder kroner. Prisen var 9,7 prosent i årlig rente.

Men som jeg skrev tidligere så får ikke sparebankene lånt "billige" penger i Norges Bank og da må de (hvis de må!) ut i et opphetet marked og hente dyre penger. Legg dog merke til at disse 1,3 milliarder kroner kun utgjør 1,5% av bankens samlede innlån så i snitt så er nok prisen de betaler på sine innlån en helt annen enn 9,7%.

Ser også at han sier "tror", og det er vel de vi alle gjør i en eller annen form siden det som bekjent er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.

Den enkelte må nok gjøre seg opp sin egen mening om hva de tror, seriøst gå igjennom sin egen økonomi og hvis de f.eks ikke tåler en renteøkning på sitt boliglån på ytterliger 2 til 3%, ja da har man, etter mitt syn, ikke noe annet valg enn å søke om et fastrentelån slik at man ikke kommer i en situasjon hvor man må kaste kortene og selge huset. På lang sikt så skal det faktisk ikke lønne seg å binde renten på et lån da det i den rente man må betale ligger en forsikringspremie som "noen" tar seg betalt ved å stille seg som garantist for nettop det rentenivået, men det kan det være vel verdt å betale for sin nattesøvn. Jeg vil ikke gi noen råd om hva som er riktig, men for egen del operere jeg med flytende rente på mitt boliglån og vil fortsette med det, mens jeg inngår fastrenteavtaler på ledig likviditet med 3 til 6 måneders binding og til en rente nå på 7,3% som gir en p.a. rente på ca 7,5%.

Og forøvrig er jeg hverken kjøper eller selger av hus, hytte eller båt, men avventer hele situasjonen og utviklingen i markedene.

Og i boligmarkedet har leieprisene gått betydelig opp og forklaringen på det hevdes å være nettop det faktum at stadig flere vil leie fremfor å eie. Det er jo få alternativer til enten eie eller leie hvis man ønsker tak over hodet og det har ikke blitt færre av oss, spesielt i i sentrale strøk/storbyene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...