Figaro Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Har du sett på denne? http://www.esska-teknik.se/Den har mye høyere slagantall pr. min og veier mindre. Men den er jo også dyrere. Men du vil jo ikke kjøpe noe "dritt" Har ikke selv erfaring med slikt, bruker punktsandblåser hvis det er noe rust som skal fjernes. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
-morten- Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 i sjøforsvaret hadde vi noen solide rustpikkere som gikk på luft men aner ikke hva de het hehe.. men blærer og rust gikk av veldig lett Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Figaro Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Var ikke heldig med linken, men søk på avrostare på startsiden til esska. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Figaro Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Hei alle "ståliser" og andre med metalldeler på båten (motorfester, gjennomføringer osv) Jeg har tidligere fremhevet Owatrolens rusthindrende egenskaper, og kom over disse interessante opplysninger fra Funderud Antirust http://www.antirust.no/ofte%20stilte%20spørsmål Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Verrie Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Vårpussen av skuta er omsider kommet igang, og tiden frem mot påske vil bli brukt til å få båten "til å se bra ut igjen", etter vinterens skitt og ikke minst rustflekker som skal taes. Jeg quoter inn et innlegg Figar skrev i 2009 Jeg har nå malt min båt med hvit Hammarlack fra BT. Den er hard som Bengalack, tørker fort, billig og lett å holde ren. Jeg tilsatte 5-10% Owatrol malerolje (rustolje) for at den skulle flyte bedre og dessuten bli mer rustbestandig. (Det står forøvrig på boksen at den kan males på rust) Jeg er fornøyd så langt. Flere som har gode erfaringer fra denne måten? Hva bør jeg alternativt velge? Jeg vil aller helst ikke ha tokomp maling, synes det blir "mer pes" med dette. Har forøvrig èn-komp fra tidligere. Hempel. Håper på gode forslag/tilbakemeldinger. Dernest skal skuta vaskes. Mye skitt og rustvann som har festet seg på skroget. Jeg vurderer Jotuns kraftvask, men tar denne bunnstoff også? Har dere forslag til andre remedier som tar skitt/rustvann etc raskt? De verste flekkene tar jeg med 2Clean. Overbygg etc tar jeg med vanlig zalo vann eller noe, risikerer ikke å ødelegge kalesjer etc...... Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Hei, jeg ville vært forsiktig med å bruke kraftvask på lakk/maling----det kan muligens gå utover glansen. Ville du brukt det på bilen? Det finnes mange gode vaskemidler til bil som sikkert også kan brukes på din skute. Rustvann fjernes med rødsprit, eller et spesialprodukt. Redigert 5.April.2011 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Verrie Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Takk for råd, jeg må nok male skuta i løpet av sesongen allikevel. Ikke så mye glans der lengre.... Rødsprit er notert. Ellers fornøyd med malingen du ga anbefaling på i 2009? Malte du denne blandingen rett på bare/rustflekker også? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Ja, hammerlakken fra BT har holdt seg bra. Ellers bruker noen Bengalack, som også egner seg til stålbåter hvis man skal holde seg til enkomponent. Men jeg ville nok behandle rustflekker med et rusthindrende middel, f.eks. Brunox, som også er en epoxygrunning, før maling. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
skiogseil Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Legger inn denne her også, da det sikkert er flere stålbåteiere som kunne dra nytte av erfaringen med Fridhems Varv i Lysekil. Etter mye sjekking av priser og kunnskap langs kysten her i Norge, fant jeg til slutt et verft i Lysekil som virket lovende til jobben med å sandblåse og stoffe båten på nytt. Det lå i snitt 20-35% lavere i pris, var statseid og hadde all service på kabelbåtene på den svenske vestkysten. Kan anbefales på det varmeste!De benytter Jotun, og la på 3 lag med epoxyprimer, 1 lag med vinyguard og 1 lag med bunnstoff. Alt bre spørytet på, og sluttresultatet var meget meget bra! Bodde ombord under hele prosessen, noe som gjorde at jeg sparte en hel del på overnattingen! Åke Lycke Arbetsledare Fridhems varv Fridhemsvägen 21 453 50 Lysekil ake.lycke@trafikverket.se tele 0523-797 72 http://www.fridhemsvarv.se/ Ikke minst var jo turen sørover hyggelig som alltid gjennom den svenske skjærgården! Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Kjempebra, jeg har begynt å titte etter danske plasser der man få utført denslags. Lysekil er jo rett nedi hogget her. Kan du røpe totalpris for jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Nå har jeg selv yougurt-beger båt, men tenkte jeg skulle legge ut bilde av en prektig stålbåt likevel. Vi er pt. på ferie på landstedet til svigermor i Bøfjorden på nordmøre, og rett borti veien står denne båten. Og det er synd og skam at ferdigstillingen av denne prektige stålbåten, selvbygget fra bunn av lar vente på seg. Nå har den stått slik snart 10 år! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
skiogseil Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Kjempebra, jeg har begynt å titte etter danske plasser der man få utført denslags. Lysekil er jo rett nedi hogget her. Kan du røpe totalpris for jobben? Dette var tilbudet jeg fikk (har ennå ikke mottatt faktura): Vi blästrar från hela botten från vattenlinjen målar 2ggr med jotamastic(epoxi)1gång med vinyguard samt ett lager antifouling färgen köper vi från jotun. Sliptagning 4500 Sliphyra(gäller inte den dagen vi tar upp och sjösätter) 1250 Maskering blästring & målning 33000 Priset är sek exl,moms. När det gäller sliphyran så är det svårt att ge något exakt pris för det är ju väldigt väderberoende men om det löper på som planerat då blir priset tot.42500 sek exl,moms. Skroget er ca 11m x 4m x 1,1m. Så lenge man har eget firma i Norge, fakturer de uten mva. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Hei Har kjøpt en 32 Albin Wicabo i sommer. Har aldri hatt stålbåt før, slik at et treff sted på nett er ok å utveksle erfaringer på. Min båt er akkurat primet og malt fra dekk og opp, samt proppet med nytt utstyr som baugpropell, ankervinsj, vv tank, 45 a lader og nytt landstrømsanlegg osv osv. Har nå lest en del om strøm i stålbåt, ble helt svett og nesten uvel når jeg så alt som er farlig både for folk og båt. Dette har jeg lite greie på men håper elektrikeren som la inn dette vet hva han gjorde. Vet at det er jordfeilbryter på landstrømanlegget og tror motoren er brukt som jording, uten å være sikker på det. Motoren er en 80 hk Ford. Max fart 8 knop.Føler at jeg har fått mye og romslig båt for pengene.Til og med eget dusjrom! Er det noen som kjenner til båttypen? Har hørt at Arve Opsahl hadde en maken, men den var 36 fot. Har aldri lagt inn noe her tidligere, er derfor usikker på om dette kommer på rett plass. mvh Jøran Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Gratulerer med stål båt.Jeg har en galvaniskisulator montert på jordinga til landsteøm.Det er visse ting en må tenke på når man har stålbåt.Kompasset er spesielt og dyrt . Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Hei, og velkommen i stålbåtklubben Jeg skal være forsiktig med å råde deg til noe ifb. med strøm i båt, for det vrimler av forskjellige teorier og løsninger på dette vanskelige emne. Men jeg kan si deg hva min løsning er, og jeg har hverken fått tæring, støt eller opplevd "mystiske" ting med opplegget. Jeg bruker IKKE motorblokka som jording for landstrøm, (pga. tæringsproblemet) men jord går inn i en el-sentral med automatsikringer, jordfeilbryter og to strømuttak. Det blir akkurat samme prinsipp som om du har en løs skjøteledning inn i båten, noe de fleste er enige om er trygt. (men da har du ikke jordfeilbryter og automatsikringer) Alternativt kan man kutte jord inn til sentralen, (det har jeg gjort, med lokal jording i skroget) da har du ingen forbindelse til jord og andre båter med evt. jordingsfeil ( Denne metoden var tidligere tillatt på stålbåter av dsb, men visstnok ikke lenger) Ellers finnes det mye om dette emne her på BP, som man kan lære mye av. Men som alltid------det er mange forvirrende og forskjellige meninger. Men det alle er enige om er den aller beste og sikreste metoden, (og dyreste) er montering av skilletranformator, som fullstendig skiller landstrøm fra båtens el-anlegg. Håper dette fikk deg til å "svette" litt mindre Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
jøran123 Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 (redigert) Hei og takk for flere gode råd. Jeg har egentlig ikke tenkt å starte en ny tråd om strøm i stålbåt, det er så mange råd og tips om dette allerede at man kan bli totalt forvirret. Jeg trodde at jord til motor var ok slik at aksel og propell ble et slags lokalt jordplan. Hvis dette medfører tæringer så lurer jeg på hvor lang tid det tar før jeg får skader på skrog ol? Det er montert nye sinkanoder i år. Min båt som er fra 84 har ikke hatt landstrøm før i fjor. Slik at den har forhåpentlighvis ikke vært utsatt for skadelig tæring før det siste året. Jeg bruker landstrøm minimalt, ligger aldri tilkoplet når båten er forlatt. Kopler inn en gang i blandt for å topplade batterier, og når jeg trenger vv. Da jeg har lite greie på strøm, så skulle jeg ønske meg tips om noen som kunne utføre det som Figaro tipser om.(f.eks kutting av jord og jorde skroget) Det viktigste for meg er at folk og båt ikke tar skade av mitt opplegg. Hadde tenkt å la båten ligge ute i vinter. Hvis zinkanodene gjør jobben, så håper jeg skroget er like helt til våren. Skal ikke ha landstrøm tilkoplet, kun skjøteledning.(har jeg startet ny strømtråd nå tro?:) Har også lyst på autopilot, men har skjønt at det ikke er så enkelt å få til. Båten ligger i Frognerkilen i Oslo. mvh Jøran Redigert 27.August.2011 av jøran123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Jordingsproblemet oppstår når man tar landjorden ombord og linker denne videre til skrog eller motorblokk. Da vil det oppstå en potensialforskjell mellom den jorden som ligger i bakken der områdetrafoen er og den jorden som du har i båten. Dette er grunnen til at noen kutter landjorden (kan være farlig og er ulovlig), installerer s.k. zink saver (diodebro på jordingen, lovlig) eller det beste som er skilletrafo. I det rare, lille annerledeslandet Norge er ikke flytende jord tillatt. Men det er tillatt i Sverige og EU. Merk at el.installasjon 220 V skal utføres av aut. installatør for å være lovlig. Får du en heftig jordfeil via motor/propell, så holder ikke anodene dine mange ukene. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Når du ligger i Frognerkilen, er du velkommen ombord i min båt som også ligger der, for å se på opplegget mitt . Send meg en IM eller ring meg på 92214542 mvh Figaro Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
jøran123 Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Hei Figaro. Har sendt deg en IM, men har ikke gjort dette før slik at jeg er usikker på om du mottar den. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Her er det lite aktivitet. Trodde det skulle være mere "liv" blandt stålbåteiere. Jeg har nå satt på "burka" frostsikret motor og toalett mm. Trekt en kabel med 220v ombord (utenom landstrømsystemet) koplet til 2 stk varmerør. (ligger i boblehavn) Vil ønske alle en god jul. På torsdag så snur sola:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Her er det lite aktivitet. Trodde det skulle være mere "liv" blandt stålbåteiere. Vil ønske alle en god jul. På torsdag så snur sola:-) Joda, god jul og gått nytt år til deg også, og til alle dere andre. Nå må jeg meddele at jeg har ingen problemer eller andre saker som krever oppmerksomhet. Jernbåter greier seg egentilg selv, uten særlig innblanding fra eiersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 19.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 De kan til og med greie seg gjennom vinteren uten "burka"! Ingen vanngjennomtrengning som kan forårsake frostsprengning i skroget Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
-morten- Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Flott båt du har! er den tilsalgs på finn? Har veldig sansen for sånne båter i stål med flotte detaljer masse rustfritt stål og veldig ryddyg og sikkelige instalasjoner.Synd dem ikke lager lit flere halvplanerskrog! men dem fleste bruker dem vel stort sett på kanaler og innlandssjøer Legger inn denne her også, da det sikkert er flere stålbåteiere som kunne dra nytte av erfaringen med Fridhems Varv i Lysekil. Etter mye sjekking av priser og kunnskap langs kysten her i Norge, fant jeg til slutt et verft i Lysekil som virket lovende til jobben med å sandblåse og stoffe båten på nytt. Det lå i snitt 20-35% lavere i pris, var statseid og hadde all service på kabelbåtene på den svenske vestkysten. Kan anbefales på det varmeste!De benytter Jotun, og la på 3 lag med epoxyprimer, 1 lag med vinyguard og 1 lag med bunnstoff. Alt bre spørytet på, og sluttresultatet var meget meget bra! Bodde ombord under hele prosessen, noe som gjorde at jeg sparte en hel del på overnattingen!Åke LyckeArbetsledareFridhems varvFridhemsvägen 21453 50 Lysekilake.lycke@trafikverket.setele 0523-797 72http://www.fridhemsvarv.se/Ikke minst var jo turen sørover hyggelig som alltid gjennom den svenske skjærgården! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nesskipper Svart 9.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Hei. Er helt ny lykkelig stålbåteier. Trenger egentlig hjelp om det meste. Har hatt båt i "alle år", men for første gang i stål. Det som er mest akutt, er bunnstoff. Hva skal jeg bruke? Tar hjertelig imot alle gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 10.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2012 Hei Nesskipper velkommen til båtplassen :-) gratulerer med stål båt. Jeg bruker hempel i 25 liter spann rødbrun i farge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.