Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Er helt ny lykkelig stålbåteier.

Det som er mest akutt, er bunnstoff.

Hva sHar hatt båt i "alle år", men for første gang i stål.

kal jeg bruke?

Tar hjertelig imot alle gode forslag.

 

Velkommen til Baatplassen.

Har som Huldra brukt International siden 88, men i fjor ble det Hempel, fordi leverandøren hadde skiftet merke.

Holder på å med litt vedlikehold skifter termostat på motoren og skifte ut motorlabbene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er helt ny lykkelig stålbåteier.

Trenger egentlig hjelp om det meste.

Har hatt båt i "alle år", men for første gang i stål.

Det som er mest akutt, er bunnstoff.

.

 

Hei og velkommen til "Ståltråden" :smiley:

Før du har på bunnstoffet, må du forsikre deg om at bunnen er skikkelig primet, helst med 2 komp. epoxyprimer. På steder hvor du evt. må "lappe" på primeren, slipes det ned til stålet. Jeg bruker Sea Jet bunnstoff. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg er også førstegangseier av stålbåt. Ligger i boblehavn i vinter. Skal ta den opp i sommer for å sjekke anoder, rengjøre og bunnsmøre. Hvor ofte må man gjøre dette? Holder det å ta opp båten annenhvert år? (den var oppe i fjor, men jeg har ikke sett den under ennå) Tenkte å bruke Seajet bunnstoff.Hvor ligger båten din Nesskipper?

Redigert av jøran123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

For et par år siden var det her en diskusjon om autopilot i stålbåt. Jeg driver nå å undersøker litt om muligheten til å montere autopilot i min stålbåt. Etter et besøk på messa i dag, så er jeg fremdeles meget forvirret og usikker på om jeg skal bruke mange tusen på dette. Garmin sin stand sier rett ut at deres piloter ikke kan brukes i stålbåt. Raymarine anbefaler at kompasset plasseres f.eks på targabøylen over akterdekk, eller at det kjøpes et kompass uten bevegelige deler (husker ikke navnet)til en pris av ca 7000 kr. Ratekompasset som følger med i pakken, kan ikke trekkes ut hvis man ikke kan bruke det.Koster vel noen kroner det også? Hos Pronav mente de at deres kompass kunne pakkes inn i en kasse, plasseres der det er minst magnetisme. Kunne ikke love at det ville fungere 100% Ser nå på nett at det er mulig å få en Raymarine autopilotpakke SX10 6002 komplett for ca 13000. Hva sier dere stålbåtredere (eller andre)kan man få en slik pakke til å fungere i en stålbåt, eller må det kjøpes et annet kompass slik at prisen blir helt annerledes? Hvilke piloter har dere som har stålbåt? Jeg har et elektrisk kompass nede i båten, en litt merkelig "bolle" som står på en treplate på targabøylen (aluminium. Takknemmelig for råd og tips!

Link to post
Share on other sites

Nå skal du se her:

 

targaboeyle.jpg

 

Den svart kladden opp på targabøylen er Ratecompass fra Raymarine. Det fungerer helt som det skal. Det som stikker opp nederst i bildet, er kompasset som er vinterbskyttet av en sort søppelsekk. Det kompasset sitter nede i cockpit'en på seilbåten Hulda. Raymarine og magnetkompasset viser likt. Jeg divergerte magnetkompasset da jeg kjøpte det, men det var en heller slakk affære ettersom det ikke trengte korrigering. Magnetkompasset står mer enn 0,5 meter fra stålskroget.

 

Hos meg har jeg installert X30 (eller hva det nå heter) fra Raymarine. Måtte ha den største av dem, drivenheten for roret er av det voksne slaget. Det fungerer etter hensikten. Jeg har en kommende oppgradering, og det er å sette inn en p70r Pilot Display. Da kan jeg sitte inne i dekkssalongen og styre roret ved å vri på en knapp. Nå må jeg sitte og trykke på knapper som enten representerer 1 grad eller 10 grader. I trange farvann blir det mye trykking.

 

Selve drivenheten for roret kommer fra Simrad, og er mer enn 20 år gammel. Så om du skulle komme over et eller annet, det er meget mulig at ting kan kombineres.

 

For meg er autopiloten som å ha en ekstra rormann ombord, som aldri må tisse, spise, sove, fryser, blir sliten og klager til klubben osv. Når det er møkkavær, så synes jeg det er hyggelig å sitte inne i varmen mens båten ligger for en bedagelig kryss og gnager sjømil etter sjømil (det heter egentlig nautisk mil, fikk det ikke til å rime).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Hulda. Egentlig skal vel ratekompass stå så midt i båten som mulig, men fungerer det etter hensikten, plassert på targaen så er det fint. Jeg er helt enig i at en pilot blir som en ekstra rormann. Det er begrenset hvor mange ganger du kan be om at kona henter øl, vg, du skal pisse osv. (kona liker ikke å sitte til rors)

Er det flere som vil fortelle/forklare om lure løsninger, så er det kanskje ikke bare meg som blir glad for det? Da skal resten av helgen tilbringes ombord. God helg:)

Link to post
Share on other sites

Hei, Jøran 123. Jeg har ingen lure løsninger til deg, da jeg ikke har autopilot ombord-----enda. Men si ifra hvis du monterer noe som virker, så vil jeg gjerne komme bortom å se på opplegget.

mvh Figaro, brygge 5 på FB1860 :smiley:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei, Jøran 123. Jeg har ingen lure løsninger til deg, da jeg ikke har autopilot ombord-----enda. Men si ifra hvis du monterer noe som virker, så vil jeg gjerne komme bortom å se på opplegget.

mvh Figaro, brygge 5 på FB1860 :smiley:

Hei Figaro.

 

Jeg skal si ifra om det blir montert. Er vant til apilot på andre båter jeg har eid. Savnet er stort, men det koster en del kroner.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden var det her en diskusjon om autopilot i stålbåt. Jeg driver nå å undersøker litt om muligheten til å montere autopilot i min stålbåt.

I følge .seatronic for (noen år siden ) sa de at det eneste Pilot for stål båter var Coursemaster CM85i

Om de sier det enda vet jeg ikke,

Funger helt ok i laaange perioder for plutselig og ikke ville styre og det skjer alltid på nordlige kurser.

Har så latt den få fred en 14 dager og kjørt en ny runde med kalibrering og alt er ok en stund..

Har fått ny chip skal bli artig og se i år.

http://www.coursemaster.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=6&Itemid=97&TreeId=1

Jeg tror ikke det har noen betydning, bare det står parallelt med lengdeaksen. Og det gjør kompassene mine.

 

Har flyttet kompasset( Fluxgate compass CM437) rundt langs senter uten at jeg kan si at det ble bedre, har nå begynt å flyttet det opp 1 m fra vannlinjen. så får en se hvor en havner. ikke utenkelig at jeg må over alt stålet.

Det står dette om plasseringen

""Ideelt sett bør kompasset monteres på rull senter av fartøyet, ved eller litt

over vannlinjen. Enheten kan bliskadet av langvarig eksponering for vann og

må være over kjølsvinet nivå. Detbør være minst 1 meter vekk fra motoren og

fra andre objekter med sterke magnetiske felt som for eksempel høyttalere ogledninger som

bære store strømmer. I tre, glassfibereller aluminium skrog, disse forholdene bør

lett bli oppfylt. Men istålskrog, kanskje litt prøving og feiling være nødvendig å finne den beste

posisjon. Vanligvis vil kompassetfungere dårlig hvis fullstendig innkapslet i en stål

struktur..""

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis vil kompassetfungere dårlig hvis fullstendig innkapslet i en stål[/size][/color][/font]

struktur..""

 

Det er der du har det roger-jo. Et kompass kan ikke fungere hvis det er pakket inn i- eller står for nær jern. Dette har noe med flukslinjer å gjøre. På Hulda har jeg aldri hatt antydning av kursproblem. Jeg har Rategyro (denne stabiliserer seg, har ikke så lett for å slengt og gi falske signaler under seilas), X30 hjerne og ST6002 fra Raymarine. Styreenheten kommer fra Simrad. Dette fungerer helt etter hensikten.

 

Dette med flukslinjer: På jordkloden går disse linjene mellom syd- og nord magnetiske poler. Disse linjene retter den magnetiske kompassnålen seg etter. Det at magnetisk og sann pol ikke stemmer helt overnes, er en av grunnene til at vi divergerer kompass. Når man pakker kompasset inn i jern, eller monterer det for nær magnetiske objekter, så bøyer flukslinjene av, og kompassnålen følger etter. Dette var flukslinjer light. Flytt kompasset 1 meter fra nærmeste objekt som reagere på magnet, og problemet er borte.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er der du har det roger-jo. Et kompass kan ikke fungere hvis det er pakket inn i- eller står for nær jern. Dette har noe med flukslinjer å gjøre

Dette med flukslinjer: På jordkloden går disse linjene mellom syd- og nord magnetiske poler. Disse linjene retter den magnetiske kompassnålen seg etter. Det at magnetisk og sann pol ikke stemmer helt overnes, er en av grunnene til at vi divergerer kompass. Når man pakker kompasset inn i jern, eller monterer det for nær magnetiske objekter, så bøyer flukslinjene av, og kompassnålen følger etter. Dette var flukslinjer light. Flytt kompasset 1 meter fra nærmeste objekt som reagere på magnet, og problemet er borte.

Det er helt rett det du sier om Fluxgate compass.

Det er derfor jeg har en forbedret utgave skal en tro på reklamen, men den er jo ikke alltid rett.

 

"""Produkt Del CM437 Den Coursemaster Rate Gyro kompass - en kombinert rente gyro og fluxgate kompass i en enkel bolig -. en kombinasjon som gir den beste styringen ytelse over et bredt spekter av forhold

  • Det er ikke påvirket av en båt akselerasjon
  • Det er ikke så påvirket av magnetiske felt
  • Det reduserer roraktiviteten og forbedrer styring og reduserer strømforbruket
  • Det gir en langt jevnere forløp enn noen autopilot med bare ett fluxgate kompass som kan resultere i total makt og drivstoffbesparelse
  • Det overvinner sørligere overskriften problemer i sørlige halvkule og nordlig overskriften problemer i nordlige halvkule
  • It overcomes southerly heading problems in Southern Hemisphere and northerly heading problems in Northern Hemisphere ""

Det rare er jo at den er ok i lange perioder, er spent på den nye software versjon.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er rate gyro (Raymarine) som henger oppe på targabøylen min. Mulig jeg har vært litt upresis i forklaringen over. Det er i bunn og grunn et magnetkompass med demping. Effekten er eksempelvis at det ikke kommer i kontrasvingninger når båten hiver seg under seilas. Men det bør stå minst 90 cm unna detaljer i jern så vidt jeg husker. Og jeg vil tro det fungerer meget unøyaktig og tilfeldig om der er montert inne i en stålbåt.

Link to post
Share on other sites

Det er rate gyro (Raymarine) som henger oppe på targabøylen min. Mulig jeg har vært litt upresis i forklaringen over. Det er i bunn og grunn et magnetkompass med demping. Men det bør stå minst 90 cm unna detaljer i jern så vidt jeg husker. Og jeg vil tro det fungerer meget unøyaktig og tilfeldig om der er montert inne i en stålbåt.

 

Kjenner ikke Raymarine, men mulig det er noe som ligner det rate Gyro kompasset CM626 som jeg fikk først eller det siste CM437.

 

Derfor kom de med kombi Rate gyro og Fluxgate compass CM437 som skal/skulle være egnet i stålbåt.

Men jeg heller også til den meningen om at meteren fra stål ikke er nok.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

"Hulda er jernbåt, og har autopilot. Og det har faktisk de fleste andre jernbåter også."

 

Er egentlig ikke så veldig forvirret, men reagerte litt på Garmin, som mente at deres autopilot ikke gikk an å montere i stålbåter.

Forøvrig har jeg selv tuppervare, og ingen autopilot. Men drømmen, iomed at mitt ene fagbrev er skipsbygger (stål), er sef å eie/ ev. bygge en skikkelig båt......

Tillater meg derfor i all beskjedenhet å lese denne tråden, litt for å se hva som rører seg. Kikker også litt på Hollanske stålbåter, og mener det er autopilot i de aller fleste.... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Vurderte selv å montere Garmin Autopilot GHP 12 for seilbåt. Men den leveres bare med linære rorgivere.

Selv har jeg hydraulisk styring, men fikk beskjed at jeg ikke kan bruke hydraulisk pumpe fra Garmin(på GHP12).

Da måtte jeg inn med pumpe fra 3.parts leverandør+ rorføler...

Grunnen til at jeg ville ha GHP 12, er at jeg må ha ny vindmåler i masta, og den har støtte for vindmåler.

 

Fikk noen kompliserte svar, så jeg det blir kansje til neste år...(Mulig Garmin har ombestemt seg da...)

 

Imens er jeg nå snart ferdig med å total renovere min "Baby Blake...."

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppsummering etter en travel helg.

 

Merket i fjor ar det kom litt vibrasjoner med litt på-drag på motoren.

Så jeg skiftet motorlabbene i vinter, fikk ikke rettet oppaksel /motor etter det, klokket akselen på plass i båten og den var ikke rett.

 

Kjente for to år siden når jeg var oppe, at om noen år burde jeg tenke på nytt fettsmurt stevnelager. Så da var det å prøve og tenke seg til hvordan det så ut og sende ut forespørsler i øst og vest, en av de få gangene Baatplassen ble svar skyldig.

 

stevneflens_22.jpg

 

Fikk napp hos Frydenbø og delene innkjøpt.

stevnelager.jpg

 

stevnelager_1.jpg

 

Fikk avtalt en helg på Skjerkøya 30/02, for å skifte stevnlager, aksel og montereinn en CFAM50-K-5-Ø45 skifte logg og ekkolodd som fulgte med vindmåleren til NX.

 

Og når en "henger i krana"fra fredag kveld til mandag morgen, bør alt være på stell.

 

Laget en spesial nøkkel for demontering av smøre-røret veldig trangt og langt inn til nippelen..

 

Spesialnøkkel for demontering av hylse rør.

 

hylse_noekkel.jpg

 

Laget to pakninger til stevne-flensen en ekstra.

 

Permatex

 

Ferdigkutta pakninger til pakkboksen til hyla.

 

pakning_pakkboks.jpg

 

Rør tetning 577

 

TEC 7

 

Pluss hamp i tilfelle.

 

Bolter, skiver og muttere.

 

Og en henger med lokk med mye kjekt å ha oppi.

 

Etter at det har hvert "sommer" noen dager kom fredagen med + 2 grader og 8-14 i vind fra Sibir.

 

Så fort båten var landet på kaia, ble slim spylt bort, gammel logg og ekkolodd demontert og flatene rengjort,.

 

Ekkoloddet hullet var på 20 mm og ble utvidet til 43mm, en plate ble stemplet av på innsiden så var det bare

 

og borre ut med hullsagen fra utsiden.

 

La på litt Zink grunning på sårflaten.

 

La på TEC7 på utsiden, la på to treklosser på inn siden og skrudde loggen og ekkolodd til for hand, og håpet på at TEC 7 skal herde litt til søndag..

 

Så var det av med ror og propell samtidig ble klemmflens, pakkboks demontert og aksel trekket ut og smøre rør demontert.

 

"Opplagringen" til hylserøret demontert med spesialnøkkelen etter pakkboksen var tatt av.

 

hylseroer_opplagring.jpg

 

De 4 mutterne ble skrudd av på stevnebeslaget, slo inn to små kiler og stevnebeslaget med hylserøret kom lett da ut pakningen delte seg i to.

 

Skrapte akter-stevnen ren for pakning og gammel permatex og la på litt sinkgrunning.

 

Da tok vi kvelden og jeg tok pakkboks "Opplagringen" til hylserøret og hølserøret med hjem for rengjøring,

 

Lørdag morgen var det enda kaldere og samme sure vind.

 

Smøre røret ble montert på den nye stevnebeslaget og pakningen fikk Permatex på begge sider og litt Rør tetning 577 lagt på gjengene til hylserøret.

 

Smøre røret med stevnebeslaget ble tredd inn og hylserøret entret fint i stevnebeslaget, da det var ca.10mm igjen å skru ble det bom stopp.

 

Rør-tettingen var i herdet.

 

Lunket litt med en propan brenner så løsnet hylserøret og så var der å ta ut stevnelagret, enda så forsiktig jeg var røyk pakningen.

 

Så var det å rengjøre delene og starte monteringen en gang til med en annen rørtetting S77.

 

Nå gikk det greit.

 

Så var det å måle opp og kutte akselen fjerne grader tre inn akselen satte på den gamleklemflensen for å lette opprettingen av motoren.

 

trang 0,05mm i sidene, "lett 0,05" i topp og tet i bunn, så er den rett om et år, når gummi labbene får satt seg..

 

Monterte CFAM50-K-5 fast til gearet. Aksel og kon ble av fettet før kon ble satt på akselen og kon fikk et tynt lag fett, først nå ble plasten tatt av CFAM50-K-5 for at en ikke skulle komme bort i hun-kon i den fleksibelkopling som er ferdig innsatt med fett fra fabrikken.

 

Etter å ha tekt til med 30 – 50 - 80 Nm og 100 runder var alt ok.

 

cfam50k5.jpg

 

Monterte propell og stoffet den klar for nye 2 år uten ruer.

 

Tapet opp den nye vannlinjen og la på er strøk med bunnstoff tidlig kveld.

 

Søndag.

 

Stemplet opp loggen og ekkolodd ( i tilfelle TEC 7 ikke var herdet nok. Skrudde av mutterne inne la påTEC 7 over og

under gummipakningen ( for å få nødvendig skrogtykkelse min 6mm) og skrudde fast for hånd.

 

Satte så innloggen og ekkolodd. Monterte ror la på litt mer bunnstoff.

 

Fikk besøk av en som bygger båt inne på område, som sa at en gjeng med følge bil var i området så han satte pris på om jeg også overnattet i båten.

 

Vi hadde en trivelig båtprat den kvelden.

 

Eberen gikk for og fult Dickinson propan peisen gjorde det trivelig.

 

Mandag.

 

Fikk flyttet på stroppene, så jeg fikk stoffet "bak de".

 

Var på vannet kl. 10 og tuslet til bøya.

 

Fornøyd med helgen og jobbingen, hadde planer om bilder men de blåst vekk..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har god tid, og ikke må flytte i båt med det første, ville jeg søkt litt ute i Europa, og fortrinnsvis i Holland. Der finnes et bredt utvalg. Og du kunne få en lang tur på kanalene hjemover. :sailing: Flere har gjort det. Her er en link du kan titte på :smiley:

http://www.botentekoop.nl/

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...