Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Da jeg vurderer å kjøpe en gammel stålbåt, så har jeg da nå lest denne tråden fra ende til annen. Stålbåt virker ikke så "skummelt" som jeg kanskje trodde i utgangspunktet, men ikke værre enn at jeg tror jeg tåler det. :smiley:

Jeg har startet en egen tråd om båten jeg vurderer her.

Mange av dere som følger denne tråden har sikkert vært innom allerede, men jeg tenkte det kunne være en idé å legge igjen en link her for å være sikker på at jeg når flest mulig. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hei Kenneth, prosjektet dit så ikke så ille ut. Men det som er å si om saktegående stålbåter så bør du ha noe som bikker 32fot og oppover , ellers så ruller de mye i sdesjø.

Min båt var ille, men jeg forlenget hekken under badeplattformen med 95cm. Det hjalp veldig.du ser det på bildene jeg har lagt ut. Lykke til .hilsen Flexima

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle sammen.

Skal nå sveise på Flybrigden igjen, etter at den har i mange år bare blitt satt på plass uten at den var festet helt fast og nå skal det bli bra.

Men lurer litt på hva jeg skal bruke som grunning og maling der.??

Så lurer jeg litt på om jeg skal bruke sparkel eller stålplast til og fikse skjøtene fine igjen.??

Så klart 2 komponent.

Dette er selvfølgelig over vann.

Link to post
Share on other sites

Hei Luka68

Har sandblåst og primet med Star MPS 2komp primer og malt med Star blank 1komp skipsmaling.

Sparkel er fy, ettermin mening. Det kan dannes rust under sparklen uten at du ser det med en gang.

Vær heller flink med sveisen.

 

Hilsen. Flexima

Link to post
Share on other sites

Hei Flexima.

Takk for for svaret.

Skal prøve og være flink når jeg sveiser da.

Men hvor får jeg kjøpt denne skipsmalingen, hos F.eks fargerike.?

 

Så en annen ting, skal ha inn nye cutleslager og de er litt trange for hylserøret, så mitt spørsmål er: hvor får jeg tak i Tørris for å kunne få de krympet så mye jeg får ved kulde.

Så klart så blir hylserøa også varmet opp.

Bor i Horten i Vestfold, så jeg håpet kanskje noen viste noe her rundt om kring.

Link to post
Share on other sites

Star malingsfabrikk ligger i Lier, hvor de også har utsalg. Sikkert billig ift. butikkpriser. Jeg ville grunne sveisen med Owatrol penetrerende rustolje.. Når den har herdet, kan du male med skipsmaling blandet med 10% olje. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei igen, Luka 68.

Det var ikke meg som bladet inn owatrol i malingen,men det går helt sikkert bra gjøre det. Malingen flyter litt bedre ut.

 

Hilsen Flexima.

Jeg har god erfaring med Owatrol rustolje både som grunning og blandet i malingen. :thumbsup: Foruten at malingen flyter og fester bedre, blir den mer rustbeskyttende. Men obs! Owatrol rustolje selges idag under navnet Respect hos fargehandlere. :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Når jeg kommer hjem fra Spania om en uke, skal overbygget males. Det er 5 år siden sist, så det er på tide selvom malingen har holdt seg bra. Håper at været bedrer seg til den tid og at båtsesongen kan starte med en tur på svenskekysten.:))

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo alle sammen.

 

Skal jeg bruke selvpolerende eller hard bunnstoffet på stålbåten min.

Kan jeg bruke selvpolerende på ett underlag som kanskje har hatt hardt bunnstoff tidligere.?

Vet ikke hva som har vært tidligere, men hvordan vet jeg forskjellen.?

Har tatt litt fuktig finger og gnidd litt, og da blir det litt farge på fingeren.?

Er dette da selvpolerende middel som er på den.

 

Hvor skal jeg kjøpe neste parti med bunnstoff, og hvilket er best.

 

Her er båten.

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei i gjen Luka, hva som det beste bunnstoffet blir aldri båtfolket helt enige om. Den store forskjellen mellom hardt og selvpolerende er at for det harde så brukes det groehindrene midlet opp,mens bindemidlene blir igjen. Dette medfører etter hvert mye skraping.

Selvpolerende slites jamt av under bruk,over virksom så lenge du ser fargen. Bruker du to strøk med forskjellig farge så ser du hvor du må etterfylle.

Har brukt Star MPS selvpolerende i17år,helsmurt to ganger,ellers bare flekket,

Selvpolerende går vanligvis greit på hardt underlag,men omvendt går ikke.

 

Hilsen Flexima

Link to post
Share on other sites

Hei i gjen Luka, hva som det beste bunnstoffet blir aldri båtfolket helt enige om. Den store forskjellen mellom hardt og selvpolerende er at for det harde så brukes det groehindrene midlet opp,mens bindemidlene blir igjen. Dette medfører etter hvert mye skraping.

Selvpolerende slites jamt av under bruk,over virksom så lenge du ser fargen. Bruker du to strøk med forskjellig farge så ser du hvor du må etterfylle.

Har brukt Star MPS selvpolerende i17år,helsmurt to ganger,ellers bare flekket,

Selvpolerende går vanligvis greit på hardt underlag,men omvendt går ikke.

Hilsen Flexima

Takk for tipset og kloke ord.

Da er det bare å kjøpe selvpolerende på Star maling da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...