Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Jeg ønsker å blende nåværende inntak for kjølevann til generator, og ha noe nærmere. Årsaken er at inntaket pr i dag er såvidt under vannlinje, og risikerer og suge luft i bølger underveis. En annen ting er at avstand fra inntak til generator er hele 11 meter, hvilket gjør at pumpen til generator får kjørt seg.

 

Skroggjennomføringene ombord er helsveiste fra verft, mao ikke påmonterte skroggjennomføringer.

 

Rett ved siden av inntak for kjølevann til motor, er der et ledig, men dette er ikke forborret, slik at skutesiden er hel på dette området. Der er påmontert slusekran på "stang" opp derfra.

 

Det er 2 år til neste gang jeg skal opp på slipp igjen.

 

Min erfaring er at bart metall under vannlinje ikke ruster, idet der ikke kommer oxygen til.

 

Muligheten jeg da har er å kjøpe billigdrittdrill (kommer sikkert til og bli våt/ødelagt), rigge seg til og borre hull mens jeg ligger på vannet med passende bor-dimensjon for snarest og stenge med slusekran når der er laget hull.

 

Er det noen som har gjort dette tidligere? Isåfall, er interessert i erfaringer....

 

Er dere andre enig med meg at jeg neppe risikerer noe negativt ved å ha bart metall under vannlinje i de neste 2 år?

 

Der jeg eventuelt borer, blir det jo som sagt bart metall. Kan jeg risikere at skroggjennomføring hurtig blir gjenngrodd av rue/blåskjell all den tid der ikke er bunnstoff på denne flekken?

 

Tips/forslag/råd imøteses.....

 

(jeg har forsåvidt mulighet for å koble meg inn på kjølevannsinntak for hovedmotoren, men har ikke så veldig lyst til dette, da jeg ikke kan kjøre både generator og hovedmotor samtidig. Jeg tenker hovedsakelig og bruke generator mens man er underveis).

Link to post
Share on other sites

Det er vel en ukurant båt. Men om en ikke er så opptatt av å ha lik båt med alle andre på sjøen så er vel ikke det så farlig. Kan ikke tenke meg at prisfall på denne båten om noen år vil være av betydning. Er den i god teknisk stand er det nok rimelig båt. Noe fartsmonster er den nok heller ikke.. :wink: Men det er vel ikke nødvendig å ha det travelt på sjøen :confused:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

 

Ikke spesielt billig.

 

Det meste av utstyret er ikke med i prisen.

Motoren hvor gammel og i hvilken forfatning??

Motore er i minste laget (min mening)

Når ble den båten sist sandblåst og malt?

Tæringer?

Hvordan ser skutebunn ut inne/ute.

Hvor gamle er batteriene og hvor store?.

Vinsj.

Her kan det bli litt utlegg.

 

Men er vert et besøk er en på utkikk etter båt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å blende nåværende inntak for kjølevann til generator, og ha noe nærmere. Årsaken er at inntaket pr i dag er såvidt under vannlinje, og risikerer og suge luft i bølger underveis. En annen ting er at avstand fra inntak til generator er hele 11 meter, hvilket gjør at pumpen til generator får kjørt seg.

 

Skroggjennomføringene ombord er helsveiste fra verft, mao ikke påmonterte skroggjennomføringer.

 

Rett ved siden av inntak for kjølevann til motor, er der et ledig, men dette er ikke forborret, slik at skutesiden er hel på dette området. Der er påmontert slusekran på "stang" opp derfra.

 

Det er 2 år til neste gang jeg skal opp på slipp igjen.

 

Min erfaring er at bart metall under vannlinje ikke ruster, idet der ikke kommer oxygen til.

 

Muligheten jeg da har er å kjøpe billigdrittdrill (kommer sikkert til og bli våt/ødelagt), rigge seg til og borre hull mens jeg ligger på vannet med passende bor-dimensjon for snarest og stenge med slusekran når der er laget hull.

 

).

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Sitatet ble ikke helt vellykket gjengitt, men jeg prøver å svare en gang til------ :giggle:

Dette høres litt hasardiøst ut, hvis du mener å borre hull i skroget på vannet, synes jeg. Er ikke sikker på hva du mener--skal du borre innenfra, og så proppe hullet når vannet begynner å fosse inn? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Ja Figaro... Jeg har pr i dag et rør som står opp fra skroget innvendig.

 

Jeg vil borre hull mens jeg ligger på vannet.

 

Når hullet er borret ut, og er fornøyd med hullets diameter, stenger jeg igjen med sluseventilen.

 

Selvsagt har det kommet MYE vann inn mens jeg holder på og er sikkert noe våt selv, men det tåler vi jo?

 

Ingen som har gjort dette?

Link to post
Share on other sites

Hva med og skru på et rør over slusekrana for og få det til vannlinja forlenge borret.Borr hullet steng slusekrana ta av forlenger røret.Jeg har undervannsradar den er festet i en gjenomføring. Den tar jeg opp med gjevne mellomrom for rengjøring.Vanne som kommer da har ikke det store trykket det er 30 mm hull

Link to post
Share on other sites

Ta en bit med tykk og god isopor og smør den med ett tykt og godt lag med fett.Deretter plaserer du den under båten sirka dær hullet kommer med fettsiden imot skroget.Eventuelt bind eller stropp den fast slik at den ikke kan flytte seg.Når du nå borer gjennom skroget så vil du bare bore i isopor og ingen vann vill trenge inn siden vanntrykket vil klemme isoporen imot skroget og fettet vil tette for mindre lekasjer.Nå kan du bore og gjøre deg helt ferdig.

Til slutt stenger du krana og fjerner isoporen under båten.Fettet vil vaskes bort naturlig ettervært.

Slik lager man hull i stålskrog imens den ligger på vann uten så mye som en dråpe inn i båten.

Link to post
Share on other sites

Det var et veldig godt forslag.

 

Utfordring nok blir det i og med at hulltaking er langt inne på skroget, og omlag 1 meter under. Må isåfall ha dykker for å plassere denne isoporen. Men skal se på det, slettes ikke dumt.

 

Men tilbake til dette med rust/ikke behandlet området og at båten først skal på land om 2 år. Er der noe problem forbundet med dette? Er mine tanker korrekte om at rust ikke utvikler seg uten oxygen under vannlinjen?

Link to post
Share on other sites

Jeg så en stålbåt på land som hadde ligget 2 år i vannet og hvor primer/bunnstoff på flere steder var borte. Det var kun noe overflaterust, som eieren lett slipte bort til bart stål, som var like fint. Så noe overflaterust må du regne med, men ikke noe "gravrust". Og du har vel minst 4-6 mm å gå på?

Lykke til med boringen av hullet. Håper du lykkes før----- :giggle::diving: :diving: :diving: :diving:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Figaro. Joda, noe vann kommer selvsagt inn, men ved god planlegging går nok det bra.... Skal se om jeg kan få gjort dette i løpet av Februar.

 

Lurer på om ikke det var Walter (savner igrunnen den fyren der, lærerike innlegg) som skiftet kran eller et eller annet på sjarken sin mens denne lå på vannet. Med god planlegging og hurtig arbeid kom han veldig greit fra det. Leste om det for leeeeenge siden.

Link to post
Share on other sites

Skroggjennomføringene ombord er helsveiste fra verft, mao ikke påmonterte skroggjennomføringer.

Muligheten jeg da har er å kjøpe billigdrittdrill (kommer sikkert til og bli våt/ødelagt), rigge seg til og borre hull mens jeg ligger på vannet med passende bor-dimensjon for snarest og stenge med slusekran når der er laget hull.

Er det noen som har gjort dette tidligere? Isåfall, er interessert i erfaringer....

Er dere andre enig med meg at jeg neppe risikerer noe negativt ved å ha bart metall under vannlinje i de neste 2 år?

 

Det er det som heter ”Hot Tapping” har hvert med på en del slike opprasjoner uten å søle en dåpe eller slippe ut gass.

 

Det blir bruke hulsag til det formålet .

 

Å forlenge røret over vannlinjen må bli den lestteste løsningen.

 

Du må uansett forlenge røret så mye at du får hullsagen over ventilen og lage en form for pakkboks.

 

Hvor langt et røret med ventil, diameter på hullet og hva er fri høyde over ventilen

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har inredet båten selv ?

Jeg synes stål virker som ett greit matriale.

 

Stål er greit det, har en ulempe det hender at det ruster. :rolleyes:

 

Og det er kjekt med et sveiseapparat.

Montert baugtruster,

Laget større ror.

 

Innrede og innrede fru Blom.

Fikk inn en septiktank på 180l.

Heiv ut litt ballast og fikk inn en liten varmtvannstank ca. 280l

Strippet akterkabin så nå er det køye mye skaper og en vask.

Strippet byssa og spisekroken, bygget opp ny.

 

La teakdekk, det ble bra, skulle ha solgt båten etter 15 år, nå har jeg ikke teakdekk på akterdekk.

 

Teakdekk skal ikke være ubehandla ute i Norge om vinteren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei stålbåt entusias jeg personlig liker også stål.Derfor ble den neste stålbåt, kjøpte en sleten hollansk dame pusset den opp fra baug til akterspeil.Ble også stålbåt for det fikser jeg selv vis ting skjer.Solide er de også tåler en del is også, og av en eller annen grunn er stålbåter billige her i norge.Her er noen bilder av min stålbåt beklager dårlig kvalitet på bildene tatt med ipone. :smiley:

 

364.jpg

 

360.jpg

 

109.jpg

 

362.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg vil ha meg en nålehammer for vedlikehold med tanke på rustangrep på skuta.

 

Spørsmålet er hva jeg skal velge.

 

Jeg har ombord kun biltema luftkompressor, mellomstor, husker ikke bar denne gir. Kan antageligvis ikke ha voldsomt luftforbruk på nålehammeren.

 

Det heter jo at "man får hva man betaler for", men er generelt ikke interessert i å betale det hvite ut av øya for en duppeditt som betraktes som "kjekt å ha" og til hobbybruk.

 

Av norske jeg har funnet lokalt, ligger priser på omlag 3000 eks mva.

 

Jeg har på nett funnet rimelig type, se her

 

Fant en dyrere type, se her

 

Men jeg vil ikke kjøpe dritt, spørsmålet, hva har dere valgt dere som har slik, og hva er erfaringene? Om noen har forslag til sted jeg bør sjekke pris, vennligst si i fra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...