Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Hei! Vurderer å kjøpe en stålbåt for å bo i. I alle fall største delen av året. Bor i Sandnes / Stavanger. Er båtvant, men teknisk begrenser det seg til normalt vedlikehold som olje, filterskift, reimskift ol. Så jeg må ha noe som kan vedlikeholdes og brukes - ikke oppussingsobjekt. Hva tror dere om denne:

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39368825&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true

 

Jeg trenget altså noe "innflyttingsklart" med god bokomfort for 1 person.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke klokt på rust.... Har noen flekker som bare kommer igjen.... Har anskaffet JotaMastic 2-komp. som jeg planlegger å benytte når våren kommer for å eliminere dem en gang for alle... Er det like bra som Brunox(?)

Har ikke sandblåser utstyr, men vurderte å ansaffe meg punktsandblåser, eller nålehammer...

Noen som har det ultimate svaret og kan forklare hva løsningen er for å bli kvitt rusta en gang for alle...?

Link to post
Share on other sites

Brunox er effektivt og forvandler rusten til en fast masse, og virker også som en grunning. :thumbsup: Men jeg har også god erfaring med Ferro-bet, som er en syre som "brenner" vekk rusten. Søk på Ferro-bet her på BP, så vil du få svar på hva stoffet inneholder, og hvordan det virker. :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvis man fjerner tilgangen på oksygen eller elektrolytt (vann), så vil man ikke få rust. Om man omvandler rusten til en annen kjemisk forbindelse, så er vel det greit i og for seg. Det beste er å sandblåse, eller slipe med eks. grovt smergel. Deretter prime med 2-komp. alurik primer etter bruksanvisningen for stoffet. Denne metoden er vel best både når det gjelder rustbeskyttelse og slitasje, slik at rusten ikke kommer tilbake. Båtsidene mine ble malt i 2009, og det er så langt ikke rustgjennomslag. Kun der hvor malingen har blitt slått av.

Link to post
Share on other sites

Takker. Ferro-bet har jeg benyttet, men jeg innser vel at årsaken til at rusta dukker opp igjen er dårlig grunnarbeid av meg med å fjerne gammal rust før jeg har lagt på Ferro-bet og primer. Jeg skal ta en titt på alurik primer. Har fremdeles godt med tid til å finne ut av ting før vår-pussen setter skikkelig inn.......

Imellomtiden skifter jeg ut innvendig tak, med ny finer og hvitt-trekk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har for første gang kjøpt Stålbåt. Albin Wicabo.

Det er et solid oppussingsprosjekt. 34 fot som har ligget uten tilsyn i ca 9 år. de to første i vannet. Har sandblåst hele skroget, overbygg, utvendig og noe innvendig, særlig rundt vinduer. Motor Ford Mermaid 6,2 ltr. satt fast. Begynte å skru selv, men da jeg fikk ut stemplene var det kraftige grader i en foring. Den endte opp i Gøteborg for oppborring og sammenmontering.

Mye greier med tollpapirene ut til Sverige og inn til Norge for privatperson. Har tatt bort noe inredning for å reparere bak. Isolert med to lag isopor.

Kan jeg lime ny isolasjon på stålet el er det viktig med lufting mellom stål og isolasjon?

Bruker Carboline/ Star sin 2komp.Epoksy primer MPS. 3 strøk primer og 2 m. epoksymaling m. farge på toppen.

Blir ikke klar til sjøsetting før i 2014.

Link to post
Share on other sites

Hei Torsan

 

Jeg har en 32 Albin Wicabo fra 1984. Etter mine opplysninger er de laget kun i 32 og 36 fot. Er du sikker på at det er en 34 fot du har?

 

Min skal få ny farve på skutesiden i år. Etter skaraping og pussing så skal det selvfølgelig grunnes. Hva anbefaler dere "stålfolk" ? en eller 2 komponent? Merke? Andre tips? Tenkte å bruke rull til selve malejobben. Dekk og overbygg ble tatt av proff maler for 2 år siden. Ikke en rustflekk!

Link to post
Share on other sites

Min skal få ny farve på skutesiden i år. Etter skaraping og pussing så skal det selvfølgelig grunnes. Hva anbefaler dere "stålfolk" ? en eller 2 komponent? Merke? Andre tips? Tenkte å bruke rull til selve malejobben. Dekk og overbygg ble tatt av proff maler for 2 år siden. Ikke en rustflekk!

En skal vel helst fortsette med samme gruppe.

I 1990 sa ekspertene Jodamastic og Jotun Hardtop og det holder like fint enda unntatt der det er lagt på Teak.

 

Det gamle malingsprogrammet 1977 var en komponent og var fint unntatt (under gummilistene rundt vinduene samtlige) og

de stedene med grop-tæringer under vannlinja.

Årsaken var feil Anoder og opphold i ferskvann, og mye stål i brygga mener jeg.

Sandblåste og malte alt i 1990.

 

Malingen under vann datt av og det nye programmet i 1992 med Sinkprimer og tjæreepoksy,

der deler og flekker av tjæreepoksyen forsvinner inn til Sinkprimeren og skroget er like fint kan en forlange mer etter 18 år?

Se innlegg #177

Tok skutebunn i 2010 inlegg #192 da sa ekspertene Hempel.

Skal en ha et varig resultat er sandblåsing det som må til, og at en maler inne.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei Torsan

 

Jeg har en 32 Albin Wicabo fra 1984. Etter mine opplysninger er de laget kun i 32 og 36 fot. Er du sikker på at det er en 34 fot du har?

 

Min skal få ny farve på skutesiden i år. Etter skaraping og pussing så skal det selvfølgelig grunnes. Hva anbefaler dere "stålfolk" ? en eller 2 komponent? Merke? Andre tips? Tenkte å bruke rull til selve malejobben. Dekk og overbygg ble tatt av proff maler for 2 år siden. Ikke en rustflekk!

Det er godt mulig at min er kun 32" Jeg har kun tatt det for gitt at det stemmer med opplysninger fra selger. Har ikke målt båten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Jøran123.

Veldig hyggelig å "møte" med flere som har samme båt.

I forhold til størrelse så har jeg brukt målbandet idag. Min båt er 1050 cm lengde fra bau til helt akter. Så ut fra min forstand skal vel dette ende opp i ca 34 fot. Så det er vel sansynlig at det har vært produset noen som er mellom 32 og 36.

Fikk opplysning av selger at det var kun 4 eks. av denne i Norge, om dette stemmer har vi en eksklusive båter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Hallo Stålmarken, disse båtene er opprinnelige Svenske.

Skogene ble bygd i jigg og kundene innredet selv.

Jiggen ble solgt til noen i Siljan, telemark?hvor mitt skrog ble sveisen.

Skroget var uten spalter og garnering.

Har brukt ca 2,5tonn stål til spanter og garnering.

Har også forlenget skroget under badeplattformen med 95cm

Link to post
Share on other sites

Ser det er endel diskusjon om autopilot i stålbåt.

Har selv innstallert Raymarin ST6001,med fluxgatekompasset på toppen av targaen.

Dette fungerer fint på alle sørlige kurser,men på nordlige er den litt slingrete.

Litt usikker på om et bedre kompass ev.koble den sammen med plotteren,GPSen vil hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...