Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Har du sett på denne? http://www.esska-teknik.se/
Den har mye høyere slagantall pr. min og veier mindre. Men den er jo også dyrere. Men du vil jo ikke kjøpe noe "dritt" :lol:
Har ikke selv erfaring med slikt, bruker punktsandblåser hvis det er noe rust som skal fjernes.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei alle "ståliser" og andre med metalldeler på båten (motorfester, gjennomføringer osv)

Jeg har tidligere fremhevet Owatrolens rusthindrende egenskaper, og kom over disse interessante opplysninger fra Funderud Antirust

http://www.antirust.no/ofte%20stilte%20spørsmål

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vårpussen av skuta er omsider kommet igang, og tiden frem mot påske vil bli brukt til å få båten "til å se bra ut igjen", etter vinterens skitt og ikke minst rustflekker som skal taes.

 

Jeg quoter inn et innlegg Figar skrev i 2009

 

Jeg har nå malt min båt med hvit Hammarlack fra BT. Den er hard som Bengalack, tørker fort, billig og lett å holde ren. Jeg tilsatte 5-10% Owatrol malerolje (rustolje) for at den skulle flyte bedre og dessuten bli mer rustbestandig. (Det står forøvrig på boksen at den kan males på rust) Jeg er fornøyd så langt. :yesnod:

 

Flere som har gode erfaringer fra denne måten? Hva bør jeg alternativt velge? Jeg vil aller helst ikke ha tokomp maling, synes det blir "mer pes" med dette. Har forøvrig èn-komp fra tidligere. Hempel.

 

Håper på gode forslag/tilbakemeldinger.

 

Dernest skal skuta vaskes. Mye skitt og rustvann som har festet seg på skroget. Jeg vurderer Jotuns kraftvask, men tar denne bunnstoff også? Har dere forslag til andre remedier som tar skitt/rustvann etc raskt? De verste flekkene tar jeg med 2Clean.

 

Overbygg etc tar jeg med vanlig zalo vann eller noe, risikerer ikke å ødelegge kalesjer etc......

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg ville vært forsiktig med å bruke kraftvask på lakk/maling----det kan muligens gå utover glansen. Ville du brukt det på bilen? :rolleyes: Det finnes mange gode vaskemidler til bil som sikkert også kan brukes på din skute. :thumbsup:

Rustvann fjernes med rødsprit, eller et spesialprodukt.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Ja, hammerlakken fra BT har holdt seg bra. Ellers bruker noen Bengalack, som også egner seg til stålbåter hvis man skal holde seg til enkomponent. Men jeg ville nok behandle rustflekker med et rusthindrende middel, f.eks. Brunox, som også er en epoxygrunning, før maling.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Legger inn denne her også, da det sikkert er flere stålbåteiere som kunne dra nytte av erfaringen med Fridhems Varv i Lysekil. Etter mye sjekking av priser og kunnskap langs kysten her i Norge, fant jeg til slutt et verft i Lysekil som virket lovende til jobben med å sandblåse og stoffe båten på nytt. Det lå i snitt 20-35% lavere i pris, var statseid og hadde all service på kabelbåtene på den svenske vestkysten. Kan anbefales på det varmeste!De benytter Jotun, og la på 3 lag med epoxyprimer, 1 lag med vinyguard og 1 lag med bunnstoff. Alt bre spørytet på, og sluttresultatet var meget meget bra! Bodde ombord under hele prosessen, noe som gjorde at jeg sparte en hel del på overnattingen!

 

Åke Lycke

Arbetsledare

Fridhems varv

Fridhemsvägen 21

453 50 Lysekil

ake.lycke@trafikverket.se

tele 0523-797 72

 

http://www.fridhemsvarv.se/

 

Ikke minst var jo turen sørover hyggelig som alltid gjennom den svenske skjærgården!

imag0299.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg selv yougurt-beger båt, men tenkte jeg skulle legge ut bilde av en prektig stålbåt likevel. Vi er pt. på ferie på landstedet til svigermor i Bøfjorden på nordmøre, og rett borti veien står denne båten.

 

staalbaat1.jpgstaalbaat2.jpg

 

Og det er synd og skam at ferdigstillingen av denne prektige stålbåten, selvbygget fra bunn av lar vente på seg. Nå har den stått slik snart 10 år!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjempebra, jeg har begynt å titte etter danske plasser der man få utført denslags. Lysekil er jo rett nedi hogget her. Kan du røpe totalpris for jobben?

 

Dette var tilbudet jeg fikk (har ennå ikke mottatt faktura):

Vi blästrar från hela botten från vattenlinjen målar 2ggr med jotamastic(epoxi)1gång med vinyguard samt ett lager antifouling färgen köper vi från jotun.

 

Sliptagning 4500

Sliphyra(gäller inte den dagen vi tar upp och sjösätter) 1250

Maskering blästring & målning 33000

Priset är sek exl,moms. När det gäller sliphyran så är det svårt att ge något exakt pris för det är ju väldigt väderberoende men om det löper på som planerat då blir priset tot.42500 sek exl,moms.

 

Skroget er ca 11m x 4m x 1,1m.

 

Så lenge man har eget firma i Norge, fakturer de uten mva.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Har kjøpt en 32 Albin Wicabo i sommer. Har aldri hatt stålbåt før, slik at et treff sted på nett er ok å utveksle erfaringer på. Min båt er akkurat primet og malt fra dekk og opp, samt proppet med nytt utstyr som baugpropell, ankervinsj, vv tank, 45 a lader og nytt landstrømsanlegg osv osv. Har nå lest en del om strøm i stålbåt, ble helt svett og nesten uvel når jeg så alt som er farlig både for folk og båt. Dette har jeg lite greie på men håper elektrikeren som la inn dette vet hva han gjorde. Vet at det er jordfeilbryter på landstrømanlegget og tror motoren er brukt som jording, uten å være sikker på det. Motoren er en 80 hk Ford. Max fart 8 knop.Føler at jeg har fått mye og romslig båt for pengene.Til og med eget dusjrom! Er det noen som kjenner til båttypen? Har hørt at Arve Opsahl hadde en maken, men den var 36 fot. Har aldri lagt inn noe her tidligere, er derfor usikker på om dette kommer på rett plass.

 

mvh

Jøran

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen i stålbåtklubben :giggle: Jeg skal være forsiktig med å råde deg til noe ifb. med strøm i båt, for det vrimler av forskjellige teorier og løsninger på dette vanskelige emne. Men jeg kan si deg hva min løsning er, og jeg har hverken fått tæring, støt eller opplevd "mystiske" ting med opplegget.

Jeg bruker IKKE motorblokka som jording for landstrøm, :thumbsdown: (pga. tæringsproblemet) men jord går inn i en el-sentral med automatsikringer, jordfeilbryter og to strømuttak. Det blir akkurat samme prinsipp som om du har en løs skjøteledning inn i båten, noe de fleste er enige om er trygt. (men da har du ikke jordfeilbryter og automatsikringer) Alternativt kan man kutte jord inn til sentralen, (det har jeg gjort, med lokal jording i skroget) da har du ingen forbindelse til jord og andre båter med evt. jordingsfeil ( Denne metoden var tidligere tillatt på stålbåter av dsb, men visstnok ikke lenger) :lipseal:

Ellers finnes det mye om dette emne her på BP, som man kan lære mye av. Men som alltid------det er mange forvirrende og forskjellige meninger. Men det alle er enige om er den aller beste og sikreste metoden, (og dyreste) er montering av skilletranformator, som fullstendig skiller landstrøm fra båtens el-anlegg.

Håper dette fikk deg til å "svette" litt mindre :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for flere gode råd.

 

Jeg har egentlig ikke tenkt å starte en ny tråd om strøm i stålbåt, det er så mange råd og tips om dette allerede at man kan bli totalt forvirret. Jeg trodde at jord til motor var ok slik at aksel og propell ble et slags lokalt jordplan. Hvis dette medfører tæringer så lurer jeg på hvor lang tid det tar før jeg får skader på skrog ol? Det er montert nye sinkanoder i år. Min båt som er fra 84 har ikke hatt landstrøm før i fjor. Slik at den har forhåpentlighvis ikke vært utsatt for skadelig tæring før det siste året. Jeg bruker landstrøm minimalt, ligger aldri tilkoplet når båten er forlatt. Kopler inn en gang i blandt for å topplade batterier, og når jeg trenger vv.

Da jeg har lite greie på strøm, så skulle jeg ønske meg tips om noen som kunne utføre det som Figaro tipser om.(f.eks kutting av jord og jorde skroget) Det viktigste for meg er at folk og båt ikke tar skade av mitt opplegg. Hadde tenkt å la båten ligge ute i vinter. Hvis zinkanodene gjør jobben, så håper jeg skroget er like helt til våren. Skal ikke ha landstrøm tilkoplet, kun skjøteledning.(har jeg startet ny strømtråd nå tro?:) Har også lyst på autopilot, men har skjønt at det ikke er så enkelt å få til. Båten ligger i Frognerkilen i Oslo.

 

mvh

Jøran

Redigert av jøran123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jordingsproblemet oppstår når man tar landjorden ombord og linker denne videre til skrog eller motorblokk. Da vil det oppstå en potensialforskjell mellom den jorden som ligger i bakken der områdetrafoen er og den jorden som du har i båten. Dette er grunnen til at noen kutter landjorden (kan være farlig og er ulovlig), installerer s.k. zink saver (diodebro på jordingen, lovlig) eller det beste som er skilletrafo. I det rare, lille annerledeslandet Norge er ikke flytende jord tillatt. Men det er tillatt i Sverige og EU. Merk at el.installasjon 220 V skal utføres av aut. installatør for å være lovlig.

 

Får du en heftig jordfeil via motor/propell, så holder ikke anodene dine mange ukene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Her er det lite aktivitet. Trodde det skulle være mere "liv" blandt stålbåteiere. Jeg har nå satt på "burka" frostsikret motor og toalett mm. Trekt en kabel med 220v ombord (utenom landstrømsystemet) koplet til 2 stk varmerør. (ligger i boblehavn)

 

Vil ønske alle en god jul. På torsdag så snur sola:-)

Link to post
Share on other sites

Her er det lite aktivitet. Trodde det skulle være mere "liv" blandt stålbåteiere. Vil ønske alle en god jul. På torsdag så snur sola:-)

 

Joda, god jul og gått nytt år til deg også, og til alle dere andre. Nå må jeg meddele at jeg har ingen problemer eller andre saker som krever oppmerksomhet. Jernbåter greier seg egentilg selv, uten særlig innblanding fra eiersiden.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.
Flott båt du har! er den tilsalgs på finn? Har veldig sansen for sånne båter i stål med flotte detaljer masse rustfritt stål og veldig ryddyg og sikkelige instalasjoner.Synd dem ikke lager lit flere halvplanerskrog! men dem fleste bruker dem vel stort sett på kanaler og innlandssjøer


Legger inn denne her også, da det sikkert er flere stålbåteiere som kunne dra nytte av erfaringen med Fridhems Varv i Lysekil. Etter mye sjekking av priser og kunnskap langs kysten her i Norge, fant jeg til slutt et verft i Lysekil som virket lovende til jobben med å sandblåse og stoffe båten på nytt. Det lå i snitt 20-35% lavere i pris, var statseid og hadde all service på kabelbåtene på den svenske vestkysten. Kan anbefales på det varmeste!De benytter Jotun, og la på 3 lag med epoxyprimer, 1 lag med vinyguard og 1 lag med bunnstoff. Alt bre spørytet på, og sluttresultatet var meget meget bra! Bodde ombord under hele prosessen, noe som gjorde at jeg sparte en hel del på overnattingen!

Åke Lycke
Arbetsledare
Fridhems varv
Fridhemsvägen 21
453 50 Lysekil
ake.lycke@trafikverket.se
tele 0523-797 72

http://www.fridhemsvarv.se/

Ikke minst var jo turen sørover hyggelig som alltid gjennom den svenske skjærgården!
imag0299.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...