Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Ja da er jeg delhvis i gang med å slipe meg inn.. Valgte å ta en manuell tung jobb med en solid skrape runde først. Jordan skrape med ordentlig hardmetall blad, gjorde susen på resterende primer og bunnstoff... Ser nå at det har blitt brukt alt for tynt lag med primer fra før.. Etter skraping, gikk det unna med det å fjerne belegget med roterende slipebørste.

Malingsprogram. Først Ferrobet rustfjerner på de områder som har svak rust i porer.. Deretter 4-5 lag med 2 komp epoxy primer Carbomastic 242 som er beregnet for stålbåt med litt overflate rust / gammelt. Ca 40 ltr må til. Malingsprogram og deretter 2 solide lag med det selvpolerende bunnstoffet Starwide TF. 20 ltr..

Blir det ikke tett da!!!!! Da lager jeg ubåt av skuta...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Mulig den er verd det for deg, men tenk på at du skal selge den en gang. Bruksverdi på stålbåt er minst 2 x salgsverdi, det er min erfaring med 9 år i stålbåt. Og husk! Det er ikke den utvendige rusten du ser som skal bekymre deg! Når det gjelder den konkrete båten ligger den etter min mening helt i ytterkant prismessig.

Link to post
Share on other sites

det er ikke teak eller annet tre virke som ligger utendørs 

vinduene har aluminiums rammer og virker helt tette. ingen lekkasje og se innvendig

 

Han har også brukt et plastbelegg under vannlinja som skulle vare lenge, hvor lenge vet jeg ikke 

 

 

han har også brukt ultralyd for måling av tykkelsen på båten 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en bra båt, så hvis båten ikke skal sandblåses

og males opp på mange år under vannlinjen, er det et pluss.

Så du må finne ut om han har satt en realistisk eller ønskepris?

Sammenligne med andrebåter i inn og utland.

Generelt om stålbåt, tre på stål er bra i 20 til 30 år, så er det .................

Svakheten på alle stålbåter jeg har truffet er i baugen hvor vannet fra kjetting kassa renner ned  og hvor havner vannet?

 

Jeg sveiset opp min etter 15 år i 92 sandblåste og malte la pleksiglass på alle flater

dreneringen går  i rør til en lensebrønn.

Er det vått eller tørt i kjølsvinet?  Våt pakkboks med talg eller tett

med olje boks.

Det at båten har stått på land i 13 vintre. Tja.

Inne i  hus da er det bra, ute under pressing så hadde den hatt det

bedre på vannet hvis en tenker på innvendig kondens.

13 vintre på land er et pluss for malingen under vannlinjen, hvis en unngår skade på belegget som er på skroget.

Er nå min erfaring etter å ha besøkt noen stålbåter på land.
Min har ligget på vannet siden 1977 og har det bra i Bøya og med tørrballer året rundt.

 

Har varmevekslere og eksosmanifold sink-plugger som skal skiftes.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Med den vekta som er på disse båtene er det vel ikke helt enkelt å bare løfte dem for service man må vel bruke slipp 

når den skal stoffe"s opp, hvor ofte sandblåser dere under.

 

Og hvordan er klima oppe i en stål båt kontra en plast båt.

 

jeb.

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Stålbåter ruster innenfra. Og i særdeleshet under teakdekk utvendig. Personlig ville jeg ikke vurdert båten om teaken er skrudd fast i ståldekket. Så sær er jeg. Sjekk om det har rent fra vinduene. Det ser ikke ut til at båten har isolasjon rundt vinduene, det kan føre til renning som følge av kondensering. I så fall er det en båt som bør ligge under presenning om vinteren.

 

Vekten er grei. Motoren er helt suveren om den er i orden, dvs. overhalt eller overmalt.

 

Det ser ut som en rund tank er festet med vanlig strammebånd. Lett og fikse, men er det standarden på tekniske installasjoner?

Link to post
Share on other sites

Hva tror spisskompetansen om denne skuta?

http://www.finn.no/72063519

 

Tror den har vært til salgs i flere sesonger.....mener å ha sett den før.

 

Den har hvert til salgs i 3 - 4 år har hvert priset altfor høyt. ble vel kjøpt til en for høy pris.

Mener den er hvert å sjekke ut.

Minus kan være teakdekk på akterdekk, men det er ikke så gammelt at rusta kan har gjort for mye skade.

fjern det. 

 

Stålbåter ruster innenfra. Og i særdeleshet under teakdekk utvendig. Personlig ville jeg ikke vurdert båten om teaken er skrudd fast i ståldekket. Så sær er jeg. Sjekk om det har rent fra vinduene. Det ser ikke ut til at båten har isolasjon rundt vinduene, det kan føre til renning som følge av kondensering. I så fall er det en båt som bør ligge under presenning om vinteren.

 

 Motoren er helt suveren om den er i orden, dvs. overhalt eller overmalt.

 

Er enig i at tre og stål ikke er av det bedre, la teakdekk i 1988  fjernet det på akterdekket i 2010 da den svindyre spesial fineren begynte å bli potetåker.

Slik kan det se ut  etter 26 år , men det er vel ikke vanlig. fra da jeg monterte deksgjennomføring.

Stål er ok men det kan ruste.

bilde

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det dere påpeker er at vann blir liggende under teakdekket og at det kan ha rustet "ukontrollert", vel og merke hvis det er skrudd og ikke bare "lagt på"?

Er det "bare lagt på" og malingen under holder stand, men vet en det?

men det ser en hvis det siger ut rustvann.

 

For sen. Ikke ta telefonen når en skal svare.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Alle materialer har sine fordeler og ulemper, uansett. Kunsten er å jobbe med materialet, ikke prøve å implementere saker som ikke funker. Husker ikke om det var Christian Radic eller kongeskipet som hadde mange-ti-år gammelt tredekk av gran. Da man rev det for å bygge nytt, var platene under i god stand. Men om man skal kjøpe en brukt båt med tredekk, ville jeg hatt skepsisen helt opp i hårrota. For det er vanskelig å få et greit bilde av situasjonen uten å rive det opp.

Link to post
Share on other sites

Halloen stålfolk!

 

Jeg er vel fortsatt en nykommer på stålbåt, men tror det gror på meg, selv om jeg er litt skeptisk til stål,

da jeg har veldig lite erfaringer med stålbåt og rustsveising er jeg helt blank på. Men tror jeg har fått en greit 

utgangspunkt å starte på iallfall..

 

Båten er en 1984 Risma Yatch 36fot.. Stålskrog, aluminium fra fenderlist og opp.

bilde

 

Eneste jeg ikke er fornøyd med, er den bittelillle badeplattformen.

bilde

Her driver jeg å drømmer om å sveise på en "skrå", og lage en "innebygd" badeplattform.

Tror kanskje også det kan gi båten ett litt mer moderne preg.

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...