Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei da har arbeidet startet med grunnleggende vedlikehold,

Det føste jeg lurer på er små prikker med rust, har kun 3 små knappenåls prikker men,hvordan behandler man disse, vill nødig la det utvikle seg.

 

Kom gjerne med forslag til fremgangsmåte.

 

Jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Det føste jeg lurer på er små prikker med rust, har kun 3 små knappenåls prikker men,hvordan behandler man disse, vill nødig la det utvikle seg.

 

 

 

Det kan også være tre små slipepartikler som ligger og ruster.

Forsøk og skrape de bort med en kniv, ellers som Hulda sier. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar,

er det en spesiell rondell dere bruker til vinkelsliper eller drill,dette er jo ikke store områder så en 125 mm 

er kanskje for stor, eller er det bare og skaffe seg en slik en Dremmel med alt utstyret til.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg fått den første bulken,


Blåst veldig i Strømstad da jeg skulle gå i fra brygga, måtte bruke baugtrøstern og da ble svingen for brå 


nederst på eksosrøret som stikker ut i fra skrogside fikk seg en dunk med påfølgende bulk og avskraping


av maling og grunning samt bulken,


 


Nå gjelder det og ha både sand papir og grunning, maling tilgjengelig.


 


jeb


Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Fishing 440 linder. Har fått godt med juling opp gjennom årene og ser ikke helt bra ut. Rammeskjev, bulkete og matt. 
Går i et fjellvann på vestlandet sånn at det ikke er fare for alger. 
Mitt inntrykk er at alu som papirark, umulig å forme det uten å rive det i biter. Noen ide for å rette oppe diverse bulker? Varme, eller bare hamre løs?

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en Steel Lady fra midt-80-tall hvor vinduene trenger en restaurering. Nå er det alulister med gummipakning, hvor gamle vet jeg ikke, men antakelig fra båten var ny. Disse lekker stadig mer og mer. Hjørnene er gjæret sammen uten tettemiddel og listene er nå opptært og fæle, i tillegg til at stålet rundt begynner å bli markspist. Jeg tenker å skjære ut større åpning i stålet for å komme inn på friskt materiale da det er god plass for det rundt vinduene.

 

Hvilke vindusløsninger har dere på deres båter? Hvilke løsninger finnes?

 

Hvordan er så innredningen avsluttet mot vinduet? Jeg er litt nysgjerrig på hvordan andre har løst det, for hos meg er det ikke bra.

Redigert av kriftian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme jobben i 1987 måtte øke lysåpningen med 4 cm for å få friskt stål  laget vinduene på Styrbord og Baborside like i alt 22 vinduer laget maler av lysåpningen i 5mm huntonitt plater valgte og beholde de runde hjørnene fordi jeg synes det  er penere og ikke minst med tanke på lekkasje og Golar laget vinduene Nå ERTEC

http://www.ertec.no/

Ingunn Aasebø Salg yrkes / fritidsbåt Telefon:     37 19 65 25Mobil:        41 46 21 29  E-post:       ingunn@ertec.no

Fikk laget dørene i vinter.

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fishing 440 linder. Har fått godt med juling opp gjennom årene og ser ikke helt bra ut. Rammeskjev, bulkete og matt. 

Går i et fjellvann på vestlandet sånn at det ikke er fare for alger. 

Mitt inntrykk er at alu som papirark, umulig å forme det uten å rive det i biter. Noen ide for å rette oppe diverse bulker? Varme, eller bare hamre løs?

Legert aluminium (regner med at det er 5xxx serie, altså magnesium som største legeringsmetall) er ganske annerledes enn stål. Minner som du sier om papir, det kreves mye deformering for å flyte metallet altså står det spenninger overalt. Det blir værre med årene, bulker blir akkumulert og platene vokser på en måte, all plastisk deformasjon medfører strekk i metallet, krymping er nesten umulig og bulker lar seg i liten grad rette ut. I tillegg blir det sprøere med alder. Drittmateriale (Jeg jobber med gamle helikoptre)

Forming ved hjelp av varme er ikke mulig. Kaldbearbeiding går til grovretting men platene vil vokse, spenningene forplanter seg og du får såkalt panting skin. Vet ikke hvordan det er med stringers og spanter på denne men så lenge disse har sånn noenlunde fasongen og ikke har sprekker tror jeg du skal være fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme jobben i 1987 måtte øke lysåpningen med 4 cm for å få friskt stål  laget vinduene på Styrbord og Baborside like i alt 22 vinduer laget maler av lysåpningen i 5mm huntonitt plater valgte og beholde de runde hjørnene fordi jeg synes det  er penere og ikke minst med tanke på lekkasje og Golar laget vinduene Nå ERTEC

http://www.ertec.no/

Ingunn Aasebø Salg yrkes / fritidsbåt Telefon:     37 19 65 25[/size]Mobil:        41 46 21 29  [/size]E-post:       [/size]ingunn@ertec.no

Fikk laget dørene i vinter.

 

Det der ser jo veldig bra ut. Hvordan ser de ut nå etter snart 30 år?

 

Jeg var i kontakt med Ertec for et par år siden da jeg ønsket å bytte to mindre sideruter som var sprukket. Tanken var å skifte både ruter og ramme, men det ble ikke noe av det den gang grunnet tidsnød og lang leveringstid. Jeg synes imidlertid de var i overkant kostbare, uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag. Nesten 5000 pr stk for ei rute på 30x60 cm synes jeg var kostbart.

 

Hvordan er overgangen mellom stål/vindu og innredning? Er det utfôringer i tre mot stålet eller er det gjort på annet vis? Tenker på avledning av kondensvann bl.a.

Link to post
Share on other sites

Hvordan de ser ut i dag utvendig ser du på bilde over det er fra sist uka i  mai i år

Jeg har 3 cm med steinullplater som isolasjon fra 1977, ikke plaget med kondens ser at teaken noen steder får vannmerker. 

Det ble limt på en U-list før vinduet ble montert så de ikke har kontakt med stålet. hadde litt av en jobb med å 

frese ut profilen til listene inne som du ser på bilde, Skulle  ha vaske vinduet ser jeg.

Mener i dag at det var en god investering kr. 1000 pr. vindu 22 000 for alle-

De to dørene kostet like mye i år.

Stålet bak innredningen er som den var da den var nyprimet med noe tjærestoff.  

Sendte ut tre anbud fikk svar fra to på dørene, det skilte så lite at jeg tok det sikre.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Legert aluminium (regner med at det er 5xxx serie, altså magnesium som største legeringsmetall) er ganske annerledes enn stål. Minner som du sier om papir, det kreves mye deformering for å flyte metallet altså står det spenninger overalt. Det blir værre med årene, bulker blir akkumulert og platene vokser på en måte, all plastisk deformasjon medfører strekk i metallet, krymping er nesten umulig og bulker lar seg i liten grad rette ut. I tillegg blir det sprøere med alder. Drittmateriale (Jeg jobber med gamle helikoptre)

Forming ved hjelp av varme er ikke mulig. Kaldbearbeiding går til grovretting men platene vil vokse, spenningene forplanter seg og du får såkalt panting skin. Vet ikke hvordan det er med stringers og spanter på denne men så lenge disse har sånn noenlunde fasongen og ikke har sprekker tror jeg du skal være fornøyd.

Takk for tilbakemelding. Var innstilt på at dette ikke lett lot seg reparere. Så lenge den er tett går det bra :)

Link to post
Share on other sites

Hvordan de ser ut i dag utvendig ser du på bilde over det er fra sist uka i mai i år

Jeg har 3 cm med steinullplater som isolasjon fra 1977, ikke plaget med kondens ser at teaken noen steder får vannmerker.

Det ble limt på en U-list før vinduet ble montert så de ikke har kontakt med stålet. hadde litt av en jobb med å

frese ut profilen til listene inne som du ser på bilde, Skulle ha vaske vinduet ser jeg.

Mener i dag at det var en god investering kr. 1000 pr. vindu 22 000 for alle-

De to dørene kostet like mye i år.

Stålet bak innredningen er som den var da den var nyprimet med noe tjærestoff.

Sendte ut tre anbud fikk svar fra to på dørene, det skilte så lite at jeg tok det sikre.

 

Dørene ser jo veldig bra ut. Jeg skiftet mine for noen år siden. Lagd av en kamerat som jobber for en vindusprodusent, skyvedører i tre med aluminiumsprofiler utvendig. Isolerglass og skikkelige låskasser, bra greier. Betalte nesten ingenting, men bakdelen er at de bygger litt for mye.

 

Det blir uansett ikke så jeg skifter alle rutene i denne omgang. Jeg begynner i akterkabinen. Det er der det trengs mest, og den skal få ny innredning så da blir alt av treverk og isolasjon revet ut.

 

Er radiopeileren ofte i bruk? :-P

Link to post
Share on other sites

Ja dørene  ble bra, men vinduene er like fine det ble sandblåst to lag med  Jodamastic 3 strøk hardiopp

før vinduene ble satt inn, antar at de har holdt seg fordi rammen er et stykke og runde hjørner.

Radiopeileren er museum radiofyrene er nedlagt.

Radiofyr i gruppe 2 Oksøy, Skagen vest, Hirtshals, Hållø, Totongen og Ferder sente alle på 305,7 kHz

med rekkevidde 50 n.m. unntatt Færder som rakk 70 n.m. og de sendte kl 00,01.02,03,04 og Færder 05 ,så kom Oksøy tilbake 06 OSV. med tre peilinger så fikk man en trekant og et sted i den trekanten var man.

Artig var det.

Lykke til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Gruno 40 er oppgitt i papirene til 12,11 meter er det den samme modellen som er 1150, eller er dette som jeg har kjøpt spesial bestilling, er det noen som har peiling på dette.

 

Jeg trenger også 2 komponent maling hvor får jeg kjøpt det.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...