Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Er det noen som vet om en Norsk forhandler av dekksbelegg til å lime fast?

Jeg tenkte i første omgang på soldekk samt på Fly, så det går noen kvaderat.

Jeg fikk link til treadmaster.co.uk, men er usikker på hvor mye det er å spare når fortolling er lagt til prisen. Samt det kunne vært kjekt å sammenlignet pris fra forskjellige leverandører.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei stålbåt eiere..

Hyggelig å lese seg opp i tråden. Ble stålbåteier i juni i år. En Beach Craft 33. bilde

Har fått en 30 timer på motor timern siden kjøpet, og brukt mye tide på å bli kjent med alt inni, og under og bak alle dører og skott.

Det meste har fungert vel og bra.. Skuta fungerer.

 

Tok opp båten på Son Marina i går, fikk litt av en nedtur.. Alt under vannlinja bare spruter av.. 70 % av primer og bunnstoff er av.. Flekkvis og overflate rust.. Sinkene er halvveis tæret.

Lurer nå litt på! hva er det egentlige problemet til dette, båten ble i følge forrige eier sandblåst - primet og stoffa i 2013.

 

Jeg ser at jeg må få slipt av det jeg kan, få på litt ruststopp, noen lag god primer og stoffing..

Link til bilde før spyling bilde

Bilde etter spyling.. bilde

 

Tips til årsak / behandling taes imot med stor takk..

Ser jo at den burde vært sandblåst igjen, men jeg hører at Son Marina ikke tillater det helt uten videre..

 

Mvh Tom Viktor Karlsen

Link to post
Share on other sites

Hei, det kan se ut som om sandblåsingen ikke er skikkelig utført. Det skal normalt holde i 10-15 år for en profesjonell behandling. Få greie på hvem som sandblåste båten, og hvilken primer som ble brukt.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Reklamasjon ja, og at det er malt med dugg i stålet?.

Få fatt i et annen annet firma og spør om årsak og få en pris.

Strøm på avveier?

Prøv og snakk med selger og få avslag i prisen mulig han kan få noen penger fra firmaet som har blåst og malt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, tusen takk for respons.

Båten over vannlinja og innvendig er så godt som rustfri.. Derfor ble jeg litt skikkelig overrasket under oppløfting, den var liksom sandblåst og tatt opp igjen med ny primet og bunnstoff I fjor.

Jeg er også dykker og vurderte å gå under båten å sjekke før beslutning, men stolte blindt på selgers informasjon, og jeg er overbevist at den gamle mannen var ærlig og ikke hadde en anelse om den pågående prosessen under båten, da han egentlig ikke ville selge båten, men måtte pgr av sykdom og høy alder 83 år.

Jeg vil heller ikke stresse ham med dette og gi ham dårlig samvittighet.. Jeg for heller svelge noen kameler selv, da jeg pruter ganske mye i salget.

 

@ Hulda det er riktig, Sonskilen båthavn. ( 91880778 ) du må gjerne ringe meg..

Vet ikke selv hvor båten ligger på land før i morgen. Dro før den ble plassert. Da gutta på Sonskilen måtte bruke et par timer for å få den ordentlig ren, før parkering. Skal dit ned i morgen og sjekket ut mer nøyaktig, da det ser ut som Anjuma påpeker, at det ikke er primet.. Om det er primet, så må det være det tynneste laget som er lagt under båt.

Link to post
Share on other sites

Da la jeg morgenens spasertur rundt båten din. Hulda er av profesjon korrosjonsmann (maskining). For meg ser det ut som om hva som er foretatt på undervannsskroget ikke er kompetent utført. Sandblåsingen har trolig vært utført med sand, porene er svært fine. Vanligvis bruker man blåsemidler av grovere kaliber. Primingen som har vært foretatt ser nærmest ut til å være av kosmetisk karakter.

 

Når det gjelder selve rusten, så er det jeg kan se kun 'utapårust', har ingen strukturell betydning. Anodene har gjort jobben sin.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg vurdert et maleprogram fra eks. Jotun eller International før jeg hadde gjort noe som helst. Det skjer ingen negativ utvikling i løpet av vinteren uansett. Så, etter at maling har blitt påført, ville jeg plassert en anode på hver av slingrekjølene, og en anode på rorbladet. I tillegg kommer anodene på thrusterene. Du har i overkant mange anoder på båten. Disse anodene legger et skikt med elektroner på stålet. Disse elektronene reagerer med komponenter i sjøvannet. Summen er at det blir vanskelig å få primeren til å sitte. Det blir en effekt som kan sammenlignes med plastpest. Den samme effekten vil du få om du har for mye minus i skroget fra båtens elektriske anlegg.

 

Og, om du hadde dykket under, så ville du antakeligvis ikke sett noe som helst. Mye av dette skjer når båten blir løftet klar av vannet og tykket som sjøen øver på skroget blir borte.

Link to post
Share on other sites

@Hulda, Tusen takk for intressen, det var en god forklaring på saken. Og tipsene er godt lagret vedr maleprogram.

 

Jeg må ta en prat med Marinaens leder, og se om det er mulig å få tillatelse til noen bruk av blåseutstyr, ser det er noen som pakker inn hele båten, og tar med seg alt avfallet.. Ellers blir det en stor dugnad på familien med skrape og pusse plater med 60 papir.. Så at dagens underlaget var alt for fint, og litt mer riping er vel og bra for heft..

Har du noen formening om metode til forarbeide før maling?

 

Jeg har funnet ut at den jobben som ble utført i fjor, er av en som kunne flytte seg mobilt, utføre sandblåsing, med sand,og prime 1 strøk. Det skal vist også, blitt utført med rulle.. Så ditt anslag på,at det ikke kan være utført faglig korrekt, er helt korrekt.

Meg bekjent, må det helst sprøytes, eller minimum koste på det første laget. Og en primer og bunnstoff fra Star maling er brukt under vannlinja, mens hele båten ble malt opp over vannlinja med Jotun maling for 3 år siden.

 

 

Historie på båten er at den ble rigget helt tom 89. Og sandblåst innvendig og utvendig primet og lakkert innvendig og utvendig, deretter i 2000 bygget opp med nytt invetar og isolert for helårsbruk med god isolasjon.

 

Har også sjekket ut el anlegg innvendig, der er jord i fra land ført videre i jord til stikk kontakter (4)og vv bereder jord. Ny vv bereder 2013. Ingen Galvanisk enhet eller jordfeil bryter i mellom.

Men har kun brukt landstrøm til å lade batterier.. Har 3 stk forbruks batteri 115 amp pr stk og 1 stk start batteri og 1 stk batteri til hekk thruster.

 

12 volt minus, har en 2 kv mm kabel forbindelse til motor punkt.

 

Mvh Tom V

Link to post
Share on other sites

Dette er minstekravet til rengjøring før maling:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Sirkularborste-19203/

montert på vinkelsliper. Og det er en møkkajobb. Tok en del av undervannsskroget på Hulda i våres. Og det er en krevende jobb. Som bør utføres av folk som har en viss trening. For det er trangt om du skal ligge under en flatbunnet båt med vinkelsliperen noen centimeter fra ansiktet. Som i sin tur er dekket med visir/skjerm/pustemaske og hørselvern. Stråltrådbiter fra børsten kommer som prosjektiler. Alt mindre enn dette er rett og slett bortkastet energi. Vanligvis har Sonskilen Båthavn ikke gitt tillatelse til sandblåsing, men det skader ikke å spørre. Du kan ikke få mer negativt enn 'nei'. Men sandblåsing vil spare deg for masse jobb. Eventuelt ta båten til et verksted som både blåser og maler.

 

Maling: Primeren kan legges på for hånd. Utfordringen er å få tykt nok lag med primer. Første strøket med kost, malingen dyttes inn i stålet. Deretter kanskje fem strøk med rull, og med korrekte intervaller. Når du eventuelt skal gjøre denne jobben, få båten under tak. Husker ikke hvor mange lag jeg la på rundt vannlinjen i våres, men det var minst fem. Og det bør absolutt være to-komponent epoxy-primer. Den jeg brukte har fyllstoff av aluminium (International).

 

Elektrisk: Slik du beskriver anlegget, kan du risikere galvanisk tæring. Dette bør du rette på. Mulig krypstrøm mellom vv-bereder landjord og sjøjord om du plugger inn 220 V på berederen når du ligger på sjøen, eksempelvis. Det rimeligste alternativet er å rigge til flytende jord, men det er ikke lov i Norge og Australia. Alternativet er såkalt zink saver, en diodebro på jordingen. Det eneste helt sikre er skilletrafo. Anlegget skal godkjennes av godkjent installatør. Slik du har det, beskriver du nærmest et fast anlegg som egentlig er en jordet skjøteledning. Anbefaler å sikre med to-polede personvernautomater som løser ut på 30 mA. Mange hevder helt ned til 10 mA, men en slik dings har jeg ikke klart å få fatt i noe sted. Hos meg har jeg to kurser på landstrømmen, en på 10 A og en på 16 A. Vi koker med strøm, har ikke gass om bord.

 

Du har litt å plukke med utover vinteren :-)

Link to post
Share on other sites

http://www.bs-teknikk.no

 

Her er en link til et firma jeg brukte, og som er de eneste som får lov til å sandblåse på opplagsplassen på Sjølyst. Dette fordi de heldekker båten med et plasttelt, slik at det ikke blir noe spredning av sand. Seriøst firma, men det koster noen kroner. (Ca. 40 000 for 4 år siden inkl. 4 strøk med International epoxyprimer.) :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk igjen for tips og veiledning. Skal ta med meg RS Teknikk sin metode når jeg tar praten med Marinaen.

 

Ellers hadde gutta på marinaen gjort en god jobb med renspylingen.. Det var ikke mye igjen..

 

Etter litt pusse test, ble jeg mer motivert til å ta møkkajobben selv.. Grovt beregnet. 4 mann og en helg, så er den pussa ned. Fikk tips på plassen om og rense med Deep Clean før og etter sliping ( mariteamstart.no )

Fjerner litt rust, og annet tjafs, som slipper å bli med i slipe prosessen.

 

Ellers skal jeg vurdere skille trafo i el anlegget. Da blir det båten isolert fullstendig fra annet nett, men overslag i et varme element i en beredér vil fortsatt gjøre samme skade da.

Det er kun brukt en pola sikringer i 220 anlegget. 1 for stikk kontakter og 1 for kjøleskap og vv bereder. Bereder har egen av og på bryter.

 

Ja.. Det blir nok å fikse med, heldigvis er alt annet i båten helt ok.

 

Mvh Tom V

Link to post
Share on other sites

Hei Tvka!

Fin båt du har fått deg!

Problemet er nok at det er lagt på forlite primer etter sandblåsingen!

Hadde problemet vert strømmen din,ville anodene forsvunnet før malingen!

Min båt ble sandblåst (med sand) og sprøytet met carbomastic fra Star ,og deretter rullet på 6 lag til.

Dette har holdt seg fint i 17år nå!

Lykke til, hilsen Flexima.

Link to post
Share on other sites

men overslag i et varme element i en beredér vil fortsatt gjøre samme skade da.

 

 

Nei, det er feil. Du vil ikke ha landjord tilkoblet båten. Og du vil derfor ikke ha noen krets. Ingenting på båten vil tære som følge av strømmer mellom båten og Tellus. Båten er sitt eget elektriske univers.

Link to post
Share on other sites

Hei..

Etter et dypdykk i 220 volt anlegget.. Er det montert et Galvanisk skille mellom landjord og jord i båtens 220'anlegg..står noe om zink saver på den. Er det ok? samt at det kun er 1 pola automat sikringer 10 amp...

 

Ser at det er fornuftig å bytte de ut med 2 pola.

 

Men fant noe annet også.. Ved 3200 omdr på motor. 8 knop. Marsjer den lett. VP Tamd 41 b. motoren temp 90 grader

På 3500, 9 knop, går den varm etter 20 min. Alarm.

Alt av kjølere er demontert og syrevasket rene. Ferskvann siden er også ren. Og med Nye termostater. Rent sjøvansfilter og ny VP impeller.

Men kom meg under båten i dag, har 2 stk kjøle vanns inntak, 1 på hver side av kjølen. 2 " inntak. se bilde..

Men disse silene. Mistenker jeg står helt feil, på en båt som har maks 10 knop.

Da den har hullene bakover for fartsretningen.

Da jeg også mister kjølevannet ved 3900 omdr 10 knop. Da går motoren varm etter ca 10 min, og rett før det kommer det ikke kjøle vann ut av eksos. Mister kjøle vannet.

Drar da av til tomgang.. Og 2 min tomgangs kjøring, og jeg har kjølevann ut av eksosen igjen.. Kavitasjon ?

 

Snu inntakene?

 

 

1414268545.jpg

Redigert av Tvka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en eller annen regel som sier at disse silene skal snus i fartsretningen ved en eller annen hastighet. Forholdet har vært beskrevet her på forumet en eller annen gang, har lest det. Skal Hulda opp i den farten der, så blir det for seil. Derfor har jeg ikke tatt notis av det. Dessuten har jeg ikke siler i det hele tatt, kun rør rett ut.

 

Elektrobiten: Zinc Saver funker så lenge feilen din er under 1,4x volt. Alt over renner rett gjennom. Bare vær klar over det. Personlig ville jeg installert 2-polet personvernautomat (Hulda har fire av dem). Det er en teoretisk mulighet at om du har en jordfeil, så vil sikringen kutte den ene lederen. Men den andre lederen kan ligge og lekke til jord. Og den jorden kan, om alt går feil, ligge oppstrøms Zinc Saver'en.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Fikk tak i informasjon som tilsier at de rillene på min båt, må være mot fartsretningen. Om jeg ønsker å kjøre fortere en 7-8 knop. Det er der mitt kjøle problem på belastning over 3200 omdr kommer fra..

 

Jeg fant pris på en komplett boks som 220 el skap. Med 2 doble automatvern, og Jordfeil bryter satt i system til en fornuftig pris.

Så kan zink saveren ligge mellom landjord og båt jord som den ligger, som du igjen definerer over.

Har megget 220 anlegget, og det er pottetett. Ny vvb i våres.

Føler at det blir litt overkill å installere skilletrafo i det Micro anlegget.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være hipp som happ. Den gangen Hulda ble malt, kostet Jotun 30 % mer enn International. Og Jotun kunne ikke forklare hvorfor. Forhandleren var vel heller ikke interessert i å levere så lite som 40 liter maling. Derfor ble det International. Det har holdt siden år 2000, og jeg ser ingen grunn til annet en flekking og kosmetiske inngrep så langt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Når jeg ser på 2 komp primer, fra international / Jotun så er Jotun betraktelig rimeligere å kjøpe nå.

Og den inneholder også aluminium som fyllstoff.. Samme gjør Star sin primer, til enda rimeligere pris..

Jeg er ikke på jakt etter billigste produkt, kun det beste. Men vet ikke hva jeg skal velge. Og noe er betydelig dyrere, pleier det å være en grunn til det også.. Men det klarer jeg ikke i finne ut via forumer etc.

 

På min utfordring, gjorde jeg noen tester. Slipte med stålbørste rondell, her må jeg vist være forsiktig, da det fort kan bli polering.. Sprayet på et lite felt med Ferro-bet rustfjerner.. Det fjernet rust i porer og overflaten ble ren.. Derfra få det tett med en god primer.. Men hvor er den beste

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...