Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Nå er jeg stålbåt eier legger ved 1 bilde.

 

 

bilde

 

hei, jeb! hvis dette er den samme båten som jeg tror det er, (den har ligget i Nærsnes båthavn) har den fått et meget godt vedlikehold av forrige eier. Lykke til med en solid og vakker stålbåt. mvh Figaro

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei Figaro det er den båten.

 

Vedlikeholdet på denne kan jeg skrive under på, denne er tatt god vare på

Derfor kan jo ikke jeg gjøre annet enn og forsette det gode vedlikeholdet,

den er jo helt som den var i fra verftet i 1986.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg synes det er enklere å fylle litt frostvæske i alle vanninntak via f. eks. sjøvannsfilteret, og så stenge ventilene. (Hvis båten skal ligge i vannet. Forikringsselskapet forlanger stengte ventiler under vinteropplag) Det kan være lurt å ha varmekabler rundt vv beholder eller en frostvakt under, hvis den ikke kan tømmes. Dette har jeg praktisert i flere år uten problemer. Da blir det ikke minusgrader i kjølsvinet hvis den ligger i boblehavn.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

De har vel ingen spesielle svakheter. Sjekk innvendig rust rundt vinduer og rust i bunnen av båten. Generelt er mange av hollenderne (pluss tyskere og andre) svært sparsomme når det gjelder isolasjon. Hvilket kan gi utslag i kondens mellom stål og innredning. Utvendig rust under vannlinjen skal de mye til for at skal være et problem. Men sjekk rundt skroggjennomføringer under vann.

 

Mye av dette går på visuell inspeksjon og helhetsinntrykket av båten. Stort sett bygges slike båter etter bestilling, der kunden kommer med sine ønsker. Og ville ikke kunden spandere eksempelvis isolasjon, så ble det heller ikke isolert. Har båten ligget på land om vinteren dekket med presenning, så burde ikke eventuell manglende isolasjon være noe problem- rent korrosjonsmessig.

Link to post
Share on other sites

Båten er ganske ribbet for innredning, og fremstår som et prosjekt, derfor er førsteinntrykket ikke helt til å stole på, he he. Hele frontcabinen er fri for innredning, bortsett fra bad og toalettrom. Er en del synlig overflaterust utvendig, som også trekker ned førsteinntrykket, men båten er også priset deretter.

 

http://www.finn.no/84087536

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

interessant skal følge deg i prosjektet ditt.

Ser av min båt er det isolert med glava eller lignende i sidene på båten jeg har ikke rørt disse ennå, men er det noe jeg bør gjøre.

 

jeb

 

Mitt ståsted er: "Har du noe som funker, så er det greit, ikke kluss med det". Ingen kondens, varm nok båt, greit for meg.

 

Pettern1972: Vil nok bli en del jobb. Kanskje så mye at det å klaske sammen en ny båt vil gi høyere krone/nytte-effekt. Tror jeg ville støttet ditt valg om jeg var i samme situasjon. Bare motordunken som sitter midt i båten gir meg kalde føtter.

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda 

På vinterstid hva bruker du som varme kilde for og holde båten varm og tørr.

 

Ser på forskjellige alternativer, jeg har vannbåren varme gjennom dieselvarmerenn er det 

forsvarlig og la den gå hele tiden, jeg har også sett at det går an og bruke elektrisk varme med pumpe 

samme som på campingvogner, skal ligge i boblehavn i vinter, der får jeg kun 500-600 w dette er jo ikke akkurat mye strøm.

 

http://www.casu.no/nettbutikk/gass-varme--kulde/varme/varmesystem-kronings-heat-1500-230v

 

jeb 

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

I motorrommet en 250 W panelovn fastmontert på laveste termostattrinn. I salongen 800 W vifteovn på laveste termostattrinn. Luftavfukter som står på og går nå og da. Hender at den kutter på lav temp midtvinters. Skal jeg være om bord, blåser en Eber D4 opp temperaturen til behagelig nivå på et kvarters tid. Holder øye med luftfukigheten (RF) til en hver tid. Har aldri vært over ca 65 % (Biltemamåler). Har aldri konservert for vinter når Hulda ligger i sjøen. Har totalt vært på land to vintre på 15 år.

Link to post
Share on other sites

Hei igen Hulda 

 

 

Har du link til biltema måleren, har du fulle diesel tanker på vinterstid, hva gjør du med puter ligger disse og i båten, jeg har ikke plass til så store puter som er i denne båten min hjemme hva gjør dem da, leier folk seg plass for oppbevaring.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Slik måler med relativ fuktighet og temperatur får du kjøpt både hos Jula, CO og Biltema, koster noen få kroner, er sikkert meget unøyaktige. Men det spiller ingen rolle for meg, jeg er ute etter variasjonen.

 

Har aldri full dieseltank om vinteren. Dieseltanken min følger naturlovene og avgir ikke kondens :-)

 

Puter, sengetøy, vanlig tøy, sko, støvler og madrasser overvintrer i båten. Har aldri hatt problemer med det. Tømmer ikke hytta på fjellet heller, selv om den ikke har noe varme i det hele tatt (har ikke strøm). Ikke problemer der heller.

 

I det store og hele, så har jeg ikke så mange problemer som mange andre har. Her har vi et avslappet forhold til båtlivet, etter egen oppfatning. Spør man fruen, vil svaret sikkert være i motsatt ende av skalaen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://www.apollobat...A%20M12-210.pdf

 

 

Er det noen som kjenner til dette batteriet jeg har 3 stk av dem i båten til forbruk.

 

gallery2-2.jpg

A4500FT  187Ah - L560 - B125 - H320mm - V58kg
Startbatteri for større dieselmotorer og elektrisk drift
Dette batteriet innholder 190Ah ned 1,67 vpc og har en kortslutt-ningsstrøm på 6000A. Indre motstand er på 1,5mΩ og det kan gå tomt over 500 ganger C3 til 80% uten å ta skade. Kan erstatte et  vanlig syrebatteri på 500 Amp. time

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Joda jeb,vi er her ute. Det er ikke så mye vedlikehold på ordentlige stålbåter,men jeg bygger videre .

Snart ferdig med innrednlningen etter 20 års drift.

Strir litt med motoren, en Ford fra 1976, den går som bare det menjeg får diesel i smøreolja.

Har sjekket matepumpe og returrør (under toppdekslet) uten å finne noe.Får vel bare grave videre i vinter.

Noen der ute med noe erfaring med dette?

 

Hilsen Flexima

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...