Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Mange her som abbonerer på seilmagasinet. Noen kan vel laste ned testen. Kan sjekke om jeg får det til selv.

 

Er ikke bekymret for vindforholdene til helga. Lite vind=ikke noe ødelagt utstyr:) Vi ødela storseilet på en testtur på lørdag, men får det klart i morgen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Takk takk :) Er du bekymret siden det er meldt litt lite vind til helga el?

...

 

Ja fa**n, skal egentlig seile med kammeratens Cyclades på lørdag, men jo nærmere vi kommer helgen, jo mindre vind blir det meld :sad: Cycladesen egner seg dårlig i lite vind. I hvert fall med de seilene den har nå. Dessuten er vi rimelig lykkelige amatører på regattabanen. Vårt mål er å hjelpe de andre opp på resultatlisten :smiley: Men hvis det blir så lite vind som det er meldt nå - 1 m/s - så har vi ingen ting der ute å gjøre. Jeg kommer i hvert fall ikke til å rekke julebordet da :cheers::drink:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

På Karmøy er det en bukt der det har vært en kobbergruve like ved. Der er det så mye kobber i vannet at hvis man legger båten der en helg eller litt mer før man tar den opp, så er det mye mindre på groe på den :) Lyntriks ;)

Hei.Jeg skulle önske det var så fine bukter her omkring også,dette er jo toppen på rengjöring..

Link to post
Share on other sites

Så eg bør altså ligge ett par dager utenfor Visnes neste sommer eg da. Sikkert godt grodde etter 1,5år på sjøen.

 

Likte godt den Feeling båtane så ligge på Finn.no

Kunne tenkt meg den 1090 eller 41 foteren som neste båt.

 

Treffes vel ombord på Sun Flyer på lørdag? Har mønstra på der eg og.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Mastheadrigg vil si at akter- og forstaget går helt opp i toppen av masten. På en brøkdelsrigg går akterstaget helt opp, mens forstaget er festet lenger nede. Brøken angir hvor høyt oppe forstaget er festet. Feks på en 7/8-delsrigg så er forstaget festet på 7/8 av mastens høyde. Poenget med en brøkdelsrigg er at man kan kontrollere mastebøyen under seilas og dermed kontrollere formen på storseilet.

 

Mastheadriggens fordel er vel først og fremst styrke, mens brøkdelsriggen gir større muligheter for å trimme. En del seilere vil nok hevde at en brøkdelsrigg er for svak for seriøs havseilas, mens andre vil hevde at det er mer enn sterkt nok :wink:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL her på forumet taler varmt for Feeling. Han har en stor Feeling som har gått noen år i charter i Middelhavet. Han beskrev en klasseforskjell i forhold til tilsvarende gamle charterbåter fra de vanlig store produsentene (ingen nevnt - ingen glemt...). Se Fransk Feeling og her.

 

Jeg har ingen erfaring med noen av de Sunwind-modellene du linket til, men jeg vil tro de i utgangspunktet er solide og greie.

Et par ting jeg merket meg:

- 20+ år gamle motorer

- Bysseløsningen virker trang, men er kanskje ok for en båt på 26 fot. Ingen av kokeapparatene er slingreopphengt

- De avrundede hjørnene i cockpit ødelegger for den beste plassen for avslapning på en lang seilas, eller i havn for den saks skyld

 

17_476893701.jpg08_-1092427614.jpg

Link to post
Share on other sites

Har seilt en del Sunwind 27, blant annet i 3 Færderseilaser. Det er egentlig en flott båt, men den er lite sluttstiv og jeg mener også å huske at cockpiten var litt krøkkete... Sikkert andre med mer og ferskere erfaring enn meg. Det finnes en test av Sunwind 27 mot Fenix, lurer på om ikke det var Sunwinden som kom best ut, hvis du vil kvitte deg med 50 kroner kan den sikkert kjøpes på nettet hos seilas.no...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Konstruktionen håller god kvalitet med kraftigt skrovlaminat, tung

välmonterad köl, nerbyggt skrov och stabila vantfästen.

Seglingsegenskaperna är glimrande, bäst i klassen. Sunwind 20 har

enastående driv, härlig fart och mycket god slutstyvhet. Detta är en båt för

alla väder och man känner sig helt trygg om man får en vindby över sig.

Även i lätt vind rör Sunwind 20 på sig bra och sjöegenskaperna imponerar.

Ovenstående sitat er hentet fra en test av Sunwind 20, men det er vel ikke så relevant for 27 foteren kanskje?

 

Her er forøvrig en test av Sunwind 27.

Sunwindklubben i Sverige har en del info ellers om de andre Sunwindbåtene.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så sammenlignbart med 20en, men 27en er en flott båt med flott innredning, god plass og den seiler bra. 6 knop på kryss står det i testen, jeg husker vi snakket med en annen i Færderen som nettopp fortalte at deres gikk 6 knop på kryss, vi klarte aldri helt det med maks høyde, men så var vi ikke så drevne heller... Skulle jeg handlet båt i denne klassen så er det Fenix som ville vært alternativet, men jeg tror jeg hadde strukket meg til en noe større båt, f.eks Albin Nova... men det kommer jo ann på om en har pengene

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...