TrondT Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Hvorfor vil ingen gjøre det dersom det er lov? Og en annen ting, hvilke papirer må til for å ha lov til å skru på båtanlegg? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
TrondT Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 1) Er det forbudt å klippe jordingen i landstrømmen?Ja. Det er forbudt å klippe jordledningen i landstrømmen. ...Her er det som DSB sier: "For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy medisolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen."... Til Håp: Er det DSB eller loven Ole Petter viser til som gjelder? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Figaro Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 N å mangler vi bare Lotus, så er vi igang igjen Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
M/S Bastard Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Jeg gjør som Hulda og Lotus gar vært inne på tidligere, da jeg ikke har vv-tank. Frostvaktene jeg har er uansett ikke i kontakt med annet enn treverket på skottet. Batteri laderen har galvanisk skille Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Og jeg bruker også "Lotusmetoden" og har kuttet landjord, etblert lokaljord i skroget, (stålbåt) og HAR vv tank som jeg nå skal ned å tilkoble landstrøm for å få varmt vann i båten. Og jeg regner med at jeg ikke får meg en "karamell" selvom jeg tar et godt tak i rekka------- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Håp Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Til Håp: Er det DSB eller loven Ole Petter viser til som gjelder?TrondT Det er spørsmålet ditt som gjelder! Et enkelt spørsmål fikk et enkelt svar. Så kan du komme med følgespørsmål. Det er enkleste måten å unngå misforståelser som dette: ok.. har ingenting utenom batterilader og vifteovnen som er koblet til 220 annleget ombord.. resten er 12v.. motor og vannvarmer som lager varmevatten.. skal sjekke om jordinga følger med.. kapper såfall denne etter jordfeilbryteren..god mann du hulda Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Til Håp: Er det DSB eller loven Ole Petter viser til som gjelder? TrondT Følgende er hentet ut av: FOR 2001-12-04 nr 1450: Forskrift om maritime elektriske anlegg. Sitat: § 13. Jordingssystem Jordingssystemet skal være tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann. Sitat slutt. I vedlegg lenger nede står følgende: Sitat: Til § 13 Når det gjelder utførelse av jordingssystemer kan « Retningslinjer for jording i maritime anlegg », utgitt av Produkt- og Elektrisitetstilsynet (nå Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), legges til grunn. Om bord i skip med skrog av isolerende materiale og med systemspenning over 50 V, må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate med areal minst 0,2 m2. Kopperplaten må være festet på et sted hvor den vil være neddykket i sjøen under alle forhold. Bestemmelsen innebærer også at jordede anleggsdeler selv ikke må danne serieforbindelse som beskyttelsesleder. Rørledninger kan dessuten ikke benyttes som jordforbindelse. Sitat slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 FOR 2001-12-04 nr 1450: Forskrift om maritime elektriske anlegg. ... Om bord i skip med skrog av isolerende materiale og med systemspenning over 50 V, må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate med areal minst 0,2 m2. ... DSB beskriver ... må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate ... (rød uthevelse av meg) Vi har vel til nå diskutert om det er lov å "kutte" landstrømsjord, og etablere lokald jord via kopperplate. Men, i formuleringen over står det jo må; skal vi lese det dithen at det da er påbudt? Og at alle som faller inn under disse forskriftene plikter å ha slik lokal jording? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Jeg har hatt et telefonmøte med DSB i dag og vi skal fortsette dette møtet i morgen tidlig for å få en videre avklarning. Så langt kan jeg si følgende basert på denne samtalen: DSB var ikke helt klar over kompleksiteten og de faktiske forhold da denne ”artikkelen” i sikkerhetsskriv 66 ble skrevet, og ny informasjon kommer snart. Uansett så gjelder ikke DSB sine uttaleser i for fritidsbåt da det er Sjøfartsdirektoratet som er kontrollmyndighet for denne båttypen. Dere kan derfor se bort fra det som står i El-sikkerhetskriv 66. Fritidsbåter skal tilfredsstille gjeldene harmoniserte byggestandarder. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Fritidsbåter skal tilfredsstille gjeldene harmoniserte byggestandarder Hva betyr det da Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Hvorfor vil ingen gjøre det dersom det er lov? TrondT Årsaken ligger trolig i at det har vert en travel periode for elektrikere og en slik jobb blir det neppe mye penger av. Jeg har ikke hørt at noen elektriker har sagt at dette ikke er lov. De bruker å være forsiktig med sine uttalelser i slike saker. Glemte i sted at klippet fra DSB var fra "Elsikkerhet66"(utgitt desember 2004), men den har vert referert så mange ganger at de fleste kjenner vel til den. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 DSB beskriver ... må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate ... (rød uthevelse av meg)Vi har vel til nå diskutert om det er lov å "kutte" landstrømsjord, og etablere lokald jord via kopperplate. Men, i formuleringen over står det jo må; skal vi lese det dithen at det da er påbudt? Og at alle som faller inn under disse forskriftene plikter å ha slik lokal jording? Du må også se det som står i første avsnitt, der det står:"Når det gjelder utførelse av jordingssystemer kan « Retningslinjer for jording i maritime anlegg », utgitt av Produkt- og Elektrisitetstilsynet (nå Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), legges til grunn." Her brukes "kan" for denne løsningen, men når du da har valgt denne løsning kommer "må" til anvendelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 ... Her brukes "kan" for denne løsningen, men når du da har valgt denne løsning kommer "må" til anvendelse. Jeg ser det nå Nemo. Takk for oppklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Synes Ole Petter burde henvise DSB`s representant til denne tråden slik at han kan gi utfyllende info direkte og ikke via en mellomann (Ole Petter). At det er av stor betydning for mange i bransjen at skilletrafo ikke "går av moten" er det vel liten tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 ......DSB var ikke helt klar over kompleksiteten og de faktiske forhold da denne "artikkelen" i sikkerhetsskriv 66 ble skrevet, og ny informasjon kommer snart........ Jeg følger denne diskusjonen "fra sidelinja". Jeg tror det er lurt i forhold til leserne på Båtplassen - og det er jo noen etter hvert - at DSB ganske kjapt kommer med informasjon.Jeg er blant en av de som har hørt på deg og lest litt i amerikansk litteratur. Konklusjonen for meg har vært å montere Victron skilletrafo. Jeg har ikke hatt noen vansker ombord etter dette. Jeg gidder ikke å utsette meg for at andre båter har sterkstrømproblemer ombord når jeg henter landstrøm fra havner med "spagettiløsninger" - for å sitere Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Uansett så gjelder ikke DSB sine uttaleser i for fritidsbåt da det er Sjøfartsdirektoratet som er kontrollmyndighet for denne båttypen. Dere kan derfor se bort fra det som står i El-sikkerhetskriv 66. Fritidsbåter skal tilfredsstille gjeldene harmoniserte byggestandarder. Ole Petter : jeg har noen spørsmål: 1.Hvor står det at El-skriv 66 ikke gjelder for fritidsbåt.?? 2.Hvilke båttyper gjelder skrivet for ?? 3.Skrivet omtaler spesielt isolerende skrog . Dette må da bl.a. gjelde fritidsbåter av glassfiber, eller hva ??? 4.Kan du fortelle meg hvor i "harmoniserte byggestandarder" frakopling av landjord i båt er omtalt. ?? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Hei Topa. Jeg skal forsøke å svare så korrekt og utfyllende som jeg klarer punktvis. 1. Vet ikke om det står noe sted, men jeg antar at DSB vet hvor de har myndighet og ikke. Det er DSB som kommer med denne uttalelsen, og jeg velger å tro på dem i dette spørsmålet. 2. Det er ikke tillatt med dobbelhjemling av forskrifter, og det er derfor bestemt at Sjøfartsdirektoratet har kontrollmyndigheten for fritidsbåt og skal drive dette arbeidet fremover. Dette er vel kanskje naturlig for vi snakker om et produkt som flytter på seg, og følgelig er det en fordel at båten kan tilknyttes strøm der den måtte befinne seg. DSB overtar deler av kontrollmyndigheten den dagen du registrerer båten om fra fritidsbåt til yrkesbåt, det vil si den dagen du skal gå med passasjerer eller lignende mot betaling. Ikke misforstå, mye av båten vil da fremdeles bli kontrollert av sjøfartsdirektoratet, men kontrollmyndigheten for det elektriske anlegget overdras til DSB. Du er da underlagt en pliktig periodisk kontroll. (Årlig og periodisk kontroll). Da kan kontrollen riktignok også utføres av et firma med myndighet til slikt kontrollarbeid. Denne bedriften har da det som kalles en installasjonsrett hvis jeg ikke husker helt feil. 3. Skrogtype har liten relevans for saken men heller med den praktiske utførelsen. 4. Ja det er vel noe av problemet, jeg kan ikke henvise til noe skrift som ikke finnes eller som jeg ikke klarer å finne. Det er samarbeidet med CEN som i stor grad styrer dette. Med andre ord så tror jeg ikke Norge kan lage egne regler for dette uten først å melde seg ut av dette forpliktende samarbeidet i har inngått. Hvilke land som er med i dette samarbeidet står trykt på alle EN-ISO byggestandardene for fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Unnskyld Topa, jeg hoppet kanskje over et spørsmål? Når det gjelder ditt spørsmål 2 ”hvilke båttyper gjelder skrivet for” så kan vi konkludere med at her legger mange ned betydelig arbeid i å ”misforstå” til egen fordel. Jeg har utallige ganger skrevet at det som måtte stå i et sikkerhetsskriv verken er en forskrift, en standard eller en retningsgivende norm. Innholdet i et slikt skriv kan derfor ikke legges til grunn i en samsvarserklæring. Ellers kan man vel basert på DSB sin uttalelse ref. svar 2 i forrige innlegg, anta at teksten i alle fall ikke var myntet på fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Og en annen ting, hvilke papirer må til for å ha lov til å skru på båtanlegg?TrondT Når det gjelder 12V-siden, så langt jeg kan skjønne: Ingen. Vel og merke om jeg tolker denne teksten fra lovdata riktig: Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom: 1. effekten ikke overstiger 200 VA og 2. monterings- og bruksanvisning følges nøye og 3. hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll og 4. tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. Jeg forutsetter selvfølgelig at denne personen har den grunnleggende kunnskapen om arbeider med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 ang. klippe jordledning, riktig eller ikke, men det er nå for jævli at DSB på sin måte har tatt seg til rette med sine "skriv". Ihvertfall når bransjen ikke henger etter. Selv om jeg ikke vet hvem som jobber i DSB får bare en slik smak i kjeften når jeg leser videre i EL-skriv 66 om "Linjebefaring av høyspentlinjer". Her har de utredet og konkludert, men de peker bare på forskrifter og paragrafer som allerede finnes. Er DSB et supperåd? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Fikk en IM av Ole Petter, men velger å svare her. Dette er en sak av interesse for mange ikke bare meg. Å gi meg et muntlig svar som jeg skal videreformidle blir også via en mellomann. PS! Jeg var ikke ute etter "ta" noen, men litt ironi kan man vel tåle. Om DSB ikke har kontrollmydighet over fritidsbåter betyr det vel ikke at de "godkjenner" løsninger for elektriske anlegg i yrkesbåter som ikke holder mål i en fritidsbåt? Hvis Sjøfartsdirektoratet er de rette til å besvare lovligheten av lokaljord i fritidsbåt så bør man få en uttalelse fra dem. Hvis de mener som deg at det ikke er lovlig så burde det vel være en enkel affære å få dem til å bekrefte det. Du er i bransjen og det er vel i din interesse og få fakta på bordet og få fremlagt dokumentasjon her på at det ikke er lov. Har selv ingen problemer med å godta lover og regler, men har ennå ikke sett noe fremlagt som viser entydig at lokaljord-løsning som DSB skisserer er forbudt. Logsik sett skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være forbud mot det, men hvis regelverket svart på hvitt bekrefter at det ikke er tillatt så er det jo lite å diskutere videre. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Har selv ingen problemer med å godta lover og regler, men har ennå ikke sett noe fremlagt som viser entydig at lokaljord-løsning som DSB skisserer er forbudt. Logsik sett skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være forbud mot det, men hvis regelverket svart på hvitt bekrefter at det ikke er tillatt så er det jo lite å diskutere videre. Som du sikkert vet er DSB et direktorat som også er et kontrollorgan for elektriske anlegg i landet. Noen ganger er det behov for å presisere hva som menes i en forskrift. Denne oppgaven har DSB. Når det vises til elsikkerhet66, er dette å forstå som en løsning som vil bli godkjent av DSB og stemmer med forskriftene som styrer dette kravet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Har selv ingen problemer med å godta lover og regler, men har ennå ikke sett noe fremlagt som viser entydig at lokaljord-løsning som DSB skisserer er forbudt. Helt enig med deg OLPI. Og det er er jo helt utrolig at denne "tåkeleggingsbestyraren" nå har kakla frem og tilbake om dette i over 4 år !!! Og det uten å komme med noe som helst håndfast ! Absolutt null og nothing ! Helt utrolig ! Man må f... begynne å lure på motivene bak dette, de må være utrolig sterke ! Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Beklager GeirFrode, der ut som DSB har vært ute å tåkelagt dette temaet også, i samme Elsikkerhet 66 (2004), side 13: >Sitat Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) vil derfor presisere at den som skal forestå eller selvstendig utføre elektriske installasjoner med spenning under 50 V i maritime elektriske anlegg må forholde seg til de krav som stilles i fke med hensyn til kvalifikasjoner. <Sitat slutt Eller er loven endret etter 2004? Les hele teksten her på det etterhvert kjente Elsikkerhet 66 Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
logget av Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Bare for å unngå misforståelser. Jeg har ikke sendt en IM til OLPI og bedt om å få formidlet et budskap. OLPI antydet i et innlegg at DSB kanskje burde delta i denne diskusjonen slik at jeg ikke var mellomleddet. Jeg sendte kun OLPI all kontaktinfo til rette vedkommende hos DSB slik at OLPI selv kunne ringe eller sende mail om dette selv. Siden troverdigheten min tydeligvis ikke strekker til. Det var det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.