TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 ...Skjønte jo etterhvert at de skulle på praiehold. :lol: Også bra å høre at ikke alle der borte får stripe i buksa når de ser en som er malt med grå nr.1 TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Også bra å høre at ikke alle der borte får stripe i buksa når de ser en som er malt med grå nr.1 Vås. Det er en av pillarene våre vestlige demokratier er tuftet på at militære styrker ikke til noen tid eller under noen omstendigheter skal brukes mot egne borgere eller sivile. Det er et særdeles viktig prinsipp som aldri må fravikes. Og bland ikke inn søke eller redningsaksjoner hvor alle har plikt til å hjelpe. Dessverre må jeg notere at et demokratisk sinnelag har dårlige kår på bp. Redigert 3.Juni.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det er rart at du ikke klarer å se nytteverdien av at TOLLERNE bruker en eksisterende plattform til å utføre sitt arbeid. Så langt jeg vet er ikke tollerne militære styrker? Selv om KV hadde vært underlagt Justisdep eller noen andre så hadde de fremdeles brukt de samme rib'ene til bording av småbåter, tollerne som utfører kontrollen er de samme så problemet er da altså den litt store litt der borte som er malt med grå nr.1 ? Den kosteffektive løsningen som er valgt fører til at vi alle slipper litt lettere unna på skatteseddelen og det skal vi egentlig være glad for? Eller er du en av dem som aldri får nok byråkrati og ikke tenker på prisen? Hadde vi gått for din løsning hadde det ikke vært noe kystvakt i sør i det hele tatt, Jus.dep sine båter har bare en kort sesong (ref politibåter) og hvordan er beredskapen da? Vi bor i et land med begrensede statlige resurser og da er det viktig å velge den løsningen som gir best/mest for pengene, det er du sikkert enig i? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
millisivert Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) [...]Den kosteffektive løsningen som er valgt fører til at vi alle slipper litt lettere unna på skatteseddelen og det skal vi egentlig være glad for?[...] Så hvorfor ikke UP i CV90'er fra hæren? Men hva er vel prinspper og demokrati om du kan spare en tusenlapp? Redigert 3.Juni.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Vås.Det er en av pillarene våre vestlige demokratier er tuftet på at militære styrker ikke til noen tid eller under noen omstendigheter skal brukes mot egne borgere eller sivile. Det er et særdeles viktig prinsipp som aldri må fravikes. Og bland ikke inn søke eller redningsaksjoner hvor alle har plikt til å hjelpe. Dessverre må jeg notere at et demokratisk sinnelag har dårlige kår på bp. Men Militære fartøy blir da ikke brukt mot egne borgere når de driver tollaksjoner. Det er for å bevare borgernes sikkerhet at det blir gjort. Det at det kan gå utover ulovelige borgere som smugler har da ikke noe med dette å gjøre. Eller mener du at en som kommer inn med 10kg Kokain ikke skal bli anholdt av tollere på et KV fartøy. Pga at da blir Militære styrker brukt mot denne borgeren? Men at eventuelle tollere skal opperere helt egne fartøy? En må også huske på at den oversikten Militæret har, ikke automatisk vil bli tilgjengelig for andre etater hvis de skal opperere for seg selv. Og når noen nevner det er rart at båter blir stoppet nesten inne i fjæra og inspisert. Så er det for å slippe å bruke resurser på å gå helt ut til grensen. Redpipe har nok bedre oversikt over bevegelser i havområdet på vestlandet en de fleste er klar over. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Vi bor i et land med begrensede statlige resurser Det må være dagens understatement. Norge? Hvor regjeringen ikke får utgiftene til å strekke til. En må også huske på at den oversikten Militæret har, ikke automatisk vil bli tilgjengelig for andre etater Hvis så skjer, er vi langt inne i overgrepet. Hvor setter vi grensen? Skal politimangelen i Oslo avhjelpes med militære mannskaper? Skal fangetransport foretas av militære kjøretøy og mannskaper? Skal trafikkontroller utføres av militære mannskaper? For å bruke ressursene bedre? Norge er det eneste land som driver med dette samrøret. Og dette prinsippet er langt viktigere enn å spare noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Er problemet for folket her at det finnes regler og begrensinger eller at "noen" tillater seg å sørge for at disse blir holdt, og hvis ikke at det blir slått ned på forholdet? Hva med fartsgrenser, narkotika, våpen osv det var jo bare en joint, kjørte bare litt for fort og våpenet skulle jeg ikke bruke til å skyte noen? Og jeg snøt jo bare fem tusen på skatten? Nei, takke meg til de som lar bikkja løpe litt fritt, selvfølgelig uten at dette er til sjenanse for folk, fe og fauna og selv om det skulle være båndtvang! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det må være dagens understatement. Norge?... Når kommunen min må slå sammen to 10ende klasser administrativt for å spare inn kostnaden med en kontaktlærer...politiet ikke får betalt for jobben de gjør...helsevesenet skranter...og vi har en flertallsregjering som er for å styrke stat og felleskapet så er det begrensede resurser tilgjengelig. Og vil nok tro at det er billigere for politiet å kjøre Ford Fokus (her vest ihvertfall) enn CV90...og det er jo ikke militæret som driver inspeksjonen vi snakker om her, men tollerne TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
The Gannet Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 og det er jo ikke militæret som driver inspeksjonen vi snakker om her, men tollerne Det var i alle fall tollere som var ombord hos oss. Militært personell kjørte RIB, men noe våpen så jeg ikke. Måtte sjekke med bilder jeg har tatt av dette for å se om det var militære eller tollere ombord i RIBen. Etter husk trodde jeg det var bare tollere, men bildet viser en smilende båtfører med militære distinksjoner. Noe våpen hadde de vel neppe ombord. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 [...]Og vil nok tro at det er billigere for politiet å kjøre Ford Fokus (her vest ihvertfall) enn CV90... Skulle jo også tro at det ville være billigere å bruke Tollvesenets egne Targa'er enn K/V Nornen? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 ...med militære distinksjoner... Uten sammenligning forøvrig, så så jeg matrosene på ene snøggbåten i Bergen havn brukte distinksjoner som var til forveksling like marinens røde... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
TrondT Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det er vel billigere å sette en toller på en åt der noen andre betaler hele driften enn å lønne båtfører og annet mannskap i tillegg til å måtte bære alle driftsutgifter? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
roaldbj Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 .... Ble også stoppet av kustvakten i Marstrand. Da krevde de pass! etter en ny regel om at alle i utenlandsregistrert båt (Norsk) pliktet å ha pass ombord da vi kom via 3dje land (fra havet). ..... Dette har jeg ikke hørt om tidligere - kan dette være korrekt? Jeg har aldri med pass når jeg bare seiler til Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Spoler litt tilbake igjen. Hvem som kontrolerer spiller ingen rolle for meg, men å passe på å ha kvitteringer osv. i tilfelle man blir stoppet ved Tofte eller Drøbak om jeg ikke har vært utenfor grensen med båten, synes jeg er helt på tryne. Vi har fått bekreftet at de kan være pirkete. Dette vil si at jeg enten må ha kviteringer, eller ikke ha mer en en 1l sprit, 1l vin og litt øl om bord når jeg ferdes alene på sjøen. Uanset hvor jeg skal. Når kona kommer kan jeg doble innholdet i barskapet, men tømme det igjen når hun ikke er der. Der er slik det fungerer i praksis når de kontrolerer i indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Kompismannen Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Spoler litt tilbake igjen. Hvem som kontrolerer spiller ingen rolle for meg, men å passe på å ha kvitteringer osv. i tilfelle man blir stoppet ved Tofte eller Drøbak om jeg ikke har vært utenfor grensen med båten, synes jeg er helt på tryne. Vi har fått bekreftet at de kan være pirkete. Dette vil si at jeg enten må ha kviteringer, eller ikke ha mer en en 1l sprit, 1l vin og litt øl om bord når jeg ferdes alene på sjøen. Uanset hvor jeg skal. Når kona kommer kan jeg doble innholdet i barskapet, men tømme det igjen når hun ikke er der. Der er slik det fungerer i praksis når de kontrolerer i indre Oslofjord. Men dette er jo for dumt. Jeg tviler på at de har jussen på sin side. Et eksempel som nok ikke er altfor fjernt: Man skal ha en liten fest for kona si i båten på Tjøme sammen med andre båtvenner. Fyller opp med masse ting fra polet og tutler utover fra Oslo. Man kommer til Tofte og blir stoppet, men kvitteringen tok man ikke vare på. Det henger ikke på greip hvis man da får trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Det holder å lese de to første sifferene på strekoden for å finne ut om den er norsk. Jeg tror dette er ett ikke-problem... Har du handlet i Norge kan du vel ha med deg "i bøtter og spann"? Det er tydeligvis enkelt å dokumentere Har du handlet utenlands, og ikke har kvitteringer...ja da er du nok på tynn is... Men jeg lurer litt på hvilke mengder folk i båt har med på tur? Er hele problemstillingen opphauset, eller er det så mye alkohol i omløp i østlandsskjærgården at det faktisk er påkrevd med det omfanget av kontroll som det tydeligvis er der borte? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 faktisk er påkrevd med det omfanget av kontroll som det tydeligvis er der borte? Underlig hva man ser på som fakta. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Mulligan: siter spørsmålet mitt som et spørsmål og ikke som en konklusjon! Såpass klarer du vel? Det er jo mange innlegg her som påpeker problemet med mengde alkohol ombord ifm kontroll mer enn at det er KV som skysser tollerne, så da synes jeg spørsmålet er relevant, eller er du uenig i det? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
millisivert Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 [...] er det så mye alkohol i omløp i østlandsskjærgården at det faktisk er påkrevd med det omfanget av kontroll som det tydeligvis er der borte? Tollvesenet (eller kystvakten) har da ingen verdens ting med hvor mye alkohol jeg har ombord? Deres oppgaver stopper ved ting som har blitt fraktet over grensen og/eller ikke er betalt de nødvendige avgifter på. Antallet flasker som er kjøpt i Norge (eller tollet in på lovlig vis) har de ingenting med straks de har funnet ut av hvor disse kommer fra. Tror du forveksler tollvesenet med Avholdsinkvisisjonen, for de ville sikkert hatt hjemmel til å mene noe om antallet flasker jeg har om bord.... Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Overgrep er det derimot når ølet blir beslaglagt. Believe me For de av oss som ser på direkte import som en sport og utfordring.. Trur vel ikke det er den kassa ekstra med øl de skal ta... ...Det er vel mest de med høy vannlinje fra Danmark man primært er ute etter, det har jo blitt kjent at båtene fylles opp etter for eks Hovdan-Skagen race... Dette er vel grunn nok til at jeg stiller spørsmålet? Ikke for å henge ut de som jeg har sitert, men det som de vet vet også tollerne og da er det jo greit å holde et oppsyn. I en tråd her på forumet er det bilde fra en pinsetur til Stømstad og "fangsten" i benkene... I en annen tråd er det hyling og skriking over hvordan en full seiler har oppført seg... Rart hvordan man skifter syn på tingene alt ettersom hvordan det passer en selv...jeg synes kanskje at noen kan akseptere at det er en grunn til at kontrollene tydeligvis er hyppigere og mer tilstedeværende der øst? Og igjen, ikke for å henge ut hverken de siterte, han som har vært i Strømstad eller de som har sterke meninger om fulle folk i båt TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Jan E. Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Er ikke så inne på hva privatbåter skal forholde seg til av regler. Men kjenner litt til nyttefartøyer/større fiskebåter etc. Og tror egentlig lystbåter må forholde seg til samme regler. -Før en ankommer havn skal en ha meldt fra til Tollen. Om en har tollvarer ombord skal en innom et tollsted/få besøk av tollere som blomberer tollvarene inne. Denne blomberingen er det ikke lov å bryte før en er på vei ut igjen, og har passert 12mil grensa. Om en ikke har tenkt å ta det med ut igjen, men nytes innenfor Norsk økonomisk sone, skal det tolles inn. Og har en med mindre en kvoten er det fritt frem, og tollere trengs ikke innformeres. -Får en lastet opp tollvarer i Norge, for eksport. Skal også disse blomberes inne frem til 12mil grensa er nådd. -Har en med varer over kvoten kjøpt i Norge, som skal taes med i båt i sjærgården. Må en kunne bevise at dette er varer en har betalt norske avgifter på. Her tror jeg de fleste tollerne er ganske runde med fritidsbåter. For de vet at mange har et barskap som overgår kvoten. For det er ikke de som har noen flasker i barskapet de er ute etter, men de som tar med masse utenfra. Og eventuelt de med narkotika i lasten. For min egen del reiser jeg en del i jobben, og har derfor barskapet fylt med Taxfri flasker. Disse ser en ikke er kjøpt i Norge. Så hvis tollerne stopper meg på vei inn Frierfjorden etter en dag i Langesund sliter jeg nok. For det er først de siste ukene jeg har vært klar over dette, og begynt å ta med kviteringer i båten. Med andre ord: Det er ganske mange regler som gjelder selv om en er bare i nærområdet. Så hvis en kjøper flasker en vet kommer til å havne i båten, så ta med kvitering, selv om det er kjøpt i Norge. Og spesielt om det er import. Tungvindt?...Ja, men dette er eneste fornuftige måten tollerne har for å kunne sjekke deg på stedet, og hvor varene kommer fra. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 det er en grunn til at kontrollene tydeligvis er hyppigere og mer tilstedeværende der øst? Ja det er det en grunn til. Ca 10000 mennesker passerer mellom Færder og Torbjørnskjær. Hver dag. Og om sommeren er det langt fler. Har ikke noe som helst problem med hverken Tollvesen eller Politi. De er velkommen ombord. Men det er ikke representanter for Forsvaret i uniform. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 For min egen del reiser jeg en del i jobben, og har derfor barskapet fylt med Taxfri flasker. Disse ser en ikke er kjøpt i Norge. Så hvis tollerne stopper meg på vei inn Frierfjorden etter en dag i Langesund sliter jeg nok. For det er først de siste ukene jeg har vært klar over dette, og begynt å ta med kviteringer i båten. Tror ikke du skal være bekymret for dette, det rekker i lange baner å legge frem dokumentasjon på at du har reist utenlands... Da kan du fint sannsynliggjøre at dette er kjøpt som tax fritt.... En trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det trenger være, med mindre en absolutt vil da.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
The Gannet Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Dette har jeg ikke hørt om tidligere - kan dette være korrekt? Jeg har aldri med pass når jeg bare seiler til Sverige. Det var for 13-14 år siden. En ny EU-regel som skulle innføres. Kustvakten hadde sågar vært på kurs. Tenker det rant ut i sanden på lik linje med EU-bestemmelsen om at skipper skulle lage mannskapsliste med identifikasjonspapirer på alle ombord ved besøk i Svensk gjestehavn. Det prøvde de vel å innføre for 4? år siden. Husker jeg leste et intervju med havnesjefen i Strømstad som sa at dette hadde han ikke tenkt å innføre da det ville bli alt for mye byråkrati og umulig å gjennomføre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Så vidt jeg vet så har disse flaskene strekkoder, i allefall de flaskene jeg har og uansett hvor de er kjøpt, og disse stekene er ikke helt tilfeldige, men gjør det veldig enkelt å kunne dokumentere at flaskene er kjøpt i Norge. Tror også at tollerne er kjent med disse strekkodene? Og har man vært i utlandet så huser man forhåpentligvis både hvor og når og kan også enkelt dokumentere dette selv i ettertid hvis nødvendig? Skal det være kvoter, skal det være regler, skal det være tollere og skal disse kontrollere at reglene følges, eller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.