TrondT Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 GeirFrode, hvordan får du det til å bli ukritisk støtte til militær kontroll av sivile??? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
gimi Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Kystvakten ut på anbud ... skjønner at noen vil ha de militære styrker over på private hender.... Selv ikke FRP støtter en slik modell.. Nå er det jo mange av kystvaktfartøyene som er privat eiet (sikkert mer en halvparten av kystvaktflåten) - og de har fått jobben etter en anbudsrunde... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 GeirFrode, hvordan får du det til å bli ukritisk støtte til militær kontroll av sivile??? Det kommer da ganske så tydelig fram av postingene. Kystvakten hylles, roses og skrytes hemningsløst opp i skyene... Dog IKKE av meg og enkelte andre. Selv om jeg også er positiv til en god del av aktiviteten til KV. Bare den ikke brukes MOT sivile. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det kommer da ganske så tydelig fram av postingene. Bare den ikke brukes MOT sivile. Siden du ikke tar noen forbehold "MOT sivile" så gjelder dette også for redningssøk etter sivile... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Nå må du ikke ta helt av Geir Frode, det mange påpeker er at de synes det er fornuftig at fartøyene brukes til flere oppgaver deriblandt å assistere politi og tollvesen. Hvor godt de gjør jobben de er satt til er ikke diskusjonen her, det er hvor vidt de kan utføre disse oppgavene eller ikke som er temaet. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det kommer da ganske så tydelig fram av postingene. Kystvakten hylles, roses og skrytes hemningsløst opp i skyene... Dog IKKE av meg og enkelte andre. Selv om jeg også er positiv til en god del av aktiviteten til KV. Bare den ikke brukes MOT sivile. Antar at du setter meg i den båsen? Jeg har fremsatt følgende syn: Dagens løsning er den mest fornuftige fordi det gir sambruk av fartøyene mellom flere etater, og derfor mest operativitet for pengene. Det er IKKE hemningsløst skryt av KV men en erkjennelse av fornuften. Og jeg er i stand til å skille mellom KV og marinen, og det kan sikkert du og hvis du bare tar hodet opp av sanden littegranne TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Bare kort innpå prøver og lese litt på kystvaktens side.Fostår ikke hva som er helt forskjell på medlem og totalmedlem.Regner med att medlemskapet følger båten ikke bare foreks mitt navn,tenkte hvis maddamen er ute med jentene og trenger hjelp MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
ÅtteGlass Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det som gir mest for pengene er å sette hele greia ut på anbud. Kystvakten ut på anbud ... skjønner at noen vil ha de militære styrker over på private hender.... Selv ikke FRP støtter en slik modell.. Apropos sammenblanding av roller og Kystvakt på anbud: Jeg hadde etpar døgn ombord i denne i fjor sommer, i forbindelse med Tallshipsregattaen fra Bergen til Den Helder i Nederland. Jeg gjorde en artig observasjon av at skippern på Waker hadde to uniformsluer hengende på broen. Når det dukket opp en situasjon med et fartøy i nød, stod han der med "Kustwacht-lua" si mens mannskapet ble berget. Så skiftet han til "Svitzer Salvage-lua" og gikk ut på hekken med en tamp i den en handa og et Lloyds Open Form i den andre...... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Salt Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 kystvaktens side.Fostår ikke hva som er helt forskjell på medlem og totalmedlem. Medlem i kystvakten? mener du redningsselskapet nå? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Ja rednings selskapet sorry Ups var ikke her jeg skulle hatt innlegge. Redigert 9.Juni.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Salt Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 ok; uten å slå opp - det blir på husken - så gir Totalmedlemskapet tjenester i hjemmehavn også. Det er kanskje et par andre forskjeller. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
TrondT Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 ...hadde to uniformsluer hengende på broen. Når det dukket opp en situasjon med et fartøy i nød, stod han der med "Kustwacht-lua" si mens mannskapet ble berget. Så skiftet han til "Svitzer Salvage-lua" og gikk ut på hekken med en tamp i den en handa og et Lloyds Open Form i den andre...... Det er jo en skikkelig festlig sammenblanding av roller da... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Takk for svar for lese litt mere der MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Salt Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 kanskje kustwacht leide skipet av Svitzer..... men jeg fikk regning av farvandsvæsenet (DK) for slep etter at jeg hadde sendt nødrop for en del år siden. Vi som var ombord, ville sikkert blitt reddet uten kostnad :) men det var jo greit å få fartøyet til havn også, og ikke la det ligge igjen der ute på sju meters dyp og dessuten være i vegen for andre. Forsikringa dekket utlegget. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kompismannen Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Folkens, denne tråden har tapt seg. Det var tidligere interessant å lese om hvor Kystvakten holdt til for øyeblikket, gode/dårlige erfaringer/historier, sladder og andre ting. Men når denne tråden i det siste stort sett har handlet om politikk, unifomering av båter, kanoner, våpen, kuler og andre ting av akademisk interesse, så har jeg fallt ut for lengst. Couldn't care less.... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Får gå lott OT igjen da: Arbeidshester i Nordområdene. BJØRNØYA: KV Svalbard har lagt bak seg en helg med hektisk aktivitet til støtte for Værmeldingas stasjoner på Bjørnøya og Hopen. Ser KV Harstad har vært å hjulpet en båt på Island under en øvelse også: Link Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Er dette sivile værmeldinger? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 I den grad man kan skille mellom sivile og militære værmeldinger vil nok denne gå under betegnelsen sivil, siden Svalbardtraktaten også omfatter Bjørnøya. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Johnrik Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3145980.ece Takker og bukker for at kystvakten, som tilhører "de væpnede styrker", bidrar til tryggere ferdsel til sjøs! Sitér dette innlegget Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room... Link to post
Sydvesten Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Skremmende høye tall med tanke på å føre båt i alkoholpåvirket tilstand.. Men strafferammen og foreleggene er jo latterlig lave da... skulle vært ganget med 10 Redigert 29.Juni.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hilmar 2 Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Jeg vil anta de slapp forbi båter som "så grei ut" på samme måte som de stopper oftere rånebiler lørdagskvelden fremfor en stasjonsvogn mandags ettermiddag. Jeg håper iallefall det for andre som ferdes i dette området. At en kystvakt eller politi viser seg i de tidlige nattetimene utenfor festivaler ol. må jo vere en stor fordel selv om det skulle vert unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 (redigert) Jeg leser i BT i dag at Kystvakten stoppet endel fyllekjørere i Skånevik. De skriver ikke at kystvakten hjalp til med andre ting (dregger ol.) Hadde vel steilet flere medlemmer her hvis de så "krigskipene" drive med sivile gjøremål på dies festival... De skriver forresten at det kun var 42 båtførere i vågen denne dagen Redigert 5.Juli.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Jeg hadde for noen dager siden gleden av å oppservere ett av marinens Havøy-klassen fartøyer med ett hvitt skilt på siden hvor det teksten lød "Marinen Sommerpatrulje. Jeg besøkte deretter Marinens hjemmeside for å finne ut hva dette var for noe, dette er vel ikke akkurat noe kystvaktskip men passer godt inn som ett suplement til tidligere diskusjoner om "krigskip på sivile oppdrag" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.