Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?

Tommelise

Recommended Posts

Ingen.

Jeg følte meg truet av hunden.

Der tar du helt feil. Det er forbudt å angripe hunder og andre dyr. Du må anmelde forholdet, og så må politi gå videre med saken (på samme måter som innbrudd og andre ting som blir nedprioritert i forhold til laserkontroller....)

Siden du er så opptatt av loven om båndtvang og andre lover, så bør du kanskje lese hva du kan og hva du IKKE kan gjøre med andres eiendom. Og det er IKKE tillatt å ta loven i egen hånd. De eneste som har lov til å skyte hunder er bønder dersom hunder jager og skader sau eller tilsvarende, eller i direkte selvforsvar dersom en hund angriper for å drepe og det er "ingen annen utvei" enn å ta livet av hunden.

Redigert av hermansen (see edit history)

Der tar du nok feil!

Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade

Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt

Redigert av Espen C (see edit history)
Er noen redd hunder i dagens samfunnet har de et problem de bør lære seg å takle.

I Norge er det rundt regnet 800000 hunder, det tilsvarer noe slikt som en hund pr. 6. nordmann.

Hadde noen forsøkt å gjøre slikt mot min hund hadde jeg gladelig ofret et Bruce-anker og en del meter kjetting.

Hundeloven av 2003 ble til ene og alene fordi Ben Werner er imot det meste, og fordi tre stakkars barn ble angrepet av hunder.

Alle angrepene er helt unødvendige og ytterst tragiske..

Pussig nok var ingen av rasene som i dag er forbudt med på noen av angrepene.

Folka bak hundebitt.no har sammen Dørum og Werner æren for raseforbudene og en alt for streng hundelov.

Ingen av raseforbudene har grunnlag i forskning, man forsøkte bare å følge en trend som var forbi.. Vi ser i dag at flere andre land i Europa gjør det motsatte, de fjerner raseforbud.

Er det flere enn meg som reagerer på dettet?

Herr Anonym, raseforbudet er ikke en nødvendighet på grunn av rasen(hunden) i seg selv men på grunn av eiere som deg.

Ingen.

Jeg følte meg truet av hunden.

Hold bikkja i band så går det bra.

Vel, jeg kommer til å fortsette som jeg gjør, og jeg har en hund som holder seg hos meg, det er nemlig det kuleste stedet i verden å være!

Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt

I det hunden har forvoldt skade ja, og da må først det inntreffe..

Herr Anonym, raseforbudet er ikke en nødvendighet på grunn av rasen(hunden) i seg selv men på grunn av eiere som deg.

Så hva mener du eiere som meg har gjort som rettferddigjør ulovliggjøring av flere av de mest menneskekjære rasene man vet om?

Hunder som virkelig lever og ånder for å tilfredsstille menneskene sine..

Du vet hvorfor de ble forbudt? Fordi man ville hindre angrep på mennesker, og mente at de var farlige mot mennesker.

Dette er noe man i Norge kunne fastslå uten noen som helst dokumentasjon.

Man hadde ikke så mye som opplysninger som tydet på at det var en sammenheng her.. Derimot fant man det bevist at ymse polarhundblandinger (som drepte minst en gutt..) hadde gjort noe galt, disse hundene valgte man derimot ikke å forby.

Man favoriserer altså hundehold som dreier seg om å ha en haug av hunder stående i hvert sitt bånd utendørs (alternativt gå i en hundegård..), fremfor hundehold som dreier seg om å aktivt jobbe med hunden sin hver eneste dag.

Forstå det den som vil..

Men, jeg har ikke hund av forbudt rase, jeg har en liten tass som gjør alt han kan for å gjøre mennesker generelt fornøyd, pussig nok er det veldig få barn som er redd han, foreldre derimot, de tror visst han er livsfarlig.. Ikke så rart sånn som media her til lands holder på.

Så hva mener du eiere som meg har gjort som rettferddigjør ulovliggjøring av flere av de mest menneskekjære rasene man vet om?

Holdningene dine for eksempel.

"...og fordi 3 barn ble angrepet" er en bagatellisering av drapet på 3 barn

En av de som var med på å utforme hundeloven var kenneleier, jeger og hundedommer og far til gutten som ble drept i 2002

Du vet hvorfor de ble forbudt? Fordi man ville hindre angrep på mennesker, og mente at de var farlige mot mennesker.

Ja, det er jo helt uhørt. Tenke seg til at noen vil hindre slike angrep? :crazy:

Hvor synes du at grensen bør gå?

Skal vi ha slike tilstander?

pethyena.jpg

Pussig nok var ingen av rasene som i dag er forbudt med på noen av angrepene.

Vi ser i dag at flere andre land i Europa gjør det motsatte, de fjerner raseforbud.

Regner med at du har en formening om hvorfor disse hunderasene(kamphunder) ble forbudt i Norge? :rolleyes:

mvh

fem@il

Tror at erfaringen med hundeeieres forhold til båndtvang er veldig avhengig av hvor man bor.

Er man i en by, så er jo de fleste hunder i bånd. Selv bor jeg utenfor allfarvei(på en øy) og her er det desverre slik at nesten alle hunder er løse.

Både turister og fastboende tror tydeligvis at båndtvang ikke gjelder utenfor byen.

Er sikkert noen fornuftige hundeeiere som har hunden sin i bånd og plukker opp dritten etter den, men jeg har ikke truffet noen :smash:

Etter min mening skytes det altfor få av både hunder og hundeeiere :wink:

Holdningene dine for eksempel.

"...og fordi 3 barn ble angrepet" er en bagatellisering av drapet på 3 barn

En av de som var med på å utforme hundeloven var kenneleier, jeger og hundedommer og far til gutten som ble drept i 2002

Altså, de angrepene var en direkte foranledning til dagens hundelov.

Hva den fyren faktisk drev med er irrelevant, han lot det tragiske angrepet mot sin sønn medføre at han fikk frem sitt hat mot enkelte hunder, hunder som ikke har noe med saken å gjøre.

Ja, det er jo helt uhørt. Tenke seg til at noen vil hindre slike angrep? :crazy:

Hvor synes du at grensen bør gå?

Jeg mener alle raser har livets rett, og at alle hunder bør være velkomne..

I Sverige har de ikke raseforbud såvidt jeg vet, de har ikke større problemer med hunder som volder skade enn vi har her til lands.

Regner med at du har en formening om hvorfor disse hunderasene(kamphunder) ble forbudt i Norge? :rolleyes:

Mest grunnet fordommer, og fordi politiet påstod at det var et kamphundmiljø, dette miljøet klarte de aldri bevise at finnes..

Tror at erfaringen med hundeeieres forhold til båndtvang er veldig avhengig av hvor man bor.

Er man i en by, så er jo de fleste hunder i bånd. Selv bor jeg utenfor allfarvei(på en øy) og her er det desverre slik at nesten alle hunder er løse.

Både turister og fastboende tror tydeligvis at båndtvang ikke gjelder utenfor byen.

Er sikkert noen fornuftige hundeeiere som har hunden sin i bånd og plukker opp dritten etter den, men jeg har ikke truffet noen :smash:

Etter min mening skytes det altfor få av både hunder og hundeeiere :wink:

Det er ytterst interessant at båndtvangen overholdes i større grad i by enn i marka, det er jo i marka den faktisk har en misjon.

Dette skyldes i stor grad manglende respekt for en håpløst teit lovgivning.

Minner om at loven sier at det er båndtvang, denne bør du respektere slik du ber oss andre respektere lovverket rundt din eiendom i andre tråder.

...

Dine fortsatte idioterklæringer om halvparten av de som har hund fortjener ikke noe saklig motinnlegg, derfor!

Før du "idiotærklærer"andre mennesker, bør du ha evnen til å lese hva andre skriver, og forstå inneholdet,hva det virkelig står der.Men for all del,mulig jeg uttrykker meg dårlig,tungt,vannskelig i mitt innlegg nr.316,det får andre vurdere. Din "Idiotærklæring" taler for seg selv. :cheers: kanskje du føler deg truffet av mine "idiotærklæringer? :lol:

mvh :sailing:

fem@il

Nå nærmer vi oss den gamle reglen om at, dom som sier dom er domme dom, eller noe sånt! :lol:

Var ikke klar over at jeg hadde et problem med å forstå ditt innlegg 316 (høres snart ut som et bibelvers!), men jeg tar avstand fra din påstand om at 40/50% av de som har hunder er slik eller så, og hva du har skrevet i så måte vet du vel selv! Tror jeg i allefall, er faktisk ikke helt sikker, men det kan jo skyldes min dumhet. Forøvrig så er en idiot en uvitende person og det er jo lov å ikke vite alt, etter mitt syn.

Ha en god dag! :cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå nærmer vi oss den gamle reglen om at, dom som sier dom er domme dom, eller noe sånt! :lol:

Var ikke klar over at jeg hadde et problem med å forstå ditt innlegg 316 (høres snart ut som et bibelvers!), men jeg tar avstand fra din påstand om at 40/50% av de som har hunder er slik eller så, og hva du har skrevet i så måte vet du vel selv! Tror jeg i allefall, er faktisk ikke helt sikker, men det kan jo skyldes min dumhet. Forøvrig så er en idiot en uvitende person og det er jo lov å ikke vite alt, etter mitt syn.

Ha en god dag! :cheers:

Komentarer overflødige.Sakelig innlegg i denne "hundediskusjonen". :flag:

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Mouche,

uavhengig av hvilken inteligens den enkelte har så har du feil i denne diskusjonen, det har du hatt hele tiden og så sant ikke loven endres så har har du feil og loven mot deg.

Hva er det jeg har feil i? At jeg bryter loven vet jeg, gjør det sågar med åpne øyne, men jeg lar ikke min hund være til sjenanse for andre fordi der hun er løs er det ingen andre. Så hvem, eller hva, er dette til plage for?

Kjører forøvrig stadig for fort, har snytt på skatten, tatt med en flaske for mye gjennom tollen, men på den annen side så slår jeg ikke ned folk, hiver dem ikke til sjøs hverken med, eller uten, batterier bundet fast i beina, skyter ikke på hverken folk, fe eller måker så føler meg sånn sett ganske lovldig tross alt! :cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei!

Jeg hadde tenkt å holde meg for god til å kommentere denne tråden, for nå er det vel mer usakligheter enn diskusjoner om hundehold!

Det som det koker ned til er at vi alle må ta hensyn til hverandre; både de med og de uten hunder, det kan vel ikke være vanskeligere ennn det??????

Er vel stor forskjell på både hundeeiere og hunder. Selv er jeg veldig glad i hunder og har selv hatt 3 Berner Sennen. Disse hundene kan meget godt gå uten bånd. Hvis en Berner beveger seg 10 meter unna eieren så er den på skikkelig langtur. Derimot er det hunderaser jeg slett ikke ønsker å se gående løse(disse er nå forbudt innført i Norge) selv om de er til mest fare for andre hunder og ikke folk.

På den annen side har jeg forståelse for at enkelte har "hundeskrekk", men da kommer det igjen an på hunden og eieren. Selv kalte jeg altid hundene til meg når vi møtte noen og det ble aldri noe problem.

Største problemet var at jeg hadde tisper og av og til møtte løse hann hunder.....

Om noen lurer på hvordan en Berner Sennenhund ser ut så kan de ta en titt på verdens nydligste "Kosebamse" HER

Her finnes masse bilder av hunder fra kennelen jeg fikk mine 3 fra: Kennel Dale Gudbrabrand

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Denne topic begynner og sile ut hvem som er mindre begavet både den ene og andre veien.Syntes denne topic surner miljøet,på dette forum som var bra.Begynner og lure om det er andre fra ett annet forum som har kledd seg ut her for og lage kvalme :cool: . Nå mener jeg att en ikke bør gjøre narr av andre båtsider da dette begynner og bli en stor fjasko desverre.Ikke rart det blir krig her i verden.Legg nå denne ballen død,Dette har jo sklidd helt ut.Begynner og bli skummelt nå tenk om en møter noen av krigerne her en lørdags kveld på skjære . :crazy: :fishing:Første side i Vg Båtplassen venner i full slosskamp :lol:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...