Marwin Svart 7.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Helt korrekt. Fikk samme erfaring sjøl i starten. ( Se tidligere innlegg i denne strengen) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
TommyJ Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Drev i går med klargjøring av båt for utsetting. Da klarte jeg å knekke den plastdingsen til nødstoppen. Må selvfølgelig få tak i ny. Men spørsmålet er om motoren kan kjøres uten denne ? Det står i håndboka at motoren kan kjøres uten i nødstilfelle , men betyr det at den kan kjøres som vanlig eller må jeg gjøre noe ekstraordinært først ? Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Motoren vil starte og gå som normalt, uten daumann da selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Det stemmer , satte ut båten i dag og motoren gikk som normalt uten dødmannsknapp , men turteller og trim meter virket ikke. En side av samme sak eller er det noe annet feil ? Får ny knapp i morgen så får teste å se. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 1334086089[/url]' post='1274153']Det stemmer , satte ut båten i dag og motoren gikk som normalt uten dødmannsknapp , men turteller og trim meter virket ikke. En side av samme sak eller er det noe annet feil ? Får ny knapp i morgen så får teste å se. Da er det sikkert dårlig kontakt eller gåen sikring. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Ny nødstopp satt på i dag og testet. Alt ok , og nå virker også turteller og trim meter. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Ny forhandler av Seamaster i MidtNorge selger med Mercury på hekken. På spørsmål om eTec i stedet, ble det svart at DET var samme motoren, for de var begge produsert i USA.... En annen var litt vanskeligere å avsløre kanskje: På Finn.no var det annonsert en Finnsport med eTech. Sa og skrev selgeren. En rask titt på medfølgende foto viste at det var en Fict RAM av eldre årgang. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 noen selgere er istand til å si hva som helst for å få et salg.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Ny forhandler av Seamaster i MidtNorge selger med Mercury på hekken. På spørsmål om eTec i stedet, ble det svart at DET var samme motoren, for de var begge produsert i USA.... En annen var litt vanskeligere å avsløre kanskje: På Finn.no var det annonsert en Finnsport med eTech. Sa og skrev selgeren. En rask titt på medfølgende foto viste at det var en Fict RAM av eldre årgang. Sånne forhandlere holder man seg langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) En morsom snutt for oss E-tec eiere: Redigert 13.Mars.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 (redigert) Magnus992 hadde et innlegg (som ble sperret) om avskalling av lakken på stammen til eTec i går.... Har klargjordt egen motor før sjøsetting i går, og ser at det begynnerå bli et par flekker med avskalling der også. Når jeg studerer offeranodene, begynner de å bli ganske mye tæret, og jeg mener å ha sett at i slike tilfeller bør disse skiftes. Ofte! Ser av bildene til Magnus992 at anodene ser ganske like ut med mine egne. Om dette er årsaken, skal være usagt. Min motor er alltid vippet ut av vannet når den ikke er i drift... Noen her som har bedre peiling på slikt? (KAN det være dårlig lakkarbeide /lakk, eller er det tæring forårsaket av motoren selv, som er årsak?) Så litt om impeller: Skiftet denne for 3 år siden; I fjord var ikke båten på sjøen, men stod i betonghus hele året. Da jeg startet opp motoren for første gang i går ( den startet umiddelbart!), syntes jeg at kjølevannstrålen var litt svak. Impeller ble skiftet, og den så svært dårlig ut! Kommer til å skifte hvert 2. år heretter! Koster bare 200 kr. Redigert 27.Juni.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
gbraen Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Zinken skal skiftes når dem er nede på 2/3 av ny. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Og det skader ikke å pusse av noe oxydbelegget. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tkb Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Samt sjekke at de er godt fastskrudd ( kontakt) Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Byttet impelleren på min E-tec først etter 8 år. Skal sies at båten ikke hadde vært veldig mye brukt. Gummien i impelleren var myk og uten sprekker da jeg byttet den. Det som derimot ikke likte det lange inspeksjonsintervallet var dekselet der girskifte-staget går inn i undervannshuset. Det var tæret i stykker under gummidekselet som omgir girskifte-staget. Redigert 28.Juni.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Var skovlene rette på impelleren, eller var de konstand bøyde da du tok de ut? Min var bøyd og pumpa gav lite effekt. Hadde kanskje holdt en sessong til, men slikt gambler jeg ikke med. Ikke til den prisen på impeller nei! Gummidekslet du beskriver så greit ut på min.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Audiquattro Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 (redigert) Det dekselet jeg snakker om er i metall. Det var korrodert UNDER gummihetten. Når du tar av undervannshuset må du spyle rent under denne gummihetten hvis ikke vil du få samme problemer som det jeg fikk. (Hvis motoren går i saltvann.) Impelleren var helt ok. Jeg byttet den kun fordi jeg hadde plukket ned alt sammen i forbindelse med bytte av det dekselet som var korrodert. Motoren hadde totalt gått 122,5 timer når jeg byttet impelleren. Jeg flusher motoren med ferskvann etter hver tur i saltvann. Dette hjalp ikke på dekselet til girstaget da gummihetten forhindrer at man klarer å flushe dekselet med ferskvann uten å droppe ned hele undervannshuset. Litt mye jobb å gjøre dette etter hver tur så jeg har bestemt meg for å gjøre dette hvert tredje år. Se bilder i denne linken: http://www.etecownersgroup.com/post/50-HP-lower-unit-assemble.-6019502 Redigert 1.Juli.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 (redigert) Ikke antydning til korrosjon på det dekslet mitt. Kjører motoren i ferskvannstønna hver høst og vår.... Min motor er fra 2096. Og har alltid gått i sjøvann... (Ut fra de kommentarer som er fremkommet, samt at jeg ser endel korrosjon på anodene mine, kommer jeg til å skifte disse i høst!) Redigert 1.Juli.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
chrisrik Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 I morgen trer jeg inn i e-tec-verdenen! Har idag begynt å demontere og gjort klart. Henter ny kontrollboks og instrumenter imorgen tidlig - håper å få strekt kabler iløpet av dagen før ny motor heises på plass på ettermiddagen gjett om noen gleder seg! Håper kabeltrekkingen går greit, alle kabler går så og si åpent, men skal gjennom noen trange hull som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få kontaktene igjennom. Håper natten bringer noen svar... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 trekkefjær slik som elektrikerne nruker samt teip og tålmodighet, så får du nok igjennom det du skal. Vær også obs på størrelsen på kontaktene , lønner seg ofte å få de største gjennom først Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 (redigert) kontakter kan også demonteres med et slags nåleverktøy, hvis man må. men litt viktig å få ledningene på plass samme de sto Redigert 2.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skvulpen Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Min motor er fra 2096. Steikje! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Motor drevet av kryptonitt ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Takk for tips Ivar og teerex. Gikk med endel teip, men det gikk faktisk greit. Færre kabler på denne etec'en enn Yamahaen. Nå er ny motor heist på, kabler og alt er strekt opp... Men det tar tid! Ut nå og gjøre siste fremstøt med montering av instrumenter og sånt. Kjedelig å jobbe i regn. Hadde ambisjon om å være på sjøen ikveld, så jeg får testkjørt litt før "langturen" i helga. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Marwin Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Steikje! ;-)Jadda Skvulp, 9 og 0 sto litt nær hverandre. Sorry.Min motor er fra totusenogseks - 2006. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.