Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt


marexkaren

Recommended Posts

Ser på bilde at du fikk på plass den bordbiten akter på bb side.

Fikk du det til uten steamer?

 

Ja det gjekk på ein måte, lot dei ligge nedsenka i sjøvatn i 4 dagar, tok dei på land lot dei ligge tørt i ein dag, var nødt til og høvle dei ca 2 mm og da gjekk det ganske greit.Det knaka litt i materialen,men dei bøygde seg fint dei Men det beste hadde vore og steame dei men hugs det at dette er berre ein mellombels løysning, til neste høst blir båten tatt opp og da blir heile bordet skifta. Har ein tapetsteamer på bestilling.

Link to post
Share on other sites

Har vore i båten og surra litt i dag og sett litt på interiøret sjekka litt inni skapet inni forpiggen, som dere ser så er det fuktighet frammi der, sjekka kor lekasjen kom fra og konstanterte at det kom fra vinduene, bortimot alle vinduene må taas ut og tette dei opp igjen. Sjekka tetningane på vinduene og alle var morkne eller sprukne pakningene alltså

 

 

30082009217.jpg

Som dere ser så må det nok ein del utskifting av nokre bord under vinduene og, men dette er bare piece of cake

 

30082009218.jpg

 

Tok også noken andre bilder av båten innvendigt,

30082009219.jpg

 

30082009220.jpg

 

30082009221.jpg

 

Som dere ser så er det mange fine utskjeringer og masse med rom og skapplass

30082009222.jpg

 

30082009223.jpg

 

30082009224.jpg

 

30082009225.jpg

 

Tenkte og montere pumpe og en pantry her på baksida av setet slik at vannkrana kan vippes fram til vasken her.. Tanken ligger rett under setet ca 80 liters tank, slangane er bare kutta der

 

30082009226.jpg

 

 

30082009227.jpg

 

Her har det vore kokeplater får ta mål av det og sjå om det er noen som passer rett inn. Ser at det har vore gasstilkoblinger der.

 

30082009228.jpg

 

30082009229.jpg

 

Til og med dør ned til lugaren, fint og ha når ungane blir umulige :smiley:

30082009231.jpg

 

 

Så det som blir gjort nå er og pusse ned framdekket fjerne alt av tettninger til vinduer, Tette på nytt alt.(Noen som har tips om kva eg skal bruke som tettningsmiddel?).

Etter det er det nede i lugaren ta for meg dei borda som har vannskade bytte ut dei, innbillar meg det at allt inni båten er mørke materialer etter jeg har pussa dei, blir vannvittigt mye og pusse her med alle krinkel kroker rundt om. Er det noen forslag om kva eg skal bruke av lakk eller olje. Tenker mest på lakk innvendigt.Gulvet blir vel bare rubbet lett og lakka eit par strøk til, for dei ser ganske fine ut. Har dere tips om forandringer eller om dere kunne ha gjort anderledes så er det bare og seie frå

Link to post
Share on other sites

Flott med flere bilder fra innsiden av båten din.

Som alltid vil det dukke opp nye utfordringer etter hvert med gamle båter.

Men som du sier...piece of cake :yesnod:

 

Var en tur i Sagvåg i dag og tok bilder av noen av de båtene de holder på med og skal i gang med å restaurere der....

Sammenlignet med dem, er det du og jeg holder på med virkelig piece of cake.

Skal legge ut en egen post med bilder derifra litt senere i dag.

 

Så et par kommentarer til noen av bildene dine

 

Du skriver at du må skifte ut noen av listene under vinduene. Men det spørs vel om du ikke må bytte ut noe mer etter hvert. Eller er det ikke så ille som det ser ut på bildet?

30082009218.jpg

 

Ser at det er åpen garnering i forpiggen. Jeg har hatt en lang diskusjon her på BP omkring dette med tett eller åpen garnering. Men det er vel ingen tvil om at åpen garnering er det beste med tanke på lufting. Så dette er jo bra :yesnod:

30082009219.jpg

 

Og her har du jo nesten plass til ei lita stikkkøye

30082009224.jpg

 

Stolene ser jo ut til å være i fin forfattning. Det er jo ofte et probem med eldre skaiestoler at de er sprukkne og stygge. Men disse ser jo flotte ut.

30082009225.jpg

 

Vet ikke om jeg oppfatter proporsjonene riktig her. Men er ikke denne vasken, og tilsvarende plass for kokeplate på SB side veldig lave. Ser ut som om du må stå på kne både når du skal vakse opp og når du skal koke

30082009226.jpg

Link to post
Share on other sites

Så et par kommentarer til noen av bildene dine

 

Du skriver at du må skifte ut noen av listene under vinduene. Men det spørs vel om du ikke må bytte ut noe mer etter hvert. Eller er det ikke så ille som det ser ut på bildet?

30082009218.jpg

 

Ser at det er åpen garnering i forpiggen. Jeg har hatt en lang diskusjon her på BP omkring dette med tett eller åpen garnering. Men det er vel ingen tvil om at åpen garnering er det beste med tanke på lufting. Så dette er jo bra :yesnod:

30082009219.jpg

 

Og her har du jo nesten plass til ei lita stikkkøye

30082009224.jpg

 

Stolene ser jo ut til å være i fin forfattning. Det er jo ofte et probem med eldre skaiestoler at de er sprukkne og stygge. Men disse ser jo flotte ut.

30082009225.jpg

 

Vet ikke om jeg oppfatter proporsjonene riktig her. Men er ikke denne vasken, og tilsvarende plass for kokeplate på SB side veldig lave. Ser ut som om du må stå på kne både når du skal vakse opp og når du skal koke

30082009226.jpg

 

 

Svar på spm dine wasco...

Spm 1. du såg det ja :lol: .. Alle disse småborda blir bytta ut. Ser ikkje ut som om jeg får taki dei samme småborda der,dei er buet og får bare tak i rette men trur det blir like fint. Så dei er bestilt og dei får jeg i neste uke skal behandle dei med olje før montering.

 

Spm. 2 . Synest åpen garnering er finest likte ikkje fargen men den blir dekket av puter med tid og stunder så det gjør eg ikkje så mykje med ..

 

spm 3.Tanken slo meg og, blir til at jeg pusser ned dette til reint tre og behandler det deretter, skal og montere inn noen lys der slik at det ikkje blir så mørkt der. blir vel ein kombinert løsning for lagring av sengetøy og seng der.

 

Spm 3. Stolene ser bra ut med tanke på slitasje. Men må prøve og ta av stolryggene og lage til ei ny ramme der, ser at treverket er begjynnt og bli slitt inni der.

 

Spm 4 Tror bildene lyger litt der. Er lave men jeg klarer fint og stå der og vaske opp uten og bøyge meg so veldigt. Men kjerringa er liten, så det passar perfekt til ho,Og jeg kan klage over dårleg rygg :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei..

 

Lenge siden det har vore oppdateringer her no, Er blitt litt fuksjonshemma her no pga ein operasjon i venstre skulder så det tar ca 6-12 uker før den kan belastest heilt, så eg kan ikkje pusse utvendigt i denne tida :nonod: .Men det er ikkje så farligt har no bestilt masse snasne ting til og montere inne i båten, har bestilt vindusvisker, nye brytere fra wave + div nye målere der dei gammle var stygge og sprukkne glass på. Skal og ha meg eit raid på BT for og kjøpe meg masse med led lamper. Men det jeg lurte på var, jeg skal bytte den instrumentplata som er svart og stygg, hvilken tresort skal eg bruke der eit materiale som ikke sprekker så fort og er pent, lurte litt på teak da men er det noen som har litt erfaring med det.

Link to post
Share on other sites

Men det jeg lurte på var, jeg skal bytte den instrumentplata som er svart og stygg, hvilken tresort skal eg bruke der eit materiale som ikke sprekker så fort og er pent, lurte litt på teak da men er det noen som har litt erfaring med det.

Kjipt med den skulderen da :headbang: Vet selv hvordan det er å bli satt ut av spill da en helst ikke vil, men slik er det noen ganger :nonod:

 

Teak finer er helt suverent å jobbe med og ikke minst er det pent :flag: Denne kan du bearbeidce akkurat som du vil, og ikke sprekker den, og ikke løsner fineren fra hverandre i lagene. Lakke den skikkelig før du monterer inn så har du noe som er flott i mange år :flag:

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut tråden om Vivvi! Her er det brukt kun teakfiner og teak lister i innredningen :flag: så får du se resultater :cool:

 

Vivvi

 

Steike fint interiør i båten din ja, Vilken tjukkelse brukte du på platene dine da og var dei dyre? Tenkte jeg skulle bruke dei inne i lugaren og, skal ta vekk disse teakstavene i forpiggen og bak ved styrehuset, Men først må jeg få tette disse hersens vinduene og få montert inn danskebyssa mi i båten slik at det blir litt varme der nå i høst og vinter, Da blir det fuktfritt og varmt :flag:

Link to post
Share on other sites

Dersom du vil spare litt plass så får du vask med integrerte utfellbare gassbluss, alt ligger i en enhet nett og fint og du kan slippe unna med å kun måtte ha en av de pentry kassene i cockpit.

 

Mht profilen på listene lar det seg gjøre med en fres. Ta med en av de gamle listene og snakk med noen som produserer lister lokalt der du bor om de klarer å gjenskape profilen for deg for en liten sum.

 

Tror nok med tanke på "mørkheten" på de nedre kabin front bordene dine at du kan regne med å finne mer enn litt "mugg" bak de. Regn med at den lekkasjen har vart en stund og kan ha påført mer skade enn du tror, vannet har sansynligvis rent på toppen av aktre fordekksbjelke og skadet ene om ikke begge innfestningssider langs med skroget.

 

Setet du har er ennå i produksjon. så dersom du trenger ett til eller vil bytte eller no så kan du få tak på de på nett. (har hatt samme stol selv ombord frem til nå)

Ellers syntes jeg det var mange fine detaljer ombord i skuta di, dette blir bra!

Stå på trehesten

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Champagne.

 

Er veeldig klar over at det er meir enn bare mørk ved der ja :yesnod: . Så det er vel bare og bestemme seg for kva materiale jeg har tenkt og bruke der . Tenkte jeg skulle ta vekk det meste framme ved forpiggen der og bygge opp ein ny ramme og rett og slett bestille meg nye skapdører på maritim eller en annen båtbutikk . Tenkte og i samme bane som du sa med pantryen. Få alt sammla på ei side. Lurte litt på og bestille meg nye skinnstoler, bare kaste dei som er der og inn med nye, trur dei som er der har gjort sin misjon der.

 

Med tanke på lister og utskjeringer der så har jeg fått disp av kona til og kjøpe meg fres :cool: . Så da skal eg prøve og gjere det sjølv, eller at jeg tar vekk listene der og lager mitt eige mønster. Må ha litt sognesaum inni den veit du :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dersom du vil spare litt plass så får du vask med integrerte utfellbare gassbluss, alt ligger i en enhet nett og fint og du kan slippe unna med å kun måtte ha en av de pentry kassene i cockpit.

 

Mvh

Champagne

 

 

Men hadde du noko i tankane kva eg skal ha på den andre siden da, blir nå umåteligt snaut med ingenting der da,, hin hint tips mottas med takk :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ta ett bilde helt aktenifra cockpit og fremover så kan jeg se på om jeg kan finne på no å putte der.. må se hvor mye plass du har.. har du ett kjøleskap eller en kjølebox... kjekt å ha ombord...:flag:

 

Jeg hadde holdt meg til de materialene som er i overbygget byttes med like materialer som det var. Hvis ikke, kan du løpe inn i nye problemer med at de forskjellige komponentene beveger seg forskjellig. Dersom du ser for deg fronten av kabinen din som en ramme, så dersom du har teak i bånn, furu på sidene og toppen av vinduet, så kan du risikere at de ikke jobber i lag, men isteden mot hverandre hvor det kan dannes sprekker over tid i hjørner \skjøter etc. Med sprekker kommer det mer vann og resten av historien kan du sikkert utenatt.

 

mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Kjøleskap eller kjøleboks hadde vert fint og hatt der ja. Men vil det ikkje dra enormt med strøm når motoren ikkje går.

 

Det som er av materiale der trur eg er teak eller mahogny.

Må som sant seie at eg ikkje har peiling på tresorter, eineste jeg veit forskjell på er bjørk og furu. Hadde du spurt meg om bil og motor så kan vi heller diskutere men tre har jeg aldri brydd meg om før jeg fikk denne trebåten mellom hendene. Skal ta meg ein tur bort i båten i morgen og ta noen bilder av cabinen og så skal jeg skrape av litt lakk på skuffene der og sjekke kva slag tresort det er .

Link to post
Share on other sites

Nymotens kjøleskap trekker ikke mere enn 0,6 Ah strøm gjennomsnittelig. Kommer an på hvor mye pils som vandrer ut og inn av det skapet også :smiley::drink: Rødvin

 

Men er dei ikkje veldig dyre desse nye kjøleskapa da, Blir pils på meg(Hansa) og raudvin på kjerringa. Nei fraspøk til alvor. Gassdrevne kjøleskap da, er det noe alternativ da?

Link to post
Share on other sites

jeg ga litt over 4 båtlapper for Isotherm 65 liter, angrer ikke et sekund! har ikke hatt problemer med strøm i sommer og jeg har ikke allverden av lading tror jeg, utgangen på generatoren er bare en flatstift kabelsko!!!. Isbiter til en drink eller to blir det også!!!

Har i tillegg ei kasse av sånne Styroettellerannet plater, to kasser bayer oppi og en bærepose isbiter, duggfriskt i mange dager, sparer endel strøm på kjøleskapet på dette tror jeg, blir jo noen besøk i kassa i løpet av en dag!! :drink:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

jeg ga litt over 4 båtlapper for Isotherm 65 liter, angrer ikke et sekund! har ikke hatt problemer med strøm i sommer og jeg har ikke allverden av lading tror jeg, utgangen på generatoren er bare en flatstift kabelsko!!!. Isbiter til en drink eller to blir det også!!!

Har i tillegg ei kasse av sånne Styroettellerannet plater, to kasser bayer oppi og en bærepose isbiter, duggfriskt i mange dager, sparer endel strøm på kjøleskapet på dette tror jeg, blir jo noen besøk i kassa i løpet av en dag!! :drink:

 

Var da ikke så allverdens det da, spørs om jeg får legge inn ein søknad om innkjøp av kjøleskap til konemor da :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...