Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt


marexkaren

Recommended Posts

Det er sosialt med trebåt, det er helt sikkert! :flag:

Apropå benar, blir den seig i sola og egner seg dårlig på dekk, er nok bedre med en litt hardere lakk der du skal gå mye. Mange blander benar og ravilakk for bedre resultat!

Link to post
Share on other sites

jeg har aldri opplevd maken:

 

Ligger her på en av Oslofjorderns friluftsråds bøyer i indre oslofjord. Middagen er fortært og vi slapper av og nyter sensommeren. Så dukker det opp to daycrusere. De forlanger at vi flytter oss med en gang, og hvis vi ikke flytter oss kapper de fortøyningenen vår. Den ene av båtene dundrer inn i siden vår og lager to flotte riper. Den andre båten henger seg opp i bruceankerer vårt i baugen. Godt voksne folk i begge båtene. Har aldri opplev maken! De truer med både de ene og det andre. Ringer politiet, men innen jeg får kontakt med havnepolitiet har de stukket.

 

Kan desverre ikke gi noe signalement da jeg hadde min fulle hyre med å holde de to rabiate båtene unna.

 

Hadde de kappet fortøyningen vår hadde jeg med glede most begge to inn i nærmeste steinmolo. Har aldir opplevd noe i nærheten av dette! Er helt satt ut.

 

Begge de to rabiate båtførerne snakket trønderdialekt.

 

 

HAGLE er tingen i en slik situasjon-- Og da med begge løp inn mot deg er du grei.

Innstillingen din ligner <6r!sen>

 

Du får komme til trøndelag på karsk og opplæring med den hagla. Du skjønner her må hagla snus.

 

god sommer :)

Link to post
Share on other sites

Blei litt nervøs nå med all prat om hagle :eek: . Bare spurte om kva slag lakk eg skulle bruke eg :lol::lol:

 

Men er det nødvendigt og mette taket med olje da. Er det ikkje bare og bruke utblanda med terpentin dei første strøka???

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sosialt med trebåt, det er helt sikkert! :flag:

Apropå benar, blir den seig i sola og egner seg dårlig på dekk, er nok bedre med en litt hardere lakk der du skal gå mye. Mange blander benar og ravilakk for bedre resultat!

 

 

Blir det blanding 50/50 da eller??

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er pussinga i full gang. Har no tatt akterdekket,rekkverk og rundt vinduer. Masse arbeid bak her. Lakk som er steinhard er ikkje gøy og ta vekk

 

 

25082009211.jpg

 

og her er det tatt ved vinduer og taket dette er bare linolje og terpentin syntes dette blei fint

25082009212.jpg

 

Her er fra en anna vinkel, fekk ikkje tatt sidene pga det kom eit regnskyll.

25082009213.jpg

 

 

Vil og vise dere et nytt prosjekt 24 fots risørsnekke kommer oppdateringer på denne når vi er begjynnt på den

 

 

25082009209.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjempefint resultat....

Men stakkars mann...regner med at den eksentersliperen har gått varm i dag...

 

Også må jeg jo si at du ikke er riktig vell bevart.... :lol::lol:

Skal du i gang med et nytt prosjekt allerede nå...

 

jeg bøyer meg i støvet full av beundring og vørnad...bowdown.gif

 

Takk takk.

 

Ja trur sliperen er fornødd no den har drive og surra i nokre timar idag, i morgen er det fordekket sin tur. Denne andre snekka var en slik vi fikk gratis, tok den pga motoren. Men denne haster det ikke med kansje vi begjynner på den etter nyttår, det får tiden vise.

Driver man rederi så måman ha litt og gjøre veit du

Link to post
Share on other sites

Blir virkelig resultater dette her :flag:

Nå som du har fått starta behandlingen av det syntes jeg det kan se ut som teak. Problemet med teaken er at den er brun og fin da den er ny, men da den har fått en del hardt vær på seg kan den gulne, slik det kan se ut som i ditt tilfelle. Vil tørre å våge meg på en komentar om at den er før mørk til å være oregon Pine, men det er mitt syn utfra bildene du har lagt ut!

 

Lykke til med videre jobb, jeg velger å ikke si noe om lakk, da det allerede finnes mange alternativer her, men: Epifanes!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Eneste problemet med denne formen for rederivirksomhet er at det er vanskelig å få ballanse i regnskapene....

Utgiftene blir vansligvis større en inntektene...

Og ikke er det mulighet for avskrivning eller momsreffusjon heller...

 

Men litt morro må en jo ha det i livet... :yesnod:

 

 

Blir vel ikkje nokon inntekter på denne virksomheita. Kansje eg skal begjynne med slike guida turer til nærøyfjjorden neste sommer for og spe på med inntekta. turister med god tid :cool:

Link to post
Share on other sites

Blir virkelig resultater dette her :flag:

Nå som du har fått starta behandlingen av det syntes jeg det kan se ut som teak. Problemet med teaken er at den er brun og fin da den er ny, men da den har fått en del hardt vær på seg kan den gulne, slik det kan se ut som i ditt tilfelle. Vil tørre å våge meg på en komentar om at den er før mørk til å være oregon Pine, men det er mitt syn utfra bildene du har lagt ut!

 

Lykke til med videre jobb, jeg velger å ikke si noe om lakk, da det allerede finnes mange alternativer her, men: Epifanes!

 

Vivvi

 

Syntes den var mørk jeg og, men olja var ikke tørka enda, den vil vel lysne litt. Søren og ikkje forvirr meg meir no då :crazy::lol: . Nå har eg bestillt ravilakk skal blande den med benaren. Blir det ikkje bra så bytter eg til neste år. Tenkte jeg skulle bruke det på framdekket og akterdekket blir det brukt benar. Berre for og teste. så får vi bruke andre ting hvis ikkje det funker :smiley:

Link to post
Share on other sites

blir bra dette her... syns også dekket så litt mørkt ut til å være oregon pine. jeg har det i dekket mitt og det er mye lysere. 6 strøk med lakk er ikke veldig mye det.... jeg har 6 strøk på dekket mitt og skal ha 6 strøk til med våtsliping imellom hvert strøk,,, da blir det Strøkent!! tog du an??? benar blir seig i sola ikke bra.... jeg ville brukt Ravilakk da blir det fin gylden farge.

Link to post
Share on other sites

blir bra dette her... syns også dekket så litt mørkt ut til å være oregon pine. jeg har det i dekket mitt og det er mye lysere. 6 strøk med lakk er ikke veldig mye det.... jeg har 6 strøk på dekket mitt og skal ha 6 strøk til med våtsliping imellom hvert strøk,,, da blir det Strøkent!! tog du an??? benar blir seig i sola ikke bra.... jeg ville brukt Ravilakk da blir det fin gylden farge.

 

Tog an ja. Skal ha på litt meir olja so fe me sjå kva eg vel. Får ikkje lakken fær freddan.

Link to post
Share on other sites

Angående teak så kan man känna om det e det på lukten när men slipar. Den har en spesiell lukt som e svår att beskriva.

Men det kann o vara mahogny det liknar i allafall litt på mina dollbord.

Om det nu är teak så e det inte så lurt att bruka linolia då det kan svartna med tiden.

Man skall o ha go tid för att låta linolian oxidera/torka så man icke riskerar utkockning vid fint väder. Min5-6 veckor sa alltid far min men det vet ja icke om det stemmer!

Jag för min del har gått ifrån linolia på ädelträ o där det är kopparklink då det verkar som det påskyndar oxidationen på kopparen.

Ja brukar nu klipper1 men det e bara för att den fins hos min lokala färghanlare o har ett förnuftigt pris. Owatrol har jag inte någon erfaring med men de flesta här inne lovprisar det så det e sikkert safe o bruka :yesnod:

Annars e det rålinolja o terpentin som gäller här i garn o:)

 

Jag blandar 10% uvr i ravilacken så får jag ett slitstarkt o vackert skydd till decket mitt . O 20-30 % uvr när ja har det på skrovet.

Då tycker ja att ravilakken står imot bevegelserna i tret bättre.

Detta är bara en uppskrift från en trebåts fanatiker o inte en apsolut så skall det va.

För det e som Wasko säger spörr du 1000 trebåtsägare så får du 2000 svar! Både deras egna o föreldrar eller besteföreldrars uppskrifter.

Men hur som helst ett flott jobb e det i alla fall du gjort.

O lycka till vidare :seeya:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar kjente ingen lukt av dette når jeg slipte, eneste var att treverket var rødligt når jeg slipte på det. Og takker for oppskriften når det gjaldt ravilakken, det er nok kaldpressa linolje som gjelder her og, skal sette inn bilder når jeg er ferdig og hvis veret holder seg uten regn

Link to post
Share on other sites

Ja en liten opdatering fra meg her i Aurland. Er no endelig ferdig med og slipe og olje akterkabinen eneste som gjennstår er og olje den med benar bare dette forbaska regnet sluttar,,, Men som dere ser så blei dette riktigt så pent, så det er jammen bra det ser slik ut, inspiserer til meir sliping :sweat:

 

 

 

28082009215.jpg

 

Var jo berre nødt til og vise baugen av dama mi og,spenstig dame dette . Ser også litt av hovedstaden i sogn der i bakgrunnen. :wink: (Aurland altso,for folk som lurer)

 

28082009216.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette blir bedre og bedre for hver gang du legger ut nye bilder... :yesnod:

Skjønner bare ikke at du får gjort noe i det hele tatt i det regnvære vi har på vestlandet for tiden... :diving::diving:

 

Trur ikkje det regnar så mykje her inne som ute på kysten, men sitter og holder utkikk ut stuevinduet,når det er opphold so er det og beinfly bort til båten, :lol:. Neste prosjekt er og slipe ned på plattningen framme hvis det ikkje regnar so mykje. Driver og med eit lite prosjekt inne med det elektriske og så er det og skifte ut heile bryterpanelet med målere og alt. Og det skal lagast i tre og ikkje den stygge svarte glassflata som er der nå. så om det regnar så er det ikkje så farligt, nok og gjere inne og

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...