Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

bare kapp av det som er tilovers med hjelp av et skarpt stanley-blad...

 

Drar i morra innom Clas Ohslon eller lignende for å kjøpe barberblad, slik at vi kan få skjært av det som er overflødig...

Tips igjen. Jeg har veldig god erfaring med disse knivene beregnet for keramiske topper på komfyrer. Ikke dyre, men man MÅ runde av hjørnene.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvordan du mener, men får man kjøpt dette på for eksempel Clas Ohlson?

Javisst, jeg har i alle fall kjøpt blader til en slik der. Blir levert i en praktisk plastboks med 10 stk, fjærbelastet slik at man drar ut ett og ett blad. Praktisk!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg hadde ikke tatt sjangsen på det... det skal sies at jeg ikke har prøvd. men nå jeg tok mine dekk og dørker fant jeg ut at når jrg holdt kniven med begge hender og bøyde den littgrann ned med tommlene så gikk det lettere. Det var litt trening i starten å ikke ta med noe av treet. Så se hvilken vei veden går før dere kutter.

Ikke noe hokus pokus. med litt forsiktighet bør uttøves.Bilde

 

 

Det blir kjempeenkelt å pusse over en slik overflate.

Det eneste et at du må passe på å få fylt natene helt opp med en gang....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jobbet i båten idag...

 

Når vi i forrige helg rev doghouset fant vi ut at "rekka" (vet ikke hva det heter) var litt råtten iivendig, så vi bestemte oss for å skifte denne. På bildet er det den jeg har laget en svart ring rundt:

 

Bilde

 

Nå må vi bare finne ut hvorsan materiale det er laget av, fordi vi skifter bare de to som er på sidene, ikke den vi ser bakerst ved poppen. Noen som har en idè???

 

Når det gjelder dørken, så går det sakte, men sikert fremover. Komme senere med bilder av hvordan det blir.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Er ikke det som heter skvettbord tro? Jeg mener og tro det.

Lykke til videre, hilsen en som ikke har arbeidslyst om dagen :rolleyes:

Hehe, nei arbeidslysten hos oss er ikke på topp den heller, desverre. Har vel noe med alt det dårlige været vi har hatt i det siste. Blir jo nesten bare innejobbing da...
Link to post
Share on other sites

Dette her er Mahogny. Husk, det finnes over 200 typer mahogny, den typen du der har mener jeg å tro at det er Honduras mahognyen.

 

Opplys om tykkelse, bredde og lengde, skal se om jeg kan finne noe i rotehaugen min.

Hei Perlen!

 

Jeg er faktisk enig i at det kan være mahogny, ihvertfall når vi ser hvordan den er innvendig. Se på bildene under:

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Den er 2 cm tykk, 15 cm bred og vi trenger ca. 2*3,25 meter...

 

Har sjekket litt priser og funnet ut at det er ganske dyrt.

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, 3.25 blir noe for langt i forhold til det jeg har liggende tror jeg. Skal sjekke i morgen, bua er avlåst for kvelden (gidder ikke gå ut igjen :wink: ).

 

Utfra de nye bildene du har lagt ut, er jeg ikke i tvil om at det er mahogny.

 

PS, du lurte på hva den heter, og jeg mener den heter Kravell.....

Link to post
Share on other sites

Hm, 3.25 blir noe for langt i forhold til det jeg har liggende tror jeg. Skal sjekke i morgen, bua er avlåst for kvelden (gidder ikke gå ut igjen :wink: ).

 

Utfra de nye bildene du har lagt ut, er jeg ikke i tvil om at det er mahogny.

 

PS, du lurte på hva den heter, og jeg mener den heter Kravell.....

Gjerne det, Perlen! Dette er baatplassen på sitt beste! Jeg synes ikke at trebiten ser ut som mahogny på utsiden, men når man ser den innvendig, så er jeg enig i at det ligner veldig mye på mahogny...

 

M/B Gamla :seeya:

Link to post
Share on other sites

Dere kan jo erstatte med skikkelig treverk da, som er furu :wink:

Kjøp glattkant som er kvistfri og gi den ett strøk eller to med mahogny beis og lakker deretter, mye billigere det vet du.

 

Jeg har selvsagt forståelse for at dere vil bruke mahogney igjen.

Tja, vil gjerne ha mahogny som det er der nå, men hvis det er for dyrt så må vi jo bruke noe billigere...
Link to post
Share on other sites

Dere kan jo erstatte med skikkelig treverk da, som er furu :wink:

Kjøp glattkant som er kvistfri og gi den ett strøk eller to med mahogny beis og lakker deretter, mye billigere det vet du.

 

Jeg har selvsagt forståelse for at dere vil bruke mahogney igjen.

 

 

Etter å ha sjekket litt priser så er det ikke umulig at vi blir nødt til å bruke furu eller noe annet lignende for prisen på det vi trenger er vanvittig høy. Har ringt litt rundt og fått priser på mellom 2100 og 2900 kr, og det er langt mer enn hva vi hadde tenkt å bruke.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prosjektet skrider fremmover. På denne tiden tar alt litt lang tid. Motivasjonen er ikke på topp, og det er for kaldt til å stå ute å jobbe. :nonod:

 

MEN, noe har vi fått gjort. Vi har lagd 3 av 6 dørkplater ferdig. Mangler bare pussing og lakking. Det eneste lille problemet vi hadde med dette, var at vi var litt unøye med å lage natene, slik at noen steder, ble det litt forskjellig natebredde. Vi håper at dette ikke vil synes altfor mye når det er lakket og ligger i båten.

 

Ellers har vi funnet ut at vi skal bruke eik på karmen. Ettersom prisen på mahogny ble såpass dyr, valgte vi ett litt billigere alternativ, som vi ble fortalt at ville bli veldig lik mahognyen. Har ikke fått kjøpt det inn ennå, men skal nok få gjort det snart.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...