Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

jeg forsøker å komme på hva han kalesje karen heter, han holder iallefall hus på Blommenholm i Bærum. Og Geir S.... var navnet, mener jeg å huske.....

 

Suzuki

Skal prøve å finne nummeret hans. Men vi lurer også litt på Alf Hansen eller Ibsen & Lie på Nesodden. Noen som har erfaring med noen av de?
Link to post
Share on other sites

Om du vil sjekke litt rundt, så vet jeg at Skien Salmakerverksted er veldig flinke og rimelige. Skien er jo ikke så langt unna..om du sparer 2 lapper?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det finnes i alle fall en "frilanser" som heter Geir ett-eller-annet.

jeg forsøker å komme på hva han kalesje karen heter, han holder iallefall hus på Blommenholm i Bærum. Og Geir S.... var navnet, mener jeg å huske.....

Suzuki

Skal prøve å finne nummeret hans.

 

Gubben heter Geir Wee, han holder til på Blommenholm, og tlf er da 67 54 09 64

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gubben heter Geir Wee, han holder til på Blommenholm, og tlf er da 67 54 09 64

 

Suzuki

Han laget en presenning på en snekke jeg hadde ansvaret for for et par år siden. Prisen var helt grei, men ikke billig. Ikke så fornøyd med løsningen m.h.t. stenger, for svake innfestninger for stengene som jeg måtte feste på nytt med gjennomgående bolter og ikke skruer. Ba ham om å gjøre noen endringer et år etterpå, men da hadde han ikke tid!

 

Tror generelt det er (for) gode tider hos en del utstyrsleverandører for tiden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå som været endelig er litt okey så skjer det litt i båten også. I løpet av uka har vi fått kjøpt inn alle materialene vi trenger til å legge det nye dekket, som blir laget av furustaver med en mahogny stav i midten.

Så da var det bare å begynne å rive det gamle dekket og det skal sies at det var en skikkelig dritt jobb fordi det var brukt vanvittig mye spiker på det.

 

Akkurat nå så ser det ut som en byggeplass i båten, men det er vel sånn det blir når man holder på. Legger ved ett par bilder som viser hvordan det nå ser ut i båten.

 

Bilde

 

 

Bilde

Vi mistenker vel at vi kanskje har tatt oss litt vann over hodet, men vi får håpe det går seg til, og at båten kommer på vannet i midten av mai.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

misunner dere at dere kommer til båten og kan begynne å "jobbe".

 

Bare et lite tips; bruk en litt tid på å skrape rent og slipe både innvendig på hytteveggene og dekksbjelker.

Da har dere mulighet til å få frem eika i dekksbjelkene det er så mye enklere å ta hytteveggene nå enn senere når dere må stå på kne inne i hytta....

 

Samtidig er varmepistol arbeide bare behagelig nå som det enda er kaldt i været...

 

 

Gleder meg til å se resultatet!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

misunner dere at dere kommer til båten og kan begynne å "jobbe".

 

Bare et lite tips; bruk en litt tid på å skrape rent og slipe både innvendig på hytteveggene og dekksbjelker.

Da har dere mulighet til å få frem eika i dekksbjelkene det er så mye enklere å ta hytteveggene nå enn senere når dere må stå på kne inne i hytta....

 

Samtidig er varmepistol arbeide bare behagelig nå som det enda er kaldt i været...

Gleder meg til å se resultatet!

 

Hytteveggene blir nok etter all sansynlighet byttet fordi de stygge og treverket er litt av varierende kvalitet. Oppdaget fort at det nå vil bli ganske enkelt å bytte hytteveggen.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Da kan vi oppdatere en gang til!

 

På fredag dro vi til Byggmakker for å handle inn furupanel. Endte med at det ble granpanel som var 70*16mm. På lørdag og søndag jobbet vi i båten noen timer. Siden det var så kaldt (8-10 kalde), ble det ikke mer enn en 3-4 timer hver dag. Her kommer i hvert fall noen bilder av hvordan veggene inn til kabinen ble. Som dere ser er det veldig "bomba" i båten, men men, er ikke noe å gjøre med det. Nå mangler vi bare å få kjøpt noe mahogny, så skal vi nok fortsette neste helg.

 

PS. Styreposisjonen er bare satt opp midlertidig. Denne skal kles med furustaver (eventuelt gran) under og mahogny øverst. Vi tror vi da får en fin kontrast...

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dette blir flott gutter. Er det denne dere kommer med på Hortentreffet? Blir moro å se hvordan det blir seende ut. 70 mm ble bra synes jeg.

 

Personlig synes jeg dere bør holde dere til gran (og mahogny) på styreposisjonen. Da blir det i enda større grad mahognyen som skaper kontrasten, og ikke både furuen og mahognyen (hvis jeg klarte å uttrykke meg sånn passe klart...?). Dette er bare hva jeg synes da...

 

Regner med flere bilder etter hvert... :flag:

Link to post
Share on other sites

Først må den øverste delen av overbygget der vinduene sitter fjernes og skiftes pga råte. Denne mahognyen har vi ikke fått tak i ennå, men håper å ha det klart til helga slik at den kan skiftes da. Alle "stenderne som holder dekket oppe ligger nå hjemme og skal pusses ned til treverket igjen, og deretter fikses med litt epoxy ett par steder. Deretter skal dekket påbegynes.

 

Grunnet skole på dagtid og jobb på kveldstid og i helger blir det lite tid til båten så vi håper å ha hele dekket ferdig om en 4 uker eller noe i den duren.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dette blir flott gutter. Er det denne dere kommer med på Hortentreffet?

Ja er denne vi kommer på treffet.

Ser jo ikke så bra ut enda men det kommer seg nok.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ja er denne vi kommer på treffet.

Ser jo ikke så bra ut enda men det kommer seg nok.

Dere rekker det nok, jeg skal begynne denne uka jeg også.

Skal gjøre ferdig toalett rommet først for der er det ikke så mye som står igjen.

Ellers holder jeg på litt med motor

 

Men det frister ikke og jobbe i denne kulda, selv om jeg kan fyre.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, kjempefint med denne "dørpanelen" inn til hytta :cheers:

 

Det skal bli gøy å treffe dere i båt på Hortentreffet, det var vemodig å se det lengselsfulle utrykket deres når dere sto på brygga sist gang.. Men nå med ny motor og alt det fine arbeidet dere legger ned i Gamla, så er det duket for noen triumferende turer!

 

Stå på!

 

siden Bastard blir ferdig også, så kommer jo begge begge de båtene som jeg hadde ventet litt på :yesnod:

 

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige oppmuntrende kommentarer ( får oss til å stå på enda litt hardere :wink: )

 

Vi gleder oss også til baatplassentreffet, og håper det kommer flest mulig med trebåter.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Her kommer en LAAAANNNNG liste over det vi har tenkt å få gjort før vi sjøsetter båten.

 

Kjøpe og lage ny mahognylist over kabinvinduene

 

Har hatt litt problemer med å få tak i dette. Tok en tur til Billingstad trelast, får å se om de hadde det. Det hadde de ikke, og de var ikke sikkre på når de fikk det inn igjen. Vi kan kjøpe mahogny som er tynnere enn det vi hadde tenkt, men da kommer ca. 7 meter på 2600 kroner, og det synes vi er litt vel drøyt.

 

Legge dekk

 

Dekket skal vi legge med to merantiplater som er 9 mm tykke. Disse limer vi sammen, med glassfibermatte i mellom. Dette for å styrke det, og for å prøve å få det tett. Deretter har vi kjøpt inn 6*45 mm furustaver som vi skal lime oppå med Aeropoxy. I midten skal det være en midtfisk som er av mahogny.Luka skal vi også lage i mahogny, men den skal være litt annerledes enn den har vært før.

 

Vindu helt forerst

 

Før gikk luka helt ned til fordekket, mens vi nå skal ha den helt rett, og heller ha et vindu til i midten.

 

Lage doghouse

 

Doghouset skal lages i mahogny. Det skal ha nesten lik form som det hadde før, bare at det midterste vinduet ikke skal være så dominerende som det var. Altså litt mindre enn det var.

 

Fullføre dørken

 

Vi har begynt på dørken og nesten fullført 3 av 6 plater. Dette er (som mye annet er) lagd av en merantiplate og furustaver oppå.

 

Motorkasse

 

Siden vi kjøpte ny motor i sommmer, passer ikke den gamle motorkassa. Denne må derfor lages ny, etter en oppskrift av majali. Skal lages av en plate mahognyfiner. Det skal limes sammen med epoxy, og glassfiber for å feste det ordentlig. Lydmatter har vi også kjøpt inn. Valgte de ”eggformede” som Biltema selger. Disse er det endel som har hatt veldig god erfaring med.

 

Skrog under vannlinje

 

Her skal vi skrape det gamle bunnstoffet godt ned, og deretter bruke vidunderstoffet Black Varnish. Denne skal vi legge to ganger. Etter det skal vi ha på to lag med bunnstoff. Dette skal visstnok være bunnsolid!

 

Lage til den siste karmen ute

 

Vi har satt på en karm ute, men mangler fortsatt en. Denne er av mahogny.

 

Montere ekkolodd og giver

 

Har handlet inn et Humminbird 27x med bronsegiver, som vi også skal montere i vinter, slik at vi forhåpentligvis kan få enda mer fisk enn vi gjorde i fjor.

 

Legge fordekk (hvis vi får tid)

 

Fordekket skal vi legge slik som vi la dekket. Altså med en (eventuelt to) merantiplater og furustaver oppå. Dette gjorde vi på bakdekket, noe vi synes ble ganske bra.

 

Monter vanntank (hvis vi får tid)

 

Kjøpte en vanntank av Suzuki. Den er formet så den passer i baugen. Skal kjøpe en trykkvannspumpe og montere denne. Håper dette ordner seg.

 

 

Kjøpe tre nye batterier (1*115 Ah og 2*110Ah) (hvis vi får tid)

 

Startbatteriet vi har nå er på 60 Ah, og det er altfor lite. Fikk anbefalt 115 Ah. Det ene forbruksbatteriet vi har er nå på 52 Ah (gammelt bilbatteri), og det er også altfor lite. Derfor vil vi oppgradere dette, slik at vi senere kan legge inn mer ytstyr med god samvittighet.

 

Legge opp det elektriske på nytt (hvis vi får tid)

 

Dette skal vi bare gjøre hvis tiden, og pengene strekker til. Det er dyrt og tar lang tid. Vi la opp det forrige elektriske selv, men ble ikke fornøyd. Ble altfor rotete.

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har selvfølgelig vært i båten i helga og fått gjort litt. Har endelig fått tilpasset den delen vi måtte erstatte av "veggen" til cabinen pga råte. Tok laaaaaang tid å få pent på plass men må si oss ganske fornøyd med resultatet til slutt.

 

Siden vi har erstattet noe treverk så valgte vi å pusse ned det gamle og for å få så lik farge som mulig, men på innsiden av cabinveggene skal det der bare oljes eller lakkes også?

(Utsiden blir selvfølgelig lakket)

 

Bilder kommer senere.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

unnskyld meg gutta, men hva pokker skal dere med et 115aH startbatteri ? Den lille symaskina deres trenger neppe mer enn 60Ah batteri, og nesten sikkert ikke det engang ?

Dere blander ikke forbruk og startbatteriterminologi vel ?

 

Suzuki

Tja, vi har spurt oss det samme spørsmålet, men var litt usikker så vi ringte importøren av Solè og de anbefalte 115 Ah. Spør meg ikke om hvorfor, men det var det vi ble anbefalt...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Vel; for å si det sånn. Min Case IH 844 XLA traktor på 95 hester, hadde 115 Ah batteri, og det var for å klare start i sprengkulde uten tilgang til motorvarmer.

 

Passende START batteri til den motoren der, er trolig 50-60Ah eller deromkring.

Les i boka som fulgte med motoren..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I Dorryen har jeg et startbatteri på 75 Ah, og det på et treskeverk av en OM 636 (43 HK). Holder i massevis, og koster 1 måneds studielån mindre. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har sett litt i kataloger etter et 115 Ah startbatteri, men finner ingen. Noen som vet til hvilken pris jeg kan få tak i dette?

For å svare på selve spørsmålet, som jo var om et startbatteri på 115 Ah, så har vel Biltema slike. I hvertfall et på 105 Ah (Art.Nr.: 80-605072) og koster kr. 798.-

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...