Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Bra og se at det skjer noe, men så kaldt er det vel ikke.

Jeg har holdt på ute nå og syns det var ok, bortsett fra at det snør litt

Er kanskje ikke for kaldt ennå, men er vel ikke så lenge til det blir...

 

Nei, vi får prøvd å få handlet inn litt eik så kanskje vi kan få gjort noe før kulden setter inn for alvor.

Link to post
Share on other sites

Så tidlig ja, dem har ikke anledning til og legge det på utsiden da så dere får hentet etter stengetid.

Jeg pleier og be om det når jeg ikke rekker sjappa.

 

Nå handler jeg på kredit så da blir det vel kanskje litt annerledes.

 

Men er det ikke kjipt og måtte utsette arbeid så lenge

Link to post
Share on other sites

Så tidlig ja, dem har ikke anledning til og legge det på utsiden da så dere får hentet etter stengetid.

Jeg pleier og be om det når jeg ikke rekker sjappa.

 

Nå handler jeg på kredit så da blir det vel kanskje litt annerledes.

 

Men er det ikke kjipt og måtte utsette arbeid så lenge

Vi vil gjerne se treverket før kjøper det. Er selvfølgelig dumt å utsette alt, men vi får bare jobbe som bare det senere.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

På lørdag var jeg i Perlen og jobbet. Tuslet rundt i t-skjorte og koste meg. Kikket en gang iblant ut av båten, og ser folk hutrer av gårde. Du verden så koslig båtlivet er :lol:

Det er jo slik det skal være ikke sant.

Gleder meg nesten til neste vinter når jeg ligger nedi havna :lol:

 

Skal ut og kjenne på tempraturen i båten nå, samt rydde snekkerboden skikkelig

Link to post
Share on other sites

En ting som vi lurer litt på er behandling av den nye dørken vår. Det er limt staver oppå merantiplater med epoxy og så har den tec 7 som natemasse. Vi hadde tenkt til å olje og lakke oversiden og så legge på ett par lag med epoxy på undersiden, men spørsmålet er om det vil bli for tett?

 

 

Vil det kunne føre til råte?

 

Bør vi kanskje bare olje undersiden?

 

Noen som har erfaringer med dette?

 

Bilder av dørken ligger på forrige side.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en god idè det, men hvordan vil det bli med undersiden som konstant ligger ned mot kjølsvinet hvor det ligger vann, vil det ikke bli for fuktig for plata?

Mnja, platene vil vel ikke berøre vannet skulle jeg tro. Det er vel ett stykke ned til kjølen, og så mye vann er det vel ikke nedi der

Hva hadde dere dørk av fra før? Er den råtten?

Link to post
Share on other sites

DEn berører ikke vannet nei, og det er bare bakerste plate dette vil gjelde da det alltid ligger ca 2 cm med vann der. Den gamle dørken er vel ikke direkte råtten, men man ser på treverket at den har trukket til seg fuktighet på en eller annen måte.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hørtes også ut som en god idè, men er vel som du sier, kanskje ikke noen fare for at det skal råtne med det første....

 

Billigere blir det også med olje i forhold til epoxy.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Smør epoksi på undersiden og slik at x-finer platen blir helt innbakt. Det er jo det som er hele greia alt skal dekkes overside, kanter, underside. Slik beskriver west og andre leverandører det. Skulle jeg brukt noe annet hadde dset blitt en god oljemaling

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er klar over at alt egentlig skal dekkes, men ønsker å olje og lakke oversiden da dette blir penere/blankere og personlig mener jeg at man ikke bør bruke epoxy som en slags "enkel" løsning for å slippe å olje og lakke på en eldre trebåt( vel og merke på de synlige flatene). Grunnen til at vi tenkte å bruke det på undersiden er for å hindre råte, men er jo ikke sikker på om det har noen hensikt

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Men det er jo x-fineren vi snakker om og på den har dere dekt oversiden når dere limte ned stavene. Hvilken behandling stavene får kommer vekl mere an på smak og behag

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

DA misforsto jeg deg bare litt. Da er jeg med. Har jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt, at man bare dekker hele x fineren med epoxy (er litt sløv for tida jeg, trur jeg) Høres ut som et godt forslag.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Mange meninger, kanskje forvirrende, men undersida av dørkplater har igjennom tidene ikke vært behandlet. Det har gått helt greit det, ingen råte elns. Nå er jeg klar over at det først er de senere år man "kapsler" ovenfra med lim etc og at det blir tilsynelatende annerledes, men det er det heller ikke. Tidligere var folk alt for glad i å legge enten tepper eller belegg oppå dørkplatene. Platene råtnet fremdeles ikke.

 

Derfor, jeg ser det som unødvendig tidsbruk å kapsle med epoxy eller hva det nå skulle være undenfra......

Link to post
Share on other sites

Nå har vi endelig fått kjøpt mahongy! Ringte Oslo finerfabrik og de sa at de kunne være der til halv fire, derfor rakk vi det.

 

Kjøpt 9,15 meter, bredde på ca 23 cm og tykkelse på 2,5 cm og betalte 1500 kroner. Dette synes jeg var en meget god pris! Eller hva?

 

Da skal broder'n kanskje ta med seg mahognyen på skolen hvor han får skjært den til i akuratt de størrelsene som vi trenger. Da kan vi kanskje få gjort noe i båten. Det eneste problemet er at jeg og broder'n jobber fredag, lørdag og søndag, så denne helgen får vi ikke gjort så mye! :headbang:

 

M/B Gamla

 

Edit: Glemte å nevne at vi kjøpte hondurasmahogny...

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...