Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)

jorhei

Recommended Posts

En liten ting til... Jeg vet det finnes over 100 forskjellige typer mahogny. Jeg lurer på hvor stor forskjell det er på typene? Kan det få stor betydning for utseendet på båten hvis jeg bruker en "ny" type til å reparere de gamle listene på båten? Bør jeg i såfall ta med meg en "smakebit" av det gamle treverket, så de kan finne det materialet de har som ligger nærmest dette i utseende og egenskaper? Hehe...ble litt mer enn "en liten ting til" men... :blush:

Av de som leverer mahogny i dag, så er det nok ikke slik at de har flere typer mahogny liggende, så jeg tror det kan bli vel håpefullt å ta med en bit og få noe som matcher 100%.

Imidlertid kan jeg trøste med at selv om det finnes over 200 typer (!) så er forskjellene allikevel ikke så veldig store. Jeg har foreløpig ikke hatt avvik mellom eksisterende mahoghny og ny-kjøpt mahogny.

Lykke til.

Imidlertid kan jeg trøste med at selv om det finnes over 200 typer (!) så er forskjellene allikevel ikke så veldig store.Lykke til.

Og Mahogny skal vel uansett beises for å unngå at den falmer og gulner. Og det jevner jo ut forskjellene ytterliggere skulle man tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Sirkelsag går og muligens, legg et bord i rett avstand slik at bladet kommer i fugen. Fest bordet med skrutvinger, kjør rolig og behersket

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Eller en sirkelsag, med bladet stilt ned til tykkelsen av kun planken. Men husk å lage et skikkelig anlegg først, av et bord og et par skrutvinger som justeres inn slik at bladet treffer akkurat der det skal!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du snakker Index dette var bra likt lagt inn til samme tid av to kloke hoder eller hva :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jobben med båten har gått fryktelig smått framover i det siste ( har vel egentlig stått mer eller mindre helt still). Grunn: Mye skole og jobb, kaldt, og litt liten motivasjon for tiden.

Grunnet et pent innskudd penger så ser det ut til at vi faktisk har råd til å investere i en ny kalesje til våren. Spørsmålet er jo da, hvem gjør dette billigst i Oslo området? Går ut ifra at kvaliteten er mer eller mindre den samme?

ER det sånn at de kommer gratis og tar mål og så gir deg ett prisoverslag eller hvordan fungerer dette egentlig?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Hei. Når du ber om prisforslag, fåes dette ved at de har vurdert kalesje, enkelt oppmåling etc, da gratis.

De som får tilslaget innbaker maltaking etc i pris.

Å levere inn gammel kalesje som mal, er vistnok noe som fungerer dårlig.

(har akkurat nå en runde selv med kalesjemakere)

Okey, kommer ikke til å levere inn den gamle. REgner med at fasongen på overbygg kan bli litt annerledes så det tørr vi ikke. Men hvem i Oslo bør vi satse på da?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Det finnes i alle fall en "frilanser" som heter Geir ett-eller-annet.

......Suzuki har korrekt navn og telefonnummer. Kanskje han kan poste det her?

Geir

:wink: Har du slått deg på "fusking" i kalesjefaget, Geir (ett-eller-annet)KS? :lol: .....også bruke Suzuki som agent-da-gitt! Smart!

Beklager Gamla - kunne bare ikke dy meg......... :blush:

Nå må det bli slutt på avsporinger her!

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Han hakke tid, har du ikke sett i annen tråd at han har begynt med abstrakt kunst i form av hull i vegger, samt knusing av splitter nye pcèr som hobby ? :rolleyes:

Trådstarter, beklager de siste innleggeres sine avsporinger, det er jul :rolleyes:

Det går bra, godt med litt humor. :wink:

Han hakke tid, har du ikke sett i annen tråd at han har begynt med abstrakt kunst i form av hull i vegger, samt knusing av splitter nye pcèr som hobby ? :rolleyes:

Trådstarter, beklager de siste innleggeres sine avsporinger, det er jul :rolleyes:

Det går bra, godt med litt humor. :wink:

Ja, hvem trenger fiender, når ens venner omtaler sådanne tilfeller som " humor" ...

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...