Toivo Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Jeg må innrømme at den smale versjonen var fin. Kommer litt ann på hva du vil fremheve på båten, de BREIE hoftene eller det elegante dekket.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Miss Amalie Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 I dag har jeg fått limt på kantlistene i epoxy. Det var en utfordring å spenne de fast, så her måtte det finnes en smart løsning Så kom jeg på disse spenstige rørepinnene/opptenningsveden til Biltema. Jeg kjøpte jo tusenvis av de i vinter for bare noen tiere. De måtte kunne brukes til spenn både nedover og innover. Kappet opp noen småklosser som jeg stiftet til enden av disse stikkene Etter å ha utvætet både fresespor og mahognylisten med epoxy, la jeg fortykket epoxy i sporet og presset lista på plass. Etterpå kunne jeg som dere kan se, skape ekstra spenn ved å legge inn et stikk fra undersiden. Dette sitter skikkelig altså. Siden epoxy ikke er ekspanderende, blir dette fullgodt i styrke, og dermed er dekket klart for mahogny i morgen. Kantlista skal høvles/slipes ned flush med kryssfineren. Mahognyfineren limes oppå det hele før avrunding. Det blir godt og varmt under dekk, nok til at selv ytterlista er i god herding. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Ikke så glad i dag altså. Det har vært en aldri så liten brann i garasjen i natt. Heldigvis ikke noe stort som spredde seg til huset. Men det er uklart om båten kan reddes. Æsj og dobbeltæsj Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hobby 430 Sport Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 eg snudde kalenderen i dag Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Finn Erik Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 (redigert) Det er 1 april i dag også... Var ikke kjapp nok gitt... Redigert 1.April.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Det har vært en aldri så liten brann i garasjen i natt. Nice try Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
index Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 (redigert) Det har vært en aldri så liten brann i garasjen i natt. Heldigvis ikke noe stort som spredde seg til huset. Men det er uklart om båten kan reddes. Er det ikke derfor man lager båter i tre da? For at de skal brenne bedre ... Redigert 1.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Miss Amalie Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Jada jada Dere er våkne! Men det som ikke er tøys og tull, er at det skjer ting på snekkerifronten Med mahogny som begynner å ta form, blir det straks mye morsommere. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hobby 430 Sport Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Dæ æ bare lækkert Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
grønningen Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 rå tøft Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Miss Amalie Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 I dag er det så flott vær at Bavaria'n skal få litt stell Ho ligger på vannet alt, nypolert og vakker. Men dekk og interiør skal få litt grønnsåpe og kos Prosjektet får heller vente, men nå er alle dollbord og midtstaver ferdig limt og såvidt pusset. Her er en detalj fra baugen Ville ha denne litt fin med buer, og ikke altfor enkel Skjøtene vil antakelig ikke synes engang etter beising Hekken er grovlipt, og nå kan man tydelig se effekten at den glir ned i skroget Pussingen av overgangen var vellykket, og epoxyen blir silkeglatt før finish-lagene. Har forsøkt å bryte opp båten litt med litt forseggjorte detaljer. Ikke bare straighte staver Synes det ble litt fint jeg, og detaljene og jobben skremmer ikke Nå er bare stavene igjen, og de fleste ligger ferdige, luka bl.a.. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Toivo Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Fy søren og lekkert dette blir. Kan ikke vente med og se når stavene blir lagt:) bara å stå på videre nå vettu! Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Miss Amalie Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Tackar Mye av gleden ved å bygge, er å dele utviklingen i prosjektet med andre. Ikke minst å lese om andre som lager og gjør ting. RAM sitt prosjekt har vært super motivasjon f.eks. Jo, "fashongen" blir nesten finere enn jeg tenkte først. Hele båten har jo oppstått inne i hue Et par bittesmå feil har det blitt i form av skjevheter, men de kommer jeg ikke til å si til noen Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
osa Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Et par bittesmå feil har det blitt i form av skjevheter, men de kommer jeg ikke til å si til noen Alle trebåter er mer eller mindre skeive. Din er antaklig "mindre".... Artig å se / lese om dette prosjektet. Ekte båtbyggerglede, tydeligvis ! Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Ser ut til å bli lekkert.......et lite tips .....når du nå legger ut dekket, tenk ikke bare på formen på lister....vær nøye med mønstret i åringer og fargeforskjeller i materialene.... Ser ut som du har fått noe som er flaskskårent der... Det er nå det gjelder å skynte seg sakte....... Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Hvor ser du flaskeskårne spiler her? Er enig at det er viktig med kantskårne spiler, mye penere:) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Miss Amalie Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Joda, det hjelper. Det er absolutt en pen mahogny, synes jeg. Og det finnes noen bilder av fortsettelsen også Lars Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Hele båten skal være i flaskskårne! Dette er som jeg har sagt hele tiden, et lavbudsjett og hobbyprosjekt Dessuten skal alt beises mørkt. Dollbord og senterbord skal være samme farge som båtens skrog. Resten skal være mahognyrød-beiset. Jeg har en ide om at båtens design skal være litt særegent og mitt Men samtidig skal den jo være noe frekkere enn de traidsjonelle racerne fra 40-tallet. Se litt på Ditchburn Seabird fra 36. Fargenyanser blir forsåvidt ikke noe problem når alt skal være mørkt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Toivo Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 (redigert) Oioioi:) Trodde det var furu du skulle ha i midten. når det gjelder mahogny så synes jeg det er like fint med flaskeskåren, får litt mere liv i veden:) Redigert 4.April.2010 av Lars Nicolay (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Miss Amalie Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Det er litt interessant at vi kan ha slike prosjekter og "debatter". Når jeg har lest og sett alle de fine prosjektene de har i USA, så har det slått meg at det burde være mulig for mange å gjøre like fine ting rimelig her hjemme. Kostnadene og materialer mange bruker iver there, er i en helt annen klasse. OK, jeg kunne hatt råd til det uten problem. Men da hadde jeg ikke inspirert mine tre sønner, kompisene deres og andre. Skapergleden er det viktigste vi har, nesten Og hvis vi kan skape noe unikt ut av lite, så står prestasjonen enda sterkere i forhold til at produktet vekker oppmerksomhet. Og det blir morsommere å leke uten å være dritredd for feil eller skader Se f.eks på denne Det er spandert store ressurser, men dekks- og bygge-tabbene ødelegger for førstegangsbyggeren til tross for ferdige tegninger. Dette kan vi gjøre noe med ved å motivere unge og andre til å bygge billig. Ha fokus på gleden ved å bygge uten å være livredd for at en feil vil koste penger. Hadde det ikke vært brukt så kostbare materiealer på båten over, hadde de sikkert bygget baugen på nytt. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Toivo Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Er enig med deg. Hvis man bruke rimeligere materialer, så er man ikke redd for og gjøre feil, og da kan ofte resulatet bli bedre siden man ikke "safer" det i land om du skjønner. Man sitter også igjen med en større mestringsfølelse hvis man skaper noe vakkert ut av "det man har".. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Miss Amalie Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Akkurat. Jeg tenker sånn, og med en total kostnad på kr. 3.500,- for all mahogny til hele båten, så hadde det ikke vært en katastrofe om noe måtte skjæres bort for å gjøre på nytt. For den summen har jeg faktisk "KLEDD" hele båten, både skrog og dekk. Dette i stedet for å kjøpe knalldyre kryssfinerplater hvor det ikke er en eneste margin for feil. Derfor kan enhver ungdom hive seg på og lage uforglemmelige båter Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
kent!! Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 denne blir helt rå!!!! sånn vil jeg også ha ! bare fortsett med flere bilder. kjempe gøy å følge med Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Kjøp min Eller lag deg en selv. Du er råere til å bygge du!!! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 (redigert) Nå var det mest spennende å se om jeg kommer likt ut på hver side. Går hele tiden ut fra ei midtlinje i båten, og det ser ut til å stemme godt med tegningene. Ser best ut om det blir likt på begge sider. Og det ble nok ikke mer enn en millimeter forskjell Så nå er jeg ille gla', og FFK leder Biltema-saga er gull verd til småjobber. Detaljer som bør stemme, at stavene korresponderer med neste fack Deet var dagens lille økt Redigert 5.April.2010 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.