Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Du verden så deilig at våren begynner å titte fram. Nå går det an å jobbe bare man har et varmetelt

 

dsc_0668.jpg

 

Når jeg skulle skjære ut luka til motorrommet i dag, var det herdet skikkelig bare med varme inni båten.

Tempen lå på hele 29 grader når jeg kom ned i dag. :smiley:

 

Hatchen er bygget på båten. Bare skar ut i etterkant mellom lektene. Så skal den bare legges på plass igjen. Kiler den fast helt til all mahognyen er på plass slik at det ikke blir skjevheter.

dsc_0670.jpg

 

Kjære alle prosjektvenner, bare kjør ivei både dastunt , odmar og honduras. Limegløden kommer som bare det :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei og god morgen! :flag:

 

Da er motoren og gearkasse kjøpt!

 

Det ble en Hürth ZF 63 A, 1,5:1

ZF-63A-BIG_235_190.jpg

 

 

 

på en Volvo Penta/Chevy 305 AQ225. Heloverhalt av proff mekaniker.

 

Denne kassa har akselen i bunnen, vinklet ned med 8 grader. Siden propellakselen har 16 grader mot båten, betyr det litt mindre monteringsvinkel for motoren enn en strak løsning.

 

Tror det kan bli snasent! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Alt avhenger av hvor ferdig den blir :smiley:

 

Men det er nok litt langt å slepe en så stor "jolle" etter seilbåten :lol: Og å sitte med v8-dur i øret så langt orker jeg nok ikke.

 

Men det er en trebåtfestival i Halden også. Den kan nok bli aktuell.

Link to post
Share on other sites

Forundrer meg ikke :lol:

 

men nå må jeg jo få'n ferdig nok da :flag:

 

 

Dekkingen er nesten ferdig nå, limt på 9mm vannfast furufiner over hele og ferdig utskåret både hatch og cockpiter. Helt i baugen ble buen for skarp for fineren, så der måtte jeg splitte av 20 cm.

 

Jeg har jo valgt å ha en flott bue i dekket, og ikke flatt som på Tahoe og riviera. Liker det bedre, og det gir et frekker stuk hele veien. Bakdelen er at man må ha lange spenn i finer for å klare en slik bue.

Det gikk fint helt til der bredden var bare 50cm.. Da ble det bare et stort brak :lol:

 

Heldigvis er det bare å frese det av fra bruddstedet og laminere inn to småbiter. Det blir like sterkt, og enkelt å slipe til.

 

Jeg har begynt å frese inn kantlekt som jeg har fått tak i. Den er kraftig nok til å frese buet overgang fra skrogside til dekk. Under denne lekta skal det skrues på pyntelist.

 

Jeg har egentlig ikke lyst til å bruke vanlig stevnjernslist. Kunne tenkt meg noe smalere og penere.

Har noen et tips til rustfri/syrefast list på mellom 12 og 20mm?

 

Noe i stil med "tønnebåndet jeg skal ha på hekken, bare smalere.

Link to post
Share on other sites

God søndag! :smiley:

 

Helga har vært viet til Bavaria'n. Stoffing og polering ferdig, og hun blir våt i understellet i morgen :sailing:

Men ingen helg er fullkommen uten litt liming. Så da har jeg limt sammen noen bilder :lol:

 

sammensatt_bardot.jpg

Selvfølgelig lyver et slikt bilde litt, for akterdekket er ikke mer enn 80cm..

Cockpitene er 75cm.

 

For å danne seg bedre bilde av det, så er hekken 192cm i bunnen

 

dsc_0717.jpg

 

dsc_0718.jpg

 

dsc_0719.jpg

 

Det er viktig å få til en god overgang mellom skrog og dekk. I tillegg skal denne overgangen lage en illusjon av massiv mahogny og sraver på dekk.

Jeg har sett mange løsninger som innebærer en rar overgang helt bakerst. jeg vil ha den "frekk" slik at overgangen er markert hele veien.

 

Samtidig ønsker jeg å lage en illusjon av at bakdekket senker seg ned i skriget.

 

dsc_0722.jpg

Derfor freser jeg spor til lekta og lager en solig overgang i stedet for å høvle ned . dette gjør overgangen mye sterkere

 

Ca. 60 cm lengre framme kommer lista ut flush med både skrog og dekk, og blir liggende som en vanlig hjørnelist i fresesporet.

dsc_0723.jpg

 

Slik blir det med lista på plass

dsc_0725.jpg

 

Så det begynner å bli en slik fasong i hekken

dsc_0731.jpg

 

Men i mellomtiden er det påske, men hjemmepåske betyr vel litt jobbing? :lol:

Link to post
Share on other sites

jah, den skal jo være mer 30-tallets pin-up'er enn 50-tallets bilinspirerte båter. :smiley:

 

Men, bare kom med det hvis dere har innsigelser eller ideer. Alt blir vurdert!!!

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ha ha ha, når jeg leser etterpå hva jeg har skrevet, så humrer jeg litt. Jeg skriver som en racer og tror jeg har skrevet riktig. Det kjennes riktig maen jeg treffer en tast for langt til venstre.

 

Dere som har fulgt med skjønner hvorfor :lol:

 

Gåte... hvorfor? :lol::lol::flag:

Link to post
Share on other sites

Apropos å få innspill :smiley:

 

Jeg ønsker meg noen uttalelser på hva dere synes. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvor

eksospottene skal være. Dette skal jeg frese ut nå, men hvor pokker tar de seg best ut? :lol:

 

potter2.jpg

 

eller

 

potter1.jpg

 

Akkurat nå er jeg helt blank, selvom den smale versjonen var min første tanke :wflag:

Link to post
Share on other sites

Det der var skikkelig morsomt å se!

 

Begynner å bikke over mot bredde i hekken. Dere skjønner vel at det er nå moroa begynner :lol:

 

Og, joda... V8'eren er kjøpt inn.

Og da blir det stereo-lyd :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...