Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Vært og kjøpt BLÅ 3M i dag :lol:

 

Og en masse pussesvamper. Begynner å gå opp for meg at all den fæle grovslipingen er over på skroget. Nå er det bare nedmatting og kos.

Dessverre måtte brenneren brukes et annet sted, så nå er det kulde pause uten epoxy. :lol::nonod:

 

Fordelen er at all pussing og duk kan gjøres klart i helgen. Velger nok duk over hele likevel... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Litt spennende dager nå, for ting må begynne å komme på plass.

Siden jeg satser på egenproduksjon, har jeg ikke lyst til å kjøpe ferdige produkter. Jeg har en sveiseguru i familien, og vi er i gang med følgende prosjekter. Tegnet på Google "ketchup" selvfølgelig :lol:

 

Rorblad a'la oldtime

rorblad.jpg

 

Rorhylsa vil jeg ha litt opp i båten, med volvokondom på topp

rorhylse_bardot.jpg

Dette er skissen til struten

strut_til_prod.jpg

 

Alt blir i syrefast. Spennende å få prøvemontert de, men først skal siste epoxyjobben gjøres :smiley:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir med 90% sannsynlighet en nyoverhalt 5,0 liters Volvo Penta V8 med 225hk.

Dette er en motor som er totalt gjennomgått av min fetter som er en trollmann med motorer.

 

Gleder meg vilt til å få til dette. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en flott side!!!

 

Skal snart bore til hylsa, og har blitt fascinert av løsningene hos NJORDforum. Jeg kommer derfor til å velge hans løsning for innfesting.

 

Denne bare SKAL jeg ha. Ingen annen. :smiley:

 

Kjempesmart og uten lekasjefare fra skruer osv..

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tar sjangsen på å dele litt bilder fortsatt, siden dere er så snille og gir tilbakemeldinger :smiley:

 

Nå er den ene siden ferdig med glassfiber. Det blir en overlapp på 7 - 8 cm over kjølen, så jeg tar en side av gangen.

 

 

dsc_0502.jpg

 

Har vært veldig heldig og unngått "bulker" som må sparkles opp-

For å få bedre oversikt over dette, så valgte jeg å blande inn grafittpulver i det ene laget. Har lagt 3 lag etter utvætingen av glassfiberen.

 

dsc_0499.jpg

 

dsc_0494.jpg

 

dsc_0493.jpg

 

Da er mye jobb spart. Nå kan jeg bare gå rett på mattpussing og epoxyprimer.

 

dsc_0485.jpg

 

Jeg har mest lyst til å ha den blank og fin under, med polyuretanmaling.

Men så er jeg skeptisk når jeg hører noen som får blemmer hvis de ikke får opp båten av vannet

innen f.eks. en uke eller månes.

 

Da legger jeg heller på bunnstoff.

 

Noen forslag?

 

dsc_0483.jpg

 

Ble ganske rett og fint uten å ha vært sparklet?

 

dsc_0479.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser på disse sidene at polyuretanmaling får blemmer i kontakt med vann over tid.

 

Se midt på siden.

 

Er det andre som har den erfaringen? Hvordan er det saltvann påvirker denne malingen i forhold til ferskvann f.eks.?

Link to post
Share on other sites

I går: KRISE :headbang::headbang::headbang:

 

Oppdaget to sig i epoxyen og begynte å slipe de ned.

Sånn så det ut etterpå, hvit drit som antakelig ville synes under nytt epoxylag.

 

dsc_0518.jpg

 

 

Etter infernalsk tenkning og sjekking på nett har jeg kjøpt inn vannslipepapir 180, 400 og 800 papir. Regner med å få bruk for dette senere også.

Håpte febrilsk at dette skulle redde dagen.

 

Etter sliping ble det slik

dsc_0520.jpg

 

Antakelig ganske usynlig når jeg får på flere lag.

 

Så nå blir det vannsliping av hele siden før ny epoxybehandling i helgen. :blush:

 

Fortsatt ingen som har synspunkter eller erfaring med polyuretanmaling?

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips ved fjerning av sig. Bruk sikling :smiley:

http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,P...px?artnr=20-491

 

Kan være lurt å file litt på hjørnene så de ikke skjærer seg inn i epoxyen. Veldig lett å bare fjerne toppene. Men det er en fordel om det har fått herde skikkelig.

 

Det der med blemmer i polyurethan malingen er litt merkelig. Men kan godt være at enkelte av disse ikke er osmose sikre. Epoxy er derimot tett. Så hvorfor du vil ha epoxy primer oppå epoxyen må du forklare litt. :rolleyes:

 

Jeg kjørte bare bunnstoffet rett på mattet epoxy. Alldeles glimrings.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha den fin og blank, og du ser for deg at du skal ha den opp på henger når den ikke er i bruk eller at du har båtplass i elva kan du vel vurdere å bruke en 2K epoxymaling. F.eks BT har en "Topcoat" fra Star malingfabrikk som blir helt blank. Finnes i en mørk grønn farge. BT har fargekart. Jeg lakkerte en speedbåt rød både i bunn og på dekk. Lå ute ved hytta på strømtangen i 14 dager uten problemer. Skulle den ligget lenger burde jeg hatt på noe bunnstoff, men to uker går fint. Opp på henger og litt høytrykkspylingen så var den like blank igjen.

Så det er jo en måte.

 

Skal du ha båten ute permanent i saltvann må du vel over på ett hardt bunnstoff utenpå epoksyen. Bruk en epoxyprimer imellom. BTs 2k "primer for plast og metall" er helt OK. Har brukt den på to båter. Er i likhet med topcoaten laget av Star.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips ved fjerning av sig. Bruk sikling :smiley:

Jeg kjørte bare bunnstoffet rett på mattet epoxy. Alldeles glimrings.

 

Knallbra tips!

:flag:

 

Det kan jeg tenke meg funker best. Kjøper siklingskniv med en gang. Skal prøve i kveld med noen knivblader jeg har.

 

Jeg tror kanskje at første forsøk blir med polyuretanmaling, så kanskje bunnstoff neste år :smiley:

Link to post
Share on other sites

F.eks BT har en "Topcoat" fra Star malingfabrikk som blir helt blank. Finnes i en mørk grønn farge. BT har fargekart. Jeg lakkerte en speedbåt rød både i bunn og på dekk.

 

 

Hei igjen :smiley:

har sett på den grønnfargen hos BT, syntes den var veldig autentisk i forhold til det jeg sett på nettet.

Blir nok den, se... :lol:

Link to post
Share on other sites

Men Biltemas Topcoat er polyuretanakryl da, ikke epoxy! Så da er du vel utsatt for problemet du nevner med blæring. Jeg ville heller ha brukt et hardt bunnstoff, da kan du bruke den på sjøen også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men Biltemas Topcoat er polyuretanakryl da, ikke epoxy! Så da er du vel utsatt for problemet du nevner med blæring. Jeg ville heller ha brukt et hardt bunnstoff, da kan du bruke den på sjøen også...

 

BT's polyuretanmaling skal kun brukes over vannlinje. Så den blir det ikke.

Link to post
Share on other sites

Men hvor skal du ha båten? Skal du ha den i saltvann mer eller mindre permanent må du ha på bunnstoff, og da trenger du vel ikke slik blank lakk? Skal du ha den på henger fungerer BT fint nok vil jeg tro. Veldig mange av de amerikanske båtene går på innlandssjøene de har, og der trenger man ikke bunnstoff.

Båten under ble grunnet med BT/Star MPS Epoksiprimer og lakkert med BT/Star MPS Topcoat Rød både på dekk og bunn, og lå sammenhengende i saltvann i 14 dager uten noen form for blæring osv. Såvidt antydning til begynnende groing som forsvant med litt spyling. Skulle den vært lenger ute sammenhengende ville jeg ha primer og bunnstoff i stedenfor, men her var jeg ute etter max fart og båten sto på henger når den ikke var i bruk.

202.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...