Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Da skal jeg sjekke opp listene. Takk!

 

Ellers er ny henger i hus. Fikk faktisk tak i en helt ubrukt henger. Fin var den også :smiley:

 

EZLOADER fra USA, bred som en låvedør og med justerbar aksel. Den skal skyves litt bakover i morgen..

dsc_0866__kopi.jpg

 

dsc_0867__kopi.jpg

 

Tror det kan bli stas å frakte på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jo, takk! Den var et mye bedre alternativ enn å sveise selv. Hadde aldri greid å lage tilsvarende for 7000,- :smiley:

 

For det første er den ubrukt, og så bred at hele båten kommer innenfor hjulene. Ikke behøver jeg å modifisere, og akslingen kan flyttes. Den flytter jeg 30 cm bakover slik at den er midt under motoren.

Link to post
Share on other sites

Nå er den beiset tre strøk likt med skroget. Det er en blanding av mahognyrød og mahognybrun 50/50. Likt en del staselige båter bl.a. sjalupper. Se tidligere i tråden.

 

I morgen legger jeg et strøk i feltene med kun mahognyrød. Jeg må sove på det i natt om jeg ikke rett og slett skallegge et strøk med mahognyrød oppå dagens beising. Det vil gi en enda større glød og mørkhet i kontrasten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke lyse felter da jeg ønsker å ha den røde tonen i båten. Mahogny er finest synes jeg med rødtoner.

Og jeg har bestemt meg for sort nating for å dempe kontrastene.

 

Dollbord er samme farge som skroget, som tidligere nevnt. Stvene er akkurat samme mahognyrød, men uten tilsetning av mahognybrun.

dsc_0889.jpg

 

Prøvene viste at det blir ganske så gnistrende kontrast.

Dollborda ser nesten brune ut nå, men da jeg fikk epoxy på skroget, kom den fine "burgunderfargen" fram.

 

dsc_0890.jpg

 

Hekken ble avrundet til sømløs overgang mot dekk.

 

dsc_0892.jpg

 

dsc_0887.jpg

dsc_0888.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag skal det brukes et par timer på å grunnstryke dekket

 

dsc_0894.jpg

 

Det må grunnes før nating med epoxy. Hva mener dere om fargene?

 

dsc_0898.jpg

 

Jeg synes det er noe spenstig over rødtonene, men smaken er jo forskjellig :yesnod:

 

dsc_0899.jpg

 

baken.jpg

 

dsc_0902.jpg

 

dsc_0903.jpg

Link to post
Share on other sites

:smiley: Men forresten er det litt trist at prosjekter ble skilt ut, for jeg ser av "statistikken" så er besøkstallene på disse trådene gått ned.

 

Nå er jo meningen til oss med prosjekter å få iinnspill, dele erfaringer og å få inspirere hverandre. Mitt prosjekt hadde neppe blitt fullført uten inspirasjon fra alle dere :smiley: Takk for all hjelp!!!

Link to post
Share on other sites

Hei :cheers:

 

La ett lag nå, og ett til i ettermiddag/kveld. Hvis dette blir tykt nok til å unngå sliping i beisen, så nater jeg etter to strøk. Med epoxynating, så skal den bare mattslipes jevnt med stavene. Tenker så det knaker, og har funnet ut at sort grafittinat blir penest til denne fargen.

 

Har også fått et par småsår i mahognyen. Dette kommer jeg til å fylle med klar epoxy tilsatt pulveret til beisen i stedet for å frese ut. Har gjort et forsøk slik det står besskrevet på beisen. Funka helt perfekt.

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley: , og etter strøk nr. to ble det enda finere.

 

Håper på nating i kveld, men det er litt avhengig av vinden. Greier å få nok varme i garasjen dersom det ikke blåser :smiley:

Link to post
Share on other sites

:smiley: Men forresten er det litt trist at prosjekter ble skilt ut, for jeg ser av "statistikken" så er besøkstallene på disse trådene gått ned.

 

Enig med deg i det.....oppdaget ikke at det var opprettet en egen prosjekt del før nå....tror nok likevel etterhvert at det vil ta seg opp da det nok er mange som syntes det er morro med prosjekter.

 

Syntes rødfargen er fin blir spennende å se hvordan det blir med sorte nat.....trodde selv at de skulle være hvite.

Må bare si at jeg er veldig imponert over tempoet du greier å holde.. :eek::sweat: :sweat: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i det.....oppdaget ikke at det var opprettet en egen prosjekt del før nå....tror nok likevel etterhvert at det vil ta seg opp da det nok er mange som syntes det er morro med prosjekter.

 

 

Trist! Ser på de andre prosjekttrådene også. Flere som hadde mange daglige innspill har nå både en og to dager mellom. Og der det var 5 -6 lesere hele tiden, er det nå kun 1. Det vil si meg, når det er jeg som sjekker. :smiley:

 

Så det kan nok hende jeg konsentrerer meg mer om byggingen enn å bruke tid på å dele det her. Men det har vært morro og inspirerende.

 

 

Syntes rødfargen er fin blir spennende å se hvordan det blir med sorte nat.....trodde selv at de skulle være hvite.

 

 

De blir råspennende sorte. Båten skal jo være litt egenartet :smiley: Har lagt de på idag, kanskje jeg skal slipe litt i morgen. Men bare hvis det er nok herdet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...