Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Blir vel feil av meg å poste for mye på denne tråden. Skal prøve å få en egen tråd om mitt prosjekt om det er intresse.

Men båten er en Runabout konstruert av Ken Bassett og heter Rascal.

Båten er kaldbakt med to lag 4mm finèr og 2,8mm mahogny.

 

Slenger ut to linker til bilder jeg har fra bygetiden

 

1. Albumet

Byggebilder 1

 

2. Albumet

Byggebilder 2

 

Håper ikke det gjør noe at jeg postet dette her Amalie 36?

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig nå tenkt til å legge på to lag til med epoxy før jeg begynner med lakk.

Fordelen jeg ser med det, er en noe større styrke i forhold til skader. Men, det er jo i selve lamineringen styrken ligger.

 

Nå har jeg litt tid på meg, for dekket må bli ferdig natet og beiset før jeg tenker på noe mer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok si at det blir mye hardere overflate ved å bruke epoxy.

Så vil nok tåle mere vedr. skader å riper :yesnod:

Det jeg gjorde på dekket var å beise å lakke 8 lag lakk. Så natet jeg å ventet i 4 uker mener jeg (natemassen må ha så lang tid for å herde, ellers vil ikke lakken klare å herde over natene)

Deretter tok jeg 6 lag over dette igjen :)

Jeg har sorte nater, skal du ha hvite ville jeg nok tatt noen færre lag over siden lakken vil gjøre hvite nater gule.

Link to post
Share on other sites

Det blir antakelig epoxynating på meg. Hvit epoxy som helt sikkert bli ganske gule :smiley:

 

Men det hadde ikke blitt pent med helt hvite nater når båten skal være mørk. Interiøret blir også trolig hvitt.

 

Dollbord og midtstaven blir samme farge som båten, mens feltene blir beiset mahognyrøde. Jeg har ikke lyst til å ha for store kontraster der det er treverk. Ser den samme løsnigen på din båt. Aldeles lekker.

Link to post
Share on other sites

Hei Autioten... Flotte byggebilder :yesnod:

Har kjøpt tegningene og bygge-DVD'en til Rascal'en jeg også. De ligger og venter på at jeg en eller annen gang blir ferdig med min Glen-L Squirt :cool:

Siden Amalie også kommer dit, kan du si noe om hvordan du laget Cutwater og Transom-bandene, og hvordan du festet dem. Fikk du kjøpt ferdig polerte syrefaste plater noe sted her i kongeriket. Samme med fenderlist. Har du noen detaljbilder av cutwater og transom-bandene.

Hvordan er kjøreegenskapene i båten i litt sjø? Det er mitt eneste ankepunkt mot Rascalen (og at den ikke finnes i en 4-seters versjon), denne flate pad'en helt i bunn som gir høy fart, men som kanskje kan bli litt hard i moderat sjø.

Link to post
Share on other sites

Ja gradestokken er ikke helt på epoxyens side enda om man ikke har oppvarmet sted å stå.

Jeg er så heldig at jeg har minst 15grader på verkstedet selv på vinterstid.

Men da er det bare å begyne kose jobbene innvendig :yesnod:

 

Takk Honduras :cool:

Cutwater og transom bandene kappet jeg ut med vinkelsliper av en 1mm syrefast plate.

Fikk resteplate fra jobben til en kompis så den var bare valset ene siden å børstet på andre.

Brukte da den valsede siden ut som jeg polerte opp med pasta og nylons rodell.

Det jeg gjorde var å kappe ut delene med vinkelsliper og bore hullene til skruene og forsenket disse.

Kompis av meg som er sveiser så han kom med et Tig sveiseaparat og nestet cutwater på båten.

Blei noen merker etter nestene, men ikke noe fare.

Han helsveiset så på bordet etterpå.

Den trakk seg noe sammen i vinklen, så laget noen kiler som jeg brukte for å masere den ut til rett passform.

 

Har har endel bilder av det, men de er på en annen pc (driver å selger leiligheten så mye er pakket bort om dagen).

Skal prøve å få frem noen her snart.

Veit ikke hvordan det stiller seg å legge ut mine bilder på tråden, eller om jeg skla lage en ny cutwater tråd?

 

Fender lister kjøpte jeg fra USA sammen med endene.

Fant bare et sted i norge som solgte dette. Der fikk jeg to meter med fenderlist for prisen av det jeg fikk til hele båten plus ender i USA.

 

Nå må jeg innrømme at båten er svært lite brukt :blush:

Båten er veldig flatbunnet å fører kreftene rett op i ryggraden din.

Men også veldig morsom med at man sitter jo i vannet og mye fart :smiley:

Helt klart en båt som er beregnet for roligere farvann.

Jeg driver fortsatt å justerer inn motor, trim og propell så det skal virke bedre. Sliter litt med at den "hopper" i krusing fart.

Men når sommeren kommer må du gjerne bli med på en prøvetur om du er i Drammens området vettu :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Veit ikke hvordan det stiller seg å legge ut mine bilder på tråden, eller om jeg skla lage en ny cutwater tråd?

 

Fender lister kjøpte jeg fra USA sammen med endene.

Fant bare et sted i norge som solgte dette. Der fikk jeg to meter med fenderlist for prisen av det jeg fikk til hele båten plus ender i USA.

 

Bare legg ut her du. Dette er info som jeg trenger :smiley:

Nå har jeg cutwater og transomband

stående. Syrefaste polerte plater som bare skal knekkes.

Min stevn er helt rett i hele det området som skal dekkes, så den blir enklere.

 

Men, jeg er fryktelig interessert i den fenderlista. Her hjemme finnes vel kun stevnjern-løsningen? Og den koster flesk.

Hvor kjøpte du dine?

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn da var teknikken litt bedre.

 

Cutwater begynte som en pent brukt syrefast plate.

Måtte sikte litt mellom noen småbulker.

DSC00101.jpg

 

Kappet ut to stk fra platen med vinkelsliper og boret hullene til skruene.

Tok ikke å forsenket hullene, men skulle jeg gjort det igjen hadde jeg gjort dette nå.

 

DSC00106.jpg

 

Skrudde fast de to delene på båten å punktet den med 4-5cm mellomrom

Pass på å ha vann å noe å slukke med om det begynner å ryke :p

Gikk veldig fint hos meg :)

 

DSC00109.jpg

 

Helsveising vekk fra båten

 

DSC00112.jpg

 

DSC00117.jpg

 

Så var det bare å ta fila fatt for å få sveisen fin. deretter pusse og polere.

 

DSC00126.jpg

 

Montert med fenderlist med ende

 

DSC00586-1.jpg

 

Fenderlista kom i 6' lengder som ble sveiset sammen til en lengde.

 

DSC00563-1.jpg

 

Brukte fil for å få sveisen flat.

Deretter dremel og fint pussepapir.

I fronten brukte jeg en ferdigkjøpt avslutning men bak sveiset jeg inn en liten skrå slik at fenderlista ikke er hul.

 

DSC00565-1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...