Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Fysj, så vanskelig :rolleyes:

 

Ikke noen katastrofe, men det er ganske nervepirrende å glasse.

Nå har jeg tatt transomen, og lærer litt til neste felt som er styrbord side.

 

Jeg har lest at de fleste andre også sliter med vertikal flater, og særlig negative vertikale. Jeg er intet unntak.

 

Siden båten har så store negative flater, vurderer jeg nå å legge duk i vått på siden. Jeg prøvde det på et felt rundt kanten. det var faktisk enklere å få pent enn der det hang fritt og tørt. Fikk strukket og feste veldig pent, og utvætingen gikk lett med sparkel.

 

Men én ting lærte jeg meg, og det er at mahogny gasser noe fryktelig. Jeg har testet på ubehandlet, beiset og faktisk på grunnstrøkne biter. Alle gasser.

 

Det betyr at jeg kommer til å grunnstryke helt til jeg får et resultat der det ikke er tegn til gassing.

Selv om det knapt er synlig på hekken, irriterer det meg bare jeg vet det er noen små prikker der. Og de kom ikke til syne før etter en time.

 

Du synes resultatet er perfekt, ikke sant... og så kommer man tilbake med skjegget i postkassa. :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror den heter biaksial 160. Kjøper alt på Svas epoxy i Lillestrøm. Jeg bare ba han sende meg riktig matte etter å ha forklart hva jeg skulle. :lol:

 

Joda, det ble ikke verst etter 3 lag. men det må nok både to og tre fyll-lag til før det blir slett som jeg vil.

Link to post
Share on other sites

Men én ting lærte jeg meg, og det er at mahogny gasser noe fryktelig. Jeg har testet på ubehandlet, beiset og faktisk på grunnstrøkne biter. Alle gasser.

 

Er du sikker på at treet gasser. Jeg erfarte nemlig at boblene stort sett kom fra de punktene stiftene hadde vært. Hullene etter stiftene er nesten umulige å få fyllt opp helt med epoxy. Dette gjør at det fanges luft her som siver ut igjen når epoxyen begynner herdeprosessen. Varm luft tar større plass enn kaldt luft.

 

Jeg kuttet ut glasset på flater over vannlinjen. Ikke verdt bryderiet etter min mening. Tykke lag med epoxy har ingen praktisk funksjon på en slik konstruksjon som dette.

 

Om jeg skulle bygget båt etter samme prinsippet igjen hadde jeg rullet på maks to strøk epoxy på dekk og fribord for å få en barriere mot fukt slik at treet ikke skal bevege seg. Deretter minst ti lag med polyurethan lakk.

 

Mahogny er lekkert. Og kaldbakt er stabilt og lite vedlikeholdskrevende. Men det jeg erfarte var at det mørke treverket ble utrolig varmt i solsteiken. En gang ble faktisk varmen såpass sterkt at jeg fikk noen små sprekker på ene dollbordet pga termisk utvidelse.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Du sier noe... Er det noen som trenger glassfiber? :lol:

 

Spøk til side, det er verd å vurdere. jeg ser mange proffe byggere i USA som dropper det. Faktisk har jeg tettere mellom spantene enn vanlig også. Vanlig etter tegningene er 90, mens jeg har tykke spant på 60 senter.

 

Uansett skal jeg ha ganske høy vannlinje. Siden båten er uprøvet, blir det litt synsing her hvor den skal være. Men jeg ser på mange bilder at det blir tull å være helt dustete her. Skal linja være rett når båten er tom, i bruk, i fart osv...

 

uansett skal jeg ha på minst tre lag epoxy til før jeg begynner å lakke. Det er virkelig fristende å droppe glasset.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde følt meg tryggere på skrogets styrke MED glass da, det må jeg innrømme... Jeg ser også for meg at skroget vil tåle mer juling uten å få skader helt inn på treverket om det er glasset, da epoxylaget tross alt blir både tykkere og armert. Eller er jeg helt på viddene her? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skal tenke over det etter å ha slipt det jeg har gjort hittil og lagt på et nytt lag. Uansett blir bunnen glasset.

Når det gjelder skader, blir jo ikke dette en bruksbåt, og dertil helt forsiktig behandlet når det gjelder kjøring kun i finvær.

Link to post
Share on other sites

Så båten skal kun brukes av en gammel dame til kirken på søndager? Ja da er det jo ikke mye styrke som skal til :lol::lol::lol: .

 

Joda, det er greit å være forsiktig, men skader har det lett for å bli uansett. Og da er det jo greit om overflaten er litt hardfør da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, det er greit å være forsiktig, men skader har det lett for å bli uansett. Og da er det jo greit om overflaten er litt hardfør da...

 

Om en slamrer en slik båt som dette inn i hva som helst er du feil eier ... :crazy:

 

Uansett så er mahogny laminert opp på denne måten utrolig strukturelt sterkt. Epoxy med 2K polyurethan lakk oppå har en ripefasthet omtrent som aluminium.

 

Klarer du å legge glass på med godt resultat så skader det sikkert ikke. Men min erfaring er at allt dette glasset ikke er påkrevet på fribordet.

 

De som bygger kajakker og kanoer i kryssfiner må glasse fordi treet er mykt i overflaten.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Ja, nå tror jeg ikke jeg er feil eier :lol: Ikke kommer jeg til å slamre inn i noen, og til-legging vil nok bli gjort som om den var av knekkebrød.

 

Men nå er allerede hekken glasset, det blir syrefast både i baug og langs hekken. Opp til vannlija blir det glass, og den har allerede to lag med epoxy.

Det blir minst 3 lag til med epoxy før lakk.

 

Det er knallbeskyttelse okke som.

Link to post
Share on other sites

Hei på dere som følger tråden! Tredjelaget er på plass, og nå fant jeg løsningen på gassingen.

 

Nå stod jeg klar med en skumgummi når epoxyen hadde satt seg. Drar kanten på svampen lett over. Den fester seg ikke, men tar de bittesmå boblene effektivt. Suverent :smash: Et problem mindre, og en god trøst til dere andre med prosjekter.

 

Skal se om jeg får til bilder...

 

 

Ellers har jeg forsøkt å kakke på et par testbiter. Faktisk ble jeg "nesten" overbevist om at jeg skal glasse bare bunnen. Der jeg kakket på glasset plate, ble det hvitt og delaminert. Den andre fikk bare et hakk som kan fylles igjen. Hmmmm....

Link to post
Share on other sites

Noen bilder etter 4 lag epoxy. Jeg legger disse veldig tynt og vått i vått med to timer mellom. Men glansen begynner å komme

 

dsci0441.jpg

 

dsci0434.jpg

 

dsci0437.jpg

 

dsci0438.jpg

 

dsci0443.jpg

 

dsci0439.jpg

 

Epoxyen er lagt på med myk bred sparkel, deretter trukket av overskudd. Nesten halvparten av alt som legges på de første lagene dras av igjen

dsci0444.jpg

 

Derfor vil det ta litt tid og et visst antall strøk før det er helt glatt.

dsci0445.jpg

 

dsci0447.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Glen-L har en del utstyr i sin nettbutikk.

 

Ebay kan være en grei kilde til mye rart i lanterner osv.

 

Du kan sjekke TenderCraft http://www.tendercraftboats.com/fasteners.html

De har bl.a. fine ruterammer som en del barrelback/Riviera-byggere bruker

 

eller Wooden Classics http://www.woodenclassics.com/

De har bl.a. Riva ratt, dekkslyskastere og ventilasjonsdeksler for motorrom. Bare lukk øynene, trekk pusten dypt og tenk på hvor stilig det vil bli på din båt før du ser på prisen..... :cool:

Sjekk på webshop under Riva-parts.... men de har mye annet fint også.

 

Og når du skal ha i motoren kan vel ett besøk på Vintage Speed vekke ha-begjæret... http://www.vintagespeed.com/

Offenhauser etc.. :cool:

 

Det er nå pengene får ben å gå på.... :yesnod:

 

Vet ikke om noen norske butikker som har satset noe på dette segmentet. Er rimelig nisjepreget. Kan ikke tenke meg du finner særlig med Donorbåter i Norge som har noe som ser fint ut lenger. Vi har ikke hatt ett så stort marked for denne båttypen som Amerikanerne. Finner du ette eller annet fra en gammel Polar eller Skibsplast må det sikkert krommes på nytt. De brukte ikke særlig påkostede dekksdetaljer heller. Kjøp det som ser fint ut.

 

Dessuten må jeg få berømme deg for resultatet så langt, ser aldeles nydelig ut :cheers:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det :cheers:

 

Er veldig fornøyd så langt, men noe "finish" er det ikke å skryte av annå.

 

Men , det var fryktelig morsomt å se at det ikke var bulker eller skjevheter i "speilbildene" i lakken. Det har blitt veldig jevnt og fint, bare epoxyen å lakk glatter ut.

Link to post
Share on other sites

Gjør nå klart til glassing av bunnen. Dette blir ca. opp til vannlinja.

 

Etterpå vil jeg avjøre om hvit vannlinje skal legges over eller under bunnmalingen. Det gjør jeg ikke før båten er snudd og ser den i profil.

 

dsci0450.jpg

 

6 tommer i hekken. Dette har jeg fra en utførlig beskrivelse i annet prosjekt. Han hadde satt vannlija for lavt først, og jeg vil heller ha den litt høyt.

Siden motoren kommer bakenfor midten, og tank mm., har jeg tatt sjangsen på at min blir nogenlunde lik. Blir det feil kan det justeres med å flytte hvit linje siden.

 

Teipen er da på "tresiden", oppsiden av vannlinja

dsci0449.jpg

 

dsci0451.jpg

 

Men foreløpig har jeg bare lagt vokspapir under alt dette for å unngå søl fra glassingen. Prøver å skjære til glassfiberen rettest mulig mot tapen.

 

Siden jeg nå skal glasse litt ned på den epoxybelagt siden, får jeg svar på en ting til:

Hvor feilfritt blir det?

Skal jeg da glasse hele siden etterpå?

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor skarp er radiusen mellom bunn og skrog akterover? På min freste jeg med en radiusfres R6. Det var akkurat så det holdt. Skarpere radius enn det så får du ikke duken til å følge fasongen, men vil løfte seg og trekke inn luft i knekken. Hvis du ønsker en skarpere kant, sparkler du denne opp igjen med epoxysparkel etter glassingen.

 

Duken renskjærer du etter ett par timer når epoxyen er halvstiv. Da får du en ren snittflate. Jeg brukte skalpell. Skjærer du akkurat i overkant av teipen kan du bare dra av teipen etterpå så fjerner du alt klinet. Med andre ord, sett på to eller flere teipremser. Først den som holder plasten eller det du bruker for å bevare skogsiden, deretter en ny litt høyere(lavere på båten) som du skjærer glassfiberen etter og drar vekk. Da slipper du å støpe fast den første teipen...

Setter du på flere teipremser med litt overlapp kan du jo dra vekk en etter en times tid hver gang du har lagt på ett nytt strøk. Da vil du jobbe vekk overgangen mellom duk og skrog etterhvert.

 

Ser ikke hva slags teip du har brukt, men ikke bruk den vanlige gule maskeringsteipen. 3M har noen fine blå ruller med teip som ikke trekker til seg epoxy på samme måte. Virker mer vokset. De er dessuten sterkere og gir finere kanter.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset!!!

 

Jeg fikk greit vekk den bak, men tenkte jeg skulle bruke gaffa over. <tror du ikke det er greit?

Ellers har jeg jo allerede glasset rundt hjørnene bak og på siden. Det gikk bra uten bobler. Mener det er radius 3, dia 6. Matta er veldig myk og fin.

 

Har brukt fres hele veien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...