Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Tusen takk :smiley:

 

Men når jeg ser den presisjonen du har på digert tømmer, så blir jeg imponert! :yesnod:

Det er bare blåbær med de lette mahognymaterialene.

 

Men ja, symmetrien har blitt over all forventning. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Enkle håndverktøy er alt jeg har brukt. Drill, stikksag og fres.

 

I tillegg har jeg kapp/gjæringssag, elhøvel, båndsliper, eksentersliper og elektrisk stiftepistol.

Båndsaga fra Biltema er også kjekk å ha.

 

Samlet sett en meget liten investering for de fleste.

 

Akkurat nå holder jeg på med liming av alle stavene. Alt er skåret ut og lagt på plass, og regner med at resten er ferdig limt i kveld/fredags kveld. Fordekket er ferdig.

 

Deretter er det grovsliping av alt sammen før fresing av natene langs dollbord. Det ser alltid veldig allright ut uten den hvite epoxynaten, men med den på plass ville det nok sett litt dårligere ut. En ujevnhet på 0,5mm vil ikke være perfekt nok.

 

Jeg har derfor valgt å kjøre 6mm notfres. Først skal jeg lage maler å kjøre fresen langsmed.

 

Forøvrig har ikke jeg benyttet noen bøker, men internett med massevis av byggehjelp derfra.

Det finnes drøssevis med linker bare i denne tråden. :smiley:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver den er god til småjobber. Hvordan er den i litt tykkere materialer. I følge info hos Biltema er maks saghøyde 80mm, er det kun teoretisk?

 

Jeg tror den er ubrukelig til alt over 1 tomme :lol: Jeg har skåret ut 2 tommer, og det ble ok, men må skjære fryyyyyktelig sakte og forsiktig. Men nå har jeg bare det fineste og smaleste sagbladet/båndet.

 

Det er god plass til kraftigere blad, og da går det nok bedre med tykk plank.

 

For små emner er jo det greit selv med litt tykkelse. Men saga er jo så lita og lett at det blir håpløst med tyngde i emnet.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg er helt fersk i båtbygging og lurte på om du hadde noen tips om bøker som kan være nyttige! Hva slags verktøy vil du si er essensielt for å bygge en "Riva"-type båt?

For det første ta en titt på Glen-L sin side og avgjør selv.

 

Hos Glen-L får du det du trenger å vite, samt overkommelige tegninger...

 

Jeg bygde min Squirt bruket jeg en sag (vanlig type), elektrisk stikksag, ca 15 skrutvinger, batteridrill, elektrisk høvel, båndsliper og ikke minst en tommestokk med cm og tommer på...

 

Så det er ikke utstyret eller verktøyet det står på. Det er værdens beste teraip å bygge en båt og slett ingen hokus pokus....stå på...

 

Dette prosjektet er til å få vann i munnen over.. :seeya:

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

:cheers::cheers::flag::sailing::lol:

 

FERDIG!!!!!!!

 

Skrog ferdig bygget!!!

Dekksstaver ferdig limt!!!

 

FEIRING i kveld!!!

 

Nå blir det bare sliping, pussing, lakking, sliping, pussing lakking sliping pusss.... lakkkkkkkk :lol:

GOD FREDAG!!! :cheers::lol:

Link to post
Share on other sites

Biltema-saga er gull verd til småjobber.

 

Det der blir helt vanvittig bra, Amalie 36. :sailing:

Jeg skal igang med å legge 5 mm staver i Kebonylønn på dekket på Vista'n i løpet av måneden, og følger nøye med på alt du gjør. Og den der saga blir definitivt innkjøpt til jobben. :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Og den der saga blir definitivt innkjøpt til jobben. :yesnod:

 

mvh tuffff

 

Den sager helt nydelig med det bladet som følger med. Dersom det sages på frihånd og veldig sakte, trengs nesten ikke pussing.

 

Men jeg var nødt til å trene litt først for å se hvordan den oppfører seg. Bladet følger nemlig en god del med bevegelsene i emnet til man lærer seg det. Og så er bladstøtten veldig enkel å regulere.

 

Det beste for meg, har vært at jeg kan flytte den med meg dit jeg jobber. Den er lett, og jeg slipper å klyve ut og inn av båten med mine gamle slitte knær :lol:

Link to post
Share on other sites

Se her ja :D

Som ny på forumet å norske båtsider er det morsomt å se andre som også bygger flotte mahogny båter:)

Flott jobb sålangt og ta deg god til på tiden som kommer med beising epoxy og lakk.

Savner båtbygger tiden nå som min er ferdig. Tør jo ikke bruken når den er ferdig :p

 

Stå på videre :D

 

Cato

Link to post
Share on other sites

Se her ja :D

Som ny på forumet å norske båtsider er det morsomt å se andre som også bygger flotte mahogny båter:)

Flott jobb sålangt og ta deg god til på tiden som kommer med beising epoxy og lakk.

Savner båtbygger tiden nå som min er ferdig. Tør jo ikke bruken når den er ferdig :p

 

Stå på videre :D

 

Cato

 

Hva er det har bygget,den ser lekker ut...kom med detaljer, vi er nysjerrig. Gjerne med bilder...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...