Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

I dag har jeg fått limt på kantlistene i epoxy. Det var en utfordring å spenne de fast, så her måtte det finnes en smart løsning :headbang:

 

Så kom jeg på disse spenstige rørepinnene/opptenningsveden til Biltema. Jeg kjøpte jo tusenvis av de i vinter for bare noen tiere. De måtte kunne brukes til spenn både nedover og innover.

 

Kappet opp noen småklosser som jeg stiftet til enden av disse stikkene

stikk.jpg

 

Etter å ha utvætet både fresespor og mahognylisten med epoxy, la jeg fortykket epoxy i sporet og presset lista på plass.

 

dsc_0741.jpg

 

Etterpå kunne jeg som dere kan se, skape ekstra spenn ved å legge inn et stikk fra undersiden. Dette sitter skikkelig altså.

Siden epoxy ikke er ekspanderende, blir dette fullgodt i styrke, og dermed er dekket klart for mahogny i morgen.

 

Kantlista skal høvles/slipes ned flush med kryssfineren. Mahognyfineren limes oppå det hele før avrunding.

 

Det blir godt og varmt under dekk, nok til at selv ytterlista er i god herding. :lol:

dsc_0737.jpg

Link to post
Share on other sites

:headbang::sweat:

Ikke så glad i dag altså.

Det har vært en aldri så liten brann i garasjen i natt. Heldigvis ikke noe stort som spredde seg til huset. Men det er uklart om båten kan reddes.

 

Æsj og dobbeltæsj :headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Det har vært en aldri så liten brann i garasjen i natt. Heldigvis ikke noe stort som spredde seg til huset. Men det er uklart om båten kan reddes.

 

Er det ikke derfor man lager båter i tre da? For at de skal brenne bedre ...:giggle::saint::wink:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jada jada :lol::lol:

 

Dere er våkne!

 

Men det som ikke er tøys og tull, er at det skjer ting på snekkerifronten :flag:

 

dsc_0745.jpg

 

Med mahogny som begynner å ta form, blir det straks mye morsommere.

 

dsc_0748.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag er det så flott vær at Bavaria'n skal få litt stell :sailing: Ho ligger på vannet alt, nypolert og vakker. Men dekk og interiør skal få litt grønnsåpe og kos :smiley:

 

Prosjektet får heller vente, men nå er alle dollbord og midtstaver ferdig limt og såvidt pusset.

 

Her er en detalj fra baugen

dsc_0768.jpg

 

Ville ha denne litt fin med buer, og ikke altfor enkel

 

dsc_0771.jpg

 

Skjøtene vil antakelig ikke synes engang etter beising

 

baug.jpg

 

Hekken er grovlipt, og nå kan man tydelig se effekten at den glir ned i skroget

 

dsc_0801.jpg

 

 

dsc_0791.jpg

Pussingen av overgangen var vellykket, og epoxyen blir silkeglatt før finish-lagene.

 

dsc_0785.jpg

 

Har forsøkt å bryte opp båten litt med litt forseggjorte detaljer. Ikke bare straighte staver

 

dsc_0784.jpg

 

dsc_0783.jpg

 

Synes det ble litt fint jeg, og detaljene og jobben skremmer ikke

 

dsc_0777_2.jpg

 

dsc_0776.jpg

 

dsc_0774.jpg

 

Nå er bare stavene igjen, og de fleste ligger ferdige, luka bl.a..

Link to post
Share on other sites

Tackar :lol:

 

Mye av gleden ved å bygge, er å dele utviklingen i prosjektet med andre. Ikke minst å lese om andre som lager og gjør ting. RAM sitt prosjekt har vært super motivasjon f.eks.

 

Jo, "fashongen" blir nesten finere enn jeg tenkte først. Hele båten har jo oppstått inne i hue :lol:

Et par bittesmå feil har det blitt i form av skjevheter, men de kommer jeg ikke til å si til noen :lol::wflag:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å bli lekkert.......et lite tips .....når du nå legger ut dekket, tenk ikke bare på formen på lister....vær nøye med mønstret i åringer og fargeforskjeller i materialene.... Ser ut som du har fått noe som er flaskskårent der... :blush::nonod::nonod:

Det er nå det gjelder å skynte seg sakte.......

Link to post
Share on other sites

Hele båten skal være i flaskskårne!

Dette er som jeg har sagt hele tiden, et lavbudsjett og hobbyprosjekt :yesnod:

 

Dessuten skal alt beises mørkt. Dollbord og senterbord skal være samme farge som båtens skrog. Resten skal være mahognyrød-beiset.

Jeg har en ide om at båtens design skal være litt særegent og mitt :lol:

 

Men samtidig skal den jo være noe frekkere enn de traidsjonelle racerne fra 40-tallet. Se litt på Ditchburn Seabird fra 36.

 

Fargenyanser blir forsåvidt ikke noe problem når alt skal være mørkt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er litt interessant at vi kan ha slike prosjekter og "debatter". Når jeg har lest og sett alle de fine prosjektene de har i USA, så har det slått meg at det burde være mulig for mange å gjøre like fine ting rimelig her hjemme.

 

Kostnadene og materialer mange bruker iver there, er i en helt annen klasse.

 

OK, jeg kunne hatt råd til det uten problem. Men da hadde jeg ikke inspirert mine tre sønner, kompisene deres og andre. :smiley: Skapergleden er det viktigste vi har, nesten :smiley: Og hvis vi kan skape noe unikt ut av lite, så står prestasjonen enda sterkere i forhold til at produktet vekker oppmerksomhet. Og det blir morsommere å leke uten å være dritredd for feil eller skader :smiley:

 

Se f.eks på denne

pic801-1.jpg

 

Det er spandert store ressurser, men dekks- og bygge-tabbene ødelegger for førstegangsbyggeren til tross for ferdige tegninger.

Dette kan vi gjøre noe med ved å motivere unge og andre til å bygge billig. Ha fokus på gleden ved å bygge uten å være livredd for at en feil vil koste penger.

 

Hadde det ikke vært brukt så kostbare materiealer på båten over, hadde de sikkert bygget baugen på nytt. :smiley:

Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg. Hvis man bruke rimeligere materialer, så er man ikke redd for og gjøre feil, og da kan ofte resulatet bli bedre siden man ikke "safer" det i land om du skjønner.

Man sitter også igjen med en større mestringsfølelse hvis man skaper noe vakkert ut av "det man har"..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Akkurat. :flag:

Jeg tenker sånn, og med en total kostnad på kr. 3.500,- for all mahogny til hele båten, så hadde det ikke vært en katastrofe om noe måtte skjæres bort for å gjøre på nytt.

For den summen har jeg faktisk "KLEDD" hele båten, både skrog og dekk. Dette i stedet for å kjøpe knalldyre kryssfinerplater hvor det ikke er en eneste margin for feil. Derfor kan enhver ungdom hive seg på og lage uforglemmelige båter :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå var det mest spennende å se om jeg kommer likt ut på hver side. Går hele tiden ut fra ei midtlinje i båten, og det ser ut til å stemme godt med tegningene.

 

baugen.jpg

 

dsc_0810.jpg

 

Ser best ut om det blir likt på begge sider. Og det ble nok ikke mer enn en millimeter forskjell

dsc_0811.jpg

 

Så nå er jeg ille gla', og FFK leder :flag:

 

dsc_0812.jpg

 

Biltema-saga er gull verd til småjobber.

 

dsc_0813.jpg

 

Detaljer som bør stemme, at stavene korresponderer med neste fack

dsc_0814.jpg

 

Deet var dagens lille økt :lol:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...