Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

jeg brukte gjøko grønnt bunnstoff på sjekta. den hadde helt feil farge når jeg la den på (litt sånn olivengrønn), men da den kom på vannet kom den knallgrønne fargen frem som jeg ville ha. grodde heller ingenting på dette stoffet iløpet av sommeren, selv om båten ikke var i bruk!

Var kopperstoff jeg brukte.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

hva er vitsen med epoksyprimer utenpå epoksy?

 

Nei, det kan du si.. :tongue: Det er slett ikke nødvendig, men primeren er enklere å legge på med kost. Får ikke like glatt overflate og er tydeligere grunnlag for bunnstoffet. Litt jåleri, med andre ord.

 

Ellers så ble jeg irritert på meg selv i går. :headbang::cryin:

La på et lag med epoxy, og så tok det så lang tid før jeg kom til baugen med å dra av overskudd at jeg fikk tåke i epoxyen på et felt.

 

Ikke noe krise selvfølgelig, fordi det går greit å vannslipe bort laget igjen. Men DRITTJOBB :yesnod:

 

Før trøste meg med at baugen blir enda slettere og finere etterpå.

Begynner å se resultatet i innsvinget på "hofta". Blir så vakkert etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Det kommer mer... :lol: Men er litt indisponert for tiden. Fikk en betennelse i magen som ikke var så enkel å hanskes med.

 

Hele styrbord side er ferdig, så ferdig at det ikke gjøres mer der før den blir snudd. Håper å bli frisk nok til å ta opp igjen litt til helgen. Da skal glass på plass på babord bunn. Den er for stor til å ta hele på en gang.

 

Etter å ha vurdert fram og tilbake, er jeg kommet til at bare bunn opp til vannlinje blir glasset. Den avgjøreslsen er jeg glad for idag, fordi det ble litt tåke i et av lagene med epoxy. Så det ikke før dagen etter. Ved vannsliping blir jo alt hvitt, og det var noen felter oppunder baugen som ikke ble perfekt.

 

Så jeg vil se den i profil og ferdig før jeg avgjør om det skal kamufleres eller slipes ned igjen. Tror kanskje at det ikke vil synes, for der skal det males skiltnr. og navn.

Link to post
Share on other sites

Ang polyuretane maling:

Bygde en Glen-L tuffy sommeren 09. Sprøyte lakkerte hele båten med Epifanes 2k polyuretane farge lakk. Båten lå i ferskvann så si konstant fra slutten av juli ut september uten noen som helst tendenser til skade i lakken. Lå også en uke i saltvann uten bunnstoff. Lakken er utrolig hard og slitesterk. Kjørte flere ganger rett inn på stranden uten å få så mye som en ripe.

Denne typen lakk er beregnet for hele båten, også under vannlinjen.

Jarle

Link to post
Share on other sites

2K polyuretan er i prinsippet samme lakk/maling som brukes offshore på rigger og subsea utstyr. Om det blir blærer under vannlinjen skyldes det med rimelig sikkerhet andre ting enn selve lakken.

 

Til dere som sprøyter denne lakken. Vær forsiktige. Bruk friskluft maske. Polyuretan inneholder meg bekjent isocyanater. Det er ikke særlig helselig å få i lungene.... :sad:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Slike friskluftsmasker, hvor får man tak i de for en hyggelig penge?

Har selv sprøytet 2K primer og Topcoat, som også inneholder isocyanater. Jeg brukte en 3M maske som skulle ta alt mulig drit. Kosta rundt 5-600 tror jeg. Det virket forsåvidt helt OK, men tror nok en frsikluftsmaske vil være enda bedre. Ikke minst behageligere å ha på. Men koster de veldig mye?

Link to post
Share on other sites

Puuuh, det var deilig å høre. :flag::cheers:

 

I første omgang syntes jeg den ble litt lys, men nå tar jeg feiringa. Syntes det ble pent.

 

Har gjort litt jobb med å lage skarpere overganger i hekken, slik at planingen blir bedre

dsc_0531.jpg

 

Den er nesten skarpere enn det bildet klarer å vise, og det ble ok. :saint:

Link to post
Share on other sites

No problem :lol::lol:

 

Kommer tilbake når jeg lurer på noe. Har lagt på strøk 2 i dag, og det blir ganske tykt pr. lag. Tenkte jeg nå skulle la det herde helt, vannslipe og ta finishlaget.

 

Men, kan det hende to strøk er nok?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

tredje strøk ferdig i kveld.

 

dsc_0572.jpg

 

Bør vel kjøre i vei med rubbing, men tar ikke det før utover våren

dsc_0563.jpg

 

Denne malingen blir kjempeblank

dsc_0564.jpg

 

Til helgen skal båten snus, kanskje jeg kommer med bilder. Skal prøve å huske å ta bilder av snuingen

 

dsc_0567.jpg

 

dsc_0568.jpg

 

dsc_0569.jpg

 

Jeg vet ikke hva der synes, men er dette akseptabelt resultat?

dsc_0570.jpg

 

Kunne gjerne tenkt meg det enda slettere og mer perfekt, men det er kanskje det nivået jeg kan forlange av meg selv... :rolleyes:

Kunne liksom tenkt meg sånn speilkvalitet.

 

Men, det er kanskje å stille for høye krav, det er tross alt hjemmebygg på lavbudsjett :wflag:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott a'gett!

 

Blir en liten innsamling av mannfolk i løpet av helga, hvis jeg rekker. Brutter'n som du kjenner, og flere til. Men tidsplanen er ikke helt klar enda.

 

Må på Knatterud'n i morra og kjøpe litt ved til å lage krybbe av :yesnod:

Fikk fire hjul av fatter'n i går, så slipper jeg å skru av de på den andre krybba mens båten ligger på siden.

 

Tror jeg blir for utålmodig akkurat da :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvordan har du tenkt til å snu... heise den opp i blokker og dreie den rund, lage krybbe med "meier" som løper opp på ene siden, eller bare bære den ut og legge den over i snøfonna?

 

Har sendt deg mitt telefonnr på IM for en stund tilbake, så bare send en melding når tidspunktet er klart, så skal jeg komme med mindre det dukker opp noe helt spesielt.

Artig å være med på. Har snudd min ett par ganger, men da er det mere sånn at jeg og guttungen tar kryssgrep foran og bak og snur den i lufta :lol:

Link to post
Share on other sites

Blir vel ikke noe kryssgrep her :lol:

 

Det blir snuing søndag eller mandag, men kona har andre planer for søndag enn meg. Det blir neppe mitt valg som er viktigst :wflag::lol:

Men nå er den ute og klar for snuing

dsc_0575.jpg

 

dsc_0581.jpg

 

dsc_0574.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...