Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Trist! Ser på de andre prosjekttrådene også. Flere som hadde mange daglige innspill har nå både en og to dager mellom. Og der det var 5 -6 lesere hele tiden, er det nå kun 1. Det vil si meg, når det er jeg som sjekker. :smiley:

Det er bare ment som en forsøksordning. Vi venter 2 uker, føler dere som skriver her fortsatt at responsen er dårligere enn tidligere så flyttes trådene tilbake til Åpent forum.

Ha i mente at om den øyeblikkelige responsen kan være dårligere, trenger likevel ikke sluttresultatet å bli det. Dette fordi trådene nå vil ligge på førstesiden mye lenger.

(Håper alle medlemmer nå har endret visningen til 50/side, se signaturen min)

Link to post
Share on other sites

Hei! :smiley:

prosjektet står ikke i stampe, men siden jeg registrerte endringene her er det ikke nok feedback til at jeg ser meningen med å legge inn noe. Det var ofte de spontane innleggene som ga mest tilbake i form av meninger og ideer.

 

Men til saken :yesnod: Natingen er ferdig, men litt sterk lyssetting (les sollys) gjorde meg litt irritert over noen pussemerker. Derfor er jeg i ferd med å slipe ned hele dekket på nytt. Bakdekket er ferdigslipt.

 

Nå er jeg nok litt for kresen, men jeg tar heller den jobben enn å irritere meg til sommeren :flag::yesnod:

 

Så til uken blir det beising på nytt :lol: Trøsten er jo at nå er det ferdig natet. Var egentlig veldig lekkert med sort

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er en av hovedårsakene til at jeg i det hele tatt bryr meg med å stikke innom prosjektforumet i blant! Jeg skjønner godt at du ikke ser noe poeng i å oppdatere en tråd når tallet som leser har blitt så redusert, men samtidig så er vi fryktelig nyskjerrige da! Så får vi ellers bare håpe at prosjekttrådene blir tilbakeført til åpent forum snart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sleng ut bilder:)

 

Jeg synes personlig at egent prosjektforum er helt konge..det er prosjektene som er grunnen til at jeg stikker innom Bp et par ganger om dagen.Nå når de er samlet så gjør det hvertfall sitt at jeg stikker innom flere av de enn å gå og lete meg gjennom "åpent forum" med all slags mulig dill rundt om kring... og ditt prosjekt er sterkt medvirkende til min interesse for BP.. Har veldig lyst å gjøre noe som du har gjort med denne 21 fotingen og får masse inspirasjon av å lese..

Redigert av andk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Natingen er ferdig, men litt sterk lyssetting (les sollys) gjorde meg litt irritert over noen pussemerker. Derfor er jeg i ferd med å slipe ned hele dekket på nytt. Bakdekket er ferdigslipt.

 

Beundringværdig......det har du helt sikkert igjenn for..ellers så istemmer jeg med at denne tråden er årsaken til at jeg klikker innom her på prosjektsiden. Synd at prosjektene er flyttet ser at det bare er 1-3 stykker inne å kikker tidlgere var det hele tiden 5-8.....

Gleder meg til å se bilder....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Gleder meg til å dele litt igjen :smiley: Og jeg har vel egentlig rykket tre skritt bakover, men angrer ikke ett sekund! :smiley:

 

Dollbord og staver ble stiftet med trespiler i mellom. Bakdelen er at det blir bittesmå hull, men etter sliping vanning og pussing er de ikke til sjenanse synes jeg. Du må legge øyet helt bedi for å se det :lol:

 

Det er en grusom drittjobb å slipe ned tre lag epoxy på nytt, men etterpå ser man at det er verd det.

Nå har jeg vært mye mer nøye i sliping og pussing, og med bedre lys.

 

Dette er valget mitt, og itteno mer beis enn dette

 

dsc_0906.jpg

 

Fordelen nå er at natingen er på plass

 

dsc_0910.jpg

 

dsc_0911.jpg

 

dsc_0915.jpg

 

Så nå satser jeg på ubeisede staver. Tvi tvi for at det blir ok... Har slett ikke lyst på ny slipejobb :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Helt klart en forbedring at du valgte å gå tilbake til de lyse staver. Flott båt du lager. Av med hatten for det! :flag:

 

Jeg har et lite spørsmål jeg lurer på: Ser du har laget spantene dine i gran. Er dette helt vanlig gran fra nærmeste trelast? Ser andre bruker mahogny/eik og lignende harde sorter tre og er også det som blir anbefalt hos glen-l. Er gran hardt nok? Tanker om det? Kan jo lese seg i hjel om tresorter og fordeler og ulemper. Det som iallefall er HELT sikkert er at prisen på gran er langt hyggeligere enn tilsvarende dimenasjoner i mahogny, så hvis det er ok med gran er det jo liten tvil om hva det skal bygges i :)

 

Jeg fabler litt med å prøve å bygge selv jeg også, og prøver å suge til meg all informasjon jeg kan :p

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg bruker gran, ikke bare for prisen, men etter å ha lest om gran og bruddstyrke ble jeg overbevist. Det er dette materialet som blir benyttet i laminerte dragere. Bl.a. fordi den ikke er fet som furu, limet setter seg bedre og den skiller ikke ut kvae på samme måte.

 

Ellers, ble annet forsøk bedre?

 

dsc_0924.jpg

 

dsc_0922.jpg

 

Det er sikkert mange som har meninger om stavenes og vedens retninger osv., og jeg ser jo ting jeg kunne ha tenkt på.

Likevel synes jeg fargespillet i denne mahognyen er fin :smiley:

 

ved.jpg

Link to post
Share on other sites

Dollbord og staver ble stiftet med trespiler i mellom. Bakdelen er at det blir bittesmå hull, men etter sliping vanning og pussing er de ikke til sjenanse synes jeg. Du må legge øyet helt bedi for å se det :lol:

 

Stifter ja. Jeg er litt usikker på om jeg tør satse på det da dekket mitt skal stå ubehandlet. Da vil vel hullene forbli der og kunne lede vann ned i fineren under - sånn på sikt.

 

Ellers må jeg si du har litt av et pågangsmot - å slipe det hele ned igjen. Men lekkert - det blir det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Teakdekk?

 

Nå har jeg slipt ned mahogny med tre lag epoxy, og det gikk ganske greit. Jeg tror faktisk jeg ville vurdert, dersom det hadde vært aktuelt å legge et ubehandlet dekk en gang, å legge dekket - forsegle det hele med epoxy ett strøk og så slipt ned.

 

Vet ikke om noen har gjort det noen gang, men sånn som dette ble så så jeg at absolutt alt av hull, sprekker og ujevnheter ble helt forseglet selv om selve treverket ble fint igjen.

 

Har noen andre prøvd det?

 

Men da måtte stavene også vært støpt inn/limt i epoxy. Jeg kan vanskelig tenke meg noe sterkere og mer holdbart.

Link to post
Share on other sites

Uten tvil! Jeg ble egentlig litt skuffet da du rødbeiset lenger opp i tråden. Tenkte med en gang at jeg heller ville beholdt det lyse. Det ble rett og slett dritbra!

 

Jeg bruker gran, ikke bare for prisen, men etter å ha lest om gran og bruddstyrke ble jeg overbevist. Det er dette materialet som blir benyttet i laminerte dragere. Bl.a. fordi den ikke er fet som furu, limet setter seg bedre og den skiller ikke ut kvae på samme måte.

 

Leser så mye forskjellig rundt at hodet begynner å spinne til slutt. Sånn å ta å kjenne på så kjennes jo granen skjør og myk ut, men bruddstyrke er kanskje bra allikevel. Har sett de som bygger spant i furu også, ser for meg at det blir mye scrap når man skal prøve å unngå for mye av kvisten i furuen.

Link to post
Share on other sites

Teakdekk?

 

Nå har jeg slipt ned mahogny med tre lag epoxy, og det gikk ganske greit. Jeg tror faktisk jeg ville vurdert, dersom det hadde vært aktuelt å legge et ubehandlet dekk en gang, å legge dekket - forsegle det hele med epoxy ett strøk og så slipt ned.

 

Vet ikke om noen har gjort det noen gang, men sånn som dette ble så så jeg at absolutt alt av hull, sprekker og ujevnheter ble helt forseglet selv om selve treverket ble fint igjen.

 

Men da måtte stavene også vært støpt inn/limt i epoxy. Jeg kan vanskelig tenke meg noe sterkere og mer holdbart.

 

 

Det er Kebony - sukkerimpregnert lønn. Skal ha egenskaper som teak i følge produsenten. Jeg ser det poenget med å forsegle hele dekket, men å slipe det hele ned igjen ser jeg for meg som en formidabel jobb. Det er 11 - 12 m2 med dekk. Stavene blir limt med epoxy til finer.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...