Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert

Miss Amalie

Recommended Posts

Ja...... jeg har vel også nevnt at det er lurt å lage seg noen prøver. :yesnod: :yesnod:

Som jeg også har sakt tidligere er det smart og gjøre den så mørkt som man kan akseptere, for å få best mulig lysfilter.

Dybden i lakken og glansen i overflaten blir også etter min mening finere når den er mørk.

En ting som også er helt sikkert er at den kommer til å falme/lysne med årene. Før eller siden må den slipes helt ned til treverket igjenn for å hente opp fargen, ikke så dumt da og ligge 5 - 10 år i framkant. :wink:

I innlegg nr. 143 i denne tråden har du selv Amalie 36 linket til en side med utrolig mange lekkre båter, med det jeg mener er riktige farger, bla. en Pettersson fra 1910 som er utrolig lekker.....

Den Pettersson har fargen i mahognyen som jeg ville gått for, men dette er selvsakt smak og behag.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Utrolig godt jobba smiley_thumbs_up.gif

Kjempe gøy å følge med på utviklinga :yesnod:

Får lyst til å starte et prosjekt selv en gang.

Lurer på om ikke jeg skal foreslå det for fatteren. At vi kan gjøre et prosjekt sammen.

Han har jo pensjonert seg nå og har tid til overs :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

:lol: Bare å sette igang!

Takk, forresten. Jeg flyr skytteltrafikk mellom tv'n og garasjen for å se tørking og farger. Prøvene med epoxy utenpå beisen var helt konge.

Det som var matt mørk rødbrunt, ble gnistrende i perlerødt!

Kan nesten ikke vente til helga, og det er sånn det blir med prosjekter. :lol: Helt hengitt.

Har selv ikke jobbet med epoxy på denne måten som du nå gjør. Legger du ned armeringsduk, slik som i WestSystem ?

Jeg har forstått/mener å ha lest på WestSytsem sine sider at epoxy er relativt myk i overflaten og at den siste overflatebehandlingen derfor foregår med lakk?

Stemmer ikke dette ? Hvilken lakk har du i så fall tenkt å benytte ? Vet at forhandler av WestSystem også har Epifanes.

Spent på å se bilder av prosessen...... :yesnod:

En annen ting.....Denne Pettersson båten er det noen som kjenner historien til den ? Det må jo være en båt som hører til i det Svenske kongehuset, tre kronor i bauen og svenske farger i puter. Ser også at det svenske flagget henger bak der....... :flag_sw: Da melder jo spørsmålet seg : Finnes det ikke dyktige nok håndtværkere i Sverige....???? :rolleyes: :rolleyes:

Flott fremgang her. Nå må jeg snart få tatt en tur nedom og gjøre litt "boat-kicking"... :yesnod:

Antar du skal legge på duk. Har kanskje nevnte det før, men det anbefales på båter som skal ha synlig treverk at man først legger på ett til to strøk med epoxy først slik at treverket blir mettet og du kan dra over og matte ned overflaten noe før du legger på duk og ytterligere lag med epoxy. Da må de første lagene gjennomherde først før du sliper.

Jeg la på duk og epoxy i første strøket på min, men ville har lagt bare epoxy først hvis/når jeg skal gjøre det igjen (på en ny båt). Treverket suger inn en del epoxy, og man kan får problemer med at duken "suges tørr" og ikke blir 100% gjennomsiktig.

Tror jeg lot epoxyen herde ca 4 timer mellom hvert strøk (hadde ca 20-25 grader i rommet). Legger du neste strøk mens understrøket er lett klebrig, slipper du å slipe mellom hvert strøk, som du må gjøre hvis du lar den herde (ca 8 timer +)

Startet tidlig på lørdags morgen, og siste strøket tro jeg kom på ved 2-tiden natt til søndag. Gikk med mange 2-liters isbokser og pensler fra BT. De gule penslene med fire i pakka for 29 brukte jeg. Mulig jeg prøver rull neste gang, men pensel virket greit på min lille båt. Nå er skroget ditt 4-5 ganger større, så du bør kanskje få med deg en hjelper til å blande epoxy osv. Du får spørre din bror modellflygeren (du kan jo gjette hvor jeg kjenner han fra... :wink: )

Finn Erik, Epoxyen blir når den er utherdet knallhard, så den er overhode ikke myk. Det er dette som gjør at mange benytter 2k billakk med skikkelig UV-filter utenpå for å minimere fargeforandring osv. Underlaget er helt stabilt.

Min lille 10' av 6mm finer med epoxy og duk på utsiden er fantastisk stiv og kompakt. Her er det ingenting som gir seg. Båten er ikke mindre stiv enn en glassfiberbåt i samme tykkelse, heller motsatt.

Helt klart Honduras. Legger nå på minst ett grunnstrøk, sannsynligvis 2 før jeg tenker på "stria".

Blir ferdig med beisinga i morgen.

Jeg grunnstryker bunnen først, med grafitt i miksen. Det gjør det enda lettere å avsløre ujevnheter som må rettes.

Forresten så forsto jeg det var deg broder'n kjente. :smiley:

Ja, han er rå på flyging, og bygger noen sinnssyke doninger :lol: Bare kom innom!

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

Da jeg byggde min Glen-L TwoPlus for noen år siden valgte jeg å ikke legge duk over vannlinjen. Dette angret jeg aldri på. Skroget holder seg enda fint. Eventuelle kakk blir lette å utbedre. Om noen år når beisen har mistet fargen er det lett å slipe seg ned til tre igjen.

Min erfaring med duk er at det er veldig vanskelig å få den helt fri for luftbobler over så store flater som vi snakker om her. Skal du slipe hull i disse etter herding går det fort ned i beis laget med flekker som resultat. Båten blir ikke noe vesentlig sterkere med duk. Et skrog bygget opp som din har en stivhet som overgår de aller fleste GRP båtene. Mitt laminat ble ca 16mm. Supersolid. Lange flyturer og hare landinger kjennes bare i kroppen. Skroget tåler det.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

:yesnod::cheers:

Hadde båten fram til i høst da den fikk ny eier. Kjekt og lærerikt prosjekt.

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Finishen på den så faktisk veldig bra ut. Holdt den seg like pen?

Nå har ikke jeg like tykke sider som det du hadde. Bunnen er 16mm, men sidene ikke mer enn 11 - 12mm. Den er likevel utrolig stiv og sterk, men jeg tror nok jeg legger på glassfiber.

Berre lekkert..... :cheers_wine: ser ut som du har " treffi" akkurat med fargen. Noen flere lag nå så får du så får du dybden også.

Som jeg nevnte tidligere så mener jeg å ha lest at det lakkes over epoxyen både for å oppnå større dybde og få en enklere overflate å vedlikeholde, mindre utsatt for riper, er dette helt feil ?

Ser at Honduras delevis svarer på dette med å bruke 2K-billakk for et bedre lysfilter. Mener Epifanes har en enkomponent lakk til dette bruk.....

Har studert den Amerikanske siden som du har linket til, kan ikke se noe sted der at de benytter glassfiberduk......

Du har rett. Nå skal det på ett lag til med epoxy i dag. Deretter skal det herde før lett matting.

Så skal det på glassfibermatte med 3 lag epoxy, og deretter 2 lag med lakk som våtslipes og poleres.

Men lakken kommer ikke før etter dekket er ferdig.

Leitet litt for å se hvor jeg hadde lest det og fant disse trådene når jeg søkte Epifanes på West-System sine sider

Den første er hovedsiden, linkene under er rett til prosjektene.Som du ser er det benyttet Epifanes lakk på " Babyface ikke mindre enn 10 lag :eek: .......

http://209.20.76.247/ss/search-results.php...s&sa=go#343

http://www.epoxyworks.com/24/pdf/Rascal_Project.pdf

http://www.epoxyworks.com/22/pdf/Ew22_Babyface.pdf

http://www.epoxyworks.com/22/babyface.html

http://www.epoxyworks.com/22/pdf/EW-22_centerfold.pdf

Utrolig hvor lekkert det blir :sweat: Jeg la ett strøk med epoxy med en lukketid på 45 min, og duken i dette strøket før det herdet. deretter to lag med epoxy før jeg befynte å slipe. fungerte ok...hjelper nok med litt trening.....før neste prosjekt..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Så skal det på glassfibermatte med 3 lag epoxy, og deretter 2 lag med lakk som våtslipes og poleres.

Jeg tror du beregner allt for lite lakk. Epoxy er i hovedsak et lim. Ikke en lakk. Epoxyens gode tette egenskaper gjør den til et utmerket middel for å forhindre osmose under vannlinjen.

Brukt som lakk slik det gjøres i dette tilfellet krever ekstra beskyttelse. Epoxyen brytes nemlig ganske fort ned av sol lys. Den blir gulhvit og flasser av. Derfor må den overflatebehandles med 2K polyurethan lakk av god kvalitet. Eks fra epifanes,hempel etc. Denne lakken er den eneste med et nogenlunde UV filter.

De fleste leverandører anbefaler minst tre strøk over epoxy. Gambler du med dette skaffer du deg arbeid på relativt kort sikt. Jeg tror jeg hadde seks strøk eller noe slikt første sesong. Et par ekstra etter tre år. Like fin i dag som ny. Men på tross av denne behandlingen blekes beisen av solens UV stråler...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...