Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

demoversjon av fastCAD på nettet. Er det greit å jobbe med

 

Vanskelig å si. Jeg har ikke noe erfaring med Scetchup, men den ser jo rimelig grei ut.

Demoversjonen av FastCAD er en fullversjon med den lille uting at den slutter å virke etter 14 dager. Du trenger kanskje mer enn 14 dager med den for å lære den helt. FastCAD er skrevet i assembler, noe som gjør den lynkjapp sett opp mot AutoCad.

Den lager veldig kompakte filer, noe som er viktig ved jobbing med kart hvor datamengdene kan bli enorme. Den har også et kraftig makrospråk slik at man kan lage simuleringer.

En ting jeg liker veldig godt med den er at den er commandlinedrevet. Jeg skriver kommandoer med høyrehanda og tegner med venstrehanda. En annen fin detalj er at den er fullstendig brukerkonfigurerbar. Jeg kan lage egne menyer for allt mulig slik at den velger layers, farger og linje/fill type med minimalt med arbeid. Eller utføre en kommandosekvens.

Jeg har også en AutoCadlisens, men jeg bruker den aldri. Jeg jobber i FastCAD og leverer fra meg arbeidet skrevet til AutoCadformat.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg må teste det der, selv om jeg ikke er noe bevandret i dette med kommandoer. :giggle:

 

Men, nå er det prosjektet mitt som opptar mest, skal gjøre alt jeg kan for å få snudd båten i februar. Og da må glassingen være ferdig.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

OK, takk skal du ha Milligan.

 

Så jeg får en rekke linje-segmenter i DXF som jeg må skalere. Det burde kunne funke.

 

Planen er (eventuelt) å legge dette inn i Pilot3D som jeg har brukt litt. For å konstruere om litt slik at det skal bli kjappere å bygge. Kanskje kunne jeg få kappet ut noe med laser, men dette er langt frem!!!

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

hei! veldig stilig prosjekt du har her! imponerende arbeid. holdt på å ta en tuppen på en finger selv engang. tuppen hang som en lokket på en zippo lighter, men fikk sydd den på igjen. så føler med deg, grusom følelse det der :(

 

stifter du på finerbiter for å presse fineren mot skroget? hvor tett stifter du? bruker du luftdrevenpistol, lengder på stiftene osv? hadde vært veldig morro å fått noen tips på dette:) var litt bekymra for at vakuumbagging var eneste måte å få et skikkelig resultat på men arbeidet ditt ser jo riktig så bra ut:)

 

stå på:)

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

quote name='Godthaab' date='23.01.10 23:46' post='899244']

 

stifter du på finerbiter for å presse fineren mot skroget? hvor tett stifter du? bruker du luftdrevenpistol, lengder på stiftene osv? hadde vært veldig morro å fått noen tips på dette:) var litt bekymra for at vakuumbagging var eneste måte å få et skikkelig resultat på men arbeidet ditt ser jo riktig så bra ut:)

 

stå på:)

 

Hei! Takk for omtanken :smiley:

 

Fingern kan jeg leve uten, selv om det ikke er hyggelig. Når det gjelder stiftingen, har det gått MYE bedre enn forventet.

Underveis har jeg testet ut forskjellig, både snor, finerbiter og bånd.

 

Det beste resultatet har jeg fått med Biltemas rørepinner. De begynte å selge store bager med disse for kr. 39,-. Som opptenningsstikker.

Det må være godt over tusen stykker i posen, for jeg har aldri fått brukt mer enn halvparten

 

dsci0318.jpg

 

Da blir det slik, med fire stifter i hver

 

dsci0319.jpg

 

dsci0320.jpg

 

Det blir godt press på større deler av flaten enn andre ting jeg har prøvd, og resultatet har blitt veldig mye mindre klinete.

 

dsci0321.jpg

 

Stiftemaskinen er Biltemas elektriske til kr. 298,-. Har fungert som en drøm, og stiftene er de runde. Jeg endte opp med disse pga bedre press samt at buen står igjen på utsiden. Det er veldig enkelt å få tak for uttrekk.

 

Forresten har jeg en aldri så liten feiring i dag :cheers::cheers:

 

Hele skroget er ferdig med mahogny.

 

dsci0322.jpg

 

Denne helgen har gått til å tilpasse mahogny på baugen. Det ventet jeg med til slutt pga laging av flere kiler her.

 

Men med en teknikk som dette gikk det bra til slutt:

 

Jeg setter stifter i underkant:

dsci0304.jpg

 

Stikker så inn et emne

dsci0305.jpg

 

presser det på plass med disse stikkene

du ser den nede i høyre hjørne

dsci0306.jpg

 

tegner av og skjærer

dsci0307.jpg

 

Her er bitene merket og plassert før tilpassing

 

dsci0308.jpg

 

Dette er et kjempeflott billig verktøy. Clas Ohlson kr. 59,-?

Uunnværlig balsahøvel

 

dsci0309.jpg

 

 

Så nå begynner finslipingen denne uken, håper på beising til helgen.

Baugen er påbegynt

dsci0314.jpg

 

Så i kveld blir det en liten øl til feiringa :yesnod::cheers:

Link to post
Share on other sites

hei! veldig stilig prosjekt du har her! imponerende arbeid. holdt på å ta en tuppen på en finger selv engang. tuppen hang som en lokket på en zippo lighter, men fikk sydd den på igjen. så føler med deg, grusom følelse det der :(

 

 

Jeg håpte nok at de skulle få sydd den sammen igjen... :lol:

Men nå var det vel mer kjøttdeig enn finger igjen. Likevel synes jeg den begynner å bli fin, ikke sant?

 

Utgangspunktet

30112009007.jpg

 

i dag, dog noe utydelig :lol:

dsci0325.jpg

 

Skål :cheers:

Link to post
Share on other sites

Angående beising...

 

Jeg ser noen bruker kluter og andre svamp. Malermesteren i butikken mente stor myk kost, så hvem har erfaring og kan gi råd om dette?

 

Skroget er ferdig og skal beises denne uka.

 

Og til dere som har beiset mahogny før, tynnet dere ut pulveret mer enn det som står på pakken?

De mengdene er jo beregnet på lyse treslag i utgangspunktet.

Link to post
Share on other sites

tusen takk for omfattende svar! det settes stor pris på:)

 

fingern blei riktig så bra, utrolig hvordan kroppen tilpasser seg:)

 

jeg har aldri beisa mahogny, men hører det er nokså nervepirrende.

men jeg har beisa mye annet og synes det er enklest å påføre med svamp,

og ha noen rene gamle t-skjorter klare til å utligne med hvis det blir litt mye enkelte

steder. de suger godt opp.

 

skroget ble kjempefint, blir morro å se ferdig beisa :)

Redigert av Godthaab (see edit history)

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Angående beising...

 

Og til dere som har beiset mahogny før, tynnet dere ut pulveret mer enn det som står på pakken?

De mengdene er jo beregnet på lyse treslag i utgangspunktet.

 

Bland beisen ut etter det forholdet som står på posen,heller mindre enn mere væske. Det er ikke noe problem å tynne beisen ut i etterkant uansett om du skal blande med vann eller sprit........

Når det gjelder beising så må du for all del ikke begynne å beise hele skroget før du har laget noen prøver, husk at fargen forandrer seg både når den tørker og når den blir lakket over. Jeg ville ha laget en fem seks prøver ......tynnet 10 % 30 % utynnet og med to strøk beis.....Husk at din største fiende i etterkant blir bleiking av sola så det lønner seg å ligge i forkant altså så mørkt som du kan akseptere .......Gir best mulig solfilter....

 

Om du har store fargeforskjeller i mahognyen beiser du hele flaten først....så flekker du de lyse flatene og til slutt et nytt strøk over det hele....

 

 

Sennende og artig å følge med, lykke til med resten..... :cheers: Er imponert over hvor fort fingeren din har blitt så bra......har selv kappet av den samme fingeren på venstrehånda, jeg nøyde meg ikke med bare med den ene, tok også den ved sidenav, i tillegg kløvde jeg ringfingeren. Så jeg følte med deg da jeg så det...... :sweat:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt å bruke svamp inntullet i en bomullsfille, fungerte kjempe fin, ble veldig jevnt og fint. Jeg brukte Hempels mahognybeis. Var veldig nervøs før jeg begynte, men det gikk veldig greit!

Beising Miranda

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott med kommentarene, og Hellberg, jeg kjenner til din kapasitet når det gjelder treverk. Rådene skal jeg ta med meg.

 

Takk også til alle dere andre. Alt er nyttig. :flag:

 

Forøvrig er nå båten ferdig slipt, og væting med vann er foretatt for å reise busta.

dsci0326.jpg

 

Endel rusk på linsa, men det er ganske greit å finne ut at det ikke er limflekker som hindrer opptak av vann eller beis

dsci0328.jpg

 

dsci0330.jpg

 

Baugen

dsci0334.jpg

 

dsci0343.jpg

 

dsci0339.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt å bruke svamp inntullet i en bomullsfille, fungerte kjempe fin, ble veldig jevnt og fint. Jeg brukte Hempels mahognybeis. Var veldig nervøs før jeg begynte, men det gikk veldig greit!

Beising Miranda

 

 

Kikket på beisingen din, Det ble jo utrolig fint etter lakking. Først ble jeg skremt av rødfargen, men det ble helt fantastisk glød.

Link to post
Share on other sites

...og Hellberg, jeg grøsser bare ved tanken. :sweat:

 

Nå lurer jeg mest på om disse smertene tar lang tid å bli kvitt?

 

 

Nå er det 25 år siden jeg tok mine så det er jo en stund siden. Det kjennes fortsatt ut som det sitter et litt for stramt plaster på dem.

Det er viktig å være tøff mot den selv om det er helt forjævlig vondt hver gang en slår borti noe.

Du må nok smøre deg med tolmodighet et 1/2 års tid. Den første uka etterpå var absolutt værst, det gikk noen Paralgin Forte da. Når folk spør meg hvordan det var, pleier jeg å spørre om de noengang har glemt å slå av kokeplata så den har blitt rødglødende...... sett fingeren på den....... :cryin: .Det å kappe den av kjentes mest ut som et slag.

Link to post
Share on other sites

Fysj, det kjenner jeg igjen :cryin:

 

Det bare smalt!!!

 

Jeg har funnet ut hva det var som skjedde også. På sykehuset klipte de jo bare av jakka, men det var ermet som hang ned under armen og hektet bladet. Den dr hånda rett ned i bladet.

 

Den brannfølelsen har jeg nesten enda. Men det verste er at det kjennes ut som at fingern er krøket sammet. Jeg får f.en ikke retta den ut :lol:

 

Skal forresten til å beise styrbord side i morgen. Siden det blir både cutwater og tønnebånd på båten, vil ingen skjøter synes.

Link to post
Share on other sites

Jeg får passe på fingerene mine jeg da! :sweat:

Kikket på beisingen din, Det ble jo utrolig fint etter lakking. Først ble jeg skremt av rødfargen, men det ble helt fantastisk glød.

Jeg var også skremt! :blush: Syntes også det ble veldig rødt, og med det samme jeg begynte å olje, ble det helt lyserødt! Men som Finn Erik Helberg sier, forandrer fargen seg og rødfargen tonet seg ned etterhvert.

Lykke til, har lest at det er mange som er gråten nær etter første strøket :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg snakket med leverandøren av epoxyen, og han anbefaler å ikke pusse altfor fint pga bindingen mellom treverket og epoxyen. Ikke under noen omstendighet over 180. Han mente det nesten var for fint.

 

Båten skal tross alt ikke oljes eller lakkeres.

 

Nå er båten slipt med 40, 60, 80 og 120 papir, og etter det vannet. Nå kjente jeg på den idag etter tørking, og da har det reist seg en veldig fin bust.

 

Båten kjennes veldig glatt og fin med 120-papir, kan det være klokt å nøye seg med det som nedsliping av bust?

Link to post
Share on other sites

To strøk beis er lagt på

 

Valgte å blande 50/50 brun og rød mahogny etter å ha testet ut. Bare rød ble for skummelt.

dsci0354.jpg

 

Neste trinn er å forstryke med epoxy for å fjerne mikrosprekker mellom bordene. Er veldig spent på hvor synlig de blir. Blir det hvite streker?

På de prosjektene jeg har sett på nettet har det nærmest forsvunnet.

 

Likevel lurer jeg på om jeg må gå over hele båten med kost i sprekkene først?

Bildet er tatt med veldig ugustig vinkel rett på, men men...

dsci0349.jpg

 

Selve beisingen ble veldig jevn og fin

 

dsci0359.jpg

 

Båten er ikke mørkere enn at jeg planlegger den fargede filleren i grunnstrykningen. Gjør en test på et stykke først.

Link to post
Share on other sites

Eller skal jeg maskere og fylle sprekkene med den mørke trefargede epoxyen?

 

Jeg heller mot det, men tar gjerne råd! :cheers:

 

 

Skjønner hvorfor folk blir nervevrak på dette tidspunktet :cryin::giggle:

Link to post
Share on other sites

Det kan hende at du kan dekke de hvite stripene med Hempel sin beis og en tynn pensel.......den er mer tyktflytene enn pulverbeisen.

Forøvrig så ser det jevnt og fint ut , menn ut fra bildene så ser det for meg ut som det fortsattt er i det lyseste laget....

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kommet til det samme, så nå er jeg på vei ut for å kjøpe en bedre kost enn de jeg har. Legger på ett strøk til med kost, og svamper etter. Da får jeg bort sprekkene.

 

Takk! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...