Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Har også begynnt å drømme om et båtprosjekt.

Enten å restaurere en Polar 17 eller å bygge en 21' Glen-L Barrelback, men det er muligheten for å ha et sted å stå som er problemet eller utfordringen.

 

Ellers så må jeg bøye meg i (pusse)støvet for pågangsmotet ditt.

Fantastisk !

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi begynner straks et nytt prosjekt for den ene sønnen min. I første omgang trenger han ikke så mye plass, skal ta spantene først, sage og lime.

Når det blir varmere igjen kan vi sette opp et telt med presenning bak huset, først da behøver han å ha varme.

 

Rebel, Squirt eller Zip, han har enda ikke bestemt seg. :smiley:

 

Igjen, takk for alle varme ord. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er han, og hva slags båt vil han ha?

Har selv en guttunge på 15, og hvis han skulle velge seg ett prosjekt, tror jeg kanskje en Sorenson-båt er enda tøffere enn en Squirt.....

http://www.boatracingr11.com/Sorensen_boat...bouts__kits.htm

Runaboat

tom_enyon1.jpg

eller Hydroplan

Pocket_Money_c2.jpg

 

Dillon Racing har også noen fine speedbåter som er forhåndsvis enkle å bygge. Disse har gode resultater på bane, og er rimelige å kjøpe tegninger på.

http://www.dillon-racing.com/

detroit-lakes-2009-01.jpg

 

Man kan ha mye morro med en 35hk Evinrude...

 

Jeg er kanskje litt mye opphengt i speedbåter, men det er nok guttungen i meg som ikke slipper taket. Ikke at jeg vil han skal slippe heller... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nest yngste er 20. Det er han som vil bygge.

 

Forøvrig er nå babord side helt ferdig, med mahogny og det hele. Søndags formiddag går nok med til å plukke stifter :lol: Blir spennende å se resultatet.

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg nok gått for ZIP som minste alternativ.

I den alderen mener jeg å huske at man noen ganger måtte ha med både kameraten og dama hans for å få med hennes enda søtere venninde :yesnod:

Da er det dumt med båt som bare har plass til to.

 

Senere i livet kan det noen ganger være greit med en båt som bare har plass til en selv og minstemann... :lol:

Link to post
Share on other sites

Da er det dumt med båt som bare har plass til to.

 

Senere i livet kan det noen ganger være greit med en båt som bare har plass til en selv og minstemann... :lol:

 

 

Så rett, så rett :lol: Han vil ha en 4 - 5 seter. Jeg kunne godt ha tenkt meg å bygge gentlemansracer jeg. Men det måtte bli fler seter på meg.

Du vet, i min alder kommer barnebarn . Våknet kl. 0700 av ei lita dukke som ikke forstår hvorfor bestefar vil sove :smiley: når det er mye morsommere å trekke han i nesen.

 

Så jeg må da i alle fall holde prosjektet i gang, kommer tidlig opp og greier...

 

Siden jeg ikke synes det er greit å slipe og herje på søndags morgen :flag: så har jeg nøyd meg med å fjerne alle stifter og finerbiter i dag.

dsc_0425.jpg

 

Det ser jo grusomt ut før sliping, men bildet illustrerer godt forskjellen. Finerrestene forsvinner veldig enkelt.

dsc_0394.jpg

 

Ellers så har jeg fundert på hvorfor det skulle være så vanskelig å lage perfekte kiler. :headbang: . På mange nettsider har jeg sett byggerne holder på med passere og linjal, matpapir og jeg vet ikke hva.

 

Dette er egentlig helt unødvendig og skremmer bort mange som kunne tenke seg å gjøre et slikt prosjekt. Mange trekker seg av frykt for feil også.. Hvis man formonterer uten lim, kommer det raskt fram hvor det må lages kiler. Kunsten er å sette klosser under bordet som er på nedsiden av kilen.

Da er det bare å træ inn bordet det skal lages kile av og så legge de hele bordene over. Strek med blyant, og kilen blir perfekt.

 

dsc_0419.jpg

 

Etter sliping blir det slik

dsc_0403.jpg

 

Grovlipt

 

dsc_0400.jpg

 

Nå er det bare på tide å rydde rydde rydde :lol:

Link to post
Share on other sites

Den siden har veldig mange bra tegninger.

Bl.a. de veldig detaljerte byggebeskrivelsene har jeg hatt nytte av.

Link til riviera

 

Vi sitter her og diskuterer hva vi skal velge nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er linken til Raveau...

http://mysite.verizon.net/walwork/

Båtene lages på bestilling, og det er noen års ventetid. Tror de har stoppet å ta imot bestillinger nå, da de har jobb i mange år framover.

Han som nå bygger dem har lovet designer/bygger Marcel Raveau at han aldri skulle selge tegninger av båtene han bygger. Det har han tenkt til å holde... desverre for oss, men ett løfte er ett løfte.

 

Når det gjelder tengingene fra Classic Wooden boatplans, skal en være klar over at tegningene er rene digitaliseringer av original-teningene på båtene. Dvs at de er beregnet på helt andre byggemåter enn vi bruker i dag. Bl.a. Riviera-tengningene baserer seg på såkalt batten-seam produksjon. Det vil si at båten bygges på gamle-måten med hele bordganger i lengde-retningen osv. Slik man bygget på 20/30-tallet.

Sitter en kar i Australia og scanner inn tegninger og lager mer nøyaktige DAK-tegninger av dem.

På CWB-teningene har man ingen hjelp utover kopi av originaltegningene. Han som tegner dem er ikke båtbygger. For en del representerer det ikke noe problem, men de fleste amatørbyggere som skal igang med sin første eller andre båt blir det vanskelig. Blandt annet på Woodenboat-forumet ser jeg en del som har kjøpt CWB-tegninger er relativt kritiske til hva de faktisk får.

 

Tegninene fra Glen Whit og Ken Hankinson (www.glen-l.com) tar utgangspunkt at at det skal bygges med kaldbaking slik Amalie bygger. Hele konstruksjonen er optimalisert for denne byggemetoden. I tillegg har man ett levende forum med masse folk fra hele verden som bygger og har bygget disse båtene. Tengningene går også for å være meget utførlige med gode forklaringer og byggeveiledninger.

Ikke at jeg har noen interesse i om man kjøper tegninger fra Glen-L eller CWB, men man bør være klar over forskjellen. Ditt valg... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter en kar i Australia og scanner inn tegninger og lager mer nøyaktige DAK-tegninger av dem.

 

Har du tegningen i .pdf er det fort gjort å lage CAD tegning selv. Jeg bruker aide til slikt. Det forutsetter at man har ei CAD-pakke som kan skalere til en kjent distanse, f.eks. LOA, og at den håndterer .dxf.

Ulempen er at allt av objekter blir gjort om til paths, enten det er linjer, sirkler, ellipser, Beziers eller hva det skal være.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ok, det går ikke fort for tiden, men noe blir det :smiley:

 

Babord side er helt ferdi med mahogny, slipt og klar for beis. Nå er båten flyttet, og styrbord bunn straks helt ferdig også. Til helgen er nok mahognyen ferdig rundt hele :cheers:

 

Nå er det også på tide å tenke på aksel og propellbrakett. Det må på plass før båten kan snus. Jeg vurderer å få motoren litt lenger bak enn først planlagt, og heller kutte ut sittebrønnen akter. Jeg synes strengt tatt at dobbel-cockpit er vakrere med det lange dekket bak.

 

Litt planlegging og beregning av aksel

aksel.jpg

 

Ellers begynte jeg så smått å tegne byggetegning på disse

front.jpg

verizon.jpg

 

Begynner med hovedtrekkene, så kan detaljene komme senere.

Link to post
Share on other sites

Mulligan,

 

hva er paths? ref ( http://www.aidecad.com/ )

 

Jeg ha kjøpt en tegning på denne: http://www.bandbyachtdesigns.com/ec018.htm

 

Men det var ikke slikt jeg hadde tenkt, sjablonene var mye dårligere enn jeg hadde forstillt meg. Jeg håndterer DAK og kunne fått noen til å skanne til pdf hvis det går ann (på et kopisenter eller liknede) og så laget nye sjabloner eller laget deler fra tegninger jeg målsetter selv.

 

Men hva kommer ut av dette Aide programmet?

 

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

IKKE enkelt å varme opp noe garasje nå gett... :smiley:

 

Kl. 6.30 i dag viste det 17 grader minus, men det var hjemme på toppen hos meg. Jeg måtte kjøre dattera til Rygge flyplass, og stakkarene ved Rådesletta hadde 28 minus. Brrrrr....

 

Så, ufrivillig limepause fortsetter! :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Endelig litt "limetemp" :sailing::flag:

 

Trodde dere prosjektet lå på is nåh...? :smiley:

 

Jubler litt i dag, og selv om det er en kveld jeg ikke har tid til båt, så måtte jeg bare ned for å ta av stifter på hekken. Transom ferdig med mahogny

 

All mahogny er klyvd i 10cm bredder, så det gir en pekepinn på dimensjoner:

dsci0281.jpg

 

 

Kun grovslipt, men det er fryktelig morsomt

dsci0283.jpg

 

Jeg har ikke tatt sjangsen på å slipe toppen av transom. Den må tilpasses dekket bak når det kommer

dsci0284.jpg

 

Vurderer overheng bak, men har ikke bestemt meg enda. Synes det er frekt og stilitg.

 

dsci0284.jpg

 

dsci0285.jpg

 

Blir buen i hekken ok?

dsci0288.jpg

 

sett fra oversiden

 

dsci0289.jpg

 

Tar gjerne mot forslag og innsigelser til overheng eller ikke

 

dsci0290.jpg

 

 

dsci0291.jpg

dsci0292.jpg

 

Det gjenstår fprtsatt bitte litte grann i baugen på den ene siden, så begynner glassingen.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva er paths?

 

Men hva kommer ut av dette Aide programmet?

 

Oooops. Så ikke denne før nå.

Paths er en masse korte eller lange rette streker som henger sammen. På avstand kan de se ut som en spline eller en kurve, men zoomer du inn ser du strekene. Brukes endel ved digitalisering av tegninger og kart.

 

Det som kommer ut av Aide er en .DXF fil. Det står for Drawing Exchange Format og er et Autodesk format. Lik den fordømte AutoCAD forandrer filformatet seg ved hver versjon og er ikke bakoverkompatibel.

Jeg bruker et CAD program som heter FastCAD. Dette leser og skriver AutoCAD filer uansett versjon.

For å få tegningen til skala leser jeg .DXF fila inn i FastCAD. Der har jeg en funksjon som heter "Scale to:". Det vil si at dersom jeg har to punkter i tegningen som jeg vet den eksakte avstanden mellom, så bruker jeg disse som referanse og så skalerer FastCAD tegningen.

Disse skrogpakkene som har vært diskutert her fra tid til annen slik som ProLines og DelftShip kan skrive tverrskipsnitt, langskipsnitt ag vannlinjer som .DXF. Det vil si at du kan skrive ut for eksempel spantsjabloner i 1:1 dersom du har adgang til storformatplotter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...